Posted January 9, 2009 · Report post Jee! Niinhän tosiaan onkin niitä purkkiruokia myös yli vuosikkaille. Tämä tieto helpotti kovasti Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 9, 2009 · Report post en nukuta lastani ulkona... No, eihän tässä ole mitään "huonoa tai laiskaa". Minä nukutan lapseni edelleen ulkona siitä syystä, että siellä hän nukkuu 2-3 tuntia ja sisällä vain pienet torkut. Haluan siis "laiskotella" tuon ajan enkä aio vielä lähitulevaisuudessakaan opettaa lastani sisälle päiväunille. Minä laiskiainen en halunnut lähteä eilen iltapäivällä lapseni kanssa pakkaseen ulkoilemaan, joten riisuin hänet alasti, menimme kylppäriin, täytin ämpärin lämpimällä vedellä ja annoin tytölle erilaisia purkkeja ja purnukoita. Välillä aina vaihdoin veden lämpimämmäksi ja noissa leikeissä tytöllä menikin tovi. Siinä äiti sit katseli onnellisesti leikkivää tytärtään ja surffaili netissä vessanpytyn päällä istuen. Sain minä kyllä pyykitkin siinä laitettua, joten tein myös jotain hyödyllistä. Ei vaan jaksa leikittää tyttöä sisällä tuntikausia, joten jos ei mennä ulos niin täytyy keksiä vähän kaikenlaista uutta viihdykkeeksi. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 9, 2009 · Report post ^ niin ja tuon eilisen takia en todellakaan pidä itseäni "huonona äitinä", päinvastoin tuo oli mielestäni nerokas ratkaisu sillä lapsi rakastaa vesileikkejä. Ehkä se on kuitenkin laiskuutta kun ei jaksa koko ajan leikkiä lapsensa kanssa, mutta siitä en ala potea huonoa omaatuntoa. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 9, 2009 · Report post meillä onneksi isi kokkaa soseita jätkälle, ihan puhtaasti kyllä vain talouellisista syistä, kun kundi vasta maistelee niin menisi muuten niin paljon hukkaan niistä purkeista. (tähän mennessä soseet on maistuneet vain meidän kissalle... ) kyllä mäkin varmaan siinä tapauksessa nukuttaisin ulkona, jos sisällä olis hankalaa, mutta meidän jätkä on tullut äitiinsä unenlahjoissa, nukahtaa hetkessä mihin vaan ja nytkin nukunut yhteen menoon jo 2 tuntia olkkarin lattialla vaikka telkkari huutaa vieressä ja kissakin käveli jalkojen päältä Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 9, 2009 · Report post Mä annan vauvan "lukea" postia eli repiä ja rypistää, kunhan on hetken tyytyväinen. Irtonaiset palat ja sivut riistän sitten vauvalta. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 10, 2009 · Report post Meillä keitetään aniharvoin puuroa kattilassa, arkisin syö tarhalla aamupalan. Eli jätkän viikonloppujen puuro tehdään siten, että lautaselle minuuttihiutaleita (joko kauraa tai monivilja-Vekkulia) ja vedenkeittimellä kuumaa vettä niskaan - haudutetaan ja jäähdytetään sopivaksi. Ja maustetaan eri tavoin, erityistä herkkua on, jos puurossa on "mannamaijaa" eli mandariinin lohkoja, niitä kun on vissiin kiva pyydystää sieltä seasta lusikkaa. Myös "pääryni" on herkkua, sekin vedetään sentään tuoreena - eli emmää ihan laiska taidakaan olla, kun jaksan kuoria ja paloitella hedelmiä puuroon, sitä kun pystyy tekemään samalla kun jätkä syö... Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 10, 2009 · Report post Mä taidan vetää pohjat... Meillä typy syö muksu puuroa... kylmänä.. Saan sen kyllä lautaselle saakka ettei nyt purkista joudun syömään Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 10, 2009 · Report post Tää ei sinänsä liity laiskuuteen, mutta mun pikkuipana ei syö puuroa lainkaan. Lakkas maistumasta alle vuoden ikäisenä, ja aivan mainiosti tuo jakselee kun aamu- ja iltapalaksi on leipää/jugurttia/hedelmiä. