eltsu81

Laihduttiko imetys?

61 posts in this topic

Mutta mistä sen oikeasti edes tietää laihduttaako imetys? Jos imettää ja paino putoaa niin mistä sitä tietää vaikka se olisi pudonnut ilman imettämistäkin? Itse pidän tuota imetyksen laihduttavaa vaikutusta pelkkänä imetyspropagandana. Paino on pudonnut kyllä imetyksen aikana mutta omiin mittoihinsa kroppa on palautunut vasta imetyksen loputtua. Aikaisempia lapsia olen imettänyt n. 1,5 vuotta ja tätä nykyistä olen imettänyt nyt reilun vuoden. Nyt paino on suunnilleen sama kuin ennen raskautta mutta rasvakerrosta tuntuu olevan vielä reippaamman puoleisesti.

Kyllähän imetys lisää energiankulutusta, koska maito tulee äidin kropasta eikä sen valmistamisen hyötysuhde ole 1:1 (eli energiaa menee "hukkaan"). Jos kulutus on suurempi kuin energiansaanti, niin normaali ihminen laihtuu.

 

Mä ainakin vedin ihan kaksin käsin ruokaa, myös sangen energiapitoista - ihan eri määriä kuin normaalisti - ja laihduin silti. Vauva oli hirveä tissitakiainen ja lohna, ja kasvoi todella kovaa vauhtia (3,5-kiloisesta 11,5-kiloiseksi puolessa vuodessa pelkällä rintamaidolla). Vauva söi sellaisia määriä maitoa, että imetys nosti mun energiankulutusta varmasti keskivertoa enemmän (keskimääräinen lisäyshän on n. 600 kcal, mulla oli varmaan lähemmäs 1000).

 

On varmaan mahdollista lisätä syömistä yhtä paljon kuin kulutus lisääntyy, mutta mä en ainakaan "pystynyt", tai siis luontainen näläntunne ei ohjannut syömään enää enempää. Kuinkahan moni imettäjä oikeasti laskee kaloreita niin että pystyisi sanomaan täysin varmasti, että on syönyt vähemmän kuin kuluttanut eikä paino silti laskenut? (En sano, että pitäisi, mutta täytyyhän asiaan olla jokin energiataloudellinen selitys.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä taas heittäisin mutulla että se vie yhtä paljon energiaa kuin kusen tai kyynelten tekeminen eli häviävän vähän. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Sori, mutta kun sun mutu on totaalisen väärä, ja mä pystyn osoittamaan sen. :P

 

Mietipä nyt jo ihan järjellä: Kyllähän ihmisen normaalit elintoiminnotkin kuluttavat tietyn määrän energiaa - no, tämä peruskulutus pysyy samana imetitpä tai et, koska samat elintoiminnot pitää hoitaa joka tapauksessa. Mutta tähän päälle lisätään maidontuotanto, joka ei ole normaalia peruskulutusta, vaan ekstraa.

 

Ja nyt isketään numerot pöytään: Rintamaidossa on keskimäärin 77 kcal/dl (lähde, sivun kolmas taulukko). Täysimetetty vauva voi juoda jopa litran maitoa päivässä (jotkut enemmänkin) - tämä tekisi 770 kcal. (Tässä artikkelissa on mitattu yhden vauvan saamaa maitomäärää päivässä, ks. s. 461 taulukko - syntymän jälkeen maitomäärä on vain parin desin luokkaa, parin viikon kohdalla jo puoli litraa ja kolmentoista viikon kohdalla maitomäärä on ihan inansa vajaan litran.) Lisäksi, koska minkään prosessin hyötysuhde ei ole 100% (ei edes ydinenergian tuotannon, ja ihminen on varmasti tehottomampi kuin ydinreaktori ;)), niin äidin energiankulutus on vielä vauvan saamaa energiamäärää suurempi.

 

Jostainhan tämä ekstraenergia pitää ottaa. Monilla ihmisillä osa siitä tulee lisääntyneestä syömisestä ja loput äidin omista varastoista (rasvasta) -> seurauksena on laihtuminen. Joillain toisilla taas lisääntynyt syöminen voi riittää kattamaan energiavajeen, jolloin imetys ei tietenkään laihduta.

