Sign in to follow this  
Followers 0
Miramis

Paino ei nouse

32 posts in this topic

Tosi kivaa löytää tällainen foorumi!

 

Odotan poikavauvaa, rv 24.

Selailin vanhoja ketjuja enkä löytänyt tätä aihetta (ehkä en vaan osaa selata kunnolla), siksi aloitin uuden ketjun.

 

Olin normaalipainoinen (BMI 24) raskauden alussa ja painoni ei ole noussut vielä yhtään. On ollut traaginen perhetilanne suvussa ja se on vienyt yöunia ja vähentänyt ruokahalua. Mutta silti. Ei yhtään painoa lisää vieläkään.

 

Neuvolassa vaan rauhoitellaan että no hyvä kun syöt monipuolisesti, mutta kyllä mua alkaa huolestuttamaan. Vatsa on kasvanut kunnolla, mun arvot ovat kunnossa vaikka verenpaine tosi alhaalla (100/66), vauvan sydänäänet ja mitat ok. Mutta tuntuu että vauva kasvaa ja minä laihdun, vaikka yritän pakottaa itseni syömään ties mitä avocadoa ja muuta mahdollisimman lihottavaa.

 

En juo, en polta, syön tosi terveellisesti, mutta ilmeisesti sitten liian vähän vaikka kuinka yritän. Pahoinvointi ei ole ollut mitenkään kamalaa. Edellisten kahden raskauden aikana painoa tuli pahoinvoinnista huolimatta kuitenkin sellainen kymmenisen kiloa ja tasaisesti alusta lähtien ja ruokahalu oli loistava.

 

Vinkkejä, kokemuksia?

 

Kiitos paljon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kanssa kiinnostaa tää aihe. Mulla oli BMI 21 ekassa neuvolassa, ja yhtään ei ole vielä tullut painoa lisää, nyt 20. viikko menossa. Tosin paino ei ole kyllä laskenutkaan. Syön ja liikun ihan normaalisti kuten ennenkin. Vielä en ole tästä huolestunut, mutta kai sen jo kohta pitäisi vähän nousta? 17. viikolla sf-mitta oli sentään jopa yläkanttiin viikkoihin nähden (vaikkei sitä virallisesti vielä silloin kontrolloidakaan).

 

Kiinnostaa muiden kokemukset, missä vaiheessa paino on alkanut nousta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun paino alkoi nousta muistaakseni rakenneultran tienoilla eli siinä puolivälissä tai vähän ennen, ja siinä tulikin nopealla tahdilla melkein 5 kg lisää. Sen jälkeen nousu tasaantui, nyt kun 33 viikkoa on täyttymässä on painoa tullut yhteensä 10 kg. Ennen raskautta oli BMI 23. Olen ymmärtänyt, että painon nousemattomuus ennen puoliväliä on ihan tavallista.

 

Miramis, en usko että sullakaan on mitään syytä vielä olla huolissaan, varsinkaan jos neuvolassakin pidetään tilannetta normaalina. Jos kuitenkin haluat yrittää syödä enemmän mutta terveellisesti, se on helpointa tehdä (pehmeän) rasvan käytön lisäämisellä. Toi avokado on kyllä tosi hyvä, ja sen lisäksi esim. välipalaksi salaattia jossa on reilusti pähkinöitä ja oliiviöljyä :). Monta maitolasillista päivässä on toinen hyvä energianlähde, rasvattomassakin maidossa on aika hyvin proteiinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti paljon vastauksista. Kyllä tää maha on jo massiivinen ja skidi kasvanu kunnolla, se kai on pääasia.

 

Pitää tosiaan muistaa laittaa sinne avocadosaldeen pähkinöitä ja oliiviöljyä kanssa.

 

