Mistie

Miten kerroit raskaudesta (tulevat isovanhemmat, muu perhe, ystävät)?

31 posts in this topic

Joko olen sokea (hyvinkin mahdollista :rolleyes: ) tai sitten täällä ei ole vielä ketjua otsikon kysymyksestä (koitin kyllä selailla josko löytyisi)... On ketju, missä kysellään MILLOIN kerroit raskaudesta, mutta minua kiinnostaisi tietää MITEN sen teit :)  Liittyikö asiaan jotain erilaista vai napautitko vain suoraan, että "hei, nyt on vauva tulossa"?

 

Mulle asia ei ole vielä ajankohtainen, mutta olen pohdiskellut, että musta ois kiva kertoa mm. tuleville isovanhemmille jollain kivalla, mutta selkeällä tavalla. Olisiko se sitten ehkäpä joku kortti, missä mukana kuva ultrasta tai joku runo/lausahdus tai vastaava. Tämä ketju voisi siis toimia myös "ideapankkina" :P itselleni ja muillekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen siskolle kerrottiin kaksi päivää plussauksesta. "Hyvää syntymäpäivää! On meillä sulle toinenkin lahja, sinusta tulee täti!"

 

Mun isälle ja äitipuolelle kerrottin kans melkein heti, kahviteltiin heillä ja sanoin, että "Meille tulee vauva.!"

 

Appivanhemmille: Mä näytin alkuraskauden ultrakuvaa, ja valehtelin, että se on mun munuaiskivi. Kukaan ei uskonut :lol:

Sama juttu miehen äidille.

Enoille ja serkuilleen mies lähetteli ar-ultran kuvaa "Tässä on meidän 5,6 mm metsästäjänalku!"

Kaveripariskunnalle kerroimme niin, että minä olin olkkarissa kaverini ja hänen tyttärensä kanssa. Tytär leikki mun bola-korulla. "Mikä tää on?"

Mä vastasin siihen "Se on semmonen koru joka soittaa musiikkia vauvalle, vauva kuulee sen sitten mahan läpi!" Mun kaveri ei tajunnut mitään. Piti sitten sille sanoo "Niin tajusitko sä, mulla on vauva mahassa!" :D

Pariskunnan mies tuli mun miehen kaa olkkariin. Mun mies kysyi "kerroitko sä jo?" ENNA ON PAKSUNA!"

 

Mulla on huomenna ultra. Sitte voisin maanantaina tulla täällä töissäkin kaapista ulos.
Aion vetää mammamekon päälle (oikein korostaa pientä kasvavaa masua niin, että näyttää kuin olis pidemmälläkin :D)
Ja aion tarjota pullaa kahvitunnilla, "Mulla on parasiitti mahassa!"

(viitaten tähän)

http://imgur.com/OrbwiL3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haa haa, hauska toi munuaiskivi-juttu :grin:  Laitetaanpa muistiin ;) Sun kaveris ei oo sit ihan penaalin terävin kynä vai? :girl_crazy: Vitsi vitsi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoituksena oli odottaa jouluun, mutta mulla on niin voimakas pahoinvointi, että päätettiin kertoa jo nyt kun ensimmäisessä ultrassa nähtiin kaiken olevan hyvin. Mun pikkusisko oli meillä käymässä kun soitettiin ensin anoppilaan kaiutinpuhelu, sen jälkeen samanmoinen mun vanhemmille ja kolmanneksi vielä miehen sisaruksille. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ se on blodi blondi :lol:

 

Tänään töissä näytin tuotantopäällikölle ultrasta videoo. "Mä kävin lääkäris perjantaina, kato kuinka hienosti mun parasiitti liikkuu!"
Oli hölmistyneen näkönen ilme, sitten sytty lamppu :D

Edited by Enna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein plussatestin kesälomareissulta ja sieltä tylsästi äidille laitoin tekstiviestin, että meille tulee kolmas keväällä, jos kaikki menee hyvin.

Äiti oli sit isälle kertonut, kun sanoin, että saa infota isää.
Mies kertoi vanhemmilleen, kun kävi heillä kylässä.

Veljellekkin laitoin tekstiviestin. Toinen veli oli kuullut mun ja äidin keskustelua vauvasta.

