Ida-Mari

Kuinka pitkä matka päiväkotiin?

32 posts in this topic

Ihan mielenkiinnosta tällainen keskustelu.

 

Kuinka pitkä matka teillä on päiväkotiin? Miten se kuljetaan? Koetko matkan liian pitkäksi/muuten hankalaksi (esim. päiväkoti ihan eri suunnassa kuin oma työpaikka)? Vaikuttiko pk:n sijainti hoitopaikkaa hakiessa? Muita ajatuksia? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päiväkotiin on matkaa reilu kilometri. Kuljetaan yleensä autolla ihan siksi, että sillä tullaan töistä ja lapset haetaan matkalla. Seuraavaksi lähin olisi 5km päässä, sekin olisi ok, mutta haettiin vain tuohon lähimpään, ideana se että sinne voi myös kävellä tai pyöräillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

25 kilometriä :lol: Lapsi on kielipäiväkodissa kaupungin keskustassa, me asumme maalla. Miehen työpaikka on noin 7 kilometrin päässä päiväkodista, vie/hakee lapsen työmatkallaan. En koe matkaa hankalaksi ja myöhemmin lapsi jatkaa päiväkodista vieraskieliseen kouluun, joka myös on 25 kilometrin päässä meidän kodista. Toinen lapsi menee samaan päiväkotiin/kouluun, kunhan hoitoura alkaa :)

Edited by penguin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matkaa on noin 7 km. Autolla kuljetaan, joten matka on ihan ok. Sijainti ei vaikuttanut hoitopaikkaa hakiessa, vaan monet suosittelivat tätä perhepäivähoitajaa. Työpaikalle on matkaa siitä sitten 3 km. Ihan työpaikan vieressäkin on päiväkoti, mutta ei olla vaihtamassa siihen, koska ollaan niin tyytyväisiä nyk. tilanteeseen, lapsi viihtyy tosi hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin kilometri ja kävellen (/rattailla/pulkalla/potkupyörällä) kuljetaan, olemme autottomia.

 

Sain työpaikan kolmisen vuotta sitten esikoisen ollessa noin 1,5-vuotias ja silloin piti löytää kesälläkin auki oleva hoitopaikka parissa viikossa. Kaupungilta tarjottiin ei-oota, joten parista yksityisestä vaihtoehdosta valitsimme tuon lähimpänä kotiamme sijaitsevan ryhmiksen. :) Myös kuopus on nykyään samassa hoitopaikassa. Ihan kiva, ettei tarvitse työpäivinä kuskata lapsia ruuhkabusseissa edes keskustaan saati sitten toiselle puolelle kaupunkia. Hoitopaikasta työpaikalleni on noin 9 km ja matkaan kuluu bussilla vuorokaudenajasta riippuen 25-40 minuuttia, mieheni työpaikalle taas 15 km ja 35-60 minuuttia. Pääsemme kumpikin kulkemaan työmatkan suorilla bussiyhteyksillä ilman vaihtoja, joten siinäkin mielessä hoitopaikan sijainti on mainio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päiväkotiin on 300m. Kuljetaan sekä kävellen että autolla, riippuen mm siitä että menenkö suoraan töihin lapset hoitoon vietyäni. Päikky on suoraan työmatkalla, ei siis tule yhtään hukkametriä. 

 

Sijainti oli meillä valitessa oikeastaan toisella sijalla, ensimmäisellä sijalla oli se että ko. ryhmä on pieni sisarusryhmä (parin km päässä olevan päiväkodin satelliittiryhmä). Olisin siis ollut valmis viemään lapsia kauemmaksikin (tällä kylällä ei kovin kaukana kauimmatkaan hoitopaikat ole), kunhan pääsivät tuohon pieneen ryhmään, missä lapset saavat pääosin olla samassa ryhmässä (muutamia poikkeustilanteita lukuunottamatta) - toisin kuin isommissa päiväkodeissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

300m. Mies vie aamulla autolla ja jatkaa siitä suoraan töihin. Mä taas kuljen työmatkat pyörällä ympäri vuoden, joten haen sitten iltapäivällä pojan pyörällä kotiin. Päikky on molempien työmatkan varrella.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

8km ja aivan totaalisen väärään suuntaan koko matka, päiväkoti on jopa taajaman ulkopuolella! Vaihtoehtoja ei vain ollut. Samaa tietä körötellään sinne ja takaisin, 10minuuttia suuntaansa ja sitten vasta töihin. Ihan turhaa pidennystä siis hoitopäivään tulee tuosta matkan pituudesta. Ollaan onneksi haettu paikkaa syksyllä aukeavaan ihan uuteen isoon päiväkotiin johon matkaa olisi alle kilometri ja miehelle sekin suoraan työmatkan varrella, mulle tulisi huima muutaman sadan metrin lenkki. Enkä nää syytä miksei paikkaa saataisi, kun jonossakin ollaan oltu jo syksystä asti.

 

Niin autolla siis mennään. Jatkossa jos tuosta läheltä saadaan paikka niin sitten hoituisi myös rattailla.

