Sign in to follow this  
Followers 0
pinkdream

Herkuttelu päivähoidossa

35 posts in this topic

Kysyisin teiltä, kuinka usein hoitopaikassanne syödään erilaisia herkkuja välipaloiksi? Kuuluuko pullat, jäätelöt ja keksit jokaviikkoiseen tai jopa jokapäiväiseen ruokavalioon? Entäs mehut?

 

Mulla tää aihe on nyt noussut pinnalle, kun oon hämmästynyt siitä miten paljon tytön ryhmiksessä syödään herkkuja ja juodaan mehua. Viime viikolla jäätelöä, pullaa tai keksiä syötiin joko välipalaksi tai jälkiruuaksi ainakin kolmena päivänä. Eilen oli yksi synttärisankari tarjonnut herkkuja ja tänään kuulemma leipovat pullaa.. Kehittävää ja mukavaahan se leipominen varmasti on, mutta eikö vaikka sämpylät kelpaisi? Jatkuvasti tehdään jotain pieniä reissuja ja retkiä johonkin ja niihin kuuluu tietty aina eväät. Ja ei, eihän eväät voi olla hedelmiä, rusinoita tai vastaavia vaan keksejä ja pillimehuja.

 

Me ollaan kotona tarkkoja tämän asian kanssa. Meillä ei oo edes karkkipäivää, koska ollaan sitäkin vastaan (herkut nousee liikaa jalustalle, kun niille määrätään ihan päivä) vaan syödään aina silloin tällöin jotain karkkia, pullaa tai muuta. Välillä pari kertaa viikossa, välillä pari kertaa kuukaudessa. Eli aina silloin tällöin yhtäkkiä tekemättä niistä herkuista mitään sen kummempaa numeroa. Tuo jokaviikkoinen ja välillä jopa jokapäiväinen herkuttelu hoidossa saa mut repimään hiuksia päästä ja sotii täysin mun ajattelutapaa vastaan.

 

No, mikäs sen helpompaa, kun tarjota välipalaksi muumikeksejä, jotka maistuvat kaikille ja sen jälkeen virtaa riittää ja lapset on helppo paimentaa pihalle juoksemaan aidatulle alueelle.. Helppoa, vai mitä?? -_-

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapset vielä pienten ryhmässä, tosin en tiedä onko isompien puolella yhtään toisenlaisempaa. Mutta mun käsityksen mukaan keksejä on ollut tarjolla vain jos jollain lapsella on ollut synttärit. Silloinkin on toiveena tuoda vain keksejä eikä karkkia. Pullaa en ole kuullut olevan kertaakaan välipalana eikä myöskään mehua. Tietysti joku kiisselikin on makeaa mutta ehkä se on siinä eri juttu. Kiisseleitä on siis aika usein välipalana.

 

Yhden kerran meitä on varoitettu lasta haettaessa kotiin että voi olla hiukan ylimääräistä virtaa ja sekin oli vappuna kun lapset oli saaneet puolikkaan munkin ja mehua vappujuhlissa. tuolla perusteella siis ajattelisin että tuollaiset herkut ei päiväkotiin kuulu kuin poikkeustapauksissa kun siitä erikseen oikein sanottiinkin.

 

Niin joo, ja pipareita olivat leiponeet joulun alla, en tiedä paljonko silloin söivät koska niistä tuli kotiin viemisiäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä juuri esikoinen tuli eskarista suklaata mukanaan ja keskimmäisen kerhossa oli ollut suklaakeksiä tarjolla. Mun mielestä joku leipominen olisi aivan ihana juttu kerhossa tai eskarissa, itse kun sitä jaksaa harmittavan harvoin leipoa muun ruoan laiton ohella kotona.

 

Mun mielestä on vähän surullista että tuo sokeri kaikessa muodossa melkein demonisoidaan nykyään. Kun mun mielestä herkutkin kuuluvat lapsille ihan siinä missä aikuisillekin. Kohtuudella tietenkin. Ainakin meillä nuo annokset mitä lapset syövät ovat muutenkin aika pieniä eikä yksi pulla nyt kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi.