 

Kavereille oon kertonut pikkuhiljaa. Esim. yksi kaveri kyseli mua johonkin juuri pahimman pahoinvoinnin vaivatessa ja sanoin sit sille, että pahoinvoinnin vuoksi just nyt ei pysty, mutta katsotaan kun tilanne helpottaa.
Toinen kaveri kyseli kuulumisia ja kyseli, että oonko käynyt viimeaikoina juoksemassa (harrastan juoksua) ja siinä vaiheessa sit paljastui kun sanoin, etten pariin kuukauteen ole pystynyt juoksemaan. Kaverit ovat saaneet tietää siinä rv8+-20 välillä. En ole asiaa mainostanut, mutta on tullut jossain vaiheessa keskustelua esiin.

Parille kaverille oli meidän nuorin sanonut, että meille tulee vauva.
Mies on ollut innokkaampi kertomaan kavereilleen kuin minä. Osa kavereista on saanut kuulla siis poikien saunailtojen jälkeen omilta miehiltään vauvauutisista. :)

 

Työkavereille oon kertonut 12+ jälkeen. Töissä oon jonkun kerran oksentanut ja olin sairaslomalla, joten olivat jo arvailleetkin. Lisäksi maha näkyy kolmatta odottaessa melko selvästi ja pukuhuoneessa on tilanteen voinut päätellä.

Pomolle kerroin ennen työkavereille kertomista. Jouduin olemaan pahoinvoinnin ja oksentelun vuoksi sairaslomalla ja vaikka en olisi itse sanonut sairasloman syytä, ymmärtää esimies sen verran latinaa, että osaa tulkita sairasloman syyn. Kerroin siis itse suoraan ja musta hyvä näin, koska esimies pystyi samalla vähentämään multa 14h työvuoroja.
 

Edited by Helmikuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mentiin avokin kanssa kihloihin vähän sen jälkeen kun tulin raskaaksi. Järjestettiin mun äidille + isäpuolelle sekä miehen vanhemmille sellanen "kihlajaiskahvitus" (eivät olleet siis tavanneet toisiaan aikaisemmin). Olin kyhännyt kakun, jossa oli vauva-aiheiset koristelut. Kun nostin kakun jääkaapista esille, niin tuli kyllä muutaman sekunnin täysi hiljaisuus, kun porukat tuijotti sitä kakkua  :girl_haha:

 

Isälle kerroin samana päivänä ihan soittamalla, samoin kuin avokki kertoi siskolleen soittamalla. Muut sukulaiset sai kyllä sitten tulevien isovanhempien kautta kuulla.

 

Kavereille ollaan kerrottu sitä mukaa, kun heitä ollaan nähty, yleensä ihan perustyyliin "meille on tulossa vauva" tms. Nyt kun olen viikolla 20, niin mies laittoi facebookiin jonkun vauva-päivityksen. Itsekin meinasin lähiaikoina laittaa, niin myös ne kaverit, joiden kanssa en ole usein tekemisissä, saavat tietää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enna, mikä se semmonen blodi on :girl_crazy:

 

Lisää vaan tarinoita, mielelläni lueskelen ja toivottavasti muutkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies lähetti tänään kuvaviestin tuoreesta ultrakuvasta äidilleen. Ei mennyt montaa minuuttia, kun puhelin soi ja äitinsä siellä itku kurkussa kysyi, että onko tuo totta  :grin: Lähettipä vielä minullekin ihan mahdottoman kauniin tekstiviestin nyt illemmalla. 

 

Muille (miehen isä + veli, mun vanhemmat) ei olla vielä kerrottu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me halusimme kertoa tuleville isovanhemmille heti alussa, joten eipä ollut vielä ultrakuvia mitä näytellä, vaan vein omille vanhemmilleni itse raskaustestin jossa kaksi viivaa :) appivanhemmille sitten esitimme vaan kysymykset " miltäs se tuntuis jos susta tulis mummi/pappa?".