Edited by zallu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siis matkaa 15km kylälle ja myös päivähoitoon, ei ole ongelma kun mekin tullaan kylälle töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 metriä on matka ja yllätys, yllätys, kävellen sujuu matka :girl_crazy: Ollaan kyllä todella tyytyväisiä että lapset pääsivät tuohon päiväkotiin vaikka ei seuraavakaan päiväkoti olisi ollut kuin 1km matkan päässä (ja lähellä työpaikkaani).

Share this post


Link to post
Share on other sites

12km ja oma työpaikka aivan päinvastaisessa suunnassa.. mutta juuri tuohon päiväkotiin lapset haluttiin joten emme valita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 km ja se on tasan puolessa välissä minun työmatkaa. Tämä tarha oli eka vaihtoehto, eli todella tyytyväisiä ollaan oltu. Ja paikalla oli suuri merkitys, samoin tarhan tiloilla. Miehen työautossa ei ole istuinta, joten minä hoidan viemiset ja hakemiset.

 

Ollaan piakkoin muuttamassa ja mietittiin, että ensi vuosi pidetään vielä tuolla nykyisessä, mutta sitten, kun tulee siirto isojen ryhmään, niin haetaan tähän lähettyville toiseen tarhaan siirtoa, sillä se olisi kävelymatkan päässä uuden kodin sijainnista. Silloin helpottuisi viemiset ja hakemiset, kun molemmat voisi sen tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaks päiväkotia mihin matkaa n. 200m ja kolmanteen päiväkotiin onkin matkaa hurjat 300-400m..:rolleyes: Tosin meidän lapsi on ryhmäpph:lla. Hänen luokseen on matkaa vajaa 200m ja ryhmikselle n. kilometri. Kävellen hoituu jos minä vien/haen, mulla ei edes ajokorttia ole. Mies jos vie/hakee, niin riippuu onko pph:n luona vai siellä ryhmiksellä. Ryhmis on hiukan eri suunnassa kuin mun työpaikka, mutta ei tee isoa eroa. Työpaikka siis on myös täällä samalla alueella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotoa hoitoon 3,5 km ja sieltä töihin 1,5 km, joten ihan ok matkat ja autolla kuljetaan. Täällä keskusta-alue on suht pieni, joten kaikki hoitopaikat joka tapauksessa alle 5 km etäisyydellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

200 metriä. Kuljetaan aina kävellen, koska matka on autoton kävelyluja talojen välissä. Siitä jatkan kävelyä bussipysäkille, meillä ei ole autoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matkaa päiväkodille on 800m. Kuljetaan talvella autolla. Keväällä, kesällä ja syksyllä pyöräillään usein. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkodille on noin puoli kilometriä, mutta menomatka on pelkkää ylämäkeä. Esikoisen kanssa on menty alkuun rattailla tai pyörällä (lapsi kyydissä) ja vähän isompana kävellen, potkulaudalla, pulkalla ja omalla fillarilla. Saas nähdä, miten elokuussa mennään kahden lapsen kanssa. Ehkä pyörällä, niin ei tarvitse säilöä rattaita ulkona (varasto tosi pieni) ja pääsen sitten itse parissa minuutissa kotiin töitä tekemään ja tas parissa minuutissa takaisin lapsia hakemaan. Esikoinen on kuitenkin jo eskarilainen ja taitava pyöräilemään. Talvella toki eri juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin 7 km on matkaa päiväkotiin, joka on paikkakunnan ainoa päiväkoti. Minun työpaikka on siinä ihan lähellä ja miehen työpaikka naapurikunnassa, mutta kuitenkin päiväkoti on matkan varrella myös miehen työpaikalle. Autolla mennään, minä yleensä vien lapset ja mies hakee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ihana tilanne: päiväkotiin on vain 300 metriä meiltä ja se sijaitsee aivan juna-aseman vieressä. Töistä tullessa ei siis tarvitse tehdä juuri minkäänlaista koukkausta tyttöä hakiessa. Luonnollisesti siis emme kulje päiväkotiin autolla :D Jos joskus olen töissä autolla, ei mene kauaa kun vien ensin auton kotiin ja kävelen tuon lyhyen matkan päiväkodille. Aivan päiväkodin vieressä on myös ruokakauppa, mikä on ihan loistavaa - ostokset sujuvat siis kätevästi kotimatkalla taas ilman ylimääräisiä koukkauksia. Parempaa sijaintia en päiväkodille voisi toivoa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kaikki menee hyvin ja saadaan paikka tuosta "naapurista", niin matkaa päivähoitoon tulisi olemaan 100 metriä.

Edited by Tellus

Share this post


Link to post
Share on other sites

200m. Ihana matka kun ei tarvitse edes rattaita vaan muksun jaksaa vaikka kantaa. Todellakin vaikutti siltä osin että ykkössuosikiksi tuo hakiessa laitettiin ihan sijainnin takia, julkisilla kun joutuu itse liikkumaan koti-päiväkoti-koulu välin niin väärään suuntaan menevät metrit tekevät äkkiä monta lisäminuuttia matkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 2km matka, ei kummankaan työmatkan varrella. Valittiin pieni yksityinen pk. Mies kulkee autolla, minä pyörällä. Sitten kun en voi enää poikaa kuskata pyörässä kävellään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now