pinkdream

Tv:n katselu päivähoidossa

20 posts in this topic

Natsiäiti täällä terve... :girl_crazy:

Ei vaan, aloitin juuri herkuttelu päivähoidossa-keskustelun ja koska tämänkin asian kanssa on painittu, päätin aloittaa myös tästä oman aiheen.

 

Katsotaanko muiden päivähoidossa tv:tä? Jos näin on, niin miten usein ja kerrotaanko siitä erikseen? Mikä hoitomuoto on kyseessä?

 

Meidän ryhmiksessä tv on aina päällä. Kun aamulla vien, katsotaan pikku kakkosta, vaikka oltais samaan aikaan aamupalapöydässä ja jos tyttö on ollut päivällisaikaan asti hoidossa, katsotaan päivällispöydästä pikku kakkosta. Tällä hetkellä tilanne on se, että tv suljetaan ruokailun ajaksi vain jos meidän tyttö on hoidossa!  :girl_impossible:  Koska "lapset tykkää katsoa syödessä" (hoitotädin mukaan..) ja mä oon ollut ainut, joka on asiasta "valittanut", joten siksi katsovat muuten, mutta eivät mun tytön aikana ruokapöydästä. Mua nyt ei tuo tv:n katselu muuten niin haittaa, kun tyttö ei kotona juurikaan katso ja touhaavat kyllä hoidossa muutakin, mutta mun mielestä  tuo tv:n sulkeminen ruokailun ajaksi pitäis olla ihan normaali käytäntö ja hyviin käytöstapoihin kuuluva asia..

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullahan ei lapsia ole, eikä sinänsä kokemusta tästä asiasta, mutta meidän äiti on toiminut perhepäivähoitajana kohta kaksikymmentä vuotta (siis myös mun asuessa vielä kotona), eikä siellä tosiaankaan tenavat vahtaa töllötintä päivittäin, eikä varsinkaan ruokaillessa! :o Joskus (kaato-)sadepäivinä tai huimimmilla pakkaskeleillä saatetaan laittaa iltapäivällä muumit pyörimään, mutta pitää kyllä olla todella huono sää (meidän mutsi on niitä ihmisiä, joiden mielestä ei oo oikeastaan olemassa huonoa säätä, vaan ainoastaan huonoja/liian vähäisiä varusteita).

 

Summa summarum, mun näkökulmasta et tosiaankaan ole natsiäiti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, onpa aika erikoista tuo että ruokapöydästä katsotaan tv:ta hoidossa. Meidän poika ei ole enää hoidossa, mutta siinä päiväkodissa missä oli, ei ollut telkkareita. Ja oli tavallisessa päiväkodissa. Tutun lapsi kun oli vuoropäiväkodissa, siellä kuulemma katsottiin pikkukakkosta illalla mutta käsittääkseni olivat kuitenkin syöneet ennen sitä? Toisaalta en ole varma. Eikä kai ollut päivittäinen juttu kuitenkaan, hmm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja nyt kun luin viestisi uudestaan, tuo että tv on aina päällä?? Siis mitä ihmettä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän päiväkodissa ("normaali" viisi ryhmäinen päiväkoti) ei katsota telkkaria ollenkaan. Itseasiassa ei taida koko päiväkodissa olla kyseistä laitetta ja mielestäni se on hyvä vain :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Joo, näin juuri... Ja selityksenä on tosiaan vaan se, kun lapset siitä tykkää. Pitäis sanoa, että tykkäishän ne lapset tehdä vaikka mitä jos asiat olis aina lapsista kiinni ja lasten päätettävissä.. :rolleyes:

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on hoidossa ryhmiksessä eikä siellä ole teeveetä ollenkaan, mikä on hyvä asia! Ompa todella outoa, että tv pidetään koko päivän auki :o  Eikö tosiaan muut vanhemmat oo asiasta maininneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, onpa kyllä omituista. Meidän poika oli vuorohoitopäiväkodissa ja siellä katsottiin iltaisin pikku kakkonen ja se oli meistä ihan ok. Ja siitä kysyttiin vielä etukäteen hyvin tarkkaan, että saako lapsi katsoa sen Pikku kakkosen. Pistää kyllä vähän miettimään minkälaisia ne muut virikkeet ja aktiviteetit siellä hoidossa on, jos telkkari viihdyttää lapsia jatkuvasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erikoista... Onko kyseessä  hoitopaikka? Jos on niin keskustelisin päivähoidon johtajan kanssa, koska ei kuulosta ammatilliselta toiminnalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapset ei ole hoidossa mutta pakko sanoa että kuulostaa todella kamalalta ja en kyllä hyväksyisi tuollaista lasteni hoitopaikalta. Ihmettelen kyllä tosiaan jos ei muiden lasten vanhempia haittaa, mutta jos joku vanhempi nyt ei tajua, niin kyllä kasvatusalan ammattilaisten sentään pitäisi.

