Nadda

Ennenaikainen synnytys

37 posts in this topic

Näyttää tämä toinenkin lapsi haluavan tulla ulos ennen aikojaan. Esikoinen syntyi rv 36+5 käynnistyksen tuloksena, mutta olin ollut muutamia senttejä auki jo nelisen viikkoa.

 

Nyt paikat ovat näillä viikoilla (31+5) sormelle auki ja kohdunkaula lyhentynyt n. 1,5 senttiin.

 

Kaipaisin rohkaisevia - tai millaisia vain - kertomuksia siitä, miten tilanne omalla kohdallasi eteni silloin, kun oli ennenaikaisen synnytyksen uhka. :)

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla ei paikkojen aukiolo ja kohdunkaulan lyhentyminen merkannut ennenaikaista synnytystä. Kummassakin havaittiin vikassa lääkärineuvolassa tuo sama tilanne, mikä sulla on nyt ja kummatkin käynnistettiin yliaikaisena.

Mutta en tiedä, että miten sitten vaikuttaa yksi ennenaikainen synnytys, vaikkakin käynnistetty...

Toivottavasti ei kuitenkaan vielä synny.

Supisteleeko sulla tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin synnärillä lääkkeiden avulla pysäyttämässä alkanut synnytys rv 29. Sen jälkeen oli koko ajan pelko päällä synnytyksen uudelleen käynnistymisestä ja mun käskettiinkin vaan levätä ja koko ajan tarkastella jokaista pientäkin merkkiä. Synnytys käynnistettiin kuitenkin rv 38.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikolla 25+ mulla holahti kunnolla lapsivesiä. Onneksi kuitenkin kyseessä oli ns. "korkea lapsivedenmeno" ja kalvot ei ollutkaan onneksi kokonaan puhki.

Jouduin sairaalaan seurantaan ja antibioottitiputukseen tulehdusriskin vuoksi. Pääsin kuitenkin vielä kotiin, sillä supisteluja ja muita ei ilmaantunut, mutta tilannetta piti silti kuitenkin seurailla välillä. Loppuraskaus sit noilta osin sujui, eikä vesiä holahdellut.

Lopulta viikolla 40+6 holahteli uudestaan vesiä (taas kyseessä "korkea vedenmeno") ja synnytys ei silläkään kertaa käynnistynyt kunnolla itsekseen. Synnytystä vauhditettiin tipalla ja muksu syntyi 41+1.

 

Ja tässä raskaudessa on tullut tosi herkästi kipeitä supistuksia ja ajoittain säännöllisesti. Mitään kovinkaan pahaa jälkeä eivät oo saaneet aikaiseksi.. Tosin edellisestä lääkäristä on jo hetki, joten tän hetken tilannetta en osaa sanoa.

Rauhallisesti pitää kuitenkin ottaa ja seurailla tilannetta.

 

Eli toisaalta riski on ollut olemassa, mutta koko loppuraskaudeks en oo mihinkään vuodelepoon joutunut. Hissukseen ja tilannetta seuraillen on pitänyt mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kivuttomia supistuksia ollut tosi kauan jo (jostain 16. viikolta lähtien). Kivuliaita on ollut vain yhteen otteeseen ja sekin oli sellaista menkkamaista jomotusta, joka meni parissa tunnissa ohi. Huomenna meen kontrolliin polille ja nähdään onko paikat kypsyneet lisää. Muuten kai tässä ei tarvis olla niin huolissaan, mutta kun tuo kohdunkaula on lyhentynyt selvästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt paikat ovat näillä viikoilla (31+5) sormelle auki ja kohdunkaula lyhentynyt n. 1,5 senttiin.

 

Mulla kohdunkaula oli lyhentynyt 0,5-1 senttiin viikolta 29 asti ja muistaakseni viikolta 33 paikat olivat jo sormelle auki. Lisäksi mulla oli ajoittain harjoitussupistuksia joskaan ne eivät olleet kivuliaita. Kävin aluksi joka toinen viikko ja viikolta 36 asti joka viikko kontrolliultrassa ja sain kahtena päivänä vauvan keuhkoja kypsyttäviä kortisonipistoksia ennenaikaisen syntymän varalta. Tilanne ei kuitenkaan muuttunut viikkojen aikana ja terve vauva syntyi rv 39+4 :).

