Starre

Lapsettomuushoidot ja laihduttaminen

18 posts in this topic

Onko täällä kellään kokemusta vauvaprojektista/lapsettomuushoidoista ja laihduttamisesta samanaikaisesti? Kuinka onnistui? Häiritsikö jompikumpi toista projektia?

 

Pohdin aihetta kun itse pitäisi noin 10-15kg pudottaa. En ole liikunnallisesti ollut juuri ollenkaan aktiivinen ja syön helposti mitä sattuu mihin aikaan vaan. Meillä on IVF-hoito juuri alkanut, vauvaprojektia takana useampi vuosi. Jotenkin onnistun aina pitkittämään laihdutus/elämäntapamuutosprosessia sen varjolla, ettei lasta tehdessä ole hyvä stressata itseään moisella asialla. Pelkään liikunnan, kuten salilla ja jumpissa käynnin haittaavan raskaaksi tulemista ja/tai kiinnittymistä ja nyt kun munasolujen kasvatus kunnolla lähtee, pelkään että poksahdan.

 

Luulen että suurin osa peloistani on turhia, itsekin teoriassa tiedän hyvän lihaskunnon ja liikunnan olevan hyväksi niin hedelmällisyyden, raskauden kuin äitinä olemisenkin kannalta. En tiedä miten saisin niksautettua aivot niin, että on hyvä ja järkevää syödä hyvin ja terveellisesti ja liikkua (hikiliikuntaakin) sen sijaan että istuisi sohvalla herkkuja syöden ettei vaan stressaa ja rasitu niin ettei vauva tartu matkaan. Näin kirjoitettunakin ongelma kuulostaa erittäin hölmölle..

 

Olisko jollain jotain kokemuksia/vinkkejä tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä osaa muuta sanoa kuin että sama vika ;) 

10kg (tai edes 5kg) joutais täälläkin pois, mutta sitä laihdutuskuuria on niin helppo aina siirtää ja keksiä tekosyitä.

 

Painonpudotushan voi jopa auttaa raskautumista. Niin ne ainakin väittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen hoitojen alkua Naistenklinikka toivoa että laihduttaisin 10kg,sain 10kg pois mut mulla olikin 6kk aikaa kun oltiin jonossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meikäläinen sai tässä eräällä käynnilläni lapsettomuuslääkäriltä ikävää juttua painostani.  Eli noin 15 kg kun pois sais niin olisi hyvä. Mutta vähintään pitäisi saada tiputettua sellainen 10 kg. Helppoa ei ole ja vasta olen kuukaudessa saanut tiputettua yhden kilon :D joten aika epätoivoiselta tuntuu..

 

Itselläni kun on taipumusta vetää tuo laihduttaminen liian yli niin olen koittanut nyt varovaisesti saada painoa alas ja elämäntapoja muutettua. Olen niin perso kaikelle hyvälle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläkin sama murhe. Ollaan aloittamassa ivf-hoidot ja saate sanoina että saisit olla laihempi. BMI 31. Yritän nyt laihduttaa, kun käskettiin, mutta mietin kanssa että onko siitä haittaa. Foolihappoa yritän ottaa, ettei sen puutetta tulisi. Ikävää stressata tulevia hoitoja ja laihdutusta. Liikunta ei oo mun ongelma kun tykkään liikkua, jos vaan olisi aikaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä on kanssa kymmenisen kiloa liikaa, mihin ei lapsettomuusklinikka vielä puututtu. No samalla käynnillä laitettiin kolmeksi kuukaudeksi tilanne jäihin, mistä suivaantuneena ajattelinkin tiputtaa sellaiset 15 kiloa ihan kiusallani tänä aikana! Jos se toisi nopeutta prosessiin ja parantaisi pcota...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tilanne on se, ettei edes päästä hoitoihin, ennen ku oon pudottanu merkittävästi painoa. Oon käyny verikokeissa ja mies vie näytteen ens viikolla labraan. Tk-lääkärille päästään, ja se varmaankin laittaa lähetteen eteenpäin, mutta homma stoppaa siihen.

