Kirppu82

Matkustelu raskaana

681 posts in this topic

Tahtoisin kuulla kokemuksianne kun olette matkustelleet raskaana...

 

Voiko sikiölle tapahtua jotain alkuraskaudessa jos matkustaa lentokoneella?

Miten sujui lennot ulkomaille? Pitkät lennot?

Alkuraskauden pahoinvointi? Muita haittoja?

 

Siis kaikki mahdollinen! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli suunnitelmissa Intian reissu, mutta se peruuntui koska olisi osunut ihan alkuraskauteen eivätkä suostuneet rokottamaan siinä vaiheessa. Ei kai se kuumuus (ja hajut) mitään herkkua alussa olisi ollutkaan. Tai suupalojen ja muun hygienian tarkkailu, joka mulla alussa oli aika hysteeristä.

 

Lentämisen suhteen ei kai alkuraskaudessa pitäisi olla mitään ongelmaa. Me ollaan huomenna lähdössä vajaaksi viikoksi Irlantiin, jolloin menossa rv 18+4. Uskon tämän olevan hyvä aika matkustaa (se kuuluisa energinen aika... niinpä niin, mua ainakin väsyttää). Matkavakuutukseenkaan raskaus ei vaikuttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me matkustellaan paljon autoillen, usein n. 3-5 tuntia kerrallaan. Täytyy sanoa, että viikkojen 15-17. aikoina on tullut jonkin verran kipuja jos ei pidä riittävästi kävelytaukoja.

 

Alkuraskauden pahoinvoinnista selvisin oksentamatta kertaakaan! Hassua on se, että pahoinvointi on alkanut uudestaan 5.kuulla, mutta harvemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon käyny raskausaikana mm. Helsingissä (250 km/suunta), Oulussa (550 km/suunta), Turussa (160 km/suunta)

 

Rv 23 aikoihin lennettiin Riikaan ja vietettiin siellä 4 päivää.

 

 

Mitään "oireita" ei ole matkustamisesta aiheutunut.

Pahoinvointia mulla ei ole koko raskauden aikana ollut, joten ei poikkeusta tässäkään kohtaan.

 

Nämä yllämainitut automatkat oon tehny raskauden "kaikissa" vaiheissa.

 

Oulussa taisin olla heti alkuraskaudesta rv 15, ja olikin ainoa joka vähän etukäteen "hirvitytti", sillä kun kärsin matkapahoinvoinnista ja nyt raskauden aikana en voinut matkapahoinvointilääkettä ottaa.

Matka meni kuitenkin hyvin. Yövyimme Oulussa yhden yön ja seuraavana päivänä ajoimme takaisin.

 

Turussa tuli käytyä kerran viikossa itse ajaen tuossa rv:t 17-23, eikä mitään ongelmia ollut taaskaan havaittavissa.

 

Riikassa olimme rv 23:n aikoihin. Lennot suijuivat ongelmitta. Varmuuden vuoksi minulla oli äitiysneuvolakortti mukana, jos joku olisi kysellyt jotain. Riikassa kävelimme joka päivä n. 6 tuntia shoppaillen, eikä tuottanut minulle mitään ongelmia.

 

Helsingissä on tullut käytyä myös useaan otteeseen raskauden aikana, omalla autolla, sekä itse ajaen, että kyydissä istuen.

Viimeksi olin Helsingissä (Ikeassa käynti, eli aamulla sinne ja 4 tunnin päästä takaisin) rv 36+2.

 

Itselläni ei ole (onneksi) usein tarvetta käydä vessassa, mutta mikäli vauva potkisi rakkoa päin, "näkisin" sen ainoaksi ongelmaksi pitkien auto yms. matkojen suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko vinkkejä, mihin kohtaan raskautta matka kannattaisi ajoittaa? Jos siis pääsee valitsemaan. Vai onkohan tämä yksilöllistä, milloin olo on parhaimmillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kävimme Goalla ihan alkuraskaudesta, lääkärin "siunauksella", ilman malarialääkitystä ja voimassaolevaa poliorokotusta. Ihan hyvin meni, kun vaan katsoi mitä ja missä syö. Mulla ei ollut raskauspahoinvointia, pahoinvoivana olisi tuolla kuumuudessa olo voinut olla aika rankkaa.