 

Ja sori englanninkielisistä lähteistä. Suomeksi kun yrittää googlettaa näitä juttuja, niin tulee vain jotain vauva.fi -tasoisia sivuja. Yritin etsiä mahd. luotettavia ja/tai tieteellisiä lähteitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo ei mua englanninkieliset haittaa. En vaan jaksa lukea. Mun on vaan omasta kokemuksesta kovin vaikea uskoa tuota energiaperusteista laihtumista kun kuitenkin mä syön suunnilleen koko ajan samalla lailla ja paino pysyy samana vuodesta toiseen ja palautuu samassa ajassa raskauksien jälkeen. Mutta voi olla että sillä on joku maaginen vaikutus. Mä en vaan siihen usko. Jostain muistan joskus lukeneeni että imetyksen vaikutus on äidille joku 100 - 150 kcal vuorokaudessa mitä kuluu enemmän ja oman kokemuksen mukaan tuon on pakko olla lähempänä totuutta kuin joku 1000 kcal lähelle menevä kulutus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt löytyi mielenkiintoista dataa. FAO:n (YK:n ruoka- ja maatalousjaoston) "Human energy requirements" -taulukointia:

 

1) Kehittyneissä maissa naisen keskimääräinen maidontuotanto on 1 kk synnytyksen jälkeen 699 g/vrk ja 6 kk - 854 g/vrk. Osittaisimetyksellä (eli 6 kk:n jälkeen) määrät jäävät pienemmiksi (ovat jossain 500 g:n eli puolen litran tienoilla).

 

2) Ihmisen hyötysuhde on n. 80 % (aika paljon, itse asiassa!).

 

3) Naisen energiankulutus ensimmäisen kuuden kuukauden aikana on keskim. 675 kcal/vrk ja sen jälkeen 460 kcal/vrk.

 

 

 

In conclusion, well-nourished women with adequate gestational weight gain should increase their food intake by 2.1 MJ/day (505 kcal/day) for the first six months of lactation, while undernourished women and those with insufficient gestational weight gain should add to their personal energy demands 2.8 MJ/day (675 kcal/day) during the first semester of lactation. Energy requirements for milk production in the second six months are dependent on rates of milk production, which are highly variable among women and populations.

Eli hyvin ravittujen naisten pitäisi lisätä energiansaantiaan 505 kcal/vrk ensimmäisten kuuden kuukauden aikana, kun taas huonosti ravittujen tai raskauden aikana vähän painoa keränneiden naisten tulisi lisätä 675 kcal/vrk. Seuraavien kuuden kuukauden aikana energiantarve riippuu maidontuotannosta, mikä vaihtelee hyvin paljon naisten ja eri populaatioiden välillä.  

 

Tuo 100-150 kcal on ihan selkeästi alakanttiin, vaikka vauva olisi kuinka huono syömään (1000 kcal:n kulutus taas on mahdollinen, joskin harvinaista). Joko sun muisti pettää tai sitten lähteessä puhuttiin puppua. Mä olen nähnyt vaikka kuinka monta tekstiä, joissa puhutaan n. 500-600 kcal keskimääräisestä lisäkulutuksesta (1, 2, 3). (Raskausaikanakin lisäenergian tarve on loppuvaiheessa luokkaa 200-300 kcal/vrk.)

 

Lisääntynyttä syömistä ei välttämättä itse huomaa, mikäli syö nälkäänsä eikä "yhtään" yli tai alle, eli kropan itsesäätely toimii niin kuin pitää. Tai sitten on kerännyt niin isot rasvavarannot raskausaikana, ettei imetysaikana tarvitse syödä ylimääräistä kattaakseen lisääntynyttä kulutusta. Rasva kuluu energiantuotantoon -> paino palaa raskautta edeltäneelle tasolle omaan tahtiinsa.

 

Ja huom! tässä puhutaan nyt koko ajan täysimetykestä, milloin ei ole toisin mainittu.

 

(On selvää, että täysimetyksellä 3,5-kiloisesta 11,5-kiloiseksi puolessa vuodessa kasvava mukula ottaa aika paljon enemmän maitoa kuin vähän keskiverrommalla painonkehityksellä kasvava lapsi, jonka paino 6 kk:n iässä on vaikkapa 8 kiloa. Eli kyllä se energiantarve riippuu myös vauvasta.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei... Vastataan sitten uudestaan että imetys laihdutti, en vaan itse huomannut sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoisia löytöjä Nox:lla! Mä oonkin miettinyt mistä löytyisi tietoa ihan siitä paljon tuollainen tasaisesti kasvava vauva mahtaa syödä päivässä ja paljon se on on kaloreina.

