Sign in to follow this  
Followers 0
Sahara

FSH koholla - voiko raskaus onnistua?

8 posts in this topic

Hei,

 

Olen kokenut puolen vuoden aikana kaksi keskenmenoa. Ensimmäinen 7+5 ja toinen 9+6.

Testin mukaan minulla on FSH kohonnut, luku on 13 ja ikää 38. Lääkäri sanoi, että onnistunut raskaus on vielä mahdollista siis ihan luomustikin.

Sitten aloin etsimään itse tietoa. En ymmärrä miten olen voinut tulla edes raskaaksi kun tuo luku on noin korkea. Luin ettei tuolla luvulla edes enää ehdä hedelmöityshoitoja, eli että tilanne on kutakuinkin toivoton.

 

Onko kohtalotovereita? Miten teillä joilla FSH on kohonnut ovat raskautuminen ja raskaudet onnistuneet? Olen todella hämmentynyt tilanteesta....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikken lapsettomuudesta paljoa tiedä, niin nopealla googlettamisella löytyi FSH:n viitearvoja, joiden rajoissa tuo sinun arvosi on :huh:  En nyt saa sitä tähän linkitettyä, mutta googlettamalla noita löytyy. Lähteestä riippuen ovulaatiohuipun aikaan FSH:n viitearvot on 3,4-33,4. Tärkeää on myös luteinisoivan hormonin määrä.

Missäköhän kierron vaiheessa tuo arvo on sinulla mitattu? Ja oletko kysynyt lääkäriltä noista arvoista tai kuka ne on sinulle määrännyt otettavaksi niin häneltä varmasti saat lisää tietoa asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin meneillään olevan munasarjojen toiminnan ennenaikainen hiipuminen vuosi sitten, kun FSH oli 17 ja sen lisäksi AMH 0,2. Kannattaa pyytää ottamaan tuo anti-Muller-hormoni myös, joka kertoo munasolureservistä. Minä olin melkoisen epätoivoinen ja maani myynyt, kun stimulaatiotkin tuottivat ongelmia (kystia tai ei oikein mitään vaikutusta suurillakaan annoksilla). Mutta juhannuksena tuli plussa ja neljä viikkoa nyt jäljellä laskettuun aikaan.

 

Kirjoiteltiin vuosi sitten aiheesta viestiketjua, se taitaa olla kakkossivulla, jos haluat lukea. Kaksplus-sivustolle kirjoittaa useampikin tästä kärsivä.

 

Itse olen sittemmin ajatellut, että kannatti luottaa lääkäriin, joka piti raskautta mahdollisena, sen sijaan että luovuin lähes toivosta just google-hakujen perusteella. Nuo mun arvothan on melkoisen epätoivoiset, vaikka ikää oli vuosi sitten 31. Eli jos kuitenkin ovuloi, niin kaikki on mahdollista. Mulla jotenkin ne isot Menopur-annokset auttoivat, vaikka sitten kasvoi vain yksi munasolu eikä ivf onnistunut - inseminaatio riitti, kun tuolla hormonilääkityksellä tuli jotenkin riittävä tuki omalle kierrolle.

 

Kännykällä sekavasti näin äkkiä... Tsemppiä kovasti, ja varmasti toivoa on teillä kun lääkäri niin kerran arvioi!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kovasti vastauksista! Itseasiassa selvisi paljonkin kun soitin puolitutulleni joka on eri paikkakunnalla lääkäri. Hän sanoi tosiaan, että tuolla arvolla ei voi raskaaksi tulla ja minä kun olen tullut vielä molemmat kerrat kovin nopeastikin, ei tuo luku voi pitää paikkaansa. Eli jos testituloksesta tulee kohonnut tulos testi pitäisi ehdottomasti ottaa toistamiseen sillä stressi jne voi myös vaikuttaa ja FSH taso vaihtelee kierron mukana. Menin kyllä silloin lääkärin sanomaan aikaan, mutta ekasta keskenmenosta oli silloin aika lyhyt aika ja raskaushormoniakin on saattanut olla veressä. Anti-Muller oli vielä oikein hyvällä tasolla.

