Lehtevä

Joulupöydän herkut

19 posts in this topic

Joulu lähestyy. Hyvä ruoka on ollut minulle aina yksi tärkeimpiä asioita joulun vietossa. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat graavilohi, muut graavatut kalat ja erinäiset mätiherkut yms. Nyt kun olen raskaana, olen vähän vaikeuksissa miettiessäni, miten näitä saisi korvattua herkuilla, joissa ei listeriariskiä olisi.

 

Olisiko kellään hyviä ideoita tai reseptejä? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yks mun suosikkijouluherkuista on aina ollut graavi siika, myös graavi- tai kylmäsavulohta meillä on joskus ollut. Tänä vuonna täytyy jättää väliin. Yks resepti mulla on, mitä ajattelin kokeilla korvikkeena. Siinä ensin paistetaan lohikuutiot pannussa, ja sitten laitetaan maustumaan etikkaliemeen jossa on mausteita ja sipulia ja tarjoillaan siis kylmänä. Eli kävisi nimenomaan tuollaisesta  kylmästä kalalisäkkeestä esim. perunan tai leivän kanssa. Jos jotakuta kiinnostaa, niin voin kaivella sen reseptin.

 

Saako muuten silliä syödä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ymmärtääkseni ei saa syödä silliä.

 

Meillä mummo, äiti ja minä teemme graavit ym kylmät kalaruuat itse kalastetuista kaloista, joten syön kyllä niitä. Mädit ja savustetut kalat on tutulta kalastajalta, joten syön niitäkin :P Yleisesti ottaen uskaltaisin syödä kylmiä kalaruokia, jos tietää mistä kala on peräisin ja että se on tuoretta. Mitään vakuumipakattua en söisi mistään hinnasta, lämpöisenäkään.

 

Onkohan muuten levämäti myös kiellettyä? Jossain listassa se leväkin vilahti.

Edited by taeti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kanssa harmittaa kun pitää jättää alkukalat syömättä. Radin takia sitten myös makeita herkkuja pitää säännöstellä, että ihan pee joulu tulossa. Mulla, kuten varmaan monella muullakin, on tuo joulun juttu ollut kunnolla syöminen. Meillä anoppi tekee aina itse sillit, mutta nekin aioin jättää tänä vuonna väliin. Luulen, että eka kattaus on aika kehno mun osalta kun pitää tosiaan jättää graavitkin väliin. Mietin tässä jo jotain lohimössön tekemistä, mutta en taida jaksaa. Varmaan sitten panostan kinkkuun ja lanttulaatikkoon....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä!

 

Minäkin söisin itsegraavattua kalaa, jos voisin olla varma kalan tuoreudesta ostettaessa. En ihan niin paljoa kuitenkaan luota lähiseudun kalakauppiaisiin, joten jätän siksi väliin.

 

Päätin hoitaa alkupalapuolen nyt tekemällä skagenröraa saaristolaisleivän tai ehkä maalahden limpun kaveriksi. En ole vielä ihan päättänyt reseptiä, mutta siihen tulee ainakin katkarapuja (kiehautan ja jäähdytän nopeasti), ranskankermaa, ehkä majoneesia, sipulia, sitruunaa ja tilliä. Ehkä laitan sitruunan sijasta limeä ja limen kuorta tai sitten haen lisäpotkua vaikka piparjuurella. Saa nähdä millainen inspiraatio on päällä siinä vaiheessa, kun käyn kaupassa :)

 

Harkinnassa oli myös samantyyppinen lohiannos kuin marabello89:lla. Siinä lohikuutiot paistetaan uunissa ja marinoidaan punaviinietikassa, joka on maustettu ruokosokerilla, fenkolinsiemenillä ja valkopippurilla. Päälle tulee granaattiomenan siemeniä, tilliä ja sitruunan kuorta. Katkaravut kuitenkin houkuttivat tällä kertaa enemmän.

 

Levämädin luulisin olevan sallittua. Tutkin leväkysymystä esikoista odottaessa, kun tuli hirmuinen sushin himo. Syy levän kieltoon on ilmeisesti suuri jodimäärä. Levämädissä tuskin on ihan valtavia määriä jodia (sushissa käytettävä nori on ainakin aika vähäjodista moneen muuhun levään verrattuna). Mutta jos noita ei kovin isoja määriä syö eikä kovin usein, ei siitä luulisi olevan haittaa. Epäilisin, että suosituksella halutaan varoittaa ennemminkin levävalmisteiden käytöstä lisäravinteena tms, joka onkin jo ihan eri juttu. Varmuudeksi sitten kielletään kaikki, kun ei ole varmaa tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä ketjua, kun aihe on taas ajankohtainen :) Se taitaa olla niin, että mitään kalaa (paitsi lämminsavulohi ja muut kypsennetyt) ei saa syödä...

THL: "Raakoja, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita syödään vain kuumennettuna (tuotteen sisälämpötila kauttaaltaan vähintään 70 astetta). Sushia ja mätiä sekä raakaa kalaa sisältäviä pateita vältetään."

Eli kaikki raa'at kalat poissuljettu, on ne itse kalastettuja tai ei. Tämä kattanee matjessillitkin... Harmittaa! Tämä on näköjään tarkentunut vuosien mittaan, ennen kun näyttäisi olleen sallittua syödä tuoretta raakaa kalaa.

 

Olikos se maksalaatikko poissuljettu täysin?

