RockaBella

Pitkä matka sairaalaan

26 posts in this topic

Tämä saattaa olla ajankohtaista muillekin, kun noita synnytyssairaaloita karsitaan.

 

Kaipailen nyt vähän tukea niiltä, keillä on kokemusta siitä kun on pitkä matka synnärille. 100km tai enemmän?

Tai jos olet itse samassa tilanteessa, että joudut synnyttämään noin kauas, niin tervetuloa panikoimaan tänne! :D

 

 

Mulle tulee matkaa 135km, kun nyt todennäköisesti meidän sairaalan (sks) synnytysosasto lakkautetaan viimeistään vuoden loppuun mennessä.. 

Kyllähän tuo pelottaa ihan hirveästi kerkeekö edes sairaalaan asti! Mitä jos vauva syntyy autoon??

Jännitin jo sitä, kun matkaa oli 100km vähemmän.. :(

 

Lapsetkin pitää keretä viemään hoitoon jonnekin ennen ku pääsee lähtemään.. Ja tämä tuleva on neljäs, joten saattaa tapahtua asiat hyvinkin nopeasti!

 

 

Kiitos jos jaksaatte vastata, vertaistuki olisi kyllä nyt paikallaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli 100km matkaa sairaalan ja ehdittiin kyllä hyvin. Tosin, en todellakaan noudattanut sairaalan ohjetta, että viimeistään klo 20 sairaalalle kun vedet meni aamulla 8 aikaan. Supistukset alkoi sen verran nopeasti, että lähdettiin ajamaan heti. Meinattiin, että jos oma olo kestää niin käydään sitten synnäripaikkakunnalla vaikka syömässä tms. jos ei heti sairaalan "kehtaa" mennä. No, ei käyty kun mentiin suoraan sairaalaan ja siellä aikalailla suoraan saliin...

Se, miten tuo lähtö kannattaa suunnitella, riippuu tietysti paljon siitäkin, miten nuo sun aikasemmat synnytykset on menneet, onko siis olleet jo nopeita vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kanelikeiju :)

 

Kyllähän nuo suht nopeita on kaikki ollut ja varsinkin kalvojen puhkaisun jälkeen on tapahtunut todella nopeasti! Eli toivon tosiaan, että alkaisi supistuksilla niin kuin aikaisemmatkin, niin olisi ehkä vielä mahdollista keretä.

Jos vedet menee, niin ei tiiä kerkeääkö edes autolle kävelemään  :girl_impossible:

 

Mun pitää huomenna keskustella tästä neuvolassa.. Inhottava tää tilanne, että miks just nyt ne lopettaa, kun itselle on juuri ajankohtaista tuo synnyttäminen.. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähdette suzie heti kun/jos vedet menee. Vaikka synnytyksesi alkaisi vesienmenolla niin ei kohdunsuu silti ole heti 10cm auki.  Ja ainahan voi soittaa ambulansin vastaan...   :girl_sigh: Toivottavasti saat neuvolasta hyviä vinkkejä :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gabriel :lipsrsealed:  

En muista paljon on ollut kohdunsuu auki, kun on puhkaistu, mutta sen jälkeen viimeksi tuli jo tosi nopeesti ponnistamisen tarve..

Mut siis toivotaan, ettei ne vedet tälläkään kertaa menis..  :girl_sigh:

 

Ei mua ehkä niin hirveesti se autoon synnyttäminen pelota, eniten se, että mä en kestä kipua jos en kerkeä saamaan mitään puudutteita..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kahden ekan kanssa oli sairaalaan matkaa 100km. Ekan kanssa lähdin kun supistuksia oli tullut säännöllisesti se pari tuntia ja hyvä että lähdettiin kun vedet meni odotushuoneessa, supistukset koveni heti toisiin lukemiin ja reilun 5h päästä oli poika syntynyt.

 

Kakkosen kohdalla supistuksia kellotin vain tunnin ja soitin sairaalaan että lähdetään tulemaan, yrittivät kyllä ehdottaa että odottelisin vielä kotona. Mutta en jäänyt odottamaan, koska ensimmäisen synnytyksen kesto oli 9h ja pelkäsin että toinen tulee nopeammin. Automatka meni sujuvammin kun supistukset pysty hengittelemään pois. Jälkikäteen on hyvä sanoa että olisin voinut olla vielä muutaman tunnin kotona ja lähteä vasta sitten, koska synnytys kesti samat 9h kuin mitä eka. Mutta itselleni tuo oli parempi noin, mielummin aikaisin kuin liian myöhään.

