Sign in to follow this  
Followers 0
EsterHoo

Raskaus & astma

14 posts in this topic

Mitenkäs muut raskaana olevat astmaatikot, miten astmanne on käyttäytynyt raskauden aikana? Mulla raskaus vasta viikolla 7+5, ja puhallusarvot on olleet aivan siellä huipulla ja olo astman puolesta loistava. Mietityttää vain, että mitäköhän sitten kun koittaa kevään pölyaika...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut kaikissa kolmessa raskaudessa jossain kohtaa pahenemisjakso, jolloin olen ollut kortisonikuurilla jonkin aikaa ja avaavaa on kulunut. Normaaliin tapaan myös jos on ollut flunssaa, olen tarvinut jonkin verran avaavaa (ja toisinaan kortisonikuurin). Ovat tainneet nuo pahenemisjaksot ajoittua johonkin rv 25 jälkeen joka kerta eli sinne loppupuolelle. Mulla on ollut raskauden aikana käytössä Bricanyl ja Pulmicort. Mulla ei ole jatkuvaa lääkitystarvetta ollut sitten murrosiän, mutta pahenemisia aika säännöllisesti. PEF-mittaria en ole käyttänyt sen jälkeen kun se silloin murrosiän tienoolla hukkui johonkin..ei ole tullut uutta hankittua.. :rolleyes: (ja minä vielä itse sh ja mies lääkäri ;) )

 

Nyt neljännessä raskaudessa ei ole vielä ollut kuin muutaman kerran tarve vetäistä avaavaa. Huomenna tulee 17+0 täyteen.

 

En ole kokenut itselläni astman häiritsevän raskautta tai esim.raskauden aikaista liikuntaa kummemmin.

Edited by Lilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kummassakin raskaudessa tarvinnut maksimiannoksen lääkettä (käytössä Seretide diskus) koko raskausajan. Toki käytän muutoinkin usein maksimiannosta, mutta raskauden aikana ei ole toivoa, että voisi välillä vähentää. Kohtauslääkettä (Ventoline diskus) en kuitenkaan ole kovin montaa kertaa tarvinnut raskauksien aikana, "normaalitilassa" en nykyään ole tarvinnut sitä lainkaan. Siitepölyaikaan oireet ovat aina pahemmat, mutta viime raskaudessa allergiaoireet pysyivät hyvin kurissa, vaikka jätin allergialääkkeet raskauden vuoksi pois. Astman puolesta tuntuu menevän huonommin raskauden aikana, mutta siitepölyallergian kanssa paremmin. :D 

 

PEF-mittaria en ole raskausaikoina käyttänyt, joten puhallusarvoista en osaa sanoa mitään.

Niin ja nyt siis toinen raskaus menossa 38. viikolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ihan raskauden alussa (rv 4-6) tosi paha flunssa ja astma paheni tosi pahaksi. Henki oli kokoajan tiukilla ja kohtauslääke (Bricanyl) ei auttanut. Kortisonikuuria ei suositeltu niin alkuraskaudessa enkä sitä olisi ottanutkaan, kun siinä on pieni riski huulihalkiosta. Kävin sitten useana päivänä välillä montakin kertaa päivässä tk:n ensiavussa hengittelemässä spiralla salbutamolia. Ja hoitava lääke (Pulmicort) meni tupla-annoksella.

