Sign in to follow this  
Followers 0
Guest hmi

Lantion löystyminen ja SI-tukivyö

4 posts in this topic

Aloitan uuden aiheen kun en haulla löytänyt aiheesta varsinaista keskustelua.

Minulla on ollut ihan alkuraskaudesta vaivana lantion löystyminen (toinen raskaus) ja siitä aiheutuvat todella pahat kivut. Kivut alkoivat pahenemaan muutamia viikkoja sitten (nyt rv22) ja pahenee vaan. Öitä pelkään jo etukäteen, koska kipu on pahinta levossa. Hyväkin yö on huono ja huono yö sietämätön. Viimeaikoina yöt ovat kaikki olleet huonoja ja alan olemaan täysin epätoivoinen.

 

Kipu tuntuu pahimpana alaselässä sekä oikeassa jalassa iskias-kipuna, joka lähtee pakarasta ja jatkuu nilkkaan asti. Sain terveyskeskuksesta vajaa viikko sitten lainaan SI-tukivyön, jota olen pitänyt nyt päällä päivisin lähestulkoon koko ajan. Päivät meneekin ihan ok ja vaikka kipua on niin sen kanssa elää. Kysymys kuuluukin nyt, että voiko vyötä pitää myös öisin? Sehän puristaa eli mietin lähinnä verenkierron kannalta asiaa. Fysioterapeutilta sain ohjeeksi pitää vain rasituksessa eli pidän sitä nytkin jo huomattavasti enemmän kuin ohjeistettiin.

 

Rasitus päivän aikana selkeästi pahentaa kipua, joten en uskalla enää edes koirien kanssa lenkkeillä saati tehdä muita normaaleja asioita, kuten haravoida pihaa. Alkaa mielenterveys olla koetuksella kun alkuraskauttakin varjosti aivan järjetön pahoinvointi, joka nyt on jo sentään ohi.

 

Jos muita vinkkejä kivun helpottamiseen löytyy niin otetaan vastaan. Jostain keskustelusta luin, että osteopatia voisi auttaa. On vaan aivan järkyttävän kallista =/ Olen hoitovapaalla, joten aika tarkkaan saa miettiä mihin ne (miehen) rahat laittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kävin osteopaatilla alkuraskaudessa muista syistä ja hän käsitteli koko kropan. Sain avun siis myös (ilmeisesti) SI-vaivaan, joka ei ole sen jälkeen vaivannut (nyt rv 28). En tiedä mitä siellä päin maksaa, mutta täällä Jyväskylässä sain 65 eurolla tunnin käsittelyn eikä sitä välttämättä tarvitse uusia. Osteopaatti sanoi, että tule tarvittaessa loppuraskaudesta uudestaan. Ei siis vaadi mitään 10 kerran rumbaa.

 

Vöistä en osaa sanoa mitään. Lihastreeniäkin ehkä voisi kokeilla, selkä-aha vatsalihakset kuntoon (mikä on tietysti hidasta).

 

Jos todella olet epätoivoinen, suosittelen sitä osteopaattia, vaikka se maksaisikin enemmän. Minäkin aloin olla tuskainen, kun ei missään ollut hyvä olla ja sain silti yöni nukuttua hyvin! Yöuni olisi varmasti vauvaakin ajatellen tärkeää, toivottavasti saat asian ratkeamaan jotenkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse suosittelen myös vaihtoehtohoitoja. Kävin toisen raskauden lopussa akupunktiossa päänsärkyihin ja kun kerroin liitoskivuista hän akupunktion aikana käsitteli lantion aluetta gua sha-kammalla ja se todella auttoi! Harmitti vain, etten aiemmin ollut tajunnut tuota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liitoskivut taitaa olla vähän eri asia kuin tämä. Eikös ne tunnu häpyliitoksessa? Niitä ei mulla onneksi ole satunnaisia vihlaisuja lukuunottamatta. Näitä raskauden vaivoja tuntuu olevan niin paljon erilaisia, että siksi edes lääkärit ja fysioterapeutit ei voi antaa mitään täsmälääkettä. Nettidiagnoosin itse itselleni antaneena olen kyllä varma, että mulla kysymys on juurikin tuosta SI-nivelestä. Tukivyö ei ole nyt viikon käytön jälkeen tuonut tarpeeksi apua ja seuraavaksi varmaan kokeilen sen käyttöä väärinpäin. Näin neuvoi fysioterapeutti tekemään jos vyö ei oikein päin auta. Pidin vyötä nyt sitten myös viime yön ja kyllä se aavistuksen auttoi, mutta ei tarpeeksi. Epämukavahan se kyllä oli.

 

Mitään uudenlaisia lihasharjoitteita en uskalla lähteä tekemään, koska siitä se kroppa vasta kipeytyykin. En kyllä käsitä miksi tällainen vaiva tuli, koska ensimmäisessä raskaudessa ei ollut mitään kipuja ja olen ollut aina liikunnallinen ja hoikka. Esikoisen kanssa viimeiset kaksi vuotta touhunneena en usko, että kunto olisi ainakaan huonontunut. Jos tästä vyöstä ei seuraavan viikon aikana ala olemaan apua niin taidan soitella osteopaatille. Kertakäynnin hinta täällä on tuo sama 65e, mutta en kyllä jaksa uskoa yhden käyntikerran riittävän kun vaiva on näin paha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0