Edited by Edith

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kävin joka viikko lääkärin tarkastuksessa jossa katsottiin miten on paikat vielä kiinni. Samoin tuli saatua tuolloin rv 29 niitä kortisonipiikkejä vauvan keuhkoja varten. Näin varmaan toimitaan aina kun on todella uhka vauvan syntyä liian aikasin. Sairaalassa ollessani mä makasin siellä ja kätilöt seuras melkeen koko ajan vieressä ekan illan ja olivat valmiina jo yhdestäkin uudesta supistuksesta laitttamaan mut saman tien ambulanssilla Turkuun, jossa oli lähin kunnolla keskosiin erikoistunut osasto. Kauhun hetkiä on tosissaan eletty mutta kaikki meni hyvin lopulta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin oli ennenaikaisen synnytyksen uhka päällä, kun kohdunkaulaa oli rv34 jäljellä enää 16mm ja kohdunsuukin raotti painettaessa. Sain kortisonit mutta päivittäisistä supistuksista huolimatta päästiin kunnialla suunniteltuun sektiopäivään saakka rv37+4. Sairaalassa makoilin viikon ennen synnytystä, mutta syynä oli raskausmyrkytys, ei ennenaikaisen synnytyksen uhka. Rv30 jälkeen neuvolassa kyllä sanottiin, että nyt ei kannata enää mitään suuria projekteja ottaa, vaan keskittyä ihan vaan raskaana olemiseen. Mulla ennenaikaisen synnytyksen uhan teki varmaan eniten kaksosraskaus ja kuulemma aikaisemmat keskenmenotkin voi vaikuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään kontrollissa ja kohdunkaulaa olikin yllättäen enemmän eli tilanne ei ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan. :) Tuli taas hiukan lisää toivoa siitä, että jospa sitä tällä levolla selvittäisiin parikin viikkoa vielä eteenpäin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ennenaikaisen synnytyksen uhka viikoilta 20 ja jotakin (oisko ollut jotain 27 tai 28). En muista tarkaan, mutta jäin heti sairaslomalle ja petipotilaaksi. En saanut käydä kuin vessassa. Supistuksia tuli heti kun lähti vähän enempi kävelemään. Kävin uä kontrolleissa useinkin ja kohdunsuun tilanne katsottiin aina. Aika varhasessa vaiheessa mulla oli kohdunkaula lyhentynyt ja auennutkin jo parille sormelle. Tuli liikkumiskielto sekä autossa ei saanut istua kovin pitkiä matkoja. Tilannetta seurattiin tarkasti ja töihin en sit enää palannutkaan.

Sit iskikin hepatogestoosi ja sen vuoksi kävinkin taas kontrolleissa. Mutta kaikki meni loppujen lopuksi hyvin. Tää e ka raskaus vaan jätti sellasia "arpia", että voipi olla ettei toista enää tule. Tai ainakin piiiitkän ajan kuluessa. Vielä on kaikki niin hyvässä muistissa, että kakkosen yritys saa jäädä toistaiseksi. On tää vaan niin taivaan lahja, että sain pidettyä pikkuisen sisällä tarpeeksi kauan. Aika ehkä kultaa muistot ja nyt tämä pikkuvesseli on jo 7kk:n ikäinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Millä viikoilla vauva syntyi? :)

 

Mulla on tilanne nyt se, että täysiaikaiseksi ei kyllä millään päästä. Olen siis kohta kolme viikkoa lähinnä vain maannut (syömässä, pesulla ja vessassa olen käynyt) ja kohdunsuu on silti avautunut lisää ja kohdunkaula hävinnyt. Tämän viikon jos vauva vielä sisällä pysyy, niin hyvä. Mulla ei oikeastaan edes liikunta välttämättä provosoi supistuksia, vaan suht napakoita mahan kovettumisia tulee levossakin. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika syntyi 34+6. Synnytys käynnistyi spontaanisti korkealla vesienmenolla ja heti säännöllisillä supistuksilla. Neuvolassa ei ollut huomattu mitään ennenaikaiseen synnytykseen viittaavaa. Mulla itsellä oli vaan lähes koko raskauden sellainen tunne ettei ihan loppuun mennä. En sitten tiedä mistä moinen tunne tuli. Vauva oli aika alhaalla ja lähes kiinnittynytkin jo jonkin aikaa ennen synnytystä. Supistuksia oli liikkuessa, mutta koska ne eivät olleet kipeitä en osannut pelätä niiden tekevän mitään ihmeellistä. Limatulppa lähti kaksi viikkoa ennen synnytystä... Olisi kai pitänyt siitä itse ymmärtää et nyt ei kaikki oo ihan kohdillaan. No mut kaikki meni kuitenkin hyvin, vaikka keskolassa vietettinkin puolitoista viikkoa.

