Sign in to follow this  
Followers 0
Jiffer

Influenssarokote?

65 posts in this topic

Hei!
 

 

Mielenkiinnosta kyselen mielipiteitänne ottaa influenssarokote raskauden aikana. Meidän työpaikka tarjoaa sen maksutta. Olen vasta viikolla 5+6 ja rokotteen ottaminen mietityttää suuresti. Kysyin asiasta terveydenhoitajalta, jonka kommentti oli vain:

 

" kuulut riskiryhmään, suosittelemme sitä raskaana oleville, mutta en voi ottaa kantaa kannattaako rokote ottaa ihan alkuraskaudessa, vaikkakaan ei ole näyttöä että se aiheuttaisi keskenmenon riskiä"

 

Aion vielä soittaa tänään neuvolaan ja kysyä heidänkin mielipidettä. Tuntuu vain etten haluaisi ottaa mitään vierasaineita itseeni, varmuuden vuoksi. 

 

Mielipiteitä, kommentteja? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ottanut influenssarokotteen. Neuvolasta sitä tarjosivat ja loppupeleissä tein itse päätöksen, otanko vai en. Varmistin kyllä monta kertaa, ettei siitä varmasti ole haittaa vauvalle ;) Mutta.. mä olin kyllä sen ottaessani pidemmällä, kuin sä. Olin viikolla 15. 

 

Sulla on kyllä vähän hankala tilanne, koska raskaus on niin alussa.. Toivottavasti saat selvyyttä asiaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen neuvolasta saanut tuon rokotteen, viikkoja oli kyllä kasassa jo joku 12 tai sitä luokkaa. Epäilin suuresti koko rokotetta, mutta neuvolassa suosittelivat ja sitten vielä kyselin sairaanhoitaja siskoltani asiaa joka sanoi että ehdottomasti otat sen. Sisko sanoi että ajattele asiaa siten että otat sen sikiötä varten etkä itseäsi. Tietenkin siis se rokote suojaa myös äitiä, mutta ennen kaikkea sitä sikiötä. Mä en ole koskaan ottanut mitään influenssarokotteita koska olen suuresti epäillyt että tulen vaan pahemmin kipeäksi, mutta tästä ei onneksi tullut mitään. Mies juuri sairasti flunssaa enkä ainakaan saanut sitä häneltä, että kai siitä jotain hyötyäkin on :)

 

Soita ihmeessä neuvolaan, voi olla että saat sen sieltäkin vähän myöhemmin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu (paras lääketieteellinen argumentti ever :grin: ), että toi keskenmenokortti vedetään vaan alkuraskauden keskenmenojen yleisyyden vuoksi. Niin suuri osa raskauksista menee joka tapauksessa kesken, niin ei voida oikeastaan sanoa juuta tai jaata rokotteen osuudesta. Koska milläs sitten todistaa, ettei keskenmeno johtunut rokotteesta. Ja ihan varmasti tosi moni vetäisi yhtäläisyysmerkit noiden välille, jolloin rokotusinnostus laskisi entisestään. Myöhemmillä viikoilla keskenmenoja tapahtuu kuitenkin suhteessa niin paljon vähemmän, ja suurelle osalle on selkeä syy nähtävissä, niin rokotettakin on "turvallisempi" suositella.

 

Mutta neuvolasta kyllä varmaankin osaavat sanoa, että missä vaiheessa epidemia on (eli kerkeekö rokote vielä hätiin, vai onko kausi jo ohi vaikutuksen alkaessa). Ite otin reilu pari viikkoa sitten, joskus rv 17. Ei tullut mitään oireita, ees käsikipua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin viikolla 10. Ajattelin että jos sairastun ja jotain käy niin voin syyttää vain itseäni: jos taas otan rokotteen ja tulee keskenmeno niin voin syyttää (mielessäni) THL:ää. Vähän hämärä logiikka ehkä mutta näin sen itselleni oon miettiny.täällä suositeltiin ottamaan rokotus vaikka epidemia ois jo käynnissä, mutta tiedä sit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin neuvolassa rv 8+0 eli tällä viikolla. Terkkari kysyi haluaisinko sikainfluenssarokotteen itse (oven takana vanhukset odottivat sitä jonoksi asti) mutta totesin että en sairastele koskaan influenssaa joten en uskonut tarvitsevani sitä nyt. Kun odotin esikoista otin possupiikin n. Rv 22.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä yhteydessä kannattaa jälleen muistaa, että rokote suojaa vain influenssaa vastaan (myös sikainfluenssaa). Tavallisia flunssia vastaan se ei siis tehoa. Mutta juuripa tuo influenssa on se "pahempi" tauti, ja saattaa olla varsinkin jotain perussairautta sairastavalle vaarallinen. Itse otin rokotteen jo syksyllä, sillä kuulun astmani vuoksi riskiryhmään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin rokotteen alkuvuodesta ja sain n. parin viikon päästä keskenmenon. Tuskinpa johtui siitä, sattui vaan muuten huono tuuri kohdalle.

 

Ehdottomasti kyllä raskaana ollessa ottaisin rokotteen, koska influenssa on tosi kamala tauti ja voi tuoda tullessaan helposti myös joukon todella pahoja jälkitauteja, esim. keuhkokuume.

