Sign in to follow this  
Followers 0
sorellina

vesisynnytys

64 posts in this topic

Mä olen hieman harkinnut vesisynnytystä, eli että synnyttäisin kokonaan veteen. Mutta onko kokemuksia? Myös kokemuksia vesialtaasta kivunlievityksessä otetaan mielellään vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tampereella ei vesisynnytys oo mahdollista, mutta kivunlievityksessä mulla ainakin allas toimi. Tykkäsin tosi paljon, lämmin vesi rentoutti ihanasti vaikka supistukset olikin kipeitä. Harmittikin suunnattomasti, kun synnytys ei edennyt enkä enää päässyt altaaseen ensimmäisen n. 45min jälkeen. Sitten kun on toisen synnytyksen aika, aion kyllä pyytää taas altaaseen pääsyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en ole veteen synnyttänyt, mutta kivunlievityksenä käytin allasta (ilmeisesti samaa kuin mimosa83 ;)). Minua vesi auttoi rentoutumaan tosi hyvin :) Menin altaaseen heti, kun päästiin saliin ja olin siellä n. tunnin ajan. Kun nousin altaasta, kohdunsuu aukesi 4cm:stä 10cm:iin 15 minuutissa. Ehdin sen vartin aikana vielä tuskissani ottaa kohdunkaulanpuudutuksen, mutta puudutuksen jälkeen ei ehtinyt tulla kuin yksi supistus ja aloin ponnistamaan. Minulla vesi toimi siis loistavasti ja jos joskus vielä synnyttämään asti pääsen, niin toivon kovasti pääseväni myös altaaseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin oli kivunlievityksenä ekassa synnytyksessä (Taysin :lol: ) vesiallas käytössä. Synnytys oli muuten kamala kokemus, mutta yks kaunis kohta siitä on jääny mieleen: lillin siellä altaassa, vesi helpotti ja kattelin samalla vastapäisestä ikkunasta nousevaa aurinkoa. Kivuliaan ja toivottoman yön jälkeen aloin uskoa, että joskus tää vielä on ohi. (Vaikka siitä menikin vielä ainakin 15 tuntia ennenkuin oikeasti oli ohi.) Tosin en saanut olla siellä altaassa niin paljoa kuin oisin halunnut. Kätilö käski säännöllisin välein pois altaasta ilman mainittavaa syytä (sanoi vaan, ettei siellä koko ajan saa liota :blink: )

 

Mäkin haaveilen, että saisin tän toisen synnyttää veteen. Vammalan sairaalassa se kaiketi on sallittua ja sinne ollaan suuntaamassa. Tilanteen mukaan.

 

Mulla on muutenkin synnytykseen liittyen joku vesi-pakkomielle. Olen ettinyt vedenlorina-cd:tä (mutten vielä sellasta löytänyt), tulostanut netistä vesiputousten ja purojen kuvien ja liimaillut niitä vihkoon, jonka otan mukaan synnytykseen. Ja hiukan haaveilen sellasen pienen pöytäsuihkulähteen hankkimisesta. Jotenkin on vaan helpompi ajatella lähestyvää synnytystä, kun yhdistää vettä siihen mukaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olin ammeessa 1½h ja vesi rentoutti ihanasti. Synnytys edistyi normaalisti ja vauvan sykettä pystyi hyvin seuraamaan vedessä. Olisin saanut synnyttää vedessä, mutta mielestäni tämä oli vähän hankalaa kun oli ensimmäinen synnytys enkä tiennyt ponnistinko oikein. Yritin ponnistaa pari kertaa ammeessa, mutta ei se oikein onnistunut. Nousin ylös ammeesta ja ponnistin pojan maailmaan jakkaralla. Ammeessa synnytys onnistuu ainakin Tammisaaressa.

 

Ei sieltä ammeesta tarvitse tulla pois, jos synnytys etenee normaalisti. Voi tietenkin käydä niin, että synnytys ei etene jos on ammeessa, joten silloin on hyvä tulla pois. Takaisin voi tietenkin mennä taas kun supistukset voimistuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei sieltä ammeesta tarvitse tulla pois, jos synnytys etenee normaalisti. Voi tietenkin käydä niin, että synnytys ei etene jos on ammeessa, joten silloin on hyvä tulla pois. Takaisin voi tietenkin mennä taas kun supistukset voimistuvat.