 

Nyt toista lasta miettiessä tämä aihe koskettaa kovasti, koska yksi ennenaikainen synnytyshän altistaa seuraavassa raskaudessa ennenaikaiselle synytykselle. Keskustelin neuvolassa asiasta ja tulevaa raskautta tullaan seuraamaan tarkemmin, mutta miten riippuu sitten taas tilanteesta.

 

Miten Nadda sulla on asiaa tarkkailtu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon nyt käynyt viikottain äitipolilla tai synnärillä kontrollissa, kun mulla on muitakin rasitteita tässä raskaudessa (hepatogestoosi ja raskausdiabetes). Samalla on sitten tsekattu kohdunsuun tilannekin aina.

 

Ennen tätä toista raskautta mulle sanottiin, ettei kyse ole mistään kohdunkaulan heikkoudesta, kun esikoisen kohdalla paikat alkoi kypsymään ennen aikojaan. Saa nähdä, mitä tämän toisen jälkeen sitten sanotaan. Mullahan on vielä tuo B-streptokokkikin riesana, että silläkin voi olla osansa tässä hommassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^pikkumies syntyi viikolla 38+3 käynnistyksellä hepatogestoosin vuoksi.

 

Ja mullekin on sanottu, että jos tulee seuraava raskaus niin olen erityistarkkailussa alusta saakka. Lisäksi mulla oli vielä syöksysynnytys, joten oletettavasti kakkonenkin voipi tulla nopsaan ulos :D

 

Muoks. tarkistin, että käynnistys oli 38 + 3 eikä 38 + 2

Edited by LilleriLalleri

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mullahan on vielä tuo B-streptokokkikin riesana, että silläkin voi olla osansa tässä hommassa.

 

Mulla oli myös strepto-B jota epäilivätkin kaiken syypääksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen syntyi spontaanisti alkaneella synnytyksellä viikolla 33+1. Kaksospojat syntyi taas viikolla 27+4, mutta lapsivedet siitä meni jo 2 viikkoa aiemmin ja makasinkin sairaalassa tärkeät 2 viikkoa supistuksenestotipassa ilman vessalupiakaan. Onneksi lapsivettä muodostui pieniä sirppejä lisää eikä tulehdusta tullut. Tipasta huolimatta supistuksia oli koko sen kahden viikon ajan ja lopulta synntystä ei enää saatu estettyä. Nyt tässä raskaudessa viikkoja on 27+1 ja supistuksia ollut taas parin viikon ajan ja mun huoli on kyllä ollut melko kova, mutta tänään tuli onneksi neuvolalääkärissä hyviä uutisia. Kohdunkaula on edelleen pitkä ja kiinteä ja kohdusuu kiinni. Josko vauva sai muutaman viikon taas lisäaikaa... Mä olisin tyytyväinen jo 33-34 viikon nurkilla. Sitä on itse nähnyt niin sairaita ja pieniä vauvoja, etten osaa pitää tuon isompaa vauvaa edes keskosena, vaikka sellaisiahan alle 37 viikkoset kaikki virallisesti on. Meillähän esikoinen oli siis sairas ja eli koko elämänsä vastasyntyneiden teho-osasolla (keskolassa) , jossa kuoli 3 kuukauden ikäisenä. Kaksosten kanssa keskolassa vierähti 2 kuukautta.

 