 

Oli muuten ehkä elämäni jännittävimpiä päiviä tähän mennessä nuo, kun sai kertoa niin ihania uutisia läheisille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tämä nyt täällä pysyy ja digi vahvistaa huomenna plussan, niin kerrotaan isovanhemmille äitienpäivänä. Viedään ruusu ja kortti. Kortissa lukee,että onnea isoäidille tms. Anopin reaktio voi olla melko voimakas.Hyvällä tavalla siis.Tämä olisi hänen ensinmäinen lapsenlapsensa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vanhemmille,joille tämä on ensimmäinen lapsenlapsi,kerrottiin jouluna kun lahjat oli jaettu. Pyysin kaikkien huomion,ennenkuin iskettiin paketteihin kiinni ja sanoin että meillä olis miehen kanssa vielä teille yks isompi lahja joka toivottavasti tulee elokuun alussa. Tulevat tädit ja isovanhemmat purskahtivat itkuun ja olivat aivan onnessaan.. :lipsrsealed: Mitenkään sen kummallisempaa ei ollut edes kehitteillä. Olin miettinyt pienien töppösten ostamista ja pakettiin laittamista,mutta en jaksanut alkaa etsimään mitään unisex-sukkia,niin se ajatus jäi siihen.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tehtiin isompi "julkistus" vappuna laittamalla tämä Facebookkiin:

14080667871_8ffa865b95_z.jpg

Edited by MolliPolli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olisin halunnut kertoa tuleville isovanhemmille viemällä mukit joissa lukee mummi ja vaari (keräilevät nimimukeja), mutta koska asumme kaukana ja en ehtinyt sellaisia löytää siihen hätään niin piti jättää tämä tekemättä :( pitäneet viedä jälkijunassa jos hienot löydän :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin mietitty myös jotain kivaa tapaa kertoa, mutta mun äiti sai kuulla raskaudesta viikko sitten kun soitin ja itkien kerroin saaneeni keskenmenon.... :( Toivottavasti seuraavasta raskaudesta on iloisempi tapa kertoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta raskaudesta kerroin vanhemmilleni aika nopeasti plussan jälkeen, jouluaatto kun oli just sopivasti tulossa. Kerroin puhelimessa kun vietettiin joulua eri paikassa. Viikon päästä jouduin sit ilmoittamaan km:sta.

 

Toisen raskauden kohdalla kerroin vanhemmilleni kun ilmoitin jotuvani leikkauspöydälle ku:n takia.

 

Kolmennesta ja onnistuneesta raskaudesta kerroin rv14. Annoin äidille käteen suljetun kirjekuoren, jonka sisällä oli ultrakuvat ar-ultrasta ja nt-ultrasta. Kavereille kerroin rv14-20 välillä, henk.koht tai viestillä ihan vaan tyylliin "meille tulee vauva". Fb:ssa tulin kaapista ulos kun vauva syntyi.

 

Neljännestä raskaudesta ja samalla toisesta km:sta en ole kertonut kuin parille kaverille. Kerron vanhemmilleni sit joskus.

 

Toivottavasti seuraava raskaus on kestävää laatua. Joskus nt-ultran jälkeen kerrotaan taas, pitää keksiä joku kiva tapa. Esikoiselle vaikka paita missä lukee isoveli tai jotain vastaavaa.

Edited by anjusha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mun äidille ensimmäisestä vain sanottiin että meille onkin tulossa vauva (oltiin just kerrottu et veritesti oli negatiivinen joten luuli että huijattiin) kun tajusi että totta se on niin kyyneleet silmissä pomppi ympäri taloa kuin lapsi :'D

miehen vanhemmille mies vei skumpan ja piti maljapuheen jossa sitten paljasti. Nekään ei meinannut uskoa kun tiesi veritestistä joka siis oli epäonnistunut (sekin voi mennä pieleen!!)

 

Tokasta (joka meni kesken) kerrottiin hauskalla tavalla miehen vanhemmille kun niillä on jo kaksi lapsenlasta ja kaksi tulossa niin sanottiin "ajatelkaa tekin ootte pian 5 lapsen isovanhemmat" korjasivat että eiku neljän ja sit vasta tajusivat mitä tarkoitettiin. Mun äidille sanottiin et esikoisella on asiaa ja mun äiti sit kysy et tuleeko susta isosisko. Eli arvasi.

 

Nyt seuraavan kerran jos ollaan raskaana ollaan sen verran varovaisia että kerrotaan vasta ultran jälkeen mutta ajateltiin et ostetaan sellainen isosisko paita tytölle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta raskaudesta kerroin vanhemmilleni aika nopeasti plussan jälkeen, jouluaatto kun oli just sopivasti tulossa. Kerroin puhelimessa kun vietettiin joulua eri paikassa. Viikon päästä jouduin sit ilmoittamaan km:sta.