Tänä talvena (jos ja kun tämä raskaus sujuu hyvin loppuun asti) ehdottomasti otan influenssarokotuksen uudelleen, kun sitä varmasti neuvolassa syksyllä tarjotaan. :)

Edited by Sartsuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tänä vuonna ottanut, vaikka monena vuonna on tullut otettua. Tosin, ei ollut raskauskaan tiedossa rokottamisen aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen erittäin lämpimästi influenssarokotetta raskaana oleville. Se suojaa sekä äitiä että sikiötä, ja viimeisellä kolmanneksella otettu rokote antaa vauvalle suojan 6 kk:ksi syntymän jälkeenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ottanut monena vuonna, niin myös tänä syksynä. Otin piikin tällä viikolla, eli rv 15. Työpaikalla rokotetaan, vaikka olisihan tuon saanut neuvolastakin (käsittääkseni maksutta?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käydään hakemassa koko porukka. Mies on opettaja ja esikoinen päivähoidossa, minä raskaana, joten kuulutaan riskiryhmään ja tartuntariskikin on suhteellisen suuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en näin alkuviikoilla uskalla rokotetta ottaa, vaikka työpaikan puolesta sellaisen ilmaiseksi saisinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä otin rokotteen marraskuussa, viikkoja oli jotain 22 tjsp. Suurempi riski se influenssan sairastaminen on kuin rokotteen ottaminen, ja joudun infektiopotilaita vielä työssänikin hoitamaan joten altistuminen influenssalle ennemmin tai myöhemmin on ihan varma asia. Lisäksi pitää muistaa, että narkolepsiaa aiheuttaneessa sikainfluenssarokotteessa oli tehosteainetta, jota ei noissa "tavallisissa" influenssarokotteissa ole, joten ei ne ole sen kummempia kuin muutkaan rokotteet. Kuka esimerkiksi miettisi, ottaako jäykkäkouristusrokotteen vai ei? 

Edited by Solange

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin rokotuksen esikoisen odotusaikaan n. viikolla 14 ja nyt tämän toisen raskauden aikana rv 10 ja terkka painotti nyt jälkimmäisellä kerralla rokotuksen tärkeyttä. Esikoisen odotusaikaan tein töitä lasten kanssa kuten myös miehenikin, joka on myös ottanut molemmilla kerroilla rokotteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä otin rokotteen marraskuussa, viikkoja oli jotain 22 tjsp. Suurempi riski se influenssan sairastaminen on kuin rokotteen ottaminen, ja joudun infektiopotilaita vielä työssänikin hoitamaan joten altistuminen influenssalle ennemmin tai myöhemmin on ihan varma asia. Lisäksi pitää muistaa, että narkolepsiaa aiheuttaneessa sikainfluenssarokotteessa oli tehosteainetta, jota ei noissa "tavallisissa" influenssarokotteissa ole, joten ei ne ole sen kummempia kuin muutkaan rokotteet. Kuka esimerkiksi miettisi, ottaako jäykkäkouristusrokotteen vai ei?

Eikö tämä tehosteaine juttu ole jo todettu virheelliseksi tiedoksi? Eli oikeasti sen narkolepsian sai aikaan joku tietyntyyppinen proteiiniyhdistelmä tms eikä suinkaan tehosteaine. Tästä proteiiniyhdistelmästä ei ole vielä mitään varmaa tietoa joten ei ymmärtääkseni vielä tiedetä syntymekanismia tarkkaan. Itse saattaisin ottaa mutta alle 19-vuotiaille lapsille en edelleenkään antaisi juuri tuosta epävarmuudesta johtuen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäistä kertaa elämässäni otin nyt neuvolassa tuon rokotteen, rv9. Parina viime kesänä mulla on normiflunssatkin jääneet keuhkoihin muhimaan ja viime kesän olinkin astmalääkkeillä. Nyt ei viitsi terveydellä leikkiä. Reilu pari vuotta sitten tuon taudin sairastin ja oli kamalin tauti, missä olen koskaan ollut. Vahingossakaan en tahdo sitä ainakaan raskaana ollessa.

 

En sitten miettinytkään olisiko liian aikaista jo ottaa rokote, kun tällä suunnalla oli influenssaa liikkeellä jo loppuvuodesta. Tärkeämmältä tuntui nyt saada se suoja pian.

Edited by nanuski

Share this post


Link to post
Share on other sites

MInäkin otin rokotteen. Neuvolassa sitä suositeltiin, mutta en ottanut selvää mahdollisista riskeistä. Toivotaan, että ei mitään tule.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ottanut, kun neuvolan terveydenhoitaja totesi, että nyt on liikkellä niin montaa kantaa ettei rokotteesta välttämättä ole mitään hyötyä. Mutta käsittääkseni se on ihan turvallinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Influenssa tuli rokotteen läpi ja oli kyllä kamala tauti. Aloitin Tamiflun kun ei kiinnostanut jäädä katselemaan, ollaanko sitä seuraavaksi teholla. Influenssa voi olla raskaana olevalle tosi vaarallinen. Tänä vuonna kävi vähän huono tuuri kun virus ehti muuntua matkalla eikä rokote tehoa siihen H3N2-kantaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0