 

Toivotaan että sulla Suzie alkaa tälläkin kertaa supistuksilla niin tiedät lähteä ajoissa, mielummin vaikka sitten liian ajoissa niinkuin itse tein toisen kohdalla. Vesien menoon mä sain ohjeeks neuvolasta tilata ambulanssin, koska sen jälkeen homma on menny vauhdilla eteenpäin.

 

Kolmannen kanssa matka puolittui mutta aika pian supistusten ollessa säännölliset lähdettiin matkaan, matkalla supistukset hiipuivat niinpä perillä mentiin ABC:lle kahville jossa vietettiin pari tuntia ennenkuin mentiin sairaalaan ;).

Edited by anki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmas ja neljäs on tullu aika vauhdilla. Kahden 8 tunnin synnytyksen jälkeen synnytyksen kestot romahti n. 2,5 tunnin tienoille. Matkaa oli kolmannella kerralla n. 85km ja nyt neljännellä kerralla 125km.

Joka kerran on jääty matkalle. Viimeisimmässä lähdettiin kotipihasta ambulanssilla ja niin sitä vaan taas vartti jäi ajoaikaa sairaalaan kun oli pakko vetää pysäkille ja synnyttää. Eikä se ambulanssi edes ihan hitaasti ajellut :P

 

Kaksi viimeisintä on olleet ihan huikaisevan ihania matkasynnytyksiä :lipsrsealed:

Eikä sitä kannata pelätä :) Harvoin ne matkasynnytykset mitään maratoneja on, muutenhan et jäisi edes matkalle, joten ainakaan se kipu ei kestä kovin pitkää aikaa ;) Minä tosin mielummin en olisi edes sinne matkallekaan lähtenyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

anki: Todellakin lähden mieluummin liian ajoissa :D Vaikka sitten tulisikin turha reissu, mutta yhtään jos siltä tuntuu niin lähden kyllä aika herkästi.. Sain jo viimeksikin sellaiset ohjeet, että sairaalaan kannattaa lähteä aika herkästi vaikka oli siis tuo lyhyempi matka..

 

Kiva kuulla sun kokemuksista Bim :) Eli kai siitä on mahdollista hengissä selvitä ;) 

Synnytitkö molemmilla kerroilla ambulanssissa? Onko niillä antaa mitään kivunlievitystä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän niillä ole mitään kivunlievityksiä. Itsehän voi käyttää Tenssiä ja kuumia kaurapusseja taikka jos löytää niitä "napsauksella" kuumaksi tulevia geelipusseja niin saa tarpeentullen oikeesti lämmintä apua :)

Paras kivunlievitys on vain heittäytyä mukaan eikä tapella synnytystä vastaan :)

 

Kolmas syntyi omaan autoon, neljäs ambulanssiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, haluatko vielä kertoa mitä pitää ottaa huomioon jos autossa syntyy? :)

 

Ainakin varmaan pitää lämpöisenä, tarviiko napanuoralle tehdä jotain? Mites nuo nielu ja muut jos ne on lapsivettä täynnä..? Kauheeta jos vauva ei selviä sen takia, että ei saa happea tarpeeksi ajoissa.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suzie: pääseekö teillä tutustumaan sairaalaan? Meillä TAYS:issa mies kysyi tutustumiskäynnillä ohjeistusta matkasynnytykseen "läpällä", kun on itse syntynyt aikanaan autoon (omaan). Kovin kummoisia ohjeita ei ollut tarjolla (no, täältä on n. 50 km sairaalaan), mutta lähinnä mainittiin tenavan pitäminen lämpimänä, napanuoraa ei sorkittaisi oma-aloitteisesti.

 

Tuolla kerrotaan opinnäytetyön tasolla ohjeita henkilöstölle matkasynnytystilanteeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollu aina pakattuna muutama pipo kassiin ihan käden ulottuville. Pyyhettä, peittoa tms. autossa myös :) Niillä pärjää. Meidän kolmas syntyi kyllä ihan mukavilla talvipakkasilla sinne omaan autoon, olihan se pikkaisen vilpoinen vielä sairaalaan päästyäkin, mutta eipä meillä hirveästi peittojakaan ollut ambulanssilla mennessä.

 

 

Napanuoraan ei kosketa, sitä ei katkota tms. Ei sillä ambulanssilla mene kovin montaa minuuttia saapua paikalle kun soittaa siinä vaiheessa kun ponnistuttaa (jos ei tunnu siltä että pitäisi jo aiemmin). Ne sitten huolehtii napanuoran jos sitä kaipaa katkottavaksi edes heti :)

 

Tää on usein ehkä vaikein ymmärtää, että jos sattuu matkalle synnyttämään, niin se ei tarkoita sitä etteikö sitä apua saisi tai etteikö sitä tulisi ihan kohtuullisella vauhdilla :) Ja että pitäisi sitten "kaikki tehdä ilman apua" eli juurikin katkoa napanuorat jne.