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 11, 2009 (edited) · Report post Niin ja siis kai te olette huomannu, että pussimuusin voi myös tehdä vedenkeittimellä, siihenhän ei tarvii välttämättä maitoa. Ja jos lapsi (tai sinä itse) nyrpistelee nenäänsä kun pussimuusit on liian suolaisia (mulla on tällainen "nirppis", samasta syystä ei uppoa Pirkan pussipastat, sinänsä tietty ihan hyvä jos noin terveellisyyttä ajattelee) niin oolannilla on oikein hyvä suolaton muussiaines. Pakasteessa... Jep, mä oon just tuolleen tehnyt muusin, siihen samaan Tupperin kippoon mihin tykkään ne nuudelitkin tehdä, on niin näppärä heilauttaa kansi jämien päälle jos ei kaikki mene kerralla! Mitäs muuta mä teen vedenkeittimen avulla...? Hmmm. Ainakin Couscousin (ja monen muun, esim tuon pussi-pastan) teen niin että laitan kattilan pikalevylle, 1 dl vettä sisällä että kiehuu nopeasti ja lämmitän lopun veden vedenkeittimellä, heilautan sen kiehuttuaan kattilaan ja nopeutan ruuanlaittoa kummasti! Ja riisit ja pakastevihannekset (maissit, porkkanat, sekoitukset) teen suolatussa vedessä mikrossa, kaadan vaan siivilään ja a vot, valmista tuli n. 5 minuutissa! Muoks. siis vihannekset tulee 5 minuutissa, jasminriisiä pitää ensin kiehauttaa täydellä teholla määrästä riippuen 5 - 7 min ja sen jälkeen vähennetyllä teholla 15 - 20 min... Ei koskaan pala pohjaan! (mikrossa voi myös tehdä mikroriisipuuroa joka ei pala pohjaan, pitää vaan laittaa ruokalautanen kipon alle kun vähän kuohuu maito yli...) 11-veekin on oppinut tekemään maissia ja nuudelia tuolla tyylillä ihan itse, ilman apua Teki meinaan mulle yllätysaterian yksi kerta kun tulin kotiin... Edited January 11, 2009 by Sleeping Sun Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 11, 2009 · Report post Meillä katsotaan AINA aamulla lasten ohjelmia joko telkkarista tai DVDltä...saa ite köllöttää sohvalla, joskus ihan unessakin vielä. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 11, 2009 · Report post Mä unohdan vähintään joka toinen päivä meidän kohta kolmikuisen d-vitskut. Ja meillä on molempien lasten kanssa mennyt samoin kuin joku tuolla aiemmin kertoi, että vauva nukkuu yöllä mun vieressä ja saa tissiä siinä ilman että mä välttämättä edes kunnolla havahdun hereille. Mä tosin en osaa imettää kuin siitä alemmasta tissistä, joten kylkeä on aina käännettävä vauvan alkaessa aterioida ja pyöräytettävä beibi aina samalla sinne uudelle puolelle, mutta sitten mä yleensä jo nukahdankin uudestaan. Enkä tosiaankaan aamulla pysty sanomaan, montako kertaa olen yöllä imettänyt. Mä vaan en kanna tästä (enää) huonoa omatuntoa, koska synnyttäneiden osastolla kokenut kätilö, itse viiden lapsen äiti, kertoi menetelleensä ihan samalla tavalla Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 20, 2009 · Report post Ihanan piristävää lukea näitä viestejä! Meidän neiti saa iltapalansa sellaisesta pehmeästä nokkamukista. Siihen laitetaan muksupuuroa, hedelmäsosetta ja maitoa, tai maustamatonta jugurtia, hedelmäsosetta ja täysmehua. Aamulla kun tuo herää joskus seitsemän maissa lykkään sille saman satsin sinne sänkyyn ja jatkan unia. Myö yleensä heräillään siinä 9-11 välillä. Tyttö menee nukkumaan siinä 21. Toinen ruoka on eineksiä. Mä en jaksa tehdä kahta lämmintä päivässä! Päiväunet on tärkeät. Minä nukun myös, on tämä niin rankkaa! Meillä ei ole telvisiota, mutta muumit ovat tulleet tutuiksi ylen nettisivujen kautta. Katsotaan pari jaksoa päivässä. Mitä ihmettä myö tehdään