 

Ja siis meidän lapset kyllä kotona katsovat aika paljonkin telkkaria, mutta päivähoito on minusta vain niin eri asia. Telkkarin katsominen päivittäin ei minusta kuulu laadukkaaseen päivähoitoon ja se nyt ei ole vielä mitään verrattuna siihen että telkkari olisi aina päällä  :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilanne meni nyt tytön hoidossa siihen, että loppuviimein päivähoidon johtaja sitten soitti mulle, kerroin hänellekkin sanasta sanaan tuon keskustelun ja hän oli tietysti aivan järkyttynyt. Eihän se nyt niin voi mennä, että vaan meidän tytön ajaksi tv sammutetaan, mutta jos tyttö ei oo syömässä, tv:tä katsottais ruokapöydästä. Johtaja on sitten ottanut hoitopaikkaan yhteyttä ja en tiedä mikä tilanne nyt on sitten.... Sellainen nyt ainakin, että aamuisin vielä tv on päällä, mutta ehkä ne nyt sen ruokailun ajaksi toivon mukaan sammuttaa! Nyt asiaan on ainakin ylemmältä taholta joka tapauksessa puututtu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivähoitouran aikana ei kertaakaan katsottu tv:tä.Nyt vasta eskarin vanhempainillassa kysyttiin saako lapsen katsoa kerran kuussa elokuvan porukassa perjantaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No aika kummallista näin lastenhoitajankin korvaan moinen. Meillä vuoropäiväkodissa katsellaan  tv:tä aamuisin ja ennen päivällistä pikkukakkonen jos lapset haluaa. Jännä juttu muuten että yleensä lapset ei halua, vaan mielummin leikkivät :lol:  Myös myöhään illalla jos lasta ei laiteta iltapalan jälkeen lepäämään saatetaan katsoa lastenohjelmaa näin rauhoittaaksemme illan.

 

Voihan olla helppo ratkaisu saada lapset rauhallisiksi ruokapöydässä kun saavat katsoa pikkukakkosta samalla mutta mielestän siihen pitäisi olla muut keinot että ruokahetki on rauhallinen ja kaikille mukava. Tv ei opeta lapsille käytöstapoja eikä sosiaalisia taitoja joita ruokapöydässä tarvitaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut alalla kymmenen vuotta ja koskaan ei olla katsottu televisiota ruokaillessa tai muutenkaan. Tarkkaan valittuja elokuvia on katsottu isompien kanssa silloin tällöin eli n. 2 kertaa vuodessa. Television päällä pitämisestä on kyllä pedagoginen ote kaukana. Murr.

Niin ja kuten joku jo mainitsikin pöytätavoista jne, niin nimenomaan ruokailu on kasvatuksellinen tilanne, johon tulee panostaa.

Edited by sts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella erikoinen käytäntö, missään en ole moiseen törmännyt. Niin kuin moni täällä jo mainitsikin niin pedagoginen ote on tuosta kyllä kaukana. Niissä päiväkodeissa, jossa olen ollut ite töissä ei tv:tä katsottu kuin poikkeustapauksissa pari kertaa vuodessa, eikä nyt ainakaan missään nimessä ruokapöydässä! Vuoropäiväkodissa tv:tä katseltiin päivällisen jälkeen pikkukakkosen verran. Hyvä, että olet ollut yhteydessä ylemmälle taholle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö ne muut äidit tuosta tv:n katselusta?

 

Mä en hyväksyisi moista. Ja ainakin meidän 2,5-vuotias pelkää joitakin pikkukakkosen ohjelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kyllä aika kurjan kuuloista, että tv on noin paljon päällä. Päivähoidossa ei minusta mitään ruutuaikaa tarvisi olla, ainakaan useammin kuin esim. kerran kuussa, ja silloinkin siinä pitäisi olla joku "itu", esim. joku opettavainen lastenohjelma tai -peli. Meidän pk:ssa pienten ryhmässä ei minusta edes ole töllötintä, tietokonetta tai mitään, mutta isommilla saattaa ollakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ne edes katsovat? Onko ihan varta vasten hankittu dvd-pino tai lastenkanava vai pyöriikö Suurimmat pudottajat tms.? Älytöntä joka tapauksessa, ei tuollainen kuulu päivähoitoon.