 

Raskauden puolivälissä olimme USA:ssa ja Kanadassa, myös muutaman kotimaan lennon lensin raskausaikana. Nämä reissut lentoineen menivät mainiosti.

 

Mitään nyrkkisääntö-ideaaliajankohtaa ulkomaanmatkalle ei taida olla, kun mikä tahansa vaiva voi iskeä kelle tahansa milloin tahansa. Raskauden puolivälin paikkeilla tosin suurella osalla on mahdollinen raskauspahoinvointi ohi ja maha ei suurella osalla vielä menoa paina - joten jos jotain parasta ajankohtaa pitäisi "veikata", veikkaisin tuota raskauden puoliväliä.

 

Pitkille lennoille varaisin mukaan juotavaa, tukisukkahousut ja liikkuisin mahdollisimman paljon. Kirppu82:n kysymykseen: En ole ainakaan koskaan kuullut, että sikiölle voisi tapahtua jotain, jos lentää alkuraskaudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole vielä (ehkä) raskaana, mutta toivottavasti kesällä kyllä jo. Olemme suunnitelleet lähtevämme ajelulle lappiin ja sieltä Norjaan ja Ruotsin kautta pois. Toivottavasti matkasta ei tule kovin tukala, jos onni potkaisisikin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääpäs vielä lisätä, että itse olen ollut äidin mahassa Tunisiassa ja äiti on ollut silloin kahdeksannella kuulla raskaana. Aika uskalias matka äidiltäni mielestäni - tosin siihen oli kysytty lääkärin lupa, mutta kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole vielä pitempia matkoja matkustellut, mutta suunnitelmissa olisi lähteä Azoreille 23. viikolla. Juttelin asiasta lääkärin kanssa, ja hän antoi neuvoksi vain liikkua paljon lentomatkan aikana (5 h) ja myös paikallaan istuessa jumpata jalkoja nostelemalla välillä kantapäitä ilmaan sekä juoda riittävästi. Paikan päällä kehotti välttelemään epämääräisimpiä ruokapaikkoja ja tietty katsomaan, ettei syö mitään, mitä ei täälläkään söisi.

 

Mullekin monet ovat sanoneet juurikin keskiraskauden olevan parasta matkustusaikaa. Silloin mahdollinen alkuraskauden pahoinvointi ja väsymys on useimmilta jo ohi ja toisaalta loppuraskauden vaivat eivät ole vielä pahasti iskeneet päälle (ja lentokielto ilman lääkärin lupaahan tulee lentoyhtiöstä riippuen voimaan viikon 28 tienoilla, joten sitä ennen kannattaa matkustelut matkustella).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kovin pitkälle mekään ei olla lähdetty, mutta rv 18 oltiin pitkä viikonloppu Riikassa, joka meni vallan mainiosti. Hyvin jaksoin kierrellä kaupungilla aamusta iltaan. Alkuraskaudesta ei olisi ollut niin kivaa, mulla kun oli etova olo ympäri vuorokauden.

 

Ihan alkuraskaudesta ajettiin viikonlopun aikana n. 700 km, raskaudesta ei ollut silloin vielä mitään "haittaa" (rv 6). Jouluna, puolivälissä raskautta, ajettiin aattona reilu 700 km, tapaninpäivänä sama. Vähän puudutti se istuminen, mutta kun piti muutaman tauon, matka sujui ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko vinkkejä, mihin kohtaan raskautta matka kannattaisi ajoittaa? Jos siis pääsee valitsemaan. Vai onkohan tämä yksilöllistä, milloin olo on parhaimmillaan.

 

Aika monella on kai ns. "iloinen keskiraskaus". Eli silloin on jo alun pahoinvointi ohi ja väsymys loppunut.

