Sign in to follow this  
Followers 0
valkosiipitiira

Erilainen lapsi, ei vielä diagnoosia

11 posts in this topic

Hei,

jos on väärässä paikassa niin saa siirtää. :) Itse en vaan jaksa tätä huolta ja tuntuu ettei juuri kukaan kuuntele.

 

Eli minulla on kohta 3v pikkuinen poika, kirppu. ja hän on aina ollut hieman erilainen. Melkein mutta ei ihan normaali. Minulla on jonkun verran vertailupohjaa, koska olen lasten parissa työskentelevä+lauma läheisiä lapsisukulaisia. 

Kirppu vauvana ei kehittynyt "normaalilla" tavalla. Oli hiljainen lapsi joka ei ikinä nukkunut päiväunia, luultavammin johtui koska on atoopikko. Kun hän oppi nukkumaan 10 kk ikäisenä, hän teki sen "laulun" ja liikkeen kautta. Eli lauloi käynnistyvän moottoripyörän ääntä ja heijasi päätään voimakkaasti puolelta toiselle, niin kauan kuin nukahti.

Hän ei koskaan oppinut ryömimään, eikä kierimään. Oppi liikkumaan 12 kk ikäisenä konttaamalla, ja 1,7 v kävelemään. 

 

 Kirppu ei ikinä leiki, ei millään leluilla vaan vaeltaa eik kiinnity mihinkään. Eikä koskaan kertaakaan ole ollut itkupotkuraivareita. Sitten tuli kiertävä erityislastentarha-opettaja joka sanoi kirpun tarvitsevan Paljon erityistä tukea, jokaisella osa-alueella.

Helpotuin koska en kuvitellutkaan. Autisti kirppu ei olisi kumminkaan. 

Kirppu on kuin neliöpala jota yrittää laittaa 6-kulmaiseen aukkoon, melkein mutta ei ihan. Mulla on ollut muncenhausen-olo, kun tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan mutta kaikki sanoo että hän on ihan tavallinen lapsi. Kuitenkin nyt kelto ja puheterapeutti on vahvistanut etten kuvitellutkaan. terapeutti sanoi että koska on vasta 3v, niin mitään diagnooseja ei pystytä tekemään vielä. 

Edited by valkosiipitiira

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Tekstiä lukiessa tulee mieleen, että oletko etsinyt tietoa aspergerin oireyhtymästä? Kirppu on toki vielä kovin pieni, mutta moni asia saattaisi sopia as-lapseen. Itsellä on vain työn kautta jotain kokemuksia, mutta esimerkiksi autismi- ja aspergerliiton sivuilta löytyy tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta. :)

 

Hieman alkoi huolestuttaa että lukijoita on kyllä mutta ei vastauksia. Ahdistaa ja huolestuttaa lapsen puolesta, ja tahtoisin häntä auttaa sekä tukea. Itseäni ei autettu eikä huomattu ongelmia lapsena.

Olen melko varma että minulla itselläni on ad(h)d ja näen kirpussa hyvin paljon itseäni, ja sitä miten näin itse lapsena maailman.

 