En tiedä vielä paljon itselläni tulee vaikuttamaan. Nyt noin 5kk synnytyksestä paino on noin sama kuin ennen raskautta, n. 0,5kg vähemmän. Syön samalla tavalla imettäessä kuin ennen raskautta, raskauden aikana. Mutta, työni oli fyysisesti raskasta, joten söin siis normaalia enemmän, ja sama tyyli on pysynyt edelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei laihduttanut kummallakaan kertaa. Esikoisen aikana syömisetkin kyllä oli vähän mitä sattui, kunnon ruoka jäi vähemmälle ja korvautui herkuilla, joten silloin se ei mikään ihme ollutkaan ettei paino pudonnut. Mutta kuopuksen kanssa söin säännöllisesti ja terveellistä kotiruokaa (kiitos esikoistaaperon), herkkuja hyvin maltillisesti, mutta silti paino ei puolen vuoden täysimetyksen ja sitä seuranneen puolen vuoden osittaisimetyksen aikana liikahtanut mihinkään. Painoa oli raskausaikoina tullut hyvin maltillisesti, +/- 5 kg kummallakin kerralla, joten sitäkään kautta ei ollut vararavintoa valmiina.

 

Tää on musta oikeasti tosi mielenkiintoinen aihe. Itse tunnen joitain äitejä, joiden pitää syödä kaksin käsin ruokaa ja herkkuja, jottei paino vaan putoa liikaa. Toisaalta tässäkin ketjussa on monia itseni kaltaisia, joilla imetys ei laihduta vaikka kaloreita ei mitenkään ylenmäärin tulekaan. En itse jaksa uskoa, että kaikki me ei-laihtuvat emme tietäisi saamiamme energiamääriä tai arvioisimme ne jatkuvasti alakanttiin vaan uskon että tässä on kyse myös jokaisen kropan yksilöllisestä tavasta vastata tuohon lisääntyneeseen energiantarpeeseen. Itse huomasin, että olin raskausaikoina huono kerryttämään painoa, etenkin toisella kertaa odotin jatkuvasti suurempaa painonlisäystä syömismäärien perusteella, mutta toisaalta imetysaikoina se paino ei myöskään lähtenyt pois. Ehkä mä sitten kuulun niihin, joilla se kroppa jotenkin mystisesti pysyy tiukasti siinä hyvän olon painossaan (joka mun puolesta voisi olla pari kiloa pienempi :P) vaikka mitä tekisi.

Edited by Solja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla kerroilla on imetys laihduttanut raskaudessa kertyneet kilot, joita on tullut lähemmän 20kg. Kun oli kulunut 2,5 viikkoa nuoremman lapsen synnytyksestä niin kiloja oli enää jäljellä 1,3kg. Ja kuitenkin mätän naamaani ties mitä herkkuja mieli tekee... Pitää tosin kohta skarpata ja koittaa alkaa syömään terveellisesti ettei sitten täysimetyksen loputtua ala kiloja kertymään takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauskiloja tuli kahdeksan, tähän mennessä niitä on lähtenyt 16 ja imetys jatkuu. Käytännössä kaikki ylimääräinen jäi jo synnärille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä palaan vielä tähän aiheeseen, koska se on mielenkiintoinen. 

 

Periaatteessahan imetyksen vaikutuksen pitäisi olla energiataloudellisesti aika suoraviivainen: jos syö samalla tavalla kuin ennen raskautta, niin imetyksen pitäisi aiheuttaa kalorivajetta ja ihmisen pitäisi laihtua. Mä en ymmärrä, miksi jotkut eivät laihdu, vaikka sanovat syövänsä sen verran, että kalorivajetta pitäisi väkisin tulla - sen kun ei pitäisi olla mahdollista.  :huh:  En mäkään silti usko, että kaikki, jotka sanovat syövänsä sillä-ja-sillä tavalla, "huijaisivat" ja mättäisivät oikeasti kaksin käsin safkaa tai herkkuja. :) (Eli tää ei nyt ole mitään arvostelua kenenkään ruokailutottumuksia tai muuta kohtaan!)

