Nappula93

Jälkivuodon kesto

25 posts in this topic

Heippa!

Meidän pikkuneiti syntyi n. 1,5 viikkoa sitten. Odotin, että jälkivuodon aikana vuotaisi kuin joku niagaran putous :D Yllätyin kuitenkin positiivisesti, koska vuoto ei olekkaan ollut kovin runsasta missään vaiheessa. Alussa aika kirkkaan punaista, nyt alkuviikosta alkoi niukentua ja väriltään meni ruskeammaksi. Nyt tuossa muutama päivä sitten alkoi kuitenkin taas hieman runsastua, ja väri muuttui tummemman punaiseksi. Sellaista vuoto ollut tähän päivään asti. Muistuttaa menkkojen ekojen päivien vuotoa, tosin välillä näyttää limaiseltakin. Pieniä hyytymiä tullut silloin tällöin, sairaalassa ollessa  tuli yksi aika isokin. Ja nyt tuossa toissa päivänä tuli myös, kuitenkin kananmunaa pienempi. 

Onko normaalia, että vuoto ensin niukentuu, ja sitten alkaa taas mennä runsaammaksi ja muuttuu väriltäänkin takaisin punaiseksi?

Mikä tuohon vuodon kestoon vaikuttaa? Siis kun joillakin saattaa vuotoa olla monta kuukautta, ja joillakin loppuu jo parissa viikossa? 

Kiitos jo etukäteen vastaajille! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kuulemma normaalia että vaihtelee ja varsinkin kun synnytyksestä ei ole vielä kauaa aikaa. Vuotoa voi lisätä esimerkiksi se kun on enemmän liikkeellä tai imettää, levätessä ja öisin taas voi olla vähäisempää. Yleensä kuitenkin kai kestää viikkokausia se vuoto. Muistelisin saaneeni ohjeeksi, että jos vuoto yltyy yhtäkkiä todella voimakkaaksi vaikka synnytyksestä on jo aikaa, silloin kannattaa soitella ohjeita. Mulla ainakin vaihtelee paljon päivittäin js vuoto voi olla edelleen ruskean punertavaa tai aiks punaista, vaikka synnytyksestä on nyt 2,5 viikkoa. Kuulemms hyvä vaan että vuotoa tulee niin tulee ainakin kaikki pois!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, mistä vuodon määrän vaihtelu eri ihmisillä johtuu. Mutta mulla kävi ainakin jälkivuodon loppuvaiheessa niin, että kun luulin sen jo loppuneen, niin kohta tuli taas lisää.

 

Mulla meni synnytyksestä seuraavat 15 viikkoa niin, että vuodottomia viikkoja oli vain 3,5... Varsinainen jälkivuoto kesti n. 5 viikkoa ja sitten käynnistyi kuukautiskierto niin suurella rysäyksellä, että vuosin pari kiertoa putkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kiitti teille. 

Nyt näyttää vuoto taas enemmän semmoselta vaaleamman punaiselta, samalta kuin sairaalassa. 

Voiko imetys vaikuttaa vuodon kestoon? Siis jos imettäessä vuoto runsastuu, niin voiko se silloin loppua nopeammin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen kohdalla se kesti viikkoja (imetin jonkun aikaa), toisen kanssa oli niukkaa ja loppui erittäin nopeasti (en imettänyt).

Edited by Marina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös vaihteli, tosin sektio takana eli se voi vähän ehkä vaikuttaa? Mutta siis välillä holahteli ja välillä oli päiviä ilman mitään. Kesti kokonaisuudessaan muistaakseni viisi tai kuusi viikkoa, ai kamala kun en enää edes muista :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella yksilöllistä, mulla muuttui viikko ennen kuin loppui kokonaan... Eli olisikohan viiden viikon kohdalla. Jotkut on myös kertonu, että on muuttunut vaaleaksi ja alkanut kunnon vuoto taas uudestaan...