 

Päivähoidossa nyt tietenkin mennään sen "enemmistön normin" mukaan ja kuitenkin uskoisin että aika moni vanhemmista vielä pitää pullaakin ihan hyvänä asiana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päiväkodissa päiväkodin tarjomat herkut ovat aika vähäisessä osassa, joskus saavat keksiä ja pullaa välipalalla, mutta silloinkin se on aina välipalan jälkiruoka eli ensin syödään jotain oikeaa välipalaa ja sitten saa keksin/pullan. Tänä syksynä pullaa ovat saaneet kerran, kun leipoivat vanhempainiltaa varten vanhemmille pullaa ja saivat sitten itselleen myös leipoa. Mehua, yleensä tuoremehua, on välipalan kanssa useammin tarjolla, ehkä kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Siitä en ole pysynyt niin kärryillä, kun meillä lapsi ei juo mehua.

 

Retkillä päiväkodin eväät on aina sämpylä, hedelmä ja pillimehu. Tietenkin pillimehukin on herkku, mutta retkillä se on helpoin juoma pakata lapsille mukaan.

 

Enemmän herkkuja tuo lasten syntymäpäivät, jolloin lapsi saattaa tuoda tarjottavaksi välipalan jälkeen keksiä tai jätskiä. Karkki on meidän päiväkodissa kielletty herkku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä juuri esikoinen tuli eskarista suklaata mukanaan ja keskimmäisen kerhossa oli ollut suklaakeksiä tarjolla. Mun mielestä joku leipominen olisi aivan ihana juttu kerhossa tai eskarissa, itse kun sitä jaksaa harmittavan harvoin leipoa muun ruoan laiton ohella kotona.

 

Mun mielestä on vähän surullista että tuo sokeri kaikessa muodossa melkein demonisoidaan nykyään. Kun mun mielestä herkutkin kuuluvat lapsille ihan siinä missä aikuisillekin. Kohtuudella tietenkin. Ainakin meillä nuo annokset mitä lapset syövät ovat muutenkin aika pieniä eikä yksi pulla nyt kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi.

 

Päivähoidossa nyt tietenkin mennään sen "enemmistön normin" mukaan ja kuitenkin uskoisin että aika moni vanhemmista vielä pitää pullaakin ihan hyvänä asiana.

 

Nimenomaan, kohtuudella. Mutta onko se enää kohtuutta jos se kuuluu lähes joka päivään? Ei muakaan se yksittäinen pulla haittaa, ei yhtään. Leipominenkin on pelkästään ihana asia ja mukavaa ajanvietettä.

Mutta kun päivähoidossa vietetään kuitenkin lähes yhtä paljon aikaa kuin kotona (5 päivää viikossa, 9 tuntia päivässä), on se aika paljon jos jo yli kahtena päivänä saa jotain jäätelöä, pullaa tai keksiä. Kuitenkin välillä tulee kotonakin tilanteita, että syödään herkkuja, koska en mäkään tosiaan halua niitä kokonaan kieltää. Rajoittaa vaan. Loppuviimein se siis meneekin siihen, että ne herkut kuuluu joka päivään. Ja meillä tyttö ei tosiaankaan syö kunnolla ruokaa jos on aiemmin syönyt herkkuja.

 

Mä oon huomannut, että meillä tyttö kiukuttelee enemmän jos saa hoidossa joka päivä herkkuja. Kotonakin haluttais jatkuvasti herkkuja ja tinttaillaan muistakin asioista. Jälkiruokaa kärtetään joka palan jälkeen, kun kerta hoidossakin. Eli en ole nähnyt oikein mitään positiivista tuossa herkutteluasiassa.. :girl_sigh:

 

En halua olla nipottava sokerinatsi, koska ei mua satunnaiset herkuttelut haittaa, liika vaan on liikaa ja tää ongelma on tullut nimenomaan hoitopaikan vaihdon jälkeen eli uudessa hoidossa tätä on ihan erilailla kuin vanhassa. :girl_sigh: Vanhassa hoidossa se oli samaa luokkaa, kun mitä tekin ootte kertoneet, joka on ihan normaalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^onko teille tulossa jotian vanhempainiltaa josta asiasta voisi kysyä`

Oma kokemukseni on pienestä ryhmäperhepäiväkodista muutamalta kuukaudelta mutta ymmärtääkseni heillä välipalat on kiisseliä, vihanneksia, voileipäkeksi/näkkäriä. Kerran ollut mustikkapiirakkaa.

