Sign in to follow this  
Followers 0
Helmikuu

Lapsivesipunktio - kokemuksia erityisesti loppuraskaudesta

6 posts in this topic

Eli mua kiinnostaisi kokemukset lapsivesipunktiosta. Erityisesti kokemukset niissä tilanteissa, jolloin tarkoituksena on ollut selvittää vauvan keuhkojen kypsyyttä. Miltä se punktio tuntuu?
 

Edited by Helmikuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla takana 2 lapsivesipunktiota, ensimmäisessä raskaudessa 35+6 ja toisessa 37+3, keuhkojen kypsyyttä minullakin selvitettiin, sillä olen ykköstyypin diabeetikko. 

 

Jännitin punktiota ihan kamalasti, mutta ei se ollut ollenkaan niin paha juttu, mitä se ajatuksen tasolla oli. Ensin vauvaa ultrattiin, ja etsittiin sopivia pistospaikkoja. Sitten vatsa pestiin ja peiteltiin steriileillä liinoilla. Lääkäreitä oli molemmilla kerroilla 2 kpl, toinen käytti ulltraa ja toinen pisti. Itse pidin silmiä kiinni jo valmistelujen loppuvaiheessa, sillä en vahingossakaan halunnut nähdä pistovälineitä... Sitten ultraääniohjauksessa lääkäri pisti neulan ja imi lapsivettä ruiskuun, hommassa ei mennyt kauaa. Varmasti alle minuutti. Pisto ei juurikaan sattunut, lähinnä verikokeen tasoa mielestäni. Tietysti epämukavaltahan se tuntuu, mutta oli ihan kestettävissä. Ensimmäisellä kerralla pistospaikka oli navan korkeudella, n. 15 cm kylkeen päin. Toisella kerralla sopiva lapsivesilammikko löytyi enemmän ylävatsan suunnalta. Eroa ei pistoskohdilla ollut kivun/epämiellyttävyyden kannalta. 

 

Lopuksi punktiokohtaan laitettiin lappu päälle, vauvaa ultrattiin ja otettiin vielä pitkää ktg-käyrää. Minulla punktio ei provosoinut supistuksia käyntiin, joten pääsin kotiin käyrän oton jälkeen. Punktiokohta jomotteli kummallakin kerralla muutaman päivän.

 

 

Onko sinulla Helmikuu tulossa punktio? Jos kaipaat lisäinfoa, tms. niin voin mielelläni kertoa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kokemuksista. Juuri tuollaista tietoa kaipailinkin. :)
Punktioon meno on vielä epävarmaa. Minulla harkitaan synnytyksen käynnistystä ja mieluiten se tehtäisiin kun raskaus on edennyt viikolle 38+, mutta lääkäri on myös sanonut, että jos synnytys käynnistetään aikaisemmin, olisi edessä punktio. Mulla on radi ja se saattaa vaikuttaa vauvan keuhkojen kypsymiseen, joten siksi pohtivat noita viikkoja ja vauvan tilannetta... Saa nähdä mitä tuleman pitää, mutta kiinnostaa nuo kokemukset, jos punktio onkin yllättäen edessä.

Millaisia tuloksia sait vauvan keuhkojen suhteen noissa punktioissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tehtiin muistaakseni 37+2 ja just radin ja vauvan stressitilan ja keuhkojen kypsyyden selvittämiseks. Ei tuntunut kovinkaan pahalta, hirvitti kyllä kun sen neulan näin, mut tosiaan ei sattunut paljoakaan. Itsellä siis ihan samanlainen kokemus kuin Liinalla, olis voinu kirjottaa sanasta sanaan saman. Turhaan jännitin :)
Molemmat arvot oli ok, mut käynnistettiin vasta 37+6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä punktiossa silloin 35+6 tytön keuhkot olivat jo kypsät, ei merkkejä ahdingosta. Tulokset tuli Naistenklinikalla parissa päivässä. En muista kyllä niitä lukuja enää... Käynnistys sitten aloitettiin mun raskausmyrkytyksen vuoksi viikkoa myöhemmin, ja tyttö syntyi 37+0. 

 

Toinen punktio viikoilla 37+3 oli ajallisesti myöhemmin kuin eka, mutta silti pojan keuhkot eivät olleet vielä ihan kypsät. Piirun verran jäi alle niistä arvoista, mitä olisi pitänyt olla. Ei myöskään merkkejä ahdingosta. Lopulta käynnistys aloitettiin vauvan suuren koon vuoksi 38+2, ja vauva syntyi 38+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka nopeasti nuo punkitotulokset muuten tulee? Pari päivää ilmeisesti menee kuten edellisellä?

Edited by Helmikuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0