 

Tää on kyllä aika sairaalakohtasta, sillä TAYSissa ainakin pitää ammeesta tulla pois sydänäänien kuuntelun vuoks. Kerrallaan saa olla siis maksimissaan tunnin, jonka jälkeen pitää kuunnella sydänääniä jonkun aikaa, sitten pääsee takasin. Näin mulle ainakin sanottiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olin ammeessa avautumisvaiheessa ehkä joku reilun tunnin, ja auttoi ihanasti! Ja vaikka se sitten loppupuolella ei enää niin tehokkaasti varsinaista kipua vienytkään, niin jotenkin sen pahimman terän supistuksilta. Vähän niinku ulkoisesti käytetty ilokaasu! :lol:

 

Toivoin etukäteen, ettei lapsivedet menis heti synnytyksen aluks, että pääsisin ammeeseen. Onneks kalvot sitten puhkes yläosastaan vaan, ja pääsin veteen. Sen takia en halunnut myöskään kalvojen puhkaisua heti sairaalaan mennessä, vaikka sitä ehdotettiin, että synnytys käynnistyisi kunnolla.

 

Jos joskus vielä salissa ollaan, niin ammeeseen toivoisin pääseväni ehdottomasti. Mun mielestä meille valmennuksessa sanottiin, että SATKSssa ei saa kuitenkaan synnyttää ammeeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Joo taitaa olla aika sairaalakohtaista. Tammisaari nyt poikkeeaa muista sairaaloista muutenkin. Eli Tammisaaressa sen vauvan sydänäänet mittavan laitteen pystyi laittamaan veteen ja tämän takia ei tarvinnut välillä nousta ylös ammeesta. Seurasin käyrää laitteesta ja itse olin vedessä.

Edited by Aurinko_81

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulen että voisin viihtyä vedessä. En tiedä haluaisinko synnyttää veteen (sieltä on kuulemma sitten vauvan syntymän jlk vähän työlästä nousta ja hoitaa se loppuhomma napanuorineen, istukkoineen yms), mutta siinä mielessä vesisynnytys kiinnostaa että voisin kuvitella olevani vedessä ennen vauvan syntymää vaikka rusinaks asti :).

 

Pitää miettiä, Kättärin Haikaranpesässä se on mahdollista, jos amme on vapaana. Kyselen myös heidän valmennuksessaan asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myos mua kiinnostaa vesisynnytys kovasti. Allas on tarjolla valitsemassani Birthing Centressa, jos se vaan sattuu olemaan vapaana. Ja kasittaakseni siihen saa myos synnyttaa, ilman etta tarvitsee nousta loppuvaiheessa pois. Ystavani, jonka synnytyspartnerina olin joitain vuosia sitten, olisi myos halunnut vesisynnytyksen, mutta lapsivedessa olleen mekoniumin vuoksi sai kayttaa sita vain kivun lievitykseen alkuvaiheessa.

 

Ei kukaan ole ajatellut ostaa/vuokrata allasta omaan kayttoon ennen sairaalaan siirtymista?

 

RegPoolEco.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

vesisynnytys kuulostaisi hyvälle. Olen aikoinani kärsinyt kovista vatsakivuista ja ainoa mikä auttoi, oli kuuma suihku tai kylpy, eli veden käyttäminen kivun lievitykseen olisi tuttua. Toivottavasti pääsisin kokeilemaan tätä tulevassa synnytyksessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä en ole koskaan synnyttänyt, mutta kovasti innoissani katsonut faktalta tulevaa Vauvataloa; siinä kaikki naiset synnyttävät "synytysaltaassa", eli kulma mallin vesiallas/poreamme. Synnytykset ovat olleet luonnonmukaisia, eli ei muuta kivunlievitystä. Minusta on näyttänyt mukavalta, kun isä on synnytyksessä äidin takana tukemassa. Tuntuu siltä kuin isä todella olisi läsnä ja apuna :P Synnytys on myös näyttänyt siistimältä kuin sängyssä tapahtuva, ehkä osa verestä katoaa veteen, mutta olisiko myös mahdollista, että jatkuvasti lämmin vesi auttaisi vähentämään alapään repeämiä...?