 

Me oltiin Karibialla, kun mulla oli rv 12-13 menossa. Mukavaa oli eikä lentomatkat olleet vaikeita. Seurasin vain mitä söin, mutta niinhän sitähän tekee kotimaassakin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käväistiin Keski-Euroopassa muutaman päivän kaupunkilomalla kun olin viikolla 20. Kaikki meni ihan ok, mutta huomasin, etten jaksanut ihan samaan tahtiin käppäillä ympäri kaupunkia kuin yleensä. Lepotaukoja tarvittiin, juotavaa piti olla koko ajan käsillä ja käytettiin metroa/bussia ehkä enemmän kuin normaalisti. Oli muuten ihanaa, miten raskaana olijaan suhtauduttiin! Metrossa tarjottiin paikkaa ja sain muutenkin osakseni tosi positiivista huomiota.

Seuraava reissu olisi tiedossa viikoilla 28-29, jälleen Keski-Eeurooppaan. Tuolloin vaativat ainakin Finnairilla jo lääkärintodistuksen lentämiseen. Tää on työhön liittyvä reissu, joka on ollut tiedossa jo pitkään, joten en viitsinyt enkä halunnut perua. En tiedä, olisinko lähtenyt, jos olisin lentolippuja varattaessa tiennyt olevani tässä tilassa. Mutta oloni on ollut tosi hyvä tähän saakka, joten luotetaan ja toivotaan, että oon hyvässä kunnossa silloinkin.

Lisäksi kaverit pyytelivät mukaan vuokraamalleen mökille Espanjaan (viikolla 32), mutta sen reissun taidan kyllä jättää väliin, vaikka loma-aikaan sattuukin. Mieli tekis ihan hirmuisesti matkalle, mutta jos tää köllö kasvaa tätä vauhtia kuin tähän saakka, voi loma muuttua tosi tukalaksi. Eli kesällä on tiedossa matkailua ainoastaan lähiympäristössä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olin kaksi viikkoa Vietnamissa (n. rv 21 tienoilla). Raskauspahoinvointia mulla ei ollut juurikaan edes alkuaikana, joten sen suhteen olin rauhallisin mielin.

 

Lennot (12h/suunta) menivät nukkuessa eikä mitään kummempaa vaivaa ollut. Sen huomasin, että turvavyöt on Tyllerön mielestä jotain hirmu kivaa potkittavaa, niin autossa kuin lentokoneessa! :lol: Tukisukat olin hankkinut, mutta tiedä sitten oliko niistä hyötyä... Mulla oli siihen aikaan vessassa ravaamista enemmän kuin tarpeeksi, mutta ihme kyllä koneessa ei tarvinnut saniteettitiloissa kovin montaa kertaa käydä. Muutenkin reissun päällä hikoilu hoiti sen, ettei tarvinnut vessaa koko aika etsiä. :D

 

Syömisenkään suhteen ei ollut mitään kummempaa ongelmaa, söin aika lailla kaikkea. Tietty pidin mielessä ohjeet matkailijalle sekä raskaanaolevalla (menevät muuten hyvin yksiin). Sen verran huolehdin, että oli repussa aina mukana jotakin syötävää (hedelmät, Suomesta kannetut välipalapatukat) kun ei aina varmasti tiennyt milloin syömään pääsee.

 

Lämpöä matkalla oli reilut 30 astetta joka päivä, mutta pilvinen taivas ja sopiva tuuli vilvoittivat kivasti. Jos oli pilvetön taivas ja tyyni kohta, alkoi tukala olo kyllä hiipiä... Vettä oli aina mukana ja sitä kului kyllä reilusti!

 

Neuvolakorttia mulla ei ollut mukana. Kysyin matkanjärjestäjältä (Tjäreborg) ja lentoyhtiöltä (Finnair) etukäteen tarvitseeko raskauden takia jotakin erityistä huolehtia, niin sanoivat ettei vielä noilla viikoilla. Muistaakseni viikolta 26 eteenpäin tarvitaan lääkärintodistus "lentokelpoisuudesta" ja olikohan viikko 34-36 kun iskee lentokielto päälle.