 

Kovaa yritän painoo tiputtaa nyt, mut kauhee stressi päällä asiasta. Ja sit jos/kun päästään hoitoihin, pigää laihduttamista vielä jatkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä mietityttää itseänikin. Ylipainoa siis on (BMI 35) ja ehkäisy on jätetty pari vuotta sitten. Yrityskiertoja on kasassa nyt 12, joten pitäisi hakeutua tutkimuksiin. Mies on käynyt jo antamassa spermanäytteen ja siinä ei ollut mitään vikaa. Eli vika on minussa ja ehkäpä painossani. 

 

Mitähän tutkimuksiin mennessä sanotaan korkeasta BMIstä? Ja kuinkahan paljon painoa pitäisi pudottaa, että se 1. auttaisi jotain 2. olisi lääkäreiden mielestä riittävää ennen hoitoja?

 

Jewelska, paljonko sinun pitäisi pudottaa?

 

Kattohaikara, miksi hoidot meni jäihin? 

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en itse asiassa tiedä tarkkaa lukemaa, kun en tiedä mikä täällä on BMI-raja. Mutta joku 20+ kg.

Päästään todennäkösesti jo joulukuun aikana tk-lääkärille, siellä varmaan selviää se raja.

 

Tarkotus on että nää ns. alkujutut (eli verikokeet ja miehen näyte) hoidetaan nyt et päästään jonoon tutkimuksiin/hoitoihin, ja mä koko ajan pudotan painoa. Eli ettei tarvi ensin pudottaa painoa, ja sitte vasta alottaa koko hommaa alusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, hyvä homma. Tuu sit tänne kertomaan, että miten etenee? Meillä on alkukuusta ensikäyntiaika ja jännittää todella paljon, mitä mun painosta kommentoidaan. Tai no ehkä se, että miten se tehdään. Tiedän, että paino tulee puheeksi, mutta toivottavasti ei liian tylysti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rain,

mies oli ollut vakavasti kipeenä just ennen sperma analyysiiä, minkä vuoksi tulokset olivat heikot ja eivät antaneet oikeaa kuvaa tilanteesta. Eli kun ne pikkuveikot uusiutuu kolmen kuukauden välein, niin sen verran joudutaan odottaan uutta testii ja sit ootetaan taas suunnitteluaikaa...Mutta painoa lähteny jo 6 kiloo :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitojen BMI-raja tuntuu vaihtelevan vähän paikasta riippuen 32 ja 35:n välillä. Jossain ei saa edes lähetettä hoitoihin, ennen kuin BMI on alle 35.

 

Itellä oli vielä pari vuotta sitten BMI tuon 35. Tiputtelin liikunnalla ja Kiloklubia täyttämällä. Lähetteen hakiessani (syksyllä 2013) BMI oli n. 32. Yksityinen lääkäri kehui jo tehtyä painonpudotusta ja kannusti jatkamaan siihen, että BMI olisi alle 30. Julkisella ensikäynnillä oli sama meininki - kehuttiin jo tehtyä pudotusta ja kysäistiin, että edelleenkö meinasin pudottaa, mutta ei painostettu eikä nykyisestä painosta morkattu. Sittemmin olen saanut hilattua painoa vielä muutaman kilon alaspäin, mutta suoraan sanottuna viime vuosi on ollut tosi tuskainen. On ollut sairasteluja, kilpparin heittelyä (vajaatoimintalääkitys ollut 1.5 vuotta), sitten eka IVF-hoito, kesäloma, toinen hoito, jne.. Toiseen hoitoon mentäessä (nyt lokakuussa) lääkäri kysäisi painosta, että onko vielä sama kuin keväällä, eikä sitten kauheasti mitään sanonut, kun totesin, että on. Siihen omaan tavoitteeseen eli BMI alle 30 on reilu 3 kiloa matkaa, eli pienestä on kiinni ja tosi tiukassa on nämä kilot.