 

Mikä tilanne on nyt Pinkdreamin tytön hoidossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli viikko sitten vanhempainilta, jossa aihetta käytiin läpi. Tv:n katselusta ruokapöydässä ei edes enää puhuttu mitään, oli tainnut johtaja antaa sen verran kovan palautteen jo hoitajille, että asiasta ei enää puhuttu mitään muuta kuin sen verran, että mainittiin sen olevan tyhmää ja sellaista ei tehdä.

Muuten hoitajat puolustelivat tv:n katselua sillä, että hoitopaikka on vuorohoitopaikka. Päivä alkaa klo 4.45, jolloin ekat lapset tulevat ja menevät suoraan vielä nukkumaan. Osa lapsista taas tulee 6.30, jolloin heidän ei tarvi mennä enää nukkumaan, mutta mm. 1-vuotiaita nukkuu vielä niin pitäisi osata olla mahd. hiljaa. Lapset ovat sitten 6.30-7.30 saaneet katsoa lastenohjelmia (Pikku Kakkosta tai mitä silloin nyt tuleekin) sohvalla peittojen ja tyynyjen kanssa löhöillen ja heräillä vielä rauhassa. No, nyt ei tosiaan puhuttu enää siitä, että onhan se tv ollut aamupalapöydässäkin päällä.. :rolleyes: Mutta sitä en oo nähnytkään enää tapahtuvan, oma tyttö menee siis aikaisintaan 7.30 hoitoon.

Iltaisin taas on lapsia yleensä ihan korkeintaan kolme, usein myös vaan yksi tai kaksi ja silloin mennään aika paljon lapsen ehdoilla eli tehdään paljon sitä mitä lapsi itse haluaa. Myös siivous, pyykinpesu ja kaikkihan kuuluu ryhmiksessä hoitajien hommiin, joten sellaisetkin jutut on tehtävä lasten aikana ja ne on helppo hoitaa iltaisin jos on vaan yksi tai kaksi lasta, jotka haluavat katsoa sitä Pikku Kakkosta.

Eli joo, mun mielestä ihan hyviä perusteita ja hyväksyn ne. Varsinkin, kun nyt tosiaan tyrmättiin se tv:n katselu ruokapöydässä niin täysin ja siitä on tosiaan hoitajat saaneet tiukkaa palautetta.

muoks. Kaiken lisäksi mun tyttö on tosi harvoin iltapäivän Pikku Kakkosen aikaan hoidossa ja menee tosiaan aikaisintaan 7.30 eli nykyään mun tytön aikana ei siis varmaan tv:tä juurikaan näytetä.

Lisäksi päivähoidon johtaja (oli siis vanhempainiltaa pitämässä) sanoi kysyneensä vielä joltain aluejohtajalta (tai muulta vastaavalta isommalta kiholta) tv:stä päivähoidossa ja sieltä oli tullut todella jyrkkä vastaus: "nykyajan lapset ovat muutenkin naama ruudussa kiinni koko ajan, joten päivähoitoon tv ei kuulu". Hyvä! :girl_sigh:

 

Jatkossa siis tv:tä vielä katsellaan jonkin verran, mutta siihen on puututtu joka tapauksessa. Yllätyin vaan siitä, kun asiasta tehtiin nimetön kysely ennen vanhempainiltaa, illassa saatiin yhteenveto vastauksista ja oikeastaan kukaan muu ei ollut tv:tä vastaan... :o  Meidän tyttöhän on ollut tuolla hoidossa vasta kesästä asti, muut lapset ja heidän jo koulussa olevat isosisarukset taas ilmeisesti ovat olleet jo pidemmän aikaa tuolla hoidossa ja kaikki tuntuivat olevan ylityytyväisiä. Ihmekkään, kun hoitajat tuntuivat ottavan mun palautteen sekä tv:stä että herkuttelusta tosi kovaa itseensä jos ovat toimineet ties kuinka kauan noin! Jännä sinänsä, että muita vanhempia ei kiinnosta tuollaiset asiat...

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän päiväkodissa lapset katsovat perjantaisin yhden piirretyn (10-30min). Omasta mielestäni tuossa ei ole mitään pahaa. Jos päiväkodissa alettaisiin tuijottaa piirrettyjä päivittäin, ottaisin varmasti asian puheeksi päiväkodissa. Päivähoidossa television ei todellakaan tule toimia lastenvahtina!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now