Itse harkitsisin ehdottomasti, jos se vain olisi mahdollista...

 

Ymmärtääkseni äidit ovat pitäneet tätä synnytysmuotoa rentouttavampana, vaikka se ei suoranaisesti vähennäkkään kivun määrää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porvoossa voi synnyttää altaaseen ja pari tuttuani onkin suositellut tätä. Itselläni se ei tullut kysymykseen koska halusin epiduraalin, ja sen laiton jälkeen altaaseen ei ole asiaa koska pitää olla niissä kaikenmaailman piuhoissa ja letkuissa kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen kuopukseni (4.s lapsi) synnyttänyt veteen. Se oli ehdottomasti paras synnytyksistä, samoin avautumisvaihe. Kun altaasta piti nousta "rannalle" käyriä varten, olivat kivut moninkertaiset altaassa lillumiseen verrattuna. Altaassa pystyin rentoutumaan kunnolla, ja varmaan se lämpökin vaikutti. Lapsen isä piti minua kainaloiden alta kiinni ja siten pinnalla, vaikka kätilö jälkikäteen nauroikin, että hän mietti, että tarvitsen kohta snorkkelia :P

 

Jos on veden kanssa sinut muuten, suosittelen lämpimästi vettä niin avautumisvaiheessa kuin synnytyksenkin aikana. Poika kun syntyi, niin isänsä mukaan näytti kääntyvän vedessä, ja lähtevän minua kohti ponnistelemaan. Poika nostettiin rinnalleni, missä katsoa napitti minua mustilla (myöshemmin siniset) silmillään ja oli ihan hissukseen. Kysyin jo kätilöltäkin, onko kaikki ok, kun poika ei itke. Kätilön mukaan veteen syntyneet eivät yleensä heti ala huutamaan, vaan vasta muutaman minuutin päästä, ja niin kävi nytkin. Ihanan rauhallisen alun sai siis pieni uimamaisterimme!

 

Jälkeisten syntymää ennen pitää tietysti nousta altaasta taas pois, että istukan irtoamisen aikana äidin verenkiertoon ei sitä kautta pääse vettä.

 

Jos tämän Pikku Papusen kanssa vaan olisi mahdollisuus vesisynnytykseen, sen tahdon ilman muuta. Harkitsen jopa kotisynnytystä vain ja ainoastaan tuosta syystä, jos ei enää sairaalassa onnistu. Asun nimittäin nyt eri puolella Suomea, enkä vielä tiedä paikallisista synnäreistä.

 

Edit: Ja kyllä se vesi myös vähentää kivun määrää. Itse käsittäisin sen niin, että mitä rennompi, sen vähemmän sattuu. Ja vedessä olin todella aivan rento, eli kelluin koko ajan, paitsi tietysti kun piti alkaa tositoimiin. Ilokaasu oli ainoa muu kivunlievitys.

Edited by Usvatar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa, vesisynnytys-ketju! Tama on omalla toivelistallani nro 1. Ainakin kivunlievitykseen. Taalla on osastolla yksi huone, jossa amme, toivottavasti sinne paasee. Englannissa ammeesta ei tarvitse nousta ylos jos kaikki ok, sydanaania seuraavat vedenkestavalla dopplerilla tasaisin valiajoin.

 

Katilo sanoi myos tuota, etta vesi auttaa repeaminen ehkaisyssa ja on tietty vauvalle lempeampi tapa kohdata maailma :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minakin toivon vesisynnytysta, toistaiseksi se vain ei ole sairaalassa mahdollista - ammetta voi kivunlievitykseen kylla kayttaa.

 

Sita vahan aprikoin, etta jos altaassa ei saa synnyttaa tai ei lopulta siihen pysty tai sita haluakaan tehda, niin miten valtava tyo on kammeta itsensa siita altaasta pois?