 

Muita reissuja on sitten ollut joulunseudun junareissu kotiseudulle pohjoiseen (rv 12), jolloin ainoa ongelma oli satunnainen pahoinvointi, mutta sekin pysyi napostelulla kurissa. Vielä olisi tarkoitus tehdä toinen reissu pohjoiseen ennen heinäkuuta, todennäköisesti rv 35 tienoilla. Junaillen matka sujunee mukavasti, etenkin makuuhytissä kun niissäkin on nykyään osassa oma vessa. :) Mutta sitä täytyy sitten mietiskellä kuinka jaksaa, reissu kun tulisi tehtyä yksin Siipan jäädessä töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Espanjassa, kun olin viikoilla 7-8 ja takaisintulomatkalla mulla tuli vatsa todella kipeeksi ja se oli kipeä sit ihan koko lennon ajan, eli siinä ei ihan hirveästi tullu nukuttua, vaikka lento oli keskellä yötä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin Karibialla viikoilla 13-15 ja raskaus ei pahemmin menoa haitannut. Tosin lentomatka etenkin takaisin oli vähän ikävä, kun pitkän istumisen jälkeen ylösnoustessa alkoi maha krampata. Meillä oli all inclusive-hotellit ja uskalsinkin niissä syödä oikeastaan kaikkea tarjolla olevaa (paitsi näitä mitä Suomessakin vältetään). Vatsa ei ollut vielä tiellä reissussa ja kävellä yms. jaksoi hyvin. Olinkin oikein tyytyväinen tuohon ajoitukseen raskauden suhteen, alkuraskauden etomisolokin oli jo väistynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Kreikassa häämatkalla jolloin viikkoja oli 20+. Kaikki sujui ihan hyvin vaikka aluksi epäilyttikin, että mitä jos jotain sattuu. Mutta matka meni hyvin pienen masun kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä Finnairin säännöt raskausaikana lentämisestä:

"Finnair noudattaa IATA-lentoyhtiöiden kansainvälistä suositusta jonka mukaan viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (raskaus kestää 40 viikkoa). Lisäksi Finnair hyväksyy lyhyille kotimaan ja Skandinavian lennoille matkustamisen 38. raskausviikon loppuun saakka edellyttäen että raskaus on kehittynyt normaalisti, mitään raskauskomplikaatioita ei ole eikä merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ole.

 

28. raskausviikon jälkeen vaaditaan lääkärintodistus raskauden normaaliudesta. 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia. Todistuksen raskauden normaaliudesta voi hankkia tarvittaessa jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.

 

Raskaustodistus

 

Raskautta koskevat lääkärintodistukset lähetetään faksilla numeroon (09) 818 4825 riippumatta lipunvaraustavasta. Neuvolakortti on aina hyvä ottaa matkalle mukaan.

 

Lennonaikaisella matkustamon ilmanpaineen lievällä alenemisella ei ole mitään haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle."

 

Eli aika myöhään saa vielä lääkärintodistuksen kanssa lentää lyhyitä lentoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lentomatkailusta ei omakohtaista kokemusta. Nyt olisi kyllä tarkoitus kesäkuussa lähteä Kyprokselle viikoksi ja silloin olisi noin rv 25. Keskiraskaus on varmaan keskimäärin paras aika raskaudesta matkustaa, kuten täällä jo tulikin esille. Siinä on pahimmat keskenmenoriskit vältetty ja mahdolliset väsymys ja pahoinvointi ohitettu.

 

Automatkailusta sen verran, että viime raskaudessa ajelin (tai siis olin kyydissä) n. rv 32, kun ajelimme reilut 600 km suuntaansa. Vähän tyynyillä korjasin asentoa ja pari ylimääräistä pysähdystä tehtiin, mutta muuten meni kyllä yllättävän hyvin.