Meillä vanhempainillassa joku kysyi onko edelleen voimassa sääntä ettei saa tuoda mitään synttäreille - ja oli edelleen voimassa. Eli tuolla lapsen synttäreitä voi juhlistaa esim. viemällä ilmapalloja mutta ei mitään syötävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytön hoitopaikassa (ja ilmeisesti aikalailla monissa muissakin hoitopaikoissa täällä paikkakunnalla) on usein noita herkkuja tarjolla lapsille. Siis ihan siinä määrin, että hammashoitajat ovat kierrelleet eri päiväkodeissa ja muissa hoitopaikoissa kertomassa siitä, miksei hammasterveyden kannalta ole hyvä syödä jatkuvasti jotakin sokeripitoisia herkkuja.

 

Satunnaiset herkuttelut ei haittaisi, mutta jos joka viikko on 1-3 päivänä jotakin herkkua tarjolla tai normaali ravintokeskuksesta tuleva välipala on jäätelö/mehujää, niin eihän se enää normaaliin herkutteluun omasta mielestäni mene. Synttäreitä tytön ryhmäperhepäivähoitopaikassa (lapsia 1-5v.) juhlitaan nimenomaan herkuilla ja sitä varten meidän allergiselle lapselle piti viedä omat keksit, että on sitten tarjottavaa, kun muut saavat tavallisia keksejä. Myös erilaisille retkille otetaan evääksi keksiä, pillimehua jne. Ja kesällä janojuoma oli mehu, eli ulkona oli mehua kannussa ja sitä lapset kävivät juomassa pitkin päivää. Toki hellesäällä täytyy nesteensaanti tarjota, mutta eikö se vesi pitäisi kuitenkin olla ensisijainen janojuoma, eikä sokeroitu mehu. :girl_sigh:

 

Kai siis tässäkin lienee ihan paikkakuntakohtaisia eroja, koska täällä päin asuvilta olen kuullut tuota herkuttelun ihmettelyä useamminkin. Meidän hoitopaikassa ei järjestetä vanhempainiltoja, joten asia on siinä mielessä hankala ottaa yhteisesti puheeksi. Toistaiseksi oma lapsi on välttynyt monilta herkuilta allergioidensa takia ja siksi, että ollaan pyydetty antamaan vaikka rusinoita, jos muut saavat karkkia.

 

Kaikki erityistilanteet kuten joululeipomiset, vappujuhlat, pääsiäisen vietot jne. on asia erikseen, mutta sitä en ymmärrä, että tavallinen arkipäivän välipala voi hoidossa olla jäätelö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juuri näin. Kun nimenomaan se jäätelö saattaa meilläkin olla se arkipäivän välipala. Jos haluaa jotain erilaista ja herkullista keksiä, niin esimerkiksi mOmma:n mainitsema mustikkapiirakka sai mulle heti sen ajatuksen, että mielummin sitten vaikka jotain sellaistakin, jonka vois tehdä ihan ruisjauhoon ja edes vähän terveellisemmin. Onhan näitä kuitenkin, omenapaistosta ja muita, jotka ovat ikään kuin herkkuja, mutta silti vähän paremmat ravintoarvot omaavia.

Ja muutama oli maininnut kiisselin, jota en myöskään pidä pahana. Tai vaikkapa nyt mansikkarahkaa (ihan kermaan tehtynä) on tytön mukaan joskus ollut.. Onhan niissäkin sokeria, mutta en mä niitä pidä pahana, ne on ihan normaaleja ja täyttävempiä juttuja.

 

Meilläkään ei oo vanhempainiltoja ainakaan vielä järjestetty. Pitää ottaa asia jossain kohtaa joka tapauksessa puheeksi. Edes vähän kysellä ja ihmetellä asiaa..

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäi asia sen verran vaivaamaan, että oli pakko kysyä päiväkodista. Ja todellakin, heillä ei siellä ole herkkuja. Aikaisemmin niitä on ollut mutta nyt niitä on vähennetty todella paljon. Tänään oli ollut välipalaksi vispipuuroa.