:))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans paino läksi nousuun joskus rv 18 tienoilla ja nyt rv 34 kaiken kaikkiaan tullut 8 kg. Eli en usko että on syytä huoleen, jos maha ja vauva siellä kasvaa. Kyllä se vauva ottaa tarvitsemansa äisiltä. Ja nyt mulla on ollut kolme viikkoa taas paino ihan samassa, vaikka syön ihan normaalisti. Mulla ei kylläkään ole ollut minkäänlaisia mielihaluja ja urheilen edelleen kolmesti viikossa eli uskoisin senkin vaikuttavan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin alkuraskaudessa paljon. Bmi 21 ja paino vaan laski. Mulla alkoi mahakin näkyä selvästi jo rv 12 ja puoli välissä raskautta se oli iso, sf-mitta on aina mennyt yläkäyrän yli. Noin rv 21-24 paino alkoi vasta nousta, aluksi pikku hiljaa ja lopuksi ryminällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painon nousemattomuudesta ei mun mielestä kannata olla huolissaan, jos vauva voi hyvin. Mulla on RaDi ja lääkärit on olleet vaan hyvillään, ettei mulla ole paino noussut samaa tahtia kuin edellisessä raskaudessa. Silloin painoa tuli yhteensä 12 kg ja lopussa paino putosikin pari kiloa. Nyt (viikkoja 32+5) painoa on tullut vasta nelisen kiloa ja niistäkin kaksi tuli heti alkuun eli hyvin maltillisesti on kiloja tullut. Loppuajan painonnoususta en uskalla tietenkään sanoa vielä mitään, mutta uskon ettei se tästä räjähdysmäisesti kasva. BMI oli raskauden alussa 22.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painonnousu on todella yksilöllistä ja se voi vaihdella samalla henkilöllä paljonkin eri raskauksien välillä.

 

Mulla painoa ei ollut tullut yhtään rv 20 mennessä, mutta sen jälkeen niitä kiloja onkin kertynyt ihan urakalla. Tällä hetkellä rv 40 menossa ja kiloja tullut 16, eli melkein kilo per viikko. Kerkesin hihkua raskauden puolivälissä, että säästyn "ylimääräisiltä" kiloilta, mutta toisin kävi. Tosin mulla on turvotusta, joka nostaa painoa herkästi.

 

Vaa'an osoittamien numeroiden syynäämistä tärkeämpää on tarkkailla oman syömisen määrää ja terveellisyyttä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tippui raskauden alussa paino, vaikka pahoinvointia ei ollut ollenkaan. Söin ihan tavallisesti, mutta vauva näköjään sai mut kuluttamaan aika paljon enemmän kuin tavallisesti. En edes urheillut yhtään, kun se tuntui todella raskaalta.

Viikolla 22+1 olin melkein saavuttanut lähtöpainoni (paino tippui alussa vain n. kilon). Yhteensä mulle tuli n. 7 kiloa koko raskauden aikana ja laitokselta lähtiessäni painoin jo vähemmän kuin ennen raskautta.

Mun BMI ennen raskautta oli n. 24,8 ja nyt se on n. 23,4.

En olisi sinuna huolissani, sillä vauva kyllä ottaa sen, minkä tarvitsee. Jos paino ei nouse, sitä itse vähän laihtuu. Se ei ole vaarallista ennen kuin rupee olemaan hyvin alipainoinen. En usko, että siitä on siis sinulle ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paino rupes nousemaan mulla tässä raskaudessa pitkälle yli puolessa välissä. Syynä kyllä varmasti jatkuva oksentelu.

Neuvolassa sanottiin, että vauva kyllä ottaa sen minkä tarttee, mutta itehän siinä sit on kovilla.

Huomenna tulee viikkoja 31 täyteen ja painoa on tullut n. 3 kg lähtöpainoon.

 

BMI ennen raskautta 22.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin alkoi paino nousta vasta puolenvälin tienoilla (vaikka maha näkyikin jonkin verran jo aiemmin). Yhteensä painoa kertyi n. 9 kg, eikä paino noussut enää loppuvaiheessa (olisiko ollut viimeiseen 5 viikkoon) juuri ollenkaan. Neuvolassa tästä ei oltu huolissaan, kun söin normaalisti ja vauva kasvoi hyvin. Liikuntaa en voinut liiemmin harrastaa enää 3. kolmanneksella hengenahdistuksen ja sydämentykytyksen takia. BMI oli ennen raskautta 19.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas kävi niin, että viikkoon 12 oli tullut painoa 5kg. Silloin oli eka neuvola.

 

Tuosta paino pysyi samana, kunnes viikosta 15 viikkoon 22 oli hypännyt 4kg.

 

Viikosta 22 viikkoon 35 on tullut vain pari kiloa.

 

Sf on kasvanut normaalisti, vaikka masu pieni onkin. Joten en ole sitten stressannut. Ajattelen että toisilla tulee painoa alussa toisilla lopussa. Pääasia että vauva potkii ja voi hyvin. Ja tietty että itte saa kanssa energiaa. Neuvolassa ovat vaan kysyneet, että oonko syönyt. Viimeisen 3vkon aikana painoa tullut 200g...

 

Mutta kyllä se vauva tosiaan sen ruokansa ottaa.

Niin ja BMI oli aluksi 22,5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin sama juttu.

