Sign in to follow this  
Followers 0
Nappula93

E-pillerit ja veritulppa

8 posts in this topic

Heippa! 

Kuinka iso riski on saada synnytyksen jälkeen veritulppa, kun on ottanut e-pillerit käyttöön? Synnytyksestä vähän reilut 3kk aikaa, ja aloitin nuo yhditelmäehkäisypillerit, joita käytin myös ennen raskautta. Äitini sanoi tässä yksi päivä, että oli lukenut aiheeseen liittyvän jutun lehdestä, jossa siis kerrottiin jotain siihen suuntaan, että pillerit kun aloittaa synnytyksen jälkeen, on isompi riski sairastua tuohon veritulppaan. Tietääkö joku, että miten asia on? Huolehdinko turhaan, uskallanko käyttää pillereitä? Asiasta ei lääkärissä ollut mitään puhetta enkä muistanut neuvolassakaan kysyä..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En todellakaan osaa arvioida tuota riskiä, mutta itsessäänhän raskauden aikana riski on moninkertainen ja myös synnytyksen jälkeen. Ja siihen pillereiden "oma riski" lisäksi. Mulla on geenivirhe, joka altistaa tulpalle ja tuo aika tulee nimenomaan olemaan tarkkaa seurannan suhteen.

 

Itse sain neljä tulppaa (2 x jalassa ja 2 x keuhkoissa), kun käytin ehkäisyrengasta (ei siis raskauksia menossa tai takana), joten suhtaudun kriittisesti ja varovasti ja halusin siksi kommentoida. Jos tuon ajan voi olla ilman pillereitä, olisin ehdottomasti, vaikkei olisi mitään geenivirhettäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa geenivirhe joka altistaa veritulpille. Ennen raskautta söin minipillereitä ja samoja määrättiin jälkitarkastuksessa. Noissa minipillereissä ei siis ole sitä tulppariskiä niin isona/ollenkaan(?).

Minipillerit määrätään jälkitarkastuksessa kaikille jotka pillereillä haluavat synnytyksen jälkeen imetyksen aikana ehkäistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei tulpan jälkeen ole suositeltu mitään hormoniehkäisyä. Ainoastaan kierukasta oli puhetta jälkitarkastuksessa. En kyllä omalla taustalla uskaltaisi enää hormoneja aloittaakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, multakin on kaikki hormonaalinen kokonaan kielletty loppuelämän. Enkä kyllä suostuis käyttämäänkään enää.

 

Lääkärit totesikin, että tämä yleistyy koko ajan, mikä on kyllä surullista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi asiasta on uutisoitu lähiaikoina enemmän, tämä tulppariski on itsellänikin yksi syy miksi haluan luopua pillereistä mahdollisimman pian. Jokin aika sitten oli uutisissa, että pillereiden käyttö väheni Suomessa viime syksynä 10-20 prosenttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ottaisin tähän keskusteluun mukaan myös geneettisen tulppariskin, jonka tuossa mainitsinkin. Tuskin mullakaan olisi neljää tulppaa ollut "vain" hormonaalisen ehkäisyn takia. Tai mistä minä tiedän. Joka tapauksessa tukostaipumusgeeni lisää riskiä entisestään ja ne on Suomessa yleisiä.

 

Olennaisinta olisi kartoittaa hormonaalisen ehkäisyn tulevan käyttäjän tukokset lähisuvusta, koska ne paljastaa paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli syvä laskimotukos pohkeessa ja luultavasti e-pillerit+ pitkä lento olivat syynä. Hormonaalinen ehkäisy on  minulta kielletty loppuelämäni. Onneksi tosiaan tästä aiheesta on ollut mediassa koko ajan enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0