Mehuista en tajunnut kysyä, koska ne ovat meillä kiellettyjen listalla ( paha mansikka-allergia, eikä mehuista aina tiedä mitä sisältävät).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojan päiväkodissa kerran viikossa on joku herkku välipalalla esim. pullaa ja kaakao, jäätelöä tai mustikkapiirakkaa. Heillä on onneksi myös tarjolla aina välipalalla jotain tuoretta hedelmää tai kasvista. Me ollaan kielletty mehu ja kaakao ja myös painotettu, että sillon kun on toi herkkupäivä niin söisi mielummin niitä tuoreita hedelmiä tai kasviksia. Toki voi vähän antaa sitä herkkua, mutta tuntuu vähän ikävältä, kun kotona poika ei oo saanut esim. jäätelöä sitten yhtäkkiä tarhassa saa maistaa sitä. Ei meillä oo mitään ehdotonta herkkukieltoo, mutta periaate on, että kun kotonakaan ei saa niin ei sitten päiväkodissakaan. Synttäreillä tuolla saa tuoda keksejä, mutta karkkia ei. Jos noi herkut ois tosi satunnaisia niin ei varmaan niitä kiellettäisiin, mutta jos kerran viikossa arkena niin se on jo pienelle mun mielestä liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytön hoitopaikassa on perjantaisin jäätelöä välipalalla, syövät ensin aina leipää ja sitten saavat pienen palan jäätelöä tai esim. Eskimon. Siihen lisäksi kerran viikossa on kiisseliä/pannaria/lättyjä/rahkaa/vastaavaa. Lounaalla ei ole ikinä jälkiruokaa. Mun mielestä tuo perjantain jäätelö on tosi turha tapa, mutta laitetaan (vuodenvaihteessa eläkkeelle jäävän) hoitajan piikkiin, veikkaan että toi tapa loppuu kun hän lähtee. Tuo, että kerran viikossa on jotain herkkua (näin on myös meillä töissä), on mun mielestä ihan ok. Syövät kuitenkin aika vähän per nokka (esim. meillä töissä rajoitus on 1,5 lättyä tai vohvelia, jäätelöä ei saa ikinä lisää, 1 pulla, 2 pientä keksiä) ja aina tosiaan leipää tai hedelmää ennen sitä. Mehua juovat ehkä 2-3 kertaa viikossa, mutta sekä tytön hoidossa että meillä töissä tehdään itse mehut, joten ei ole mun mielestä ollenkaan paha. Juodaanhan me kotonakin itsetehtyä mehua monta kertaa viikossa, en yhtään osaa ajatella sitä herkkuna.

 

Retkille ottavat aina evääksi leipää, keksiä ja pillimehut, joskus makkaraa ja kuivalihaa jos on mahdollisuus paistaa. Sekin on mun mielestä ihan ok, kun lasten kanssa on aika paljon kätevämpi ottaa 8 pillimehua kuin iso pullo mehua, 8 mukia ja toivoa ettei kukaan kovin paljon hanskat kädessä sählää sitä juomaa vaatteille. Ja retkillä käydään ihan maksimissaan kerran kuussa ja yleensä paljon harvemminkin, niin ei kai tuo nyt maailmanloppu ole :)

 

Lisäyksenä, jos leipovat pullaa tai piirakkaa, niin se on sitten sen viikon herkku. Tai jos joku tuo synttäriherkkuja, niin samoin se on sen viikon herkku. Karkkeja ei saa tuoda.

Edited by Ida-Mari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon sitten se sokerinatsi :grin:

Meilläkin ollaan vielä pienten ryhmässä päiväkodissa, mutta kyllä tuollakin on herkkuja valitettavan usein :girl_sigh: Meillä kun kotona ei syödä herkkuja niin en tosiaankaan halua että niitä sitten syötetään hoitopaikassa. Olkoonkin, että mennään päivähoidossa "enemmistön normin" mukaan niin mun mielestä tällaselle puoltoistavuotiaalle ei mitkään jäätelöt tai vaahtokarkit tms mitä tuolla ollaan tarjoiltu kuulu. Mieluummin pysytään erossa noista niin pitkään kuin mahdollista.

En itseasiassa ole edes kysynyt tarjotaanko tuolla mehua, todennäkösesti tarjotaan. En jaksa jokaiseen kohtaan puuttu kun jo pelkästä herkkukiellosta on pyöritelty silmiä ja tokaista että "Kaikki muut paitsi Muru saivat karkkia" Mun mielestä kasvatusalan ihmisiltä ihme asenne, kun luulisi niiden tietävän ravintosuositukset yms :girl_impossible: JA olisipa meilläkin herkku tai edes karkkikielto synttäreiden aikan tuolla. Mielestäni aivan turha tapa, miksei voi tuoda jotain muuta jos mitään edes täytyy tuoda.