Eniten mua ehkä ihmetyttää se, että mull ei ole tehty mitään tutkimuksia minkä vuoksi on jo kaksi enneaikasta synnytystä ja kolmannestakin uhka. Itseä se ehkä kiinnostaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli korkea vedenmeno rv 21+4. Sitä ei kuitenkaan otettu neuvolassa tosissaan, vaan sain vain viikon sairaslomaa. Viikko ensimmäisen tuntemuksen jälkeen hakeuduin synnytysvastaanottoon, jossa asia vasta varmistui. Samalla todettiin kohdunsuun auenneen jo jonkin verran. Sain samantien kortisonipiikin ja antibioottia suoneen. Osastolla makailin vessaluvilla kaksi ja puoli viikkoa. Rv 25+0 synnytys käynnistyi eikä sitä voitu enää estää. Tulehdus käynnisti synnytyksen. Poikamme syntyi painaen 750g ja ollen 33 cm pitkä. Meidän pieni suuri mies. Valitettavasti hän menehtyi 19 päivän ikäisenä. Jälkitarkastuksen yhteydessä lääkäri totesi, että seuraavaa mahdollista raskautta tullaan seuraamaan erityisen tarkasti. Mitään viitteitä siihen, että ongelmia tulisi olemaan, ei ilmennyt. Ilmeisesti vain jokin bakteeri pääsi kohtuun aiheuttaen kaiken. Mahdollisuus täysin normaaliin ja täysiaikaiseen raskauteen pitäisi olla. Toivottavasti näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loppu hyvin, kaikki hyvin. :) Tämä toinenkin synnytys käynnistettiin niin ikään mun hepatogestoosin takia ja viikkoja oli 36+2. Ilman tuota raskaushepatoosia olisi voitu kohdunsuun tilanteen puitteissa päästä pitemmällekin. Ennen käynnistystä olin 3,5 cm ulko- ja 5 cm sisäsuulta auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onnea kovasti pienokaisesta :) Tuliko tuo hepatogestoosi tässä toisessa odotuksessa millä viikoilla? Oliko samanlainen kuin ekan raskauden aikana vai oliko oireet erilaisia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ekassa raskaudessa hepatogestoosi todettiin ihan sattumalta, kun en osannut arvata, että mulla sellainen on. (Kutinaa oli todella vähän.) Nyt se osattiin sitten kontrolloida aikaisemmin ja heti ekassa verikoekontrollissa rv 31 maksa-arvot olivat kohonneet. Nyt kutinaakin oli hiukan enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hei!mulla itellä nyt rv.32,4 olin viikon sairaalassa vuodelevossa nyt kotona mutta lääkärin määräyksestä vuodelepo jatkuu.kaikki sai alkunsa kun menimme mieheni kanssa äitipolille rutiini tarkastukseen,jossa sitten lääkäri tutkiessaan kohdun tilannetta huomasi että synnytyskanava oli lyhentynyt 1,2centtiin,,sain samalla käynnillä kortisoonipiikin ja seuraavana päivänä menimme uudestaan sairaalaan jossa sain toisen kortisoonipiikin,sitten uusi tutkimus jossa lääkäri huomasi että synnytyskanavaa eiole enää jäljellä kuin alle sentin ja kohdunsuu oli sormelle auki..ei muuta kun oyksiin-ouluun sairaalaan jos lapsi sattuisi syntymään,,olin siellä 5päivää ja siirryin kajaaniin sairaalaan vielä kolmeksi yöksi,tarkkailuun..nyt vain lepäillään kotona ja toivotaan että lapsi pysyisi sisälläni mahd.kauan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tsemppiä! :girl_smile:

 

Mulla on nyt kolmas raskaus menossa rv 21+3. Kohdunsuu on tarkistettu viimeksi lääkärineuvolassa alkuraskaudessa ja seuraavan kerran kai vasta muutaman viikon kuluttua. Tässä raskaudessa ei ole vielä niin paljon ollut supisteluja kuin edellisessä, mutta kyllähän se pelko vähän takaraivossa jyskyttää, että makuuhommiin tässäkin jossain vaiheessa päästää. Toivottavasti nyt kuitenkin vielä kymmenisen viikkoa eteenpäin ilman lepotuomiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä menossa nyt rv33 tasan ja toista viikkoa oon saikulla. Kohdunkaula oli vielä viikko sitten ihan normaalin pituinen, mutta paikat oli selkeästi jo pehmenneet. Kipeitä suppareita tulee jonkin verran ja kivuttomia käytännössä päivittäin, heti jos teen jotain muuta kuin makaan sohvalla. Vauvaa yritetään pidättää viikolle 36-37 ja sen jälkeen ei enää estellä. Neuvolassa arveltiin että laskettuun aikaan asti ei päästä näillä supparimäärillä mitenkään, mutta toivottavasti tosiaan vielä tuon neljä viikkoa vauva sinnittelisi. Sain antibiootit virtsatientulehdukseen, jota epäiltiin suppareiden aiheuttajaksi mutta vaikka kuuri loppui tänään niin edelleen supistelee, tosin kivuttomasti.

 

Mitään muuta isompaa vaivaa mulla ei koko aikana ole ollut, mitä nyt suunnilleen kaikkia mahdollisia "äidin vaivoja" (närästys, turvotus, selkäkivut, liitoskivut, väsymys, pahoinvointi, kaikki koettu :D) mutta esim. radia tai muuta vakavampaa ei ole ja vauvalla kaikki on oikein loistavasti ollut koko ajan. Eli mulla tuli ennenaikaisen synnytyksen uhka ihan puun takaa.

 

Niin ja eka lapsi siis meille tulossa, olen perusterve ja nuori. Ylipainoa mulla oli jo reippaasti ennen vauvaa mutta kaikki verenpaineet, kolesterolit, verensokerit yms. on erittäin hyvät ja painonnousu myös raskauden aikana on ollut tosi maltillista (tähän mennessä tullut 7,8kg).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now