Sign in to follow this  
Followers 0
Alinka

Kohdunsuu kiinni - voiko silti tapahtua pian jotain?

28 posts in this topic

Mulla oli tänään viimeinen neuvolalääkäri, viikkoja 37+5. Viime päivinä on supistellut reippaasti ja uskoinkin, että kohdunsuulla ois jo ees vähän valmiimpaa. Mutta ei, ihan on kuulemma vielä supussa! Vauva oli kuitenkin laskeutunut (sf-mitta oli pienentynyt 2 cm) ja melko iso, että olis jo tervetullut.

 

Voinko silti elätellä toiveita, että tulis ennen LA:aa? Oisko kellään kokemusta, että tutkimuksissa ois ollu kiinni vielä, mutta sitten syntyny vaikka seuraavana päivänä? :rolleyes: Antakaa toivoa! Haluis jo synnyttää! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulle kävi niin että olin ollu 4cm auki jo 10 viikkoa ja levossa piti olla hieman.sit kun aloiteltiin suunnittelemaan käynnistystä niin hoitaja katsoi et edelleen 4cm auki ja ei vielä mitään ihmeitä.mut olin kipea ja kutsuivat lääkärin et onko jokin vika kun on niin kipeä.lääkäri kysyi et miten oli auki???? 4cm?? ei vaan kymmenen ja voi ponnistaa! tuohon koko hommaan meni alle 15 min. olin todella kipeä koska aukesi paikat niin jumalattoman nopeaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika syntyi viikoilla 40+5, eli ei etuajassa, mutta avautuminen lähti ekan supistuksen myötä todennäköisesti nollatilanteesta, jossa kanava oli täysin tallessa ja kohdunsuu kokonaan kiinni. Siksi synnytys oli piiitkä. Sitä ennen oli ollut jonkin verran vain kivuttomia harjoitussupistuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli vikassa neuvolalääkärissä kohdunsuu kiinni ja kaula lyhentynyt sentin verran. Jäbä syntyi 40+4 ekasta supistuksesta alle kahdeksassa tunnissa, että se tosiaan voi mennää nopsaan tai sit hitaasti ihan riippumatta kohdunsuun alkutilanteesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli viime viikon lääkärineuvolassa (rv 38+3) kohdunsuu kiinteä 3 cm. Lääkäri sanoi, että ensisynnyttäjillä se alkaa antaa periksi usein vasta sitten kun synnytys jo käynnistyy, eli sen tilanteesta ei voi kauheasti päätellä mitään siitä, onko aika jo pian käsillä vai ei. Nyt kun on ollut ihan viime päivinä muutamat oikeasti kipeät ja napakat supistukset, mua tietenkin kiinnostaisi, onko ne jo saaneet jotain edistystä aikaiseksi kohdunsuulla, mutta en nyt sen takia viitsi mitään lääkäriaikoja varailla, että vain tarkistaisivat tilanteen :). Tulee kun tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla viimeinen lääkärineuvola oli joskus 37+? ja tuolloin paikat olivat kiinteät ja kiinni. Tyttö syntyi yliaikaisena 41+5 ja synnytys oli pitkä, sillä kohdunsuu oli vesien menonkin jälkeen melkein kiinni. Loppuajan useana päivänä kipeäitä supistuksia oli kyllä havaittavissa, mutta rautarouva ei silti pehmennyt ;) ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli viimeinen neuvolalääkäri tällä viikolla, rv 36+4 ja kohdunkaulakanava pehmentynyt, mutta cx kiinni ja kanavaa jäljellä 3 cm. Kysyin lääkäriltä että miten nopeesti voi alkaa tapahtumaan kun tilanne on tällä hetkellä tämä, että paikat kiinni. Lääkärin vastaus oli, että vaikka heti samana iltana, koska paikat aukeaa niin nopeesti kun alkaa oikeesti olemaan tosi kyseessä. Siispä, oikeestaan ei voi mitenkään varmaan ennustaa kuinka pian synnytys on edessä sen perusteella, mikä tilanne kohdunsuulla on, paitsi tietenkin jos on 4 cm.. Odottavan aika on piiitkäää... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä kiinnostaa minuakin :rolleyes:

 

Esikoinen ei koskaan laskeutunut ja kun synnytystä muista syistä käynnistettiin RV 40+2 oli paikat kiinni ja kaulaa 3cm jäljellä. Tyttö syntyi lopulta kiireellisellä sektiolla. Sektiopäätöksen aikaan en ollut auennut yhtään. Edellisestä synnytyksestä ei siis voi mitään päätellä millä viikolla tulee ja kuinka nopesti.

 

Tänään sitten RV 38+3 sisätutkimuksessa paikat tiukasti kiinni ja epäkypsät, vaikka joka päivä supistelee. Alakautta voi synnyttää sektiosta huolimatta ja lääkäri sanoi, että odotellaan että luonto hoitaa homman kun vauva kerran voi hyvin. Vasta RV 42+ käynnistellään jos ei ennen sitä tule itsekseen. Edessä oleva 3,5 viikkoa tuntuu piiiiitkältä ajalta vielä odottaa jos/kun mitään ei tapahdu <_<

Edited by Ayla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli kohdunkaula täysin kiinni vielä kun oltiin jo synnyttämään menossa. Siitä huolimatta synnytys kesti 1h 15 min, tuossa reilussa tunnissa aukesin koko 10 cm, ponnistin vauvan ja jälkeisetkin ehtivät syntyä. Siis nollatilanteesta loppuun asti vain tunti ja viisitoista minuuttia. Eli kaikki voi mennä hyvinkin nopeasti huomiatta mikä on alkutilanne!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä vedet meni vaikka kohdunsuu oli kiinni.Tosin käynnistää sitten jouduttiin mutta siis vedet voi mennä ja sehän edesauttaa avautumista eikä välttämättä silloin tarvitse käynnistää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuutikki ja Jenni: millä viikoilla synnytitte? Tietty kaikki on yksilökohtaista, mutta olisi kiva tietää millä viikoilla synnytys käynnistyi ns. nollatilanteesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedet meni 41+0 ja poika oli pihalla 41+3

Vaikka mulla oli La mennyt niin onhan se silti mahdollista että vedet menee aiemmin. Ystävälläni meni lokakuussa vedet rv 38 ja jotain, vauva ei ollut kiinnittynyt ja tämä tuli niin puskan takaa ja yllättäen.

Edited by jenni81

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kakkosesta neuvolalääkäri 39+5 ja kohdunsuu oli kiinni, eikä vauva ollut laskeutunut. Synnytys käynnistyi seuraavana päivänä ja poika syntyi yöllä 40+0. Mä olin neuvolan jälkeen ihan varma, ettei vauva synny pitkään aikaan. Synnytys kesti 9h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivoa tankkaamassa..

Tänään 40+2 sisätutkimuksessa mut todettiin epäkypsäksi :P vissiin hienoista pehmentymistä tapahtunut, mutta ei muuta..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tänään sitten RV 38+3 sisätutkimuksessa paikat tiukasti kiinni ja epäkypsät, vaikka joka päivä supistelee. [...] Vasta RV 42+ käynnistellään jos ei ennen sitä tule itsekseen. Edessä oleva 3,5 viikkoa tuntuu piiiiitkältä ajalta vielä odottaa jos/kun mitään ei tapahdu <_<

 

Tämä oli siis lähtötilanne. Synnytys käynnistyi spontaanisti RV 39+0 ja poika syntyi RV 39+1 kiireellisellä sektiolla monotonisen sydänkäyrän vuoksi. Supistukset ei olleet paljoa tehneet, kohdunkaula oli lyhentynyt mutta paikat epäkypsät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin toisessa yliaikaiskontrollissa RV 42 tasan auki just yhdelle sormelle, paikat täysin epäkypsät. Ja kohdunkaulaa oli muistaakseni jäljellä koko 3cm.