 

Vinkkejä alkuruokapöytään otetaan vastaan :D

Edited by emmiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nää joulupöydän herkut kyllä mietityttää. Itse varsinkin kylmäsavulohi on super kova juttu. Ja graavilohi ruisleivän kanssa, mutta taitaa tänä vuonna jäädä. Itselläni raskaus on vielä niin alkumetreillä, että en kaikille haluaisi vielä kertoa, mutta moni varmaan osaa laskea 1+1 kun tietyt ruoat jää meiltä pöytään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen pikkujoulupöydässä oli homejuustoja ja tapas-leikkeleitä, eli salamia, ilmakuivattuakinkkua ja graavilohta, vähiin jäi syömiset.. Onneksi joulupöydässä on muutakin! Lohta tulee kyllä ikävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku tuolla sanoi, että mitään vakuumipakattua ei söisi lämpöisenäkään! Siis kääk, eikö kuitenkin voi ostaa raa'an lohen vakuumissa ja valmistaa sen normaalisti uunissa? Mitäs muutakaan kalaa sitä pienestä kyläpahasesta saisi? Mää en tiedä miks oon näin pihalla näissä ja vielä toista lasta odotan!  :rolleyes: Noh, ensimmäisen kanssa en ollut raskaana jouluna... ;) Ajattelin siis ostaa ihan peruslohen kaupasta ja maustaa ja heittää uuniin, että saan edes jotain kalaa joulupöydässäni. Eikö näin voi tehtä?

 

eviran sivuilta:

"Listerian suhteen riskielintarvikkeina pidetään erityisesti sellaisenaan, kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä, useamman viikon säilyvyysaika. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, joista on säännöllisesti todettu listeriabakteeria sekä tyhjiöpakatut sillituotteet ja mäti. Näiden tuotteiden valmistusprosessit eivät tuhoa listeriaa. Listeria pystyy lisääntymään kylmässä eikä elintarvikkeiden säilyttäminen jääkaappilämpötilassa täysin estä listerian lisääntymistä."

 

Eli kääk! "Näiden tuotteiden valmistusprosessit eivät tuhoa listeriaa" Tarkoittaako toi sitä, että se uunissa kypsentäminen ei tuhoa listeriaa?  :huh: Oon ihan pihalla!  :( 

Edited by Nellisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^saat syödä kuumennettuna. Valmistusprosessi tarkoittaa tuossa tapauksessa kylmäsavustettu ja graavattu. Pakkaus- ja säilytystapa ei tapa listeriaa. Olikohan niin, että listeria kuolee 74 asteessa tai jotain sinne päin ja esim. uunilohessa nousee lämpötila tarpeeksi.

 

Itse oon ollu aika tarkka myös lämminsavustetun kalan kanssa, koska ei välttämättä nouse lämpötila tarpeeksi. Mutta pari kertaa oon syöny, koska muita lounasvaihtoehtoja ei ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäs on purkkisillien ja -silakoiden kohtalo nykysuosituksissa?

Ainakin pari vuotta sitten söin sillejä ja silakoita ihan hyvillä mielin jouluna, sekä tosin myös itsegraavattua lohtakin, tosin sen aion nyt välttää, vaikka herkkua onkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä purkilliset silakat ja sillit (ja muutkin) menevät tuohon samaan kategoriaan, eli ei saa syödä koska ovat raakoja. Pari vuotta sitten mun mielestä ei ollut näin tiukkoja, mielestäni tuoretta raakaa kalaa sai silloin syödä. Nyt ei :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt rupee oleen taas joulu lähellä ja tämä asia mietityttää. Erityisesti itselle jouluna on ollut tärkeänä juustot ja erityisesti brie on suurta herkkua. Onko jotain vinkkejä millä voisi korvata juustopöydän herkkuja tai hyviä juustoja, jotka varmasti sopivat myös raskaana olevalle? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aioin korvata homejuuston ja manchegon valion "mustilla" kolmiojuustoilla eli kreivi, kappeli, ritari jne. Eihän se sama asia ole, mutta on noissa enemmän makua kuin vaikka oltermannissa.

Raa-at kalat ajattelin korvata voissa ja tillissä paistetulla kuhalla ja jollain hyvällä kastikkeella.

En syö kinkkua, enkä pidä laatikoista ja rosollista, niin on pakko keksiä muuta.

Onneksi sentään riisipuuroa saa syödä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joulu lähestyy... Itselle suurta herkkua on graavi- ja kylmäsavulohi. Täytyy korvata ne vaikka kypsällä lohella tmv vaikka se ei ookkaan kyllä yhtään sama asia -_- Myös juustoista erityisesti aura harmittaa kun sitä ei saa syödä. 

Maksalaatikosta tykkään myös ja ilmeisesti sitä ei saisi syödä ollenkaan?! :( Vaikka maksamakkara on ok kohtuudella. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ratkaistiin kalaongelma sillä, että mennään anoppilaan. Anoppi ei tykkää kalasta, joten ei tarvitse pelätä, että sitä olisi pyödässä. :D Otetaan vahinko takaisin, kun pikkuinen on syntynyt ja talven blinikausikin sopivasti alkaa. Juustot eivät meillä ole koskaan jouluateriaan kuuluneetkaan.

Tänä vuonna ajattelin repäistä ja kokeilla ihan uusia juhlaruokia, muun muassa perinteistä consomméa ja voitaikinaan leivottuja lihapiirakoita. Jotain kasvisherkkujakin voisi kokeilla, vaikkapa vegerosollia marinoitujen härkäpapujen kera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now