ulkona? Tylsää siellä on, kun ei toi ees leiki. Olenko mä huono äiti, kun pistän neidän rattaisiin ja lähden kävelylle? Kävelen koiran kanssa jonnekin ja tyttö saa tarpoa sen minkä jaksaa. Välillä olo on aika syyllinen,kun ajattelen kuinka paljon tuo tyttö kävelee suoraa tietä. Ei keinuja, ei lumileikkejä. Jotenkin tuntuu, että päivä kuluu tässä koneella ja tyttö leikkii yksinään. Välillä mä toki menen sen kanssa tanssimaan, kun pyytää ja luetaan kirjoja. Mutta suuren osan päivästä hän on "heitteillä" Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 20, 2009 · Report post Meidän poika ei ole ikinä saanut ruokaa lämpimänä. Kun vauvana joi korviketta, niin tein sen jauheesta huoneenlämpöiseen veteen ja koska oli kesä niin soseetkin aloiteltiin huoneenlämpöisenä. Turha kai mainitakaan että enää ei mene alas lämmin.... ...kyllä avattu hedelmäsose säilyy laukussa 3-4 tuntia eli yhden ateriavälin... perustelen sen itselleni, etteihän se jääkaapissakaan heti ole kylmää kun se sinne pannaan... *nyt punastuu* Harvoin tulee leikittyä lapsen kanssa pitempiä aikoja. Mietin tätä kerran, että mistähän poika jää paitsi. Mut ei munkaan äiti ikinä leikkiny mun kans ja jos koitti niin musta sen leikit oli ihan tyhmiä... Lapsilla on parempi mielikuvitus, turha sitä on kiistää!!! Mä nukutan pihalla aika usein, mutta mulla onkin sellainen villamakuupussi (voksi) jonne en laita alle kuin kasvosuojaimen ja lapaset. Aina on ollut lämmin poika siellä! kaikenlisäksi se on hengittävä et koskaan ei tule tosi hiki. Se on siis sellainen joka solmitaan nyöreillä ja näkyviin jää vaan kasvot. Aivan loistava keksintö, harmi kun suomessa ei taideta myydä! mut voin mä niitä välittää teille laiskoille kanssasisarille jos joku välttämättä tahtoo... (huh, ei menny ihan puhtaaksi leuhotukseksi...) Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 28, 2009 · Report post olen aina ihmetellyt äitejä, jotka ovat 8-9 aikaan aamulla lastenvaunujen kanssa ulkona... ...ja olen miettinyt pystynkö itse koskaan samaan luulen, että en.tarvisko sitä aina olla niin aktiivinen? Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 28, 2009 · Report post ^Veikkaan, ettei ne ole siellä aktiivisuuttaan, vaan siksi, että niiden vauvat herää joskus 5-6 aikaan ja niiden on saatava ne jollain konstilla nukkumaan. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 29, 2009 · Report post ^Veikkaan, ettei ne ole siellä aktiivisuuttaan, vaan siksi, että niiden vauvat herää joskus 5-6 aikaan ja niiden on saatava ne jollain konstilla nukkumaan. (tai klo: 3-4) Amen to that Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 29, 2009 · Report post Meillä on suuria vaikeuksia päästä aamupäivisin yhtään mihinkään. Hyvä, jos saadaan yökkärit vaihdettua pois, kun aamiaisen jälkeen leikitään (siis lapsi leikkii, äiti on koneella), sitten lounas ja sitten sekä lapsi että äiti päiväunille. Meidän harrastukset on parasta olla iltapäivissä! Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 30, 2009 · Report post Söin tänään sellaisen 1-3-vuotiaitten purkkiruoan lounaaksi. Tarkoitus oli antaa se lapselle, mutta kun olin sen lämmittänyt, totesin, että minulla on meistä isompi nälkä. Lapsi sai sitten puolen tunnin päästä pakastimesta löytynyttä makaronilaatikkoa (samaa kuin eilen), koska tuo oli viimeinen purkkiruoka. Harkitsin vakavissani, että laitan vaan lautasen lattialle ja keittiön oven kiinni, kun en saanut lapsosta syöttötuoliin. Että syököön itse Lopulta kuitenkin syötin sylissä, kun arvelin, etten