 

42+2 käynnistettiin, tosin limatulppaa tuli yli vkon yhteen soittoon joten ehkä vauva olis jossain välissä lähtenyt syntymään sieltä... Se, mikä mut yllätti oli synnytyksen nopeus. Aamukasilta mulle laitettiin cytotecia kohdunsuulle ja myöhemmin toinen murunen. Sen jälkeen alkoi käyrät näyttää hyvin suppareita ja 15.00 siirryttiin synnytyssaliin jossa puhkastiin kalvot. Samantien alkoi kovat supparit ja varsinainen synnytys kestikin vain 8,5h. Suht. nopsaan meni siihen verrattuna, mikä oli lähtötilanne. Eli siis vaikka oliskin paikat ihan kiinni niin kaipa sitä voi alkaa tapahtua yhtäkkiäkin... Mulla vielä epäuskoa nopsaan synnytykseen lisäsi se, että mulla ei ollut kivuliaita suppareita yhtäkään koko raskausaikana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi. Esikoisesta mulla oli kohdunsuu oli täysin kiinni ja kaulaa jäljellä rv 41+3, mutta vauva syntyi rv 41+5 (aamulla vain sormelle auki ja kaulaa jäljellä 2cm).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin kohdunsuu oli todennäköisesti viimisille päiville asti kiinni, mutta viimeisessa neuvolassa terkkari sanoi, että vauva on laskeutunut ja melkein kiinnittynyt, ja veikkasi, että lähtö on lähellä. Siitä kolme päivää, niin tyttö oli maailmassa. Eli varmaan ennemminkin tuo vauvan sijainti ja kiinnittyminen vaikuttaa synnytyksen alkamiseen kuin kohdunsuun tilanne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama juttu täälläkin, eli kyllä voi tapahtua ja tosi piankin vaikka kiinni olisi!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla oli paino- ja synnytystapa-arvio rv 37+4, jolloin lääkärin mukaan kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, kaulaa jäljellä 3cm. eli tilanne oli täysin sama kuin rv 27. kun kysyin vauvan laskeutumisesta, niin lääkäri sanoi, että voi laskeutua vasta kun synnytys alkaa. silloin ajattelin, että menee ihan varmaan sen kaksi viikkoa la:n yli ja syntyy siten jouluaattona... <_< seuraavana yönä heräsin klo 01:26 siihen kun sängylle lorahti yhtäkkiä jotain. tuo "jokin" osoittautui lapsivedeksi, seuraavana päivänä mentiin sairaalaan, supistukset ei alkanut itsekseen -> käynnistys ja lapsi syntyi rv 38+0. :)

 

eli aina ne esikoiset ei synny la:n jälkeen (kuten neuvolassa koko ajan sanottiin) ja kohdunsuun tilanteestakaan ei näköjään voi päätellä paljon mitään. neuvon siis pakkaamaan sairaalakassin hyvissä ajoin, ettei tarvi tehdä sitä juuri ennen sairaalaan lähtöä kuten itse tein. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta mulla oli viimeisessä neuvolalääkärissä kaikki paikat kiinni. Vauva tosin laskeutunut. Poika syntyi silti rv 41. Synnytys käynnistyi vesien menolla ja kohdunsuu edelleen sisätutkimuksessa kiinni ja kaulaakin oli jäljellä. Johtuiko sitten paikkojen kypsymättömyydestä vai mistä, niin synnytys kesti kauan ja lopulta tarvittiin oksitosiinitippa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

37+5 . Kahdelle sormelle tiukasti auki ja kanava 2.5 cm =) Lähtöä kovin ootellessa . Ei auta "kippaskonstit" se vavvva tulee,kun on sen aika =) Malttakaa rakkaat kanssa kulkijani,vaikka itse ei malttais enää hetkeäkään. Joka yö menee valvoessa ja oottaessa luonnollista lähtöä synnytykseen. Pelottaa käynnistys... sekin läääkärin mukaan voi olla mahdollinen jo keskiviikkona,Kääk =) Voimahalit kaiklle =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0