Vauvan sokeritkaan ei kerkeä heittää mitään häränpyllyä siinä ajassa kun ambulanssi saapuu ja tuskin vielä matkalla sairaalaankaan, noin jos diabetesäiti ois :) Toisekseen juuri siksi se vauva alkaa hamuamaan rintaa, sillähän senkin sokerit kunnossa pysyy.

 

Eli lämpöä ja kun vauva on itse valmis niin sitten sitä tissiäkin :) Kunhan antaa ihan itse hamuta!

Jos kovin epäilyttää ehtiminen sairaalaan, niin voihan sitä autoon pakata oman synnytyskassin ;) Eli peittoja (fleece on loistava monelta ominaisuudeltaan, varsinkin tilankäytöltään, koska pitää hyvin helposti sinut lämpöisenä ja sitä myöten vauvan), pari pyyhettä ja kosteusalusta itsesi alle ettei auton penkit mene sotkuun jos et vaikka ehdi sinne ambulanssin puolellekaan ja ja.. ne pari pipoa vauvalle.

 

Pipotkaan ei oo välttämättömiä, helposti kuulemma noi ihan vastasyntyneetkin hiotutetaan niillä liiaksi, mutta jos on viileämpi ilma ja yhtään epäilyttää ne omat peitot ja muut, niin ei se sillä matkalla pahaa ainakaan tee :)

 

 

 

 

EDIT// Niin ne lapsivedet hengitysteissä. Voihan ne itsekin imeä ja luulen, että se on myös se automaattinen pakottava tarve mikä sinullekin synnytyksen jälkeen tulee, jos sille on tarve. Eli siis ihan vaan "tekohengittämällä" mutta päinvastoin imaista. Tai pitää vauvaa mahallaan käsivarrella jottei niele tavaraa syvemmälle ihan niin herkästi.. Ja kuten sanottua, se apukaan ei ole kuitenkaan kaukana :)

Edited by Bim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jenny-Maria: Joo, kyllä tutustumaan pääsee, kunhan nyt ekana varmistuu se synnytyssairaala.. Kiitos tuosta linkistä :) Täytyy pistää mieskin lukemaan se..

 

Kiitokset Bim hyvin selventävästä vastauksesta, joulu-/tammikuussa saattaa olla tosiaan aika kylmä, joten pitää niitä peittoja varailla varmuuden vuoksi mukaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä täällä kanssa panikoin matkaa synnytyslaitokselle, vaikka ajo-aikaa on "vain" tunti, huonolla kelillä tunti ja vartti. Siihen päälle se aika kun miehen hälyttää töistä hakemaan mua, 20km päästä.

 

Piti valita synnäriksi Salo, mutta vaihdettiin Tyksiin, koska sinne osataan reitti vaikka unissaan.. Ja sen tiedon tarvii.. Tiedän, että vedän ihan paniikkiin, eikä musta ole kartturiksi miehelle siinä h-hetkellä. Kyseessä siis esikoinen, eli ihan pihalla vielä siitäkin, että missä vaiheessa synnärille edes lähdetään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyseessä siis esikoinen, eli ihan pihalla vielä siitäkin, että missä vaiheessa synnärille edes lähdetään.

 

Yleispätevä neuvo on "sitten, kun ei enää selviä kotona". Jos synnytys käynnistyy esim. vesien menolla, sitten rimpauttamaan synnärille ja kysymään lisäohjeita. Sairaalasta riippuen (varsinkin, jos on näitä hieman ruuhkaisempia synnytystehtaita, heh) lähetetään aika runsaalla kädellä kotiin erityisesti liian innokkaasti tulleita ensisynnyttäjiä, elleivät tulehdusarvot ole koholla tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehehe, mä oon erilaisten kipujen kanssa taistellut 2008 vuodesta asti.. Joten toi "niin kauan kun kotona selviää" tarkoittaa todennäkösesti sitä, että syntyy eteiseen/ambulansiin/autoon. :P

Täytynee tästä keskustella ensi viikolla neuvolassa.. Kiitos vastauksesta <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen esikoisesta lähtien ollut niitä kotona-niin-pitkään-kuin-voi=koti/matkasynnytys :D Mutta minua asia ei ole haitannut :)

Enkä kyllä ole edes kipujen kanssa elämäni aikana taistellut tai omaa mitään suurta kipukynnystä, kyllä tikkukin sormessa itkettää :D Mutta sitä vaan on heittäytynyt nauttimaan synnytysmatkasta joka kerta ja tulos on ollut monen kauhistus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, jokainen kokee kivun eri tavalla. Pointti oli mulla vaan se, että kyseessä on esikoinen, eikä ole minkäänlaista käsitystä, että minkälaisia kipuja on odotettavissa, että mistä tietää supistusten olevan tarpeeksi voimakkaita, ettei aja ns. turhaan tai soita turhaan miestä hakemaan 20km päästä mua sairaalaan. Eikä minullakaan mikään hulluton kipukynnys ole, tarkoitin vain, että olen tottunut puremaan kotona yksin hammasta oli kivut sitten mimmosia tahansa.