 

Toisen raskauden kohdalla kerroin vanhemmilleni kun ilmoitin jotuvani leikkauspöydälle ku:n takia.

 

Kolmennesta ja onnistuneesta raskaudesta kerroin rv14. Annoin äidille käteen suljetun kirjekuoren, jonka sisällä oli ultrakuvat ar-ultrasta ja nt-ultrasta. Kavereille kerroin rv14-20 välillä, henk.koht tai viestillä ihan vaan tyylliin "meille tulee vauva". Fb:ssa tulin kaapista ulos kun vauva syntyi.

 

Neljännestä raskaudesta ja samalla toisesta km:sta en ole kertonut kuin parille kaverille. Kerron vanhemmilleni sit joskus.

 

Toivottavasti seuraava raskaus on kestävää laatua. Joskus nt-ultran jälkeen kerrotaan taas, pitää keksiä joku kiva tapa. Esikoiselle vaikka paita missä lukee isoveli tai jotain vastaavaa.

 

Tästä nykyisestä ja viidennestä raskaudesta jouduin kertomaan omille vanhemmilleni jo rv 7 kun vietettiin joulu samassa paikassa, eikä pahoinvoinnin vuoksi ollut mahdollista pitää salaisuutta. Kerroin ihan vaan, että olen raskaana, mutta ihan alussa ollaan, eli mitä vaan voi vielä tapahtua. Miehen vanhemmille kerrottiin viikkoa myöhemmin vähän samaan tapaan kun joudun osastolle tippaan ja tarvittiin hoitoapua esikoiselle. Kavereille ja molempien sisaruksille ollaan kerrottu pikkuhiljaa nt-ultran jälkeen. Sukulaislle tiedottamiseen hoitaa mun äiti ja anoppi ja lupa tähän annettiin viime viikolla kun rakenneultrassa oli kaikki kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisestä kertominen vanhemmilleni jännitti paljon, mutta toisen kohdalla äiti oli arvannut, kun olin edellisenä päivänä kieltäytynyt lasillisesta viiniä ruokailun yhteydessä. Höh :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisestä en edes muista miten olen kertonut. Tästä raskaudesta kerroin äidilleni puhelimessa tyyliin että mulla on elämä mennyt aikatavalla kolmen vuoden sykleissä ja syksyllä tulis kolme vuotta tuossa työpaikassa niin ajattelin tehdä jotain muuta välillä. Äitini jolle on ollut tärkeää ettämulla on vakityöpaikka meni tosi hiljaiseksi kunnes sanoin että ajattelin jäädä kotiin ainaki. Yhdeksäksi kuukaudeksi. Sillon siellä lamppu syttyja nyyhkyttäen kysy että onkotulossa vauva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisaruksille kerroin niin, että kysyin tiedättekö mitä tarkoittaa 11+3 (tai mikä päivä silloin olikaan). Kovasti koittivat arvuutella, mutta aika suoraa sai vihjata ennen kun tajusivat.

 

Sukulaiset olivat meillä juhlissa ja laitoimme kehystetyn np-ultrakuvan sivupöydälle esille. Meni noin puoli tuntia, kunnes ensimmäinen sukulainen varovasti kysyi, että "onks toi teidän?". Sit kerrottiin kaikille muillekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunnuntaina oli äitienpäivä, joten siihen liittyen keksittiin paljastusidea. Eilen, eli tiistaina oli ultra, josta saimme kuvia mukaamme. Laitettiin sitten yksi näistä kuvista kirjekuoreen ja mentiin ensin miehen vanhempien luo kylään. Anopille annettiin tämä kuori, ja samalla kerrottiin, että tässä muuten myöhäinen äitienpäivälahja. Siinä anoppi arvaili, että mitähän hän saa ja kun otti kuvan käteensä, meni kaksi sekuntia, kunnes alkoi riemuita ja lähestulkoon itkeä onnesta. :) Sama tehtiin omille vanhemmilleni muutaman tunnin päästä ja reaktiot olivat silloinkin hauskoja. Äiti kirjettä avatessaan pähkäili, että saakohan hän lahjakortin jäätelökioskille, mutta yllätys olikin sitten suuri, kun kuoresta paljastui ultrakuva. Mielestämme oikein mainio tapa kertoa :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now