 

No jokatapauksessa alottajalle voisin siis kommentoida, että olen täysin samaa mieltä että noin usein herkkujen saanti hoidossa on liikaa. Ottaisin asian puheeksi jos vaan mahdollista. Toi leipominen vaikuttaa kyllä mukavalta ja sen minäkin jopa tällaisena natsina voisin sallia ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karkki on kyllä inhottavaa, sitä ei E:n hoitopaikassa eikä meillä töissä oo koskaan. Eikä karkit mun mielestä kuulu päivähoitoon, just siksi kun pienet ei yleensä ole saaneet karkkia vielä kotonakaan. 

Edited by Ida-Mari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua hieman ihmetyttää, että onkohan sitten muualla päin Suomea se tilanne, että päivähoidon henkilökunta on paljon valveutuneempaa vai puututaanko tällaisiin terveellisyys- ja ravintoasioihin jotenkin ylhäältä päin, koska kuten tuolla aiemmin kirjoitinkin, niin täällä päin tämä herkuttelu tuntuu olevan jopa ihan ongelma. Järjestään ihmisten kanssa jutellessa tulee sitä kommenttia, että saisivat syöttää vähemmän sokeripitoisia herkkuja hoitopaikoissa (päiväkodit, pph:t, ryhmikset, oman kokemuksen mukaan ehkä vähemmissä määrin päiväkodit).

 

Meidän lapsen päivittäiset ruuat laitetaan hoitopaikassa lapuille ylös ja otetaan ne aina haettaessa mukaan (näin voidaan seurata, jos reagoi vahvasti johonkin, että onko mahdollisesti hoitopaikan ruuassa vika vai missä). Rupesin noita lappusia sitten seuraamaan ja kyllä, yhden viikon aikana oli mm. mehujää, keksejä, lättyjä ja hilloa välipalaksi. Ja lättyjäkin tuolle alle 3v:lle oli ollut 5kpl! Ei siis tosiaankaan mitään rajoitusta noissa määrissä.

 

Ja mua myös on ihmetyttänyt tällainen pieni asia, että aamupuuroon laitetaan hilloa, ihan siis kaupan hillopurkista mansikkahilloa (tai muuta makua). Kotona puuroon menee aina hedelmä- tai marjasosetta (Pilttiä tms.) ja ihan jo tuokin reilu ruokalusikallinen sokerista hilloa joka aamu tuntuu kummalliselta.

 

Hammashoitaja oli nuputtanut tytön riisimaidon juomisestakin, että se pilaa hampaat, niin voin vain kuvitella, mitä tuumaisi joka-aamuisesta hillosta :grin:

 

Mutta tosiaan, kuten ylempänä kirjoitinkin, satunnaiset herkuttelut ei haittaa yhtään mitään, se kuuluu elämään. Ja leipomiset ja juhlanvietot toki myös. Sitä vain ihmettelen, että näille alle 3-vuotiaillekin tulee ravintokeskuksesta jäätelöä, lättyjä (hillon/jäätelön/kermavaahdon kera), mehujäitä ym. välipalaksi. Ja tosiaan - välipala on sitten pelkkä jäätelö ja mehu, ei tosiaankaan mitään hedelmiä tai leipää ennen jäätelöä.

Pillimehut retkellä mäkin ymmärrän, käytännöllistä ja helppoa, mutta mitäs jos niitä retkiä (lähileikkipuistoon) tehdään parikin kertaa viikossa, joka kerta mukaan keksiä naposteltavaksi ja tämäkin siis ennen lounasta aamupalan ja lounaan välissä ns. "turhana" herkutteluna. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, meillä on ihan samoin noissa retkiasioissa. Tosi usein käydään aamupalan ja lounaan välissä milloin missäkin (mm. tutustumassa yhden hoitolapsen kototilaan, muuten retkellä puistossa tmv), missä saadaan sitten mehua ja muuta naposteltavaa. Ja kun omankin tytön kanssa oon oppinut sen, että ruokailujen välillä voi ja oikeastaan joutuukin pitää ihan kunnon neljän tunnin tauon, jolloin suuhun ei saa laittaa mitään ylimääräistä, että ruoka maistuu hyvin. Niin voin kuvitella miten se syö hoidossa lounasta jos aamupalan ja lounaan välillä juodaan mehua ja syödään keksiä...