kuitenkaan saa sitä lattiaa siivottua syömisen jäljiltä Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 30, 2009 · Report post Ihan ääneen nauroin näitä lukiessa! Meillä välillä kanssa äiskä jumittaa koneella ja Papunen leikkii yksin lattialla. Mulle tulee kyllä vähän huono omatunto, kun se kuikuilee äiskää mukaan. Siksi näitä päiviä ei ole kovin usein. Hampaita tytöllä on jo kuusi ja ekat tuli jo kolmen kuukauden vanhana, mutta ei me muisteta pestä niitä edes joka viikko. Alkuun ajattelin, kun unohdin, että se on niin pieni, ettei se vielä mitään tajua ja nykyään taas, että sitten kun ne poskihampaat tulee niin sitten on tärkeää. Silloin kun muistetaan, neiti vaan haluaa jyystää sitä harjaa (niinkuin kaikkea muutakin), eikä sitä oikein harjaamiseksi voi kutsua. Myöskään D-vitamiinia en muista antaa joka päivä ja jos olen unohtanut useampana päivänä, annan pari lisätippaa muutamana päivänä, jotta tasottuisi. Onhan näitä! Mä kyllä poden huonoa omaatuntoa aika herkästi monistakin asioista, joten kiva lukea, ettei kaikki muutkaan ole täydellisiä. Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 2, 2009 · Report post Mä en ole antanut d-tippoja lainkaan.... en ikinä muista! Sain rauhan tunnolleni kun luin jostain et jos lapsi juo korviketta yli litran päivässä, ei tarvi lisävitamiinia. Toivotaan et tuo pitää paikkaansa ja kyllähän tuosta melko paljon tuleeki, kun laskee mitä purkin kyljessä on ilmoitettu et kuin monta prosenttia saantisuosituksesta on desissä maitoa.. menee se yhteensä yli 100% joka päivä.. Niin ja hammasharja... poika harjas villamattoa sillä kauan sitten eikä ole tullut putsattua... on ihan tumma ku siin on sitä karvaa. Pitäs kai ostaa uus, jos muistais. Mulla on niin hatara pää ettei koskaan! Mikä sen tekee, töihinpaluu stressikö?????? Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 2, 2009 (edited) · Report post Öhöhööö, mä unohdan joka päivä ne d-tipat! Hyvä jos kerran 3 viikossa muistan kerran antaa, ja joka kerta kun muistan että ainiin, ne tipat, niin lapsi on jo yöunilla... Toivottavasti ei tule ihan puutosta lapselle... Ai niin, meillä myös tuo että itse en oo soseita tehnyt, ei oo jääpalamuottia, ei sauvasekoitinta (eikä muutakaan) ja en vaan jaksa... ja sit ärsyttää jos lapselle ei kelpaakaan! Yksi lapsi jo purkitettu, toista nyt mennään... Edited February 2, 2009 by Sleeping Sun Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 3, 2009 · Report post ^ Aijoo! Mä en ole antanut d-tippoja viikkoon Mun puolustukseksi vauva on ollut tosi kipeä, joten kaikki energia on mennyt siihen Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 3, 2009 · Report post Pikkaraiset, tuolleen se meiltäkin aluksi jäi, vauva oli niin kipeä että jätin "hetkeksi" pois tipat ettei nekin lisäisi vatsavaivoja... no, sit tuli 2 x Rotarokotusvaivat, 2 x 2:ksi viikoksi joten vasta nyt kun ne on kaikki pois tieltä, voisi yrittää taas opetella tippoihin. Kun muistaisi. Mutkun ei... huoh. Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 3, 2009 · Report post Minullakin on ollut ongelmia muistaa Devitolia, se kun täytyy pitää jääkaapissa, niin ei voi pitää olkkarin pöydällä tyrkylläkään... No onneksi nyt kiinteiden syönnin myötä tulee jääkaapilla käytyä myös pojan asioilla, joten muistaa vitamiinitkin paremmin. Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 3, 2009 · Report post ^ Tuosta syystä meillä menee Jekovitia. Puteli on olkkarin pöydän kulmalla odottamassa . Share this post Link to post Share on other sites