 

Tuon alun jälkeen koko loppuraskauden ajan astma pysyi todella hyvänä. En tainnut tarvita avaavaa lääkettä juuri yhtään. Puhallusarvoja ei tullut mitattua raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun astmani ei ole kovin paha, tai siis ainakin se pysyy hyvin tasapainossa nykyisellä lääkityksellä. Ensimmäisen raskauden aikan tuntui että astmaoireet helpottivat tyystin, selvisin niin pakkasista kuin kevään pölyistäkin hyvin (minulla ei liity allergiaa astmaan, eli siitepölyt vaivaavat lähinnä samasta syystä kuin katupölykin silloin kun niitä on oikein paljon ilmassa). Toisessa raskaudessa sen sijaan tuntui astma hitusen pahenevan. Tosin työskentelin toisen raskauden aikana väliaikaisissa toimitiloissa, joissa aloitin juuri raskauden alussa ja työskentelin siellä äitiyslomaan asti. Epäilen, että astman pahenemisoireet saattoivat liittyä myös tuon tilan huonoon ilmanvaihtoon, koska yhtään pidemmällä lomalla oireet alkoivat taas helpottaa.

 

Ilmeisesti voi mennä kumpaan suuntaan vaan. Toivotaan, että alkuperäisellä kysyjällä pysyy oireet poissa koko raskauden ajan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni epäillään astman puhjenneen nyt odotusaikaan. Tuli tosi paha influenssa ja astmaoireet päälle. Menin huonoon kuntoon. Kortisonikuurikin piti ottaa heti alkuraskaudessa riskeistä huolimatta, en olisi selvinnyt ilman. Nyt jännittää miten loppuaika raskaudesta menee ja miten tämän kanssa opetella elämään. Toivottavasti löytyy hyvä tasapaino, vielä niin ei ole..

 

Lisää muiden kokemuksia olisi kiva lukea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi astmaatikko odottaja. 

Lääkkeitä (Ventoline, Pulmicort) käytän yleensä keväisin ja kovien pakkasten aikaan. Vielä ei ole tarvinnut turvautua lääkkeisiin, mutta jännittää mitä kevät tuo tullessaan. Eniten jännittää se, tuleeko myös tulevalle vauvalle astma. Puolisolla sitä ei ole, mutta itse olen astman perinyt äidiltäni. 

 

Muistan vielä kuinka lapsena ja teininä astma oli todella ärsyttävä ja rajoittava sairaus. Astman lisäksi minulla oli eläinallergia ja emme voineet pitää sisällä lemmikkejä, joten meillä oli vain navettakissa ja pihakoira. Sellaisten kavereiden ja serkkujen luona ei voinut olla yötä, joilla oli koiria ja kissoja sisällä. Nyt aikuis iällä siedän joitakin koirarotuja parmmin ja meillä onkin nyt 3 trimmattavaa koiraa kotona sisäkoirina. Omista koirista en saa oireita, mutta muiden koirista niitä välillä tulee. Sekin jännittää että toivottavasti tuleva lapsi ei peri eläinallergiaa, koska en tiedä yhtää mitä koirilleni sitten teen. Ne ovat olleet meillä vähän kuin lapsia ja teen kaikkeni että niistä ei jouduttaisi luopumaan. Ahdistavia juttuja tällaiset pohdinnat, mutta kaikkeen pitäisi kai varautua kun vauva on tuloillaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suffeli, ei kannata murehtia etukäteen periikö lapsi astmaa ja allergioita, koska hyvä tuurikin voi käydä. :) Mulla on isä ja täti astmaatikkoja ja allergikkoja ja oma astma puhkesi alle kouluiässä, mutta heinäallergiat vasta murrosiässä. Mies on allerginen lähes kaikille karvaisille nelijalkaisille ja siitepölyille, allergiat alkoi hänellä jo lapsena ja ns.urheilijan astma nyt melkein kolmekymppisenä.