 

Mulle ainakin synnärillä sanottiin, että jos ei ala uudestaan vuotamaan aivan valtoimenaan ja jos vuodon haju ei muutu selvästi pahaksi tai tule omituisia kipuja, kaikki on kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kesto noin kolme viikkoa jälkivuoto, alatiesynnytys ja eka lapsi. Vuoto vaihteli tosi paljon niin runsaudessa, koostumuksessa kuin värissäkin. Välillä mentiin pari päivää pikkuhousunsuojalla ja välillä tartti siteen tai jopa yösiteen. Loppua kohden toki niukkeni kaikinpuolin.

Muoks.: Täysimetän.

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 viikkoa kesti kaiken kaikkiaan, välillä näytti loppuvan ja alkoi uudelleen. Oli kotiutumisen jälkeen suht niukkaa, ihan tavallisilla siteillä pärjäsin ja myöhemmin pikkuhousun suojalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä sama kysymys kuin aloittajalla :) Jee tältä palstalta oikeasti löytyy vastaus ihan jokaiseen huoleen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmisen viikkoa kesti, eka lapsi ja alatiesynnytys. Aluksi vuoto oli runsaampaa, mutta niukkeni tietenkin loppua kohden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ensimmäinen synnytys sektio, toinen alatie. Molemmilla kerroilla jälkivuotoa oli vielä jälkitarkastuksessa, muistaakseni kesti yhteensä n. yhdeksän viikkoa. Välillä vuoti enemmän ja välillä vähemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jälkivuoto kesti kokonaisuudessaan kuusi viikkoa, mutta pari viimeistä viikkoa oli jo tosi niukkaa vuotoa. Ensimmäinen lapsi ja alatiesynnytys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alatiesynnytys, ensimmäinen lapsi ja täysimetys, päivää vaille 10 viikkoa kesti, joista pari ekaa olivat kuin menkat ja loppuvaiheessa tosi niukkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla takana 2x alatiesynnytys, ja jälkivuoto aika erilaista. Esikoisen kohdalla kesti n. 6 viikkoa, josta pari ekaa sellaista runsaampaa vuotoa, sitten rusehtavaa ja niukempaa. Välissä hävisi kokonaan mutta jatkui vielä hetkeksi uudestaan. Kuopuksen synnytyksen jälkeen jälkisupistukset taisivat tyhjentää kohtua aika lailla, koska runsaampaa vuotoa oli vain 3-4 päivää ja vuoto loppui kokonaan n. 3,5 viikon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli noin 6vkoa. Noin 4vkon kohdilla oli jo tosi niukkaa mutta sitten hulahti taas uudelleen runsaammin ja sitten loppui kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on synnytyksestä huomenna tasan 9 viikkoa ja vieläkin aavistuksen tiputtelee. Ensi viikolla on jälkitarkastus ja kauhulla jo täällä mietin että varmaan kaavintaan laittavat. Mutta helpottavaa kuulla että täällä on muitakin joilla on ollut pitkä jälkivuoto. :)

Liekkö tällä pitkällä jälkivuodolla yhteyttä siihen että kuukautisetkin on aina runsaat/pitkät.

Minulla siis alatiesynnytys ja esikoinen kyseessä. Ja täysimetyksellä mennään.

Edited by whipped cream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on synnytyksestä hieman reilu 6 viikkoa ja edelleen on jälkivuotoa. Alkuun oli runsasta, niukkeni ja melkein jo loppui kokonaan, sitten alkoi tiputella uudelleen niukasti, näemmä on normaalia. Itsellä alatiesynnytys, esikoinen ja täysimetys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kesti liki päivälleen 8 viikkoa, josta tosin pari viimeistä oli niukahkoa. Alatiesynnytys ja esikoinen kyseessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki kolme syntyneet alateitse ja vuoto kestänyt 7-9viikkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kesti noin seitsemän viikkoa, välillä luulin jo loppuvan mutta sitten yltyi taas. Kaksi viikkoa vuosin tooosi reilusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 viikkoa tuli reippaasti vuotoa ja pari viikkoa niukasti silloin tällöiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä huomenna alkaa seitsemäs viikko jälkivuotoa. Tosi niukkaa ollut koko ajan ja väri vaihdellut.

Esikoinen syntyi sektiolla ja täysimetän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now