 

nimim. Vasta 6kk raskaana ja jo sangysta nouseminen on oma olympailajinsa... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En itse ainakaan kokenut ammeesta nousemista mitenkään hankalana, tosin olihan minulla lapsen isä ja kätilö apuna. Kiepsahdus kontilleen, siitä pystyyn ja tuettuna kiikkustuoliin. Allas oli todella reilun kokoinen, ei mikään normaali kylpyallas, eli sitä tilaa siellä kääntyillä on hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toinen lapsemme syntyi veteen. nopea, suht kivuton operaatio. ekan lapsen kohdalla oli myös tarkoitus synnyttää veteen mutta ilmeisesti katsottiin parhaaksi tehdä eka synnytys perinteisesti kuivalla maalla sängyllä jalat harallaan! näin ollen olin vain av.vaiheessa siellä :D joka tapauksessa aion kolmosenkin synnyttää veteen mikäli mahdollista silloisissa sairaalan puitteissa. ehdottomasti. minulle sopi vesisynnytys tosi hyvin. mieskin pystyi olemaan yhtä paljon mukana kuin kuivalla maalla. itse puoli-istuvassa asennossa ja pidin kiinni köysistä jotka riippuivat altaan yllä. joten todella itsenäinen ja luonnollinen synnytys, eipä ollut kukaan ronkkimassa haaroväliä tai levittämässä jalkoja levälleen. kätilö seurasi rauhallisesti puhellen lähellä miten synnytys etenee ja tosi ammattitaitoisesti ohjasi minua. :) uskon että juuri tilanteen rauhallisuus ja veden rauhoittava olemus teki tilanteesta vieläkin ihanamman, koska oli aamuyö eikä sairaalassa tai ovissa kulkenut ketään muita kuin minä, mieheni ja kätilö. ketään muita synnyttäjiäkään ei sattunut paikalle. joten kymppisuoritus kaikinpuolin, suosittelen kokeilemaan ainakin av.vaiheessa ja jos näyttää hyvältä synnytyskin voidaan hoitaa altaassa.

 

niin ja jälkivaiheeksi nousin sängylle, jossa istukka ja tikkaaminen hoideltiin. sitten jo sainkin oman rakkaan beben syliin. tyttö tuli.

Edited by turilas&jäärä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpas taas tätä ketjua jos vielä löytyisi joitain, joilla on kokemusta vesisynnytyksestä. Itse vähän harkitsen vesisynnytystä nyt kakkosen kohdalla. Mietityttää, jos käyttäisin allasta vain avautumisvaiheessa niin ettei pääsisi sitten tulemaan tilannetta, että olenkin jo niin auki, että epiduraalia ei enää pystyisi antamaan... Onko kenelläkään teistä, jotka olete avautumisavaiheen altaassa olleet, käynyt niin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua on kanssa kiinostanut vesisynnytys jo esikoisen aikana. Pikaisen googlettamisen jälkeen pk-seudulla olisi mahdollista Kätilöopiston haikaranpesässä ja yhdessä salissa tavallisella osastolla, Naistenklinikalla ja Jorvissa vesisynnyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin haluan ehdottomasti vesisynnytyksen jos se on vaan mahdollista. En tietääkseni haikaranpesään pääse, koska edellinen raskaus oli ongelmia täynnä. Onhan kättärillä joku amme kuitenkin??? Jos ei niin voinko muuttaa vielä synnytyssairaalaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pipa, tuolla Kättärin "normisynnytysosaston" (os 14) esittelyssä mainitaan, että yhdessä synnytyshuoneessa olisi amme käytössä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma pohdin myos vakavasti vesisynnytysta. Synnytan taalla Australiassa Birth Centressa, jossa jokaisessa huoneessa on vakiona allas ja synnyttaminen altaassa on mahdollista, jos kaikki sujuu hyvin. Nyt vain toivon, etta vauva on masussa oikein pain ja paasen hanta normaalisti alakautta tahan maailmaan tuomaan. Tarkoitus olisi yrittaa synnytys mahdollisimman luomuna hoitaa ja veden tuoma helpotus kuulostaa kylla tosi hyvalta. Saapa nahda, miten suunnitelma kaytannossa toteutuu. Reilu/vajaa kuukausi aikaa h-hetkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0