Se on hienoa, että osaa nauttia ja tietää koska lähteä. Minä en osaa nauttia, osaan vaan panikoida, että koska pitää lähteä. Mutta annettakoon se minulle anteeksi...jokainen kokee sen synnytyslaitokselle mentävän matkan eri tavalla, matkasta riippumatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin no en sanonut että tietäisin koska pitää lähteä. En ole vielä koskaan ehtinyt sairaalaan perille saakka yhdessä osassa vaikka neljä olen jo synyttänyt ;) Oon nauttinut synnytyksistä vähän liikaakin siis ja heittäytynyt liiankin hyvin mukaan synnytysmatkalle, koska en ole koskaan tuntenut pakottavaa tarvetta lähteä mihinkään ja näin ollen jäänyt aina kotiin tai matkalle synnyttämään :) Eli tämä siis on se monen kauhistus, mutta se näyttää sopivan mulle :P

Edited by Bim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös synnärille se reilu 100 km. Mie tilasin tässä viimeisessä synnytyksessä ambulanssin kotiin, kun supistukset olivat niin tiuhat, ettei uskallettu lähteä omalla autolla ajelemaan. Onneksi tilattiin, vaikka poika ei ambulanssiin syntynytkään. Supistuksia tuli minuutin välein ja olivat pääsääntöisesti kestoltakiin sen minuutin. Sairaalaan päästyämme olin 8cm auki. Tästä 45 minuuttia ja poika oli maailmassa.

Jos joskus kolmannen vielä synnytän, niin ambluanssilla mennään varmaan silloinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sairaalaan matkaa reilu 100km, kahdessa synnytyksessä on menty omalla autolla.Esikoisen kohdalla mies ajoi, toisella kertaa minä - hyvä ettei ole tutkia tuossa matkalla, sen verran kovaa mentiin ! Tässä kolmannessa raskaudessa tarjoitus olisi mennä myös omalla autolla jos tilanne sallii, toisaalta synnytyksen kestot on lyhentyneet lapsi lapselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin hieman arveluttaa tuon SKS:n lakkautuksen myötä pitenevä synnytysmatka, kun jo muutenkin näin ekan kohdalla se synnytys mietityttää. Mutta eiköhän ne asiat siitä jotenkin järjesty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä sairaalalle matkaa reilut 150km ja talvikelillä ajoaika siis pari tuntia... Ja jos ambulanssilla tarttee liikkua niin sitä saa pahimmillaan odotella jopa puolisen tuntia. Jännittää eniten että mistä sitä tietää lähteä oikeaan aikaan. No onneksi sisko asuu lähellä sairaalaa niin jos sinne tulee lähdettyä liian aikaisin niin aina voi mennä siskon luo hengailemaan. Enemmän kyllä jännittää tuo että tulee lähdettyä myöhään... 


Miten tuota "sitten kun ei selviä enää kotona" voi tässä soveltaa kun matkaan menee kuitenkin pari tuntia? 


No eikun soittelemaan sairaalalle kun se tosi paikka sitten tulee..  eiköhän se siitä sit selviä millä sitä lähdetään liikenteeseen ja missä vaiheessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sairaalaan 300km, mutta mulla nyt ei tod. ollut mikään salamasynnytys. Ambulanssilla menin ja sairaalaan pääsystä kahden päivän päästä syntyi tyttö ja silloinkin käynnistettynä :D

Mutta siis joo, kyllä sitä ehtii kun lähtee aika pian. Sitten-joskus-jos meille toinen lapsi olisi tuloillaan niin jännittäisi varmaan lähinnä synnytyksen kesto, esikoiseen kun on käynnistettynä paha verrata. Virallinen kesto on reilu 7 tuntia mutta todellinen kesto 1,5 vuorokautta, joten ei tosiaan mitään apua siitä.

Edited by Ida-Mari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans sairaalaan oli se vähän vajaa 100 km, mutta itelle sattui "hyvä" tuuri, että lapsivedet meni eka ja sain/piti lähteä samantien synnärille, vaikka supistuksia ei ollutkaan. Joten saatiin ihan rauhassa ajella, eikä tarvinnut stressata, että koska pitää lähteä ja syntyykö matkalle! :pacifier:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now