Meillä on kolme lasta, joista kohta 5-vuotiaalla pukkaa astmaa aina infektioiden jälkitilana (alkoi 4v tienoolla, mutta 2v asti oli maitoallergia) ja 2,5-vuotiaalla on ollut välillä vähän lievää oireilua. 6,5v tyttö on selvinnyt ilman näitä ongelmia tähän asti. Eläin- ja siitepölyallergiaa ei ole vielä kellään huomattu. Sellaisella laitteella kuin Babyhaler on tosi helppoa antaa avaavaa ja kortisonia lapsille eli astmaoireet on hoituneet tähän asti aina hyvin kotona (mies on lääkäri) eikä ole tarvinut sairaalassa käydä, toisin kuin itse lapsena. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiheuttaako astmalääkkeet teillä äänen käheyttä? Itse kähisen aika lailla, se on ikävää. Töissä tarvitsen ääntäni. Ja kurkku on muutenkin "limainen", jatkuva virkayskäkään ei tunnu kivalta. Muilla samaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se käheys voi johtua siitä että kortisonia jää suuhun/nieluun. Varsinkin jos on niitä jauhemaisia lääkkeitä (Diskus, Turbuhaler, Easyhaler).

 

Miten sä oot tottunut ottamaan lääkkeesi? Kannattaa pestä hampaat ensin, sitten ottaa lääke, sitten purskutella ja kurlata suu puhtaaksi (sylje vesi pois) ja sitten vielä juo vettä päälle. Tämä siis silloin kun otat kortisonia.

 

Ja jos konstit ei auta niin juttele lääkärille, joskushan niitä lääkkeitä joudutaan tuosta syystä vaihtamaankin.

 

Mulla on nyt mennyt ihan ok tän astman kanssa, paitsi kun iski järkky flunssa päälle. Sitten oli kyllä tukossa! Meinas puhti kyllä loppua, kun muutenkin tässä vaiheessa väsyttää (rv 11+4), siihen päälle flunssa ja tukkoisuus. Mutta nyt näyttäsi pikku hiljaa parantuvan, katupöly kyllä jotenkin ärsyttää... Tai siitepölyt. Jotenkin vaan tulee aika paljon limaa keuhkoista vaikka ihan hirveen tukkoiselta ei olo tunnu. Pitäis taas puhallella tuohon pef-mittariin, mutta se tuntui mahdottomalta tehtävälle yskän aikana yhdistettynä tähän lievään raskauspahoinvointiin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kyllä huuhdellut suuta hyvin, mutta raskaus oireena mulla on todella herkkä yökkäysrefleksi. Joten kurlaaminen on vähän hankalaa. Yritystä kyllä kovasti. Hampaat olen kyllä pessyt lääkkeen jälkeen...yritänpä toista konstia.

 

Takana pitkä influenssa, jo parempana, mutta limaisuutta edelleen jonkun verran. Tuntuu, että tuleeko enää ikinä "terve" olo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kurlaaminen yököttää, niin juo vaan vettä, niin se nielu huuhtoontuu. Sitä lääkettä menee mahaan huuhtelun myötä niin vähän, ettei sillä ole merkitystä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään Alvescoa käytössä? Raskaana ollessa tai muuten. Minulle määrättiin tätä uutena lääkkeenä, mutta sitä ei suositella raskaana oleville. Vaikka lääkäri kyllä tiesi raskaudesta. Mitä tässä nyt sitten uskoisi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elsimari, mulla ei ole kokemusta, mutta soita teratologiseen tietopalveluun (googlella löytyy numero). Niillä on siellä paras tieto lääkkeistä raskauden ja imetyksen aikana. Itse en käyttäisi ennen tarkistusta. Ne osaavat sieltä neuvoa myös paremmat vaihtoehdot tuolla lääkkeelle, mikäli tuo on arveluttava. Myös terkkarilääkäreillä on usein käyttölupa Duodecimin tietokantoihin Gravbase/Lactbase, mistä löytyy samat tiedot lääkkeistä kuin mitä teratologisessa tietopalvelussa on. Kaikki lääkärit ei vaan hoksaa käyttää niitä. Pakkausselosteiden informaatio on siis lääkkeissä aina äärimmäisen varoitteleva/kieltävä, jotta ihmiset eivät omin päin käyttelisi mitä sattuu, mutta silti monet niistä sopivat kuitenkin tietyin edellytyksin/määrin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0