 

Ja tuo hilloasia - munkin mielestä tuollaiset sokeriset hillot ja muut pikkujutut kuuluvat liian helposti normaaliin arkeen. Sitten tätä perustellaan sillä, että "se on niin pieni osa". Jos aamupuurossa on reipas lusikallinen sokeroitua hilloa, lounaalla on sokeria sisältävä rahkajälkiruoka, välipalalla syödään yksi keksi mehun kanssa ja mahdollisesti illalle sattuu jotkut synttärit tai muuta missä saa vähän herkkuja, niin siinä on vaan jo aika paljon sitä sokeria. Ei, mä en pidä pahana tuota yksittäistä sokeroitua hillolusikallista. Ei, mä en pidä pahana sokerista rahkaa jälkiruuaksi silloin tällöin. Ja samaa voin jatkaa noiden loppujen kanssa. Mutta tässäkin ratkaisee kokonaisuus, pienistä puroista kasvaa suuria jokia, vai miten se menee...

Jokainen laihduttavakin ihminen varmasti tietää, että vaikka poikkeuksia sallitaan, tulee parista poikkeuksesta joka päivä jo aika iso määrä ja siihen jää helposti koukkuun, vai mitä? :girl_sigh: Ja sitä taitaa Emnikin ajaa takaa, että poikkeukset toki sallitaan, mutta ei niitä tarvisi joka päivä olla. Suomessa taitaa olla ruokakulttuuri vaan vähän sellainen, että joka paikkaan tungetaan sokeria, koko ajan haluttais niitä poikkeuksia ja syödään liian vähän ihan puhdasta (ylipäätään lisäaineetontakin) ruokaa.

 

Kiva muutenkin, että asiasta on tullut keskustelua! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suomessa taitaa olla ruokakulttuuri vaan vähän sellainen, että joka paikkaan tungetaan sokeria, koko ajan haluttais niitä poikkeuksia ja syödään liian vähän ihan puhdasta (ylipäätään lisäaineetontakin) ruokaa.
 

 

No täällä sentään tarjotaan sitä kunnon ruokaakin. Muuan keski-euroopan maassa meidän kouluruoka muodostui friteeratuista lihapötköistä ja ranskalaisista tai sipseistä. :girl_sigh: Ja leivän päälle sutaistiin joko suklaalevitettä tai semmosia strösselirakeita. :girl_crazy: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mua myös on ihmetyttänyt tällainen pieni asia, että aamupuuroon laitetaan hilloa, ihan siis kaupan hillopurkista mansikkahilloa (tai muuta makua). Kotona puuroon menee aina hedelmä- tai marjasosetta (Pilttiä tms.) ja ihan jo tuokin reilu ruokalusikallinen sokerista hilloa joka aamu tuntuu kummalliselta.

 

 

Mä kyllä tällaisesta sanoisin jo päiväkotiin, että ei kiitos meidän lapsen puuroon. E:n toinen hoitaja laittaa aina sokeria lasten puuroon ja oon E:n kohdalta kieltänyt senkin, kun mun mielestä se on vaan turhaa. Paljon mieluummin se teelusikallinen margariinia tai kaikkein mieluiten marjoja pakkasesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapseni ei ole vielä hoidossa, mutta mua herkkunatsina ahdistaa jo aivan hulluna se kun lapseni joutuu jossain vaiheessa hoitoon turhien herkkujen keskelle. Miten teillä, jotka olette herkkujen antamisen hoidossa kieltäneet, niin toivetta on noudatettu?

 

Tuosta retkiasiasta, en tajua, miksi pitää ottaa pillimehu evääksi? Eikö pillimaito olisi aivan yhtä kätevä, mutta terveellisempi vaihtoehto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsen päiväkodissa on kielletty karkkien, kakkujen tms. tuominen syntymäpäivinä tai matkojen jälkeen, mistä olen tosi tyytyväinen. Makean sijaan vanhemmat ovat tuoneet mm. tuoreita mansikoita, hedelmäsalaattia, muovailuvahaa (jokaiselle oma pieni purkki), synttärihatut tms. Ruokalistalla on välillä välipalaksi pannukakkua hillon kanssa tai kuivattuja hedelmiä esim. maustamattoman jogurtin kanssa ja sopivan tilaisuuden tullen vaikka jätskiä, mutta viimeistä tosi harvoin ja yleisesti kiinnitetään huomiota herkkujen määrään ja ruuan sokeripitoisuuteen.

