Sign in to follow this  
Followers 0
Maki

Korvikkeella kasvavat

6 posts in this topic

En löytänyt ainakaan aihetta pelkästä korvikeruokinnasta.

 

Mitä merkkiä vauvasi(ikä!) syö ja kuinka paljon vuorokaudessa menee korviketta ?

 

Meille imetys ei mennyt niinkuin Strömssöössä ja aloitin vajaan kolmen viikon ikäisestä pelkästään ruokkimaan korvikkeella, tähän asti oli saanut minun maitoa ja korviketta vuorotellen mutta pullosta.

Vauva kasvaa hyvin, nyt kuusi viikkoisena painoa on 5,6kg(4052g syntymäpaino) ja maito maistuu, määrät tosin kasvaa aika kohisten ja siksi kiinnostaa mitä muilla menee korviketta ja kuinka usein syödään. Meillä on välit olleet nyt 3-4h( yö pääsääntöisesti 23-06 menee ilman heräämisiä) päiväaikaan ja määrät 150-180ml kerralla vähän vaihdellen, useasti laitan tuon 180ml mutta jää juomatta, iltaisin tankkaa ehkä enemmän yötä vasten. Kova imuntarve on ja siihen syödään tuttia, veikkaan että jos rintaruokkisin, olisi tissillä ja paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep! Minun imetykseni epäonnistui syystä, että maidon tulo loppui kovasta stressireaktiosta johtuen. Tyttö syntyi keskosena (rv 34+3, syntymäpaino 1980 g) ja joutui 18 h ikäisenä leikkaukseen, josta toipuminen vei viikkoja. Tyttö oli lopulta yli viisi viikkoa keskolassa ja sai siellä ollessaan aluksi minun ja myöhemmin luovutettua rintamaitoa.

 

Kotiuduttua on syönyt pelkästään NAN H.A. -korviketta, joka on sopinut hyvin. Tyttö on nyt 6 kk ja painaa 5100 g. Maitoa on mennyt lähes kokoajan sen suosituksen mukaiset 1/6 painosta per vrk. Nyt 6 kk iässä maitoa menee siis noin 120-130 ml 3,5 h välein. Tyttö on pienikokoinen, mutta kasvaa tasaisesti omalla miinuskäyrällään. Kiinteät aloitimme kuitenkin jo 4 kk ikäisenä, jotta saataisiin hieman saavutuskasvua. Nyt mukaan tulivat myös öljylisät.

 

Meilläkin tyttö on syönyt koko ajan tuttia, koska pullosta syöttäminen ei riitä tyydyttämään imuntarvetta (syöttöön menee noin 10 min.).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikä 3 vk ja vähän päälle, Tuuti1. Käytännössä kasvaa korvikkeella, koska itseltä tulee aika surkeasti pumpulle, ts. jokaisessa pullossa on selkeä enemmistäosa korviketta. Pullosta menee yleensä n. 50-60 ml, iltaisin enemmän (max tainnut olla 80 ml).

 

Tuttia ei oikein osaa syödä.

 

Esikoinen oli pari ensimmäistä kuukauttaan NAN:illa ja reppanalypsytuotteillani, sitten Tuuti tuli markkinoille ja vaihdettiin siihen. Esikoinen on pieni, mutta niin olemme me vanhemmatkin. Esikoisen kohdalla muistelen määrien olleen aikalailla samanlaisia kuin mitä kulloinkin piti mennä taulukkojen mukaan (olisikohan ollut pullonpyörittäjän oppaasta?). Esikoiselle aloitettiin iltavelli (50/50 velli/korvike) vähän päälle 3 kk iässä, kiinteät vähän ennen 4 kk ikää, iltapuuro muistaakseni n. 4,5 kk iässä.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tyttö, ikää nyt 5 viikkoa. Vauvan synnyttyä olimme sairaalassa viikon verran ja silloin tyttö sai pelkkää rintamaitoa. Maitoa tuli tosi hyvin ja eihän vauva vielä tuolloin niin isoja määriä tarvinnutkaan. Kotiin kun pääsimme niin otettiin käyttöön myös korvike Nan1.

 

En oikeastaan edes muista miksi meillä alunperin kokeiltiin tuota korviketta. Olin itse tosi väsynyt sairaalareissun jäljiltä ja kotona vauva itki ja valvotti ensimmäiset yöt ja rupesin antamaan öisin korviketta, jotta öistä selvittäisiin vähän vähemmällä huutamisella. Pikkuhiljaa korvikkeen käyttö lisääntyi ja tietysti samalla rintamaidon tuli väheni. Meillä kävi myös niin, että vauvan paino laski ja se oli pakko saada nousuun, joten siinä yksi syy korvikkeen käytölle. Lisäksi vauva on ollut alusta saakka tosi kärsimätön ja imetys oli alunperinkin melkoista taistelua. Olen sinnikkäästi yrittänyt imettää, että vauva saisi edes vähän rintamaitoa. Mutta kyllähän tuo etupäässä korvikkeella elää. Tyttö syö 3-4 tunnin välein ja tällä hetkellä menee 120 ml kerralla. Syntymämitat oli 3355 g ja 52 cm. Nyt veikkaan, että painoa alkaa olla 4 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 5 kk ikäinen tyttö, joka on ollut lähes täysin korvikkeella alusta asti. Myös meidän tyttö syntyi keskosena rv 34+6, eikä imetys koskaan oikein lähtenyt käyntiin. Vauva oli aluksi liian pieni ja heikko imemään, joten sai ensimmäisten parin viikon aikana sairaalassa ollessaan ensin maitoa nenämahaletkun kautta ja sitten enenevässä määrin pullosta voimien kasvaessa. Mä en ikinä oikein herunut pumpulle, vaikka sitä alkuun kovasti yritin ja luulen, ettei maito oikein ikinä edes kunnolla noussut. Tyttö on kuitenkin kasvanut korvikkeella koko ajan tosi hyvin ja ruokahalu on ollut hyvä. Syntyessään painoi 2285 ja nyt 5 kk neuvolassa 6405 g.

 

Meillä syödään NAN 1 -merkkiä ja se on sopinut meille ihan hyvin, mitään vatsavaivoja ei ole ollut. Tyttö syö kerralla 100-150 ml, päivisin 3-4 tunnin välein, iltaisin kuuden jälkeen väli tihenee ja voi olla n. 1-2 h. Öisin nukkuu 8 h putkeen syömättä. Me aloitettiin myös kiinteät 4 kk iässä, mutta niitä ei vielä kovin suuria määriä mene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä melkein 3 kuukautta vanha tyttö, joka on syönyt melkein alusta asti korviketta. Sairaalassa multa ei tullu maitoa ollenkaan, joten sai pullosta luovutettua maitoa. Sitten kun päästiin kotiin niin sai korviketta ja kun maito nousi niin imetinkin, mutta jäi tissin jälkeen tyytymättömäksi. Stressasin imetystä niin paljon, että päätin imettää sillon kun itsestä tuntuu hyvältä, mutta vauvan ollessa n. 1,5 kk maidon tulo loppui. BabySemp 1:stä on syönyt koko ajan ja tuntunut ihan hyvin sopivan.

 

Tällä hetkellä syö 160-180 ml kerrallaan, n. 5 kertaa päivässä. Yöllä on melkein 11 tuntia syömättä, joten syö päivällä ja illalla 2-3 tunnin välein. Hyvin on tähän mennessä kasvanut korvikkeella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0