 

Mutta ihan oikeasti olisi älyttömän mielenkiintoista nähdä jonkun tällaisen "söin normaalisti enkä laihtunut" -ihmisen kirjanpito syömisistään ja summittaisista imetetyn maidon määristä. Silloin näkisi, että meneekö kroppa tosiaan jotenkin säästöliekille niin, että peruskulutus jotenkin pienenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nyt ehdi lukea kaikkia aiempia kommentteja, mutta muistelisin lukeneeni jostain ihan suht pätevästä lähteestä, että hormonitoiminta voi joillakin naisilla estää laihtumisen imetyksen aikana. Että joillakin keho pitäisi tiukasti kiinni kaikista rasvavarastoista, aineenvaihdunta hidastuisi jne. Esim. onhan kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavienkin lähes mahdoton laihtua, tai ainakin haastavampaa kuin muiden, joten kaloriteoria ei aina päde elimistön tasolla ihan suoraviivaisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla paino ei imettäessä pudonnut vaan kilot pysyi tiukasti mukana. Enkä tässä nyt viittaa niihin varsinaisiin raskauskiloihin, jotka häipyi suht nopsaan. Mutta siis syy miun tapauksessa oli se älytön nälkä eli söin sellasia tupla-annoksia verrattuna miehen syömiin ja silti paino pysyi suunnilleen samana. Se järkyttävä nälkä/tapa lappaa isot annokset on helpottanut vasta nyt useampi kuukausi imetyksen loputtua.

 

Ja uskon itsekin siihen, että imetyksen laihduttavaa vaikutusta mainostetaan osittain siksi, että imettäminen olisi houkuttelevampaa ulkonäön kannaltakin. Noihin tieteellisiin näkökulmiin en taida jaksaa perehtyä, vaikka mielenkiintoiselta kuulostaakin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nyt ehdi lukea kaikkia aiempia kommentteja, mutta muistelisin lukeneeni jostain ihan suht pätevästä lähteestä, että hormonitoiminta voi joillakin naisilla estää laihtumisen imetyksen aikana. Että joillakin keho pitäisi tiukasti kiinni kaikista rasvavarastoista, aineenvaihdunta hidastuisi jne. Esim. onhan kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavienkin lähes mahdoton laihtua, tai ainakin haastavampaa kuin muiden, joten kaloriteoria ei aina päde elimistön tasolla ihan suoraviivaisesti.

Tämä kuulostaa ihan uskottavalta, koska kyllähän hormonitoiminta tosiaan vaikuttaa aineenvaihduntaan. Pitäisi vain osata keksiä oikeat hakusanat, joilla etsiä tutkimustietoa asiasta - jos sitä on. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei tosiaan ainakaan minua laihduta! Ihmettelen myös että luulis maidontuotannon loppuvan jos kovasti alkais laihtumaan. Laihduttaminenhan nimenomaan kielletään imettäviltä.

Olen myös onnistunut lihomaan raskauksien ensimmäisinä kuukausina, vaikka syömistä en (ekaa kertaa lukuun ottamatta) lisännytkään, päin vastoin tarkkailin syömisiäni. Juu, tieteelliset faktat puhuu varmaan ihan muuta. Kilonkin lihomiseen tarvitaan kuitenkin niin paljon lisäkaloreita, että olisin kyllä huomannut.