 

Aikaisemmin lapsi oli pph:lla ja siellä perjantaisin oli herkkupäivä. Kielsin karkkien antamisen ja pph kyllä noudatti pyyntöä, mutta silti herkkuja tuntui olevan aika paljon, kun perjantaisin jo aamupalan jälkeen sai keksin tai pari, lounaan jälkeen esim. vanukkaan ja silloin tällöin pullaa tai jotain muuta kotileivonnaista. Ja joskus aikaisemmin hakiessani poika söi välipalaksi muroja sokerin kanssa. Ihmettelin asiaa ja oli kuulemma tullut tavaksi, kun lapset eivät muuten söisi pelkkiä corn flakeseja  :girl_impossible:. No, sen jälkeen ei muroihin enää sokeria laitettu eikä lapsi sitä kaivannut, mutta itseäni tuo kyllä ihmetytti. Kotona siis syödään välillä herkkuja ja leivotaan itse, mutta turhaa lisättyä sokeria yritän välttää ja poika syö herkkuna yhtälailla tuoreita marjoja kuin 70% tummaa suklaatakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapset tuskin tulee koskaan olemaan päiväkodissa tms hoidossa mutta täällä päiväkoti on ns. sokeriton. Eli synttäreille ei saa tuoda karkkia, ei ole herkkupäiviä jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minusta tuo olisi ihan hyvä periaate. Kyllä sitä herkutella ehtii vapaa-ajallakin. Päivähoidon olisi hyvä kannustaa terveellisiin elämäntapoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Munkin mielestä olis tosi kiva jos herkkujen sijaan synttäreinä vietäis jotain muuta! Nuo edellisellä sivulla mainitut pienet muovailuvahat, hatut ja muut kuulosti kivoilta, samaan kategoriaanhan vois mennä vaikka jotkut ilmapallot tai jotain. Ja onhan sitä nyt sitten taas terveellisempääkin syötävää olemassa, kuivattuja hedelmiä tai muuta.

muoks. Ja meilläkin tyttö tykkää hirveästi kuorrutetuista pähkinöistä. Nekin olisi parempi vaihtoehto, sillä niitä mäkin ostelen niin, että kuorrutus on sitä sokeritonta ja terveellisempää tummaa suklaata.

 

Ja tuo sokeriton päiväkoti kuulostaa kyllä aivan mahtavalta... Mun mielestä se sais ollakkin niin. Kukin päättäkööt sitten itse mitä kotona syödään, mutta hoidossa voitais ihan hyvin vetää nollalinja...

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojan päiväkoti on myös sokeriton. Koskee päiväkodin ruokailuja, retkille mukaan laitettavia eväitä - edes maustettu jogurtti ei ole sallittu - ja synttärimuistamia ts. suolaton popcorn, taateliherkut, rusinat on ok, jos nyt jotain haluaa tuoda. Päiväkodin puolesta sankaria juhlitaan lauluilla ja muuten huomioiden. Musta toi on äärettömän hyvä. Kotona saa kyllä herkkuja, lähinnä leivonnaisia, kun tykätään pojan kanssa käydä kahvilla. Karkkia, suklaata, mehuja tai limuja ei saa kotonakaan.

Tämä siis kv. päiväkodissa, toisessa maassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän päiväkotiin saa viedä synttäritarjottavia (suosituksena on että vain yhtä lajia ja mielummin keksiä, pullaa tai jäätelöä kuin karkkia) enkä minä osaa sitä ongelmana pitää. Tosin kyseessä on pienehkö yksityinen pk joten ei niitä herkkupäiviä nyt vuoteen älyttömän monta mahdukaan jos ryhmässä on se 20 lasta. Muuten päiväkodissa ei jälkiruokaa syödä eli jos joku tuo synttäriherkkua niin se syödään sitten ruoan päälle jälkkäriksi. Välipala voi taas sitten tietysti olla jotain makeaakin kuten kiisseliä tai pannukakkua muttei kuitenkaan sentään jäätelöä eikä yleensä edes sokerijugurttia vaan jotain omaa sekoitusta jossa on maustamatonta jugurttia ja marjoja tai banaania. 

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0