 

Tuon lääkärikäynnin jälkeen olo jäi tosiaan niin hämmentyneeksi, että taidan vaihtaa lääkäriä ja aloittaa kaiken alusta. Onneksi tuli soitettua tälle tutulle. Onko Helsingistä hyviä lääkärivinkkejä? Felicitakseen en enää mene.

Kaikki hyvät vinkit otetaan ilolla vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja onnea muuten sinulle jolla iloinen hetki on pian lähellä. Toit toivoa tilanteeseeni - ja varmasti monen muunkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselin itse muutama kuukausi sitten samaa. Mulla oli alkukierrossa mitattu FSH 11, joka joidenkin viitearvojen mukaan on ylärajoilla ja joidenkin viitearvojen mukaan liian korkea. Ikää 30v ja säikähdin tuota kyllä kamalasti. Lääkäri ei kuitenkaan ollut asiasta huolissaan, sillä ilmeisesti kokonaisuutena labrat oli ok ja munasarjojen toiminta näyttää kuulemma myöskin hyvältä. Ovulaatioita mulla ei tosin joka kuukausi ole, mutta välillä kuitenkin ihan spontaanistikin. Tuo arvo voi ilmeisesti vaihdella kuukausittain, eikä yhden kuukauden arvon perusteella mitään johtopäätöksiä voi kai oikein edes tehdä. Itseäni kyllä lääkärin mielipide rauhoitti, enkä ole asiaa enää murehtinut. Meillä on varsinaiset hoidot vasta alkamassa ja aikahan sen sitten näyttää, miten hoidot tepsii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Itsekin yritin tässä lähiaikoina kovasti etsiä tietoa kohonneen FSH-arvon vaikutuksesta raskautumiseen. Meillä on mieheni kanssa alkututkimukset lapsettomuuteen liittyen tehty, ja mitään poikkeavaa ei löytynyt, paitsi sitten täytenä yllätyksenä minun kohonnut FSH, joka oli 15!! Olen 37v, nuorempana helposti raskautunut ja ihanat lapset saanut. Nyt uudessa suhteessa raskauduin myös kohtuunopeasti, mutta raskaus päättyi keskenmenoon viikolla 10. Sen jälkeen yritystä on ollut reilusti yli vuosi, tuloksetta. Minulla säännöllinen kierto ja erittäin selvä ovulaatio aina ollut, ovuloin myös ihan tutkitusti. Vauvatoive on kova ja biologinen kello tikittää... tämä korkea FSH-arvo oli kuin isku vasten kasvoja, tuntui että se oli suunnilleen pahin uutinen lasta toivovalle. Pari päivää eri keskustelupalstoja lukeneena, olin valtavan ahdistunut ja toivoton. Oma lääkärini (ihana&kokenut) ei kuitenkaan ollut arvosta aivan niin huolissaan, se tosiaan vaihtelee jonkin verran eri kierroissa ja myös stressi siihen vaikuttaa (jota itsellä valitettavan paljon, myös muuta kuin lapsettomuudesta johtuvaa). Hän laittoi lähetteen AMH-kokeeseen, joka tarkemmin antaa tietoa jäljellä olevasta munasarjareservistä. En kuitenkaan ehtinyt tuohon kokeeseen mennä, sillä juuri siinä kierrossa kun FSH kierron alussa oli tuon 15, tulinkin ihan luomusti raskaaksi. Tunteet menee vuoristorataa, onni ja huoli samaan aikaan, meneehän kaikki hyvin...? Mutta pääpointtina miksi kirjoitan siis se, että käy tämän raskauden kanssa miten tahansa, noinkin korkealla arvolla voi raskaaksi tulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana kuulla Minninen, kiitos kun jaoit tarinanne! Paljon onnea odotukseenne! Meidän tyttö syntyi viikko sitten 38+5 ja kaikki hyvin (pieni reikä sydämessä mutta Se ei liittyne fsh:hon eikä pitäisi haitata elämää mitenkään).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0