Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Liliana77

Juhlat uusperheissä

10 posts in this topic

Miten teillä on sovittu juhlien (=joulu, uusivuosi, juhannus jne) vietot? Onko teillä joku joka toinen systeemi tmv? Onko tullut riitoja juhlien kanssa? Onko lapsien mielipiteellä merkitystä päätöksissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sovittu ainoastaan joulusta ja uudestavuodesta, muut menee normaalin tapaamisrytmin mukaisesti.

 

Joulusta ja uudestavuodesta on sovittu niin, että joka toinen vuosi lapsi on jouluaattona sekä joulupäivänä toisella ja tapaninpäivän ja uudenvuoden toisella. Toistaiseksi tämä sopimus ei tosin ole pitänyt vielä kumpanakaan jouluna ja uutena vuotena :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sovitaan tapauskohtaisesti aina milloin kukakin pitää. Yleensä menee kuitenkin niin, että se kenellä on tapaaminen viettää juhlaa, jos ei tosiin sovita. On kiva kun voi olla joustoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käräjäoikeuden paperi sanoo tarkkaan tapaamisista (joka toinen vuosi taktiikalla) ja näistä ei voi keskustella, yritetty on mutta toinen osapuoli lukee sitä paperia kuin raamattua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ex: sän kanssa onnistuttu toistaiseksi ainakin sopimaan ja etenkin juhlipyhissä on aina otettu tytön oma toive huomioon. Eli toistaiseksi se on tarkoittanut että tyttö on halunnut olla aina Jouluaattoillan minun kanssa mutta sen jälkeen voinut mennä hyvinkin isälleen. On meillä sopimuskin vuorovuosista mutta molemmat ollaan haluttu että tyttö saa itse päättää.

 

Mieheni taaskaan ei ole saanut viettää lastensa kanssa yhtään Jouluaattoa erottuaan lastensa äidistä. Heillä ei ole mitään tapaamissopimuksia tehtynä ja poikien äiti on ilmaissut ettei koskaan aio antaa poikia meille Jouluna. No en tiiä mitä mieltä pojat on. Eli taitavat haluta olla äidin kanssa Jouluaaton. Siksi se onkin meille ok. Nykyään ovat kuitenkin meillä hyvin paljo kouluaikojen ulkopuolella, eli nytkin taitavat tulla joululomalla pitemmäksi aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vuorotellaan jouluaatot, uusivuosi ja juhannus. Äitien ja isien päivinä yritetään pitää huoli siitä, että poika edes näkisi sitä vanhempaa, jonka juhlapäivä on. Poika ei juhlapäiviä saa päättää, mutta loma-aikoina saa suhteellisen vapaasti toivoa, kumman luona on milloinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käräjäoikeuden paperi sanoo tarkkaan tapaamisista (joka toinen vuosi taktiikalla) ja näistä ei voi keskustella, yritetty on mutta toinen osapuoli lukee sitä paperia kuin raamattua.

Meilläkään ei ikävä kyllä jousteta tuosta paperista, ei vaikka tyttö ilmaisee jo melko selkeästi tahtoaan esim. Joulun ja pidempien lomien ollessa kyseessä. Tyttären mielipide kumotaan ja asia käännetään niin päin, että minä haluan pitää lapsen luonani. Kun kahdeksan vuotiasta ei kuunnella ja hänen mielipiteensä kumotaan, on nyt viime aikoina kuvioihin astunut fyysinen oirehtiminen; vatsa menee sekaisin hiukan ennen pidempää isällä oloaikaa, vatsa on koko loman sekaisin tai sitten päivää ennen isälleen menoa nostaa korkean kuumeen itselleen. Isä ei edes usko sairastumisiin, vaan luulee minun keksineen nämä. Miksi ihmeessä keksisin???minulla ei vaan yksinkertaisesti ole syytä keksiä tällaista, mutta tottakai puolustan tytärtä, kun haluaa jäädä kotiin. Surullista, mutta jaksan asianlaitaa sen voimalla, mitä puolisoni jaksaa minulle aina sanoa; enää neljä- viisi vuotta ja tyttö kyllä sanoo mielipiteensä niin voimakkaasti, että siinä ei ole enää kahta sanaa. Tytölle alkaa olla kaverisuhteet ja meidän nykyinen perhe niin tärkeitä, ettei enää mene vasten tahtoaan isälleen, vaikka nyt on vielä hyvin lojaali isäänsä kohtaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minkä ikäisenä muuten lapsen tahto otetaan huomioon huoltajuus oikeusasioissa? oliko se 11-vuotiaana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minkä ikäisenä muuten lapsen tahto otetaan huomioon huoltajuus oikeusasioissa? oliko se 11-vuotiaana?

12-vuotias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Meillä käräjäoikeuden paperi sanoo tarkkaan tapaamisista (joka toinen vuosi taktiikalla) ja näistä ei voi keskustella, yritetty on mutta toinen osapuoli lukee sitä paperia kuin raamattua.

Meilläkään ei ikävä kyllä jousteta tuosta paperista, ei vaikka tyttö ilmaisee jo melko selkeästi tahtoaan esim. Joulun ja pidempien lomien ollessa kyseessä. Tyttären mielipide kumotaan ja asia käännetään niin päin, että minä haluan pitää lapsen luonani. Kun kahdeksan vuotiasta ei kuunnella ja hänen mielipiteensä kumotaan, on nyt viime aikoina kuvioihin astunut fyysinen oirehtiminen; vatsa menee sekaisin hiukan ennen pidempää isällä oloaikaa, vatsa on koko loman sekaisin tai sitten päivää ennen isälleen menoa nostaa korkean kuumeen itselleen. Isä ei edes usko sairastumisiin, vaan luulee minun keksineen nämä. Miksi ihmeessä keksisin???minulla ei vaan yksinkertaisesti ole syytä keksiä tällaista, mutta tottakai puolustan tytärtä, kun haluaa jäädä kotiin. Surullista, mutta jaksan asianlaitaa sen voimalla, mitä puolisoni jaksaa minulle aina sanoa; enää neljä- viisi vuotta ja tyttö kyllä sanoo mielipiteensä niin voimakkaasti, että siinä ei ole enää kahta sanaa. Tytölle alkaa olla kaverisuhteet ja meidän nykyinen perhe niin tärkeitä, ettei enää mene vasten tahtoaan isälleen, vaikka nyt on vielä hyvin lojaali isäänsä kohtaan.

Olisiko mahdollista käydä lastenvalvojan luona keskustelemassa mitä hän on mieltä tilanteesta? Onko mahdollisuutta tehdä uutta tapaamispaperia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0