Nyt halusin purkautua mieltä ahdistavista asioista ja tietää onko jollain sama tilanne.se että jotain on hullusti, mutta ei ole diagnoosia joko sen takia kun on pieni tai muuten vaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asperger minullekin tuli ensimmäisenä mieleen. Meillä pian 3v tyttö, joka puhuu hyvin vähän mutta tietää paljon. Jonotamme parhaillaan puheterapiaan. Kaikkea hyvää teille! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jätän merkkiä lukemisesta . Toivottavasti saatte pian jotain selitystä/neuvoa, mikä helpottaisi arkea <3. Monesti juuri erityiset lapset ovat niitä, jotka oppivat tarkastelemaan ainutlaatuisesti maailmaa ja auttavat muita oppimaan siinä sivussa, jos vain on valmiina kuuntelemaan . Ei ole tarkoitus kuulostaa mitenkään lällyltä, olen ihan aidosti tätä mieltä. Ja tiedostan hyvin myös asioiden mukanaan tuoman rankkuuden. Paraikaa työskentelen erityisnuorten kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valkosiipitiira, Aihe osui silmään ja luin tekstisi ja kuten monelle muullekkin tuli mieleeni Asberger. Hyvä että olet osannut hakea apua, etkä ole luovuttanut vaikka ympärillä olevien mielestä kaikki on normaalia. Meillä ei teidän tilanteen kaltaista tilannetta ole ollut, vaan aikanaan keskimmäisellä epäiltiin elinikäistä somaattista sairautta jonka vaikutukset olisivat voineet näkyä kaikilla osa-alueilla elämässä (tämän vuoksi aihe pomppasi silmään). Tsemppiä tilanteen selvittelyyn, itse aikanaan yllätyin kuinka paljon tutkimusten saaminen vaati vanhemmilta tahtoa. Piti hakata päätä seinään ja tapella "kaikki on ihan normaalisti" lausetta vastaan. Meillä onneksi päiväkoti näki saman kuin mekin (pojan epileptiset kohtaukset) joten ihan vainoharhaiseksi ei olo yltynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei valkosiipitiira, luin myös kertomuksesi. Olen itse erityislapsen äiti mutta meillä oli ihan päinvastainen tilanne. Pojan erikoisuudesta ei ollut syntymähetkestä alkaen epäillystäkään ja pysyvän diagonoosin saatiin noin kahden viikon ikäisenä. Menimme mukaan vertaistukiryhmään kun hän oli kolmen kuukauden ikäinen. Siellä olen tavannut monta äitiä jotka ovat täsmälleen samassa tilanteessa kuin sinä. Olette jo päässyt alkuun kun on tutkittu erikoissairaanhoidossa. Valitettavasti HUS ei ole tunnettu siitä että asiat etenisi nopeasti kun kehitystä vaikuttavaa tilaa selvitetään.

 

Jos haluat keskustella enemmän suojatuissa oloissa kuin täällä, kehottaisin sinua ottamaan yhteyttä johonkin vertaistukijärjestöön. Esim. Autismi- ja Asbergerliiton ryhmiä tai Leijonaemot. Itselläni ei ole kokemusta kummastakaan mutta olen varma että heidän joukosta löytyy varmasti vanhempia jotka ovat olleet samassa tilanteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista ja suosituksista! :)

 

ja bohemian, ei se ollut lällyä. Minusta se on kauniisti sanottu ja voisin uskoakin että näin on. Kirppu on onnellinen lapsi, joka rakastaa maailmaa ja kaikkia. Hän nauttii jokaisesta hetkestä mitä tapahtuu.

Arki on raskasta, mutta se on kevyempää siltikin kirpun luonteen takia. Sain tänään kuulla että hänelle haetaan tarhassa erityislapsi-statusta, joten iso huoli vierähti pois. 

Asiat etenee pikkuhiljaa.

 

Me itseasiassa mentiin aika vauhdilla lastenlinnaan. :o siitä mistä lääkäri laittoi kyselylähetteen, meni 2 kk. ja puheterapeutti 1 kk. Ollaan käyty välillä erilaissa tutkimuksissa, eikä niissä ole tullut tunnetta että kuvittelen. On sanottu että häikkää on mutta iän takia ei vielä diagnoosia voida miettiä. enemmin se on oma ympäristö jonka mielestä olen kuvitellut. 

Otan tuon ylläolevan tekstin pois, koska häiritsee lukijoita olevan paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käväisin tällä puolella ja luin, kun viesti päällimmäisenä keikkui. Mulla on vähän samankaltaisia kokemuksia, tosin meillä viivettä vain puheenkehityksessä. 

 

Hienoa, että teilläkin asiat ovat lähteneet rullaamaan. Helpottaa kyllä kummasti, kun asia on ammattilaisten huomassa, eikä tarvitse vain itsekseen murehtia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulumisia. :)

Kirpun kanssa käytiin 2014 keväällä lastenlinnassa, ja sieltä tuli diagnooseja useampi, esim. f90.9 hyperkineettinen häiriö, poikkeava kehitys ja hahmottamisvaikeudet. päästiin toimintaterapiaan ja tänä vuonna haetaan ie-paikkaa päiväkotiin. lastenlinnassa ollaan käyty useamman kerran, viimeksi tammikuussa ja syksyllä mennään uudestaan. Mielestäni asperger-piirteitä on paljon, mutta kun hän on tällä hetkellä 4v, ei sitä voida diagnosoida, varsinkin kun asperger on poistuva diagnoosi. tärkeintä on saada hyvät tukitoimet hänelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0