 

Mulla on nyt viikkoja 22 ja paino heittelee lähtöpainon ja miinus kahden kilon välillä. BMI oli ja on siis edelleen 23, sf-mitta reilusti yläkäyrän yläpuolella ja rakenneultrassa vauva vastasi muutamaa päivää yli la:n eli kai sekin on ihan hyvin kasvanut, kun np-ultrassa vastasi muutamaa päivää alle la:n. Voin oikein hyvin, syön terveellisesti ja liikun. Eipä kai tässä ole mitään syytä huolestua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla paino oli noussut vko 20 mennessä 1kg ja vko 25 2kg, sen jälkeen paino sitten nousikin niin että synnyttämään lähdettäessä oli painoa tullut 10kg lisää. Ihan normaalia että paino ei nouse ennen raskauden puoliväliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morjens!

 

Tulin vaan tänne päivittämään. Nyt rv 30+5 ja painoa tullut n 3 kg. Olen tosin kärsinyt rajustakin raskauspahoinvoinnista ja se on varmasti hidastanut painon nousemista. Kaikki arvot ovat kuitenkin olleet hyviä ja maha ja vauva kasvaneet tosi hyvin. Eli en enää ole tästä asiasta niin kamalan huolissani.

 

Sen kyllä huomaan kun katson taaksepäin, että jos paino ei nouse tai nousee tosi vähän tossa puolenvälin jälkeen, niin vaikka vauva saisi kaiken mitä tarvitsee, niin äiti usein jää vähemmälle. Eli vauva kasvaa, äiti laihtuu. Ja siinä on ainaki omalla kohdalla ollut se ongelma, että kun energiaa ei tule, niin voimat on vähissä. Eli vaikka ois kuinka hyvä ja energinen päivä niin veto loppuu kesken, nukuttaa helpommin yms.

 

Mulla kävi vielä sellainen tosi kurja juttu että vähäisen painonnousun lisäksi lääkäri mittasi ultrassa vauvan koon väärin (eli muut ultrat ja kohtumitat oli täysin keskikäyrällä, jopa seuraavalla viikolla mitattu, mutta tää yks mitta oli alakäyrän alapuolella). Pelästyin kunnolla, mutta onneksi kävi ilmi että kyseessä oli mittausvirhe. Pelkäsin nimittäin että se että paino ei ole paljon noussut on aiheuttanut sen että lapsi on jotenkin ylipieni.

 

Onnellista loppuodotusta kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips,

mulla on viikkoja nyt 22, ja olin ennen raskautta alipainoinen ja ruumiinrakenteeltani hentoinen, vaikka syönkin normaalisti.

Paino on nyt noussut vasta pari kiloa, mutta mahani on jo todella näkyvä, sekä ruokaa kuluu paljon enemmän kuin ennen raskautta. Silti ei kiloja humpsahda tuosta noin vain. En silti olisi huolissani, sillä lapsi selvästi kasvaa tarmokkaasti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt 26+2 menossa ja minäkin poikavauvaa odottelen. BMI oli n. 23 ennen raskautta. Nyt raskauden aikana on paino laskenut koko ajan, ei huimia määriä, mutta muutamia kiloja. Neuvolan tädin mukaan tämä johtuu vaan siitä, kun mun keho kuluttaa nyt enemmän eikä mun ruokailutottumukset ole kuitenkaan muuttunut. Nyt tammikuun alussa viime neuvolassa oli ekan kerran tullut painoa lisää, 200g. Nyt olin siis enää 1,8kg miinuksella ekan neuvolan punnituksesta. Ensi viikolla on taas neuvola, saa nähdä mitä on nyt tullut, joko päästään lähelle lähtöpainoa? Mutta neuvolassa on koko aika sanottu, että ei pidä hätäillä, on ihan normaalia eikä siitä ole mitään haittaa, vauvalla kun on kuitenkin kaikki hyvin. Ennemminkin pitäisi kuulema olla hyvillään, jos ei paino lähdekään mihinkään yltiömäiseen nousuun, mieluummin kuulema näin päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli alkuun samaa ongelmaa, että paino ei meinannut nousta. Painoindeksini oli ennen raskautta 18.8 eli normaali. Olisikohan se sitten korjaantunut siinä 23 viikon jälkeen, jolloin painoa on tullut mielestäni huimasti lisää ihan yhtäkkiä ja melko samanlaisella syömisellä kuin ennenkin (tosin alkuun rajoitti pahoinvointi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, nyt on paino lähtenyt nousuun, ja huimaan sellaiseen. Tai no, nyt ollaan n. 1,4kg ekan neuvolan punnituksesta plussalla, eli sinällään ei paljoa. Mutta joka tapauksessa painoa alkanut nyt tulemaan ihan vauhdikkaasti, eli älkää turhaan hätäilkö. Kyllä se paino jossain välissä lähtee nousuun. Niin kauna kun vauva kuitenkin kasvaa normaalisti niin ei sillä meidän painolla ole niin väliä, kunhan nyt ei ihan radikaalisti vähenekään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stressasin tästä painoasiasta raskauden ekan puolikkaan aikana tosi paljon. Nyt mietin, että olisinpa älynnyt ottaa vähän rennommin. Paino on yhä(35+0 tänään) noussut jonkinverran keskivertoa vähemmän (4kg), mutta maha ja vauva ovat kasvaneet keskiverrosti ja ties mitkä arvot ovat olleet hyvät.