Edited by Armiannikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole laihduttanut, kuulun niihin jolla imetys pitää kiloista kiinni. Tämän olen selvästi huomannut, sillä paino pysyi samana koko puolen vuoden täysimetyksen ajan mitä oli laitokselta kotiutuessa. Kiinteiden tullessa kuvioihin paino tippui muutaman kilon, kun imetyskerrat ja määrä väheni. Seuraava painonpudotus tuli kun normaali maito otettiin kuvioihin ja yöimetykset jäi pois. Viimeiset raskauskilot lähti viimein kun imetystä on enää satunnaisesti kerran tai kaksi päivässä. Tämä on nyt mennyt kolmesti samalla kaavalla. Viimeisen kohdalla olen säännöllisesti liikkunut kolme kertaa viikossa jälkitarkastuksen jälkeen ja silläkään ei ole ollut pudottavaa vaikutusta. Välillä turhautti aikalailla vaa'an lukemat, ensimmäisen kohdalla olin aika toivoton, kakkosen kohdalla toivoin että menisi tosin, kolmannen kohdalla oma asenne on ollut parempi kun tiedän että paino tippuu kyllä kunhan imetys vähenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todellakin. 18kg tuli, 20kg lähtenyt ja painoindeksi huitelee vuoden jälkeen jossain 19 tietämillä joten on vähän pakko alkaa vähentelemään imetystä kun tuo paino on koko ajan ollut laskusuunnassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laihduttaa! Olen jo n. 15 kg alle raskautta edeltävän painon, imetystä reilu 6kk takana. Onneksi paino tippuu nyt hitaammin, eikä koko ajan oo karmea nälkä ja huono olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin esikoista 2v2kk, imetyksen loppuessa painoin 7 kg enemmän kuin ennen raskautta. Koitin laihduttaakin imettäessä, mutta kaloreiden vähentäminen vähensi maidon määrää, joten ne laihdutusyritykset jäi siihen. Kakkosta aloin odottamaan samoista lukemista, imetystä myös 2v2kk ja sama homma kuin esikoisen kanssa, ehkä tosin 3 kg vähemmän painoin nyt kun tämä raskaus sai alkunsa (imetin vielä 4kk raskautumisen jälkeen kakkosta). Että joo, jos sitten kolmen vuoden päästä koittais päästä johonkin ennen raskautta kilomääriin pysyvästi...Tai sitten ei. Johan näihin on tottunu :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan ikivanhaan ketjuun, kun täällä pohdittiin, miksi joku ei laihdu imettämällä, vaikka söisi saman verran kuin ennen raskautta. Varmaan monella liikkuminen vähenee synnytyksen jälkeen, mikä voi aiheuttaa sen, että energiaa kuluu hyvinkin paljon vähemmän kuin "normaalielämässä". Esimerkiksi tunnin reipas kävely (varmaan tulee täyteen arjessa aika monella, jos kävelee työ- ja asiointimatkat) kuluttaa 65-kiloisella naisella 200 kaloria, ja jos käy vielä vaikka uimassa 30 minuuttia, kaloreita kuluu 300 lisää. Tästä tulee jo 500 kaloria enemmän kulutusta verrattuna siihen, että on kotosalla ja keskittyy vauvan hoitoon (joka toki myös kuluttaa jonkin verran, en nyt osaa arvella, kuinka paljon - ja onhan toki myös ulkoilu vauvan kanssa).

Se, että täysimettää ja liikkuu + syö normaaliin tapaan, eikä laihdu ollenkaan, kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä. Se, ettei imetys laihduta kaikkia raskauskiloja, taas on ihan mahdollista ja logiikallakin ymmärrettävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko se olla myös jotenkin ikään liittyvää?

Myös se, että nukkuu huonosti, on yksi syy ettei laihdu imettäessä. Niinhän se on normaalistikin laihduttaessa. 

Tai näillä syillä olen itselleni tätä laihtumattomuutta tässä viimeisen vuoden aikana selittänyt. Lapsi nukkuu huonosti päivin ja öin, äiti on jatkuvasti väsynyt, ei jaksa liikkua, sitä tsemppaa itseään kaikilla herkuilla jaksamaan vaativan lapsen kanssa päivät.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kuulun niihin, joilla imetyshormonit piti tiukasti kiloista kiinni. Olen luonnostani hoikka ja yleensä paino tippuu pienestäkin stressistä. Imetyksen aikana söin säännöllisesti normaalin kokoisia annoksia ja kävin päivittäin vähintään tunnin vaunulenkillä, mutta raskausaikana tulleista kiloista noin viisi pysyi tiukasti mukana. Imetyksen päätyttyä paino lähtikin syöksylaskuun ja painoa tippui muutamassa kuukaudessa yli 10kg. Ihan samat elintavat oli kuin imettäessä, paitsi vaunulenkit väheni huomattavasti. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hell no. Tiukassa olivat. Toki ruokavaliolla ja 6kk täysunettomuudella oli siihen varmaan asiansa... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now