nuupis

Enkelivauva

90 posts in this topic

minule enkelivauva on kuollut, menetetty lapsi. Ennen ehkä ajatukset olivat toiset, mutta oman pienen tyttären menetyksen jälkeen tuolla nimityksellä on ollut vain yksi merkitys.

 

Minulle enkelivauva on siis nimitys, joka pitää sisällään liian aikaisen kuoleman, vanhempien sydämen repivän surun, lohduttomuuden, maailman kaikkinaisen mustenemisen ja sen maailman suurimman menetyksen. Mutta samalla se kertoo sitä, että pieni ei enää tunne kipua vaan on "paremmassa paikassa"...

 

Yksiäkään enkelinsiipiä tai enkelipatsaita en kykene enää katsomaan ilman että yhdistäisin ne omaan enkelityttäreeni. Mutta samalla kun jokainen nähty enkeli tuo mukanaa pienen ahdistuksen, tuo se mukanaan myös seesteisyyden. Äh.... vaikea selittää... noh, kuitenkin....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin miellän enkelivauvan kuolleeksi vauvaksi. Mutta jos joku puhuu lapsestaan tyylin "meidän pikku enkeli.." niin se taas kuulostaa ihan eri asialta. Riippuu asiayhteydestä.

 

Enkelit taas lapsille tarkoitetuissa tuotteissa ei minua häiritse..luulisin ..en ole ajatellut edes asiaa aikasemmin mutta nytkun rupean asiaa miettimään niin en ehkä ostaisi juurikaan mitään enkelikehystä...

Edited by ceciilia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkelivauva tuo minullekin mieleen kuolleen vauvan, mutta ymmärrän kyllä suojelusenkeleiden käytön eri yhteyksissä. Itse vierastan hieman jopa hellittelynimeä "äidin pikku enkeli" tms. Siitä voi syntyä niin monia mielleyhtymiä. Tuokin "äidin enkeli" voisi tarkoittaa sekä kilttiä lasta että kuollutta lasta... Ei se kuulosta oikein hyvältä. Enkelin kuva kehyksessä on vähän ristiriitainen juttu. Esim. kummilahjana enkelit on helppo mieltää suojelusenkeleiksi, mutta voiko se tuntua sitten kummalta kun lapsen kuva on enkelikehyksissä? Vaikea mennä sanomaan, makuasioita kai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä enkelilvauvasta tulee mieleen kuollut vauva. Sitten taas jos vauva on kuin enkeli niin sehän on taas jo eri asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin tulee mieleen kuollut vauva, mutta toisaalta myös suojelusenkeli positiivisessa mielessä (siitä lapsuuden taulusta...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä miekin miellän enkelivauvan kuolleeksi vauvaksi, mut sit taas samalla kutsun toista koiraamme tyttöenkeliksi, enkä kyllä tarkota sitä millään tapaa siten, että se olis kuollut/kuolemassa (joo, meiän koirat on meidän vauvoja kun ei vielä sitä ihmisvauvaa ole :girl_wink: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkelivauvasta ja enkelitytöstä/-pojasta puhuttaessa tulee kyllä minullekin mieleen kuollut lapsi. Sen sijaan enkelinkuvista valokuvakehyksissä tms. tulee mieleen lähinnä suojelusenkeli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Olen samaa mieltä. Enkelivauvasta tulee ensimmäisenä mieleen kuollut vauva, enkelitytöstä/pojasta kuollut lapsi. Vierastan myös ilmaisua "äidin pikku enkeli" tms., se kalskahtaa mun korvaan toisaalta ehkä hieman kalmaiselta sekin ja toisaalta siltä kuin arvostaisi lastaan ensisijaisesti jotenkin "yliluonnollisen" kilttinä ja suloisena.

 

Enkelien kuvat ym. symboliikka sen sijaan liittyy mun mielessä lähinnä vaan suojelusenkeleihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkelivauva muistuttaa minusta kuollutta vauvaa..

 

Poitsun ristiäisiin tilattiin paikallisesta konditoriosta kakut ja lisäksi kakunkoriste. Koristeen tuli olla (ja painotin vielä erikseen) se, jossa vauvalla EI ole siipiä selässä. Itku meinasi tulla, kun ristiäisissä kakkua otettiin paketista pois ja kakun päällä oli vauvakoriste, jolla siivet selässä. Mä hermostuin tästä niin paljon, että laitoin palautetta konditorioon. Koskaan en ole saanut pahoitteluja sieltä suunnalta :girl_to_take_umbrage2: ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen tälle foorumille liittymistäni mielsin enkelivauvan joko sellaiseksi kiiltokuvamaiseksi vauva-enkeliksi tai sitten "erityisen kiltiksi vauvaksi", eli äidin ja isin pikku-enkeliksi. Tällä foorumilla lukemieni surullisten kertomusten jälkeen käsite on saanut aivan uuden merkityksen, ja enkeli + vauva-yhdistelmä saa aikaan nykyään kylmät väreet (huonossa mielessä, siis!) ja surullisen mielen, enkelivauva on mulle nykyään jonkun äidin ja isän oma pieni kullanmuru pilven päällä. girl_to_take_umbrage2.giflipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nettikeskustelujen jälkeen päällimmäisenä on kyllä mielessä vanhempien kullanmuru toisella puolella. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkelivauvasta tulee vain mieleen minulle rakas mutta menetetty pikkuiseni joka on nyt enkelinä. girl_to_take_umbrage2.gif

Eli en pysty millään muulla tapaa enään enkelivauvaa käsittämään, koska kutsun pientäni Enkelivauvaksi.

 

Ja kehyksiin missä on enkeli tai enkelin siivet en voisi ikinä laittaa lapsen kuvaa, paitsi pikku enkelini ultrassa otetut kuvat.

Tosin miellän myös mielelläni menetetyn enkelini tulemaan olemaan mahdollisen tulevan lapsen suojelusenkeli.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkelivauvasta tulee mieleen kohtuun tai synnytyksessä kuollut vauva. Ei "kiltti vauva" tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkelivauvasta ei kyllä tuu ensimmäisenä mieleen ku surullisia asioita. :girl_sad:

 

Samaa mieltä olen.:girl_cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan niinkuin monilla muillakin: kyse on joko raskauden aikana tai syntymän jälkeen menetetystä lapsesta.

 

Vuosikausia on menneet kylmät väreet aina kun joku puhuu "omasta pikku enkelistään" ja viittaa elävään lapseen...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now