 

Terveisiä muille äideille - tietysti kannattaa ottaa vakavasti kaikki poikkeamat "normista", mutta enpä tiedä kannattaako niistä panikoida, jos kerran lapsi ja kohtu kasvavat ja veri- ja pissa-arvoissa ei ole mitään hälyttävää. Lapsia on eri kokoisia, samoin äitejä, ja mulla ainakin painonnousua on hidastanut pahoinvointi.

 

Iloista odotusta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sitä painoa juuri pitäisikään tulla ennen puoliväliä.

Itsellä oli tullut +4kg rv36. Ja tästä alkoi sitten se räjähdysmäinen nousu lähes +1,5kg viikossa! Eli nyt rv39 onkin jo koossa +8kg ja näyttää vahvasti että yliajalle mennään joten tätä vauhtia 42 viikolla onkin sitten jo +12kg koossa joka on se ylärajamaksimi mitä saisi tulla koko raskausaikana, kun lähtöpaino oli normaali bmi23.

 

Ja mulla on kaikki arvot hyvät eikä ruokavaliossa ole tapahtunut muutoksia. Liikuntaa olen lisännyt nyt loppua kohti kun laskeutuneen mahan kanssa keuhkot toimii taas hyvin.

 

Että minusta on tosi turhaa seurata tota painonnousua paniikissa kun se riippuu täysin omasta elimistöstä ja hormonituotannosta miten käy sitten loppujen lopuksi. Minäkin luulin pääseväni pienellä painonnousulla kun tosiaan täysaikaisuuden häämöttäessä oli vasta +4kg, mutta mutta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plussauksen jälkeen painoa oletettuun aloituspainoon nähden oli tullut parisen kiloa eli viikolla 7 ilmeisesti oli lievää turvotusta. Nyt viikolla 14+ paino on sitten pudonnut pari kiloa. Plussauksen jälkeen suoritetun punnituksen jälkeen paino on pysynyt tähän saakka koko ajan samana. Pahoinvointi on taaksejäänyttä elämää ja pahoinvoinnista huolimatta söin enemmän kuin ennen raskautta. Nyt ruokailu on säännöllistä, liikunnan määrä ennallaan, maha pyöristyy, mutta paino putoaa. Alkaa jo hieman huolettamaan, kun aikaisempien raskauksien aikana tilanne oli ennemminkin päinvastainen. Olisiko kenelläkään mitään selitystä tälle, kun itse en kuumeisesta miettimisestä huolimatta ole mitään syytä tähän keksinyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olin neuvolaan yhteydessä samasta asiasta, sanoivat että kuulut niihin onnellisiin joilla paino ei nouse heti raskauden alussa. Enimmillään painonnousu on kuulema viikoilla 17-24.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei varmaankaan kannata huolestua.. itselläni viikkoja kasassa 20 ja olen vieläkin ehkä 2kg miinuksella ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Parhaimmillaan se oli 8kg vähemmän entä ensimmäisellä käynnillä. Oli tosiaan erittäin paljon pahoinvointia eikä ruoka pysynyt sisällä. Nyt kuitenkin olen reippaasti syönyt (varmaan enemmänkin entä normaalisti) kuukauden ajan jolloin painoakin tuli heti takaisin mutta jumii nyt paikoillaan. Itselläkin välillä ihmetyttää kun tulee syötyä nyt niin paljon kun taas pystyy mutta painossa se ei oikeastaan näy. Jouluna, ylläri ylläri, tuli pari kiloa lisää mutta ne katosivatkin seuraavalla viikolla tiehensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0