 

Ed: niin, meillä syy on miehessä, joskin munkaan kroppa ei ihan oppikirjan mukaan toimi. Yritysaikana ongelmana oli heittelevät kierrot ja välillä puuttuva ovulaatio, mutta tuossa samoihin aikoihin, kun saatiin lähete hoitoihin, niin kierrotkin alkoi tasaantua ja ovulaatio säännöllistyä, eli se reilu 10kg:n ja 3:n BMI-yksikön tiputus auttoi siihen. Nyt sitten hoidoissa on tullut muita ongelmia munasolujen saamisen kanssa.

Edited by Murkelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pudottelin syksyllä pussikeittodieetillä 10kg, kun ajattelin tulevaa hoitoa (joka on nyt takanapäin). Etuna oli, että lääkkeet tepsi paremmin kuin aiemmin, kun painoa oli se kymppi vähemmän. Nyt uutta hoitoa odotellessa olisi varmasti erittäin hyvä ottaa ja tiputella taas painoa pois.. edes vaikka 5kg.

Nyt bmi on jotain 33, eli reilusti vielä ylipainoa.

 

Raskaaksitullessa painoin 10kg enemmän kuin nyt painan ja raskaus meni varsin hyvin ilman minkäänlaisia ongelmia koko aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kattohaikara, olen unohtanut vastata tänne tai sit on mennyt tuo ohi! Ensikäynnillä joulukuussa puhuttiin painosta (BMI siis oli 35). Ihan hyvällä fiiliksellä ja avoimesti. Ei jäänyt huono mieli käynnistä.. Sovittiin painonpudottamisesta kyllä, mutta lääkäri kyllä sanoi, että inssit voidaan painosta huolimatta aloittaa. No niitä ei sit tarvittu ja nyt ollaan paksuna paksuna. Painoa en kerennyt pudottaa siis ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin silloin, että "kaikki painaa sen mitä painaa". Ja se oli jännä, kun olin samaiselta polilta kuullut jonkun saaneen sellaisen viestin, että laihduttaa pitäisi. Minä kyllä sitten tosiaan laihdutin ekalla kerralla ja nyt sitten taaskin edellistä hoitoa varten. Ja tässä vaiheessa tarkoitus olisi ennen seuraavaa passia yrittää saada taas jokusia kiloja alaspäin. Kaikki miinus on plussaa.

 

Tsemppiä kaikille laihduttajille hoidoissa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkkeet varmaan vaikuttavat paremmin, kun painoakin on vähemmän, mutta joutuuko kroppa liian koville siirtoa ajatellen jos jatkaa laihdutusta myös pistosten ja punktion ajan? Itsellä kun on ensimmäinen isci toukokuussa edessä ja nyt mietinkin, miten tehdä laihdutukselle että kroppa olisi parhaassa tilassa siirtoa ajatellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkkeet varmaan vaikuttavat paremmin, kun painoakin on vähemmän, mutta joutuuko kroppa liian koville siirtoa ajatellen jos jatkaa laihdutusta myös pistosten ja punktion ajan? Itsellä kun on ensimmäinen isci toukokuussa edessä ja nyt mietinkin, miten tehdä laihdutukselle että kroppa olisi parhaassa tilassa siirtoa ajatellen?

Liikunta ainakin vähenee punktion alla pakostakin, koska munasolujen kasvaessa olo alkaa olla sellainen, että peruskävelyä rankempi urheilu ei tunnu hyvältä. Punktion jälkeen kaikki tuota raskaampi on jopa kielletty, koska munasarjat on suurentuneet. Itse en kyllä myöskään pitäisi mitään pussikeittokuuria hoidon aikans, jotta kropalla on energiaa kasvattaa soluja ja muutenkin kestää se hoito. Itse oon myös laihduttanut pitkään ennen hoitoja sekä niiden välissä, ja hoitojen ollessa päällä mä pidin kyllä edelleen kirjaa syömisistä a laskin kaloreita, enkä ihan hirveästi normaalia laihariruokavaliota enemmän syönyt, mutta mulla tosiaan peruspäiväsaanti oli kuitenkin lähemmäs 1600kcal, eli ei mitään nälkäkuuria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now