Sign in to follow this  
Followers 0
Viljatuuli

Hemoglobiinin nostaminen

36 posts in this topic

Tämä Provivan Female juoma on tarkoitettu raudan imeytymistä helpottamaan, kokeilin sitä tänään. Siis ihan hirveää kuraa... Tosi pahaa, mutta pakko juoda kallis pullo loppuun. Makuna siis mango. Toinen maku on mansikka-acai.

 

female_mango.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla hemoglobiini normaalistikin 120 ja olo mitä loistavin, mutta pitänee neuvolassa ottaa asia puheeksi että saadaan arvot terveellisimmille lukemille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas nuo monen kehumat mehut eivät auttaneet, hemppa tuli mehuista huolimatta neljässä viikossa kymmenen pykälää alas sinne satasen lukemaan. Nyt käytössä Obsidan, joka t o d e l l a vetää vatsan jumiin. Ajattelin käyttää paketin loppuun ja kokeilla jotain toista valmistetta. Vaikka kyllä mä tuon vatsan jumituksenkin jotenkuten kestän, jos vaan hemppa nousisi nopeasti ja pääsisi tästä väsymyksestä eroon. Vettä, kuituja ja liikuntaa on ihan pakko "käyttää" rautalääkityksen jokapäiväisenä lisänä.

Edited by Claudia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei myöskään oikein mitkään rautavalmisteet tuntuneet sopivan ja osa vaan oli niin pahanmakuisia ettei niitä pystynyt syömään, joten hylkäsin ne kaikki ja hain kaupasta lihahyllystä veripalttua. Kyllä lähti hb nousuun! Ja on paljon parempaa kuin mitkään rautapillerit! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ennen ensimmäistä raskautta normaali hb lähes 150 useamman vuoden ajan. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä (rv10) se oli 131, siitä eteenpäin joka kerralla tippui noin kymmenellä. Alimmillaan hb oli 99 (rv26), mutta sitten aivan yhtäkkiä alkoi taas nousta. Viimeisillä neuvolakerroilla se oli 134, sairaalasta kyllä sitten lähdin taas 94-hempalla... :mellow:

 

Rautavalmisteita aloin syödä hyvin varhaisessa vaiheessa ja todella ihmettelin miksi hb ei vain nouse. Kaikkea mahdollista kokeilin ja lopulta palasin Obsidaniin kun ajattelin, että ihan sama mitä syön kun ei auta kuitenkaan. Maha kesti kohtuullisen hyvin lähes kaikkea, ainoastaan Retafer taisi aiheuttaa vähän ummetusta. Nestemäinen Floradix (myyjän mukaan käytännössä samaa kuin Kräuterblutsaft, mutta halvempaa ja paremman makuista) tökki ja oli jotenkin hankala mun mielestä.

 

Nyt toisessa raskaudessa mielenkiinnolla odotan miten käy... Ekassa neuvolassa mitattiin 126 joten luulenpa, että rautakuuri lähestyy uhkaavasti!

 

MUTTA: Se mitä halusin sanoa on se, minkä mun lääkärituttu kertoi juuri. On kuulemma aivan normaalia ja asiaankuuluvaa, että hemoglobiini nousee vasta jopa 3kk viiveellä raudansyönnin aloittamisesta. Mulle tuota ei kukaan kertonut silloin kun asiaa pähkäilin, mutta nyt osaan olla hermostumatta siitä (ja aika monesta muustakin asiasta)! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin viime raskaudessa ajoittain Obsidania ja otin sen aina yöllä kun joka tapauksessa heräsin käymään vessassa. En vain pystynyt olemaan syömättä ennen ja jälkeen raudan ottamisen muuten, joten yö oli ainoa sauma saada pilleri imeytymään ilman vatsakipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen taas onneksi jälleen oppinut syömään punajuurta viime aikoina, joten luulis sen Hb:n (toivottavasti) jossain vaiheessa näyttävän nousemisen merkkejä B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilkaapa nokkosta! Saa luontaistuotekaupoista tabletteina. Faktahan on että rauta ei imeydy ilman c-vitamiinia eikä kuparia (tämän sain vasta tietää...). Harmi vaan kun mitkään rautatabletit eivät sisällä kuparia.... Aika mahdoton yhtälö olisi siis saada niistä suurempaa apua. Nokkonen, pinaatti yms luonnon vihreät lehdet sen sijaan sisältävät samassa paketissa näitä kaikkia, eivätkä yleensä myöskään tee vatsaoireita!

 

Nimim. viimeiset 10 vuotta syönyt rautatabletteja erinäisten lääkäreiden määräyksestä ja hemoglobiini aina vaan 110, kunnes eräs uusi lääkäri tokaisi, että "miksi et osta nokkosta?" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi hemppaongelmainen... Mulle Obsidan on ollut ihan myrkkyä, nestemäinen Floradix toimii jonkin verran paremmin. Mutta, oon ilokseni huomannut että nokkonen toimii myös :) Ihanaa, että joku lääkäri on sulle Lillaenkeli sitä varta vasten osannut suositella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain suosituksen pullojuomista juuri Kräuterblut-saft -juomaan.

 

Mulla on anemia eli hemppa reippaasti alle sata. Huomenna on taas terkka. Saas nähdä mitä neuvoo. Olen jo yrittänyt syödä kaikkea rautapitoista ruokaa, mutta ei vaan nouse, ei.

 

Olo on oikeasti heikko. Supistelee paljon, ilmeisesti juuri tuon alhaisen hempan vuoksi. Huomaan myös hengästyväni todella helposti. On vaan niin vetämätön olo, että kyllä hieman kauhistuttaa kuinka lähellä synnytys on. Että miten omat voimat riittävät ja joudunko verensiirtoon. Entä kuinka kauan toipuminen kestää. Jotain taikatabletteja tässä kyllä tarvitaan. Huomisen neuvolakäynnin jälkeen marssin kyllä apteekkiin. Pakko kokeilla myös niitä rautatabletteja, vaikka niistä on ollut paljon haittavaikutuksia ja eivät aina edes pysy sisällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Noissa rautajuomissa on murto-osa rautaa verrattuna rautatabletteihin eli jos vaan mitenkään pystyy käyttämään niin tabletit on parempia. Mä kävin läpi varmaan 4-5 eri tablettimerkkiä ja sellainen kuin Spartofer oli lopulta vähiten haittavaikutteinen kun otin sen vielä yötä vasten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0