 

Ja sekä lentokoneessa että autossa matkustaessa on hyvä käyttää lentosukkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lähdettiin Australiaan kaks päivää plussatestin jälkeen. Muuttui hiukan matkasuunnitelmat, sillä tiedossa piti olla suht "kosteet" polttarit ja häät :rolleyes: Menomatka sujui raskauden kannalta ongelmitta. Aamupahoinvointi sen sijaan iski reissulla ollessamme, mikä yhdessä aikaerorasituksen kanssa uuvutti aika pahasti :huh: Kotimatkalla oksensin koneessa kolme kertaa ja kentillä vaihtoja odotellessa tuntui, etten selviä vielä edessä olevista lennoista.. Mutta toisin kävi - selvisin :P Tämä siis raskausviikolla 5 tai jotain :rolleyes:

 

Pääsiäisen tienoilla ajettiin omalla autolla Leville ja takaisin - kilometrejä noin 900/suunta. Nyt siis viikkoja koossa 28. Meni oikein hyvin :) Ajoin ite noin puolet matkoista, eikä "ryhdissä" istuminenkaan tuntunut pahalta. Lyhyitä taukoja pidettiin useampi ja pelkääjän paikalla istuessani mulla oli tyyny hollilla jota välillä pidin selän takana.

 

Vielä tekis mieli lähteä viettämään pitkää viikonloppua jonnekin Eurooppaan, mutta saa nyt nähdä.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen muutamaan kertaan matkustellut Helsinkiin (ehkä kerran kuussa) rv: 4-20 välillä.

 

Nyt sitten olin viikonlopun ahvenanmaalla. Ajoin ensin Helsinkiin ja sieltä Turkuun ja sitten ahvenanmaalla ja paluumatka samaa reittiä. Jotain 1000 km tuli ajettua/istuttua kyydissä. Kyseessä oli lintujen katsomisreissu joten onneksi pysähdeltiin ja sain jaloiteltua. Aika raskas reissu kuitenkin oli kun tuuli ja oli raskasta kävellä tavaroiden kanssa.

 

En kuitenkaan kokenut että raskaus olisi jotenkin rajoittanut mun toimintaa tai että olo olisi huonontunut. Reippailu teki ehkä ennemmin hyvää.

 

Mitään ulkomaanmatkoja ei ole tiedossa. Ruotsissa käydään pyörähtämässä risteilyllä mutta siellähän ei tarvitse istuksia tai seisoksia pitkiä aikoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa käytiin noin kerran kuussa Helsingissä (~420km) autolla ja hyvin meni. Viimeisin reissu taidettiin tehdä raskausviikolla 32 ja tyttö syntyikin jo 36+0. Viimeiset reissut vaativat yhden ylimääräisen pysähdyksen.

 

Nyt on matka varattuna Kreikkaan, Plataniakseen. Lähtöpäivänä on 12+0 ja hiukan jännittää, että jos siellä sattuu jotakin. Matka kumminkin varattu vasta muutama päivä sitten, että ei tämä raskaus+matka-yhdistelmä yllätyksenä tullut. Luottavaisin mielin vaan ja terve järki mukaan!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin viikon matkalla Espanjassa raskausviikoilla 24-25 ja kaikki meni hyvin. Pieniä supisteluja tuli lentojen jälkeen. Turvotuksia eikä muitakaan "ongelmia" ollut. Lentosukat oli mennentullen. Ja lentokoneessa jaloittelin aika ajoin.

Uimassakin kävin ihan normaalisti ja uskalsin syödäkin lähes kaikkea mitä kotonakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olimme lomareissulla Kanarian saarilla kun olin viikoilla 10-11. 6 h lentomatka meni ok, yritin kyllä liikuskella välillä. Söin ja liikuin aika normaalisti, ja kaikki meni loistavasti (iltamenot tosin oli aika hiljaiset kun päivän liikkumiset piti saada huilata kunnolla) ja uimassakin kävin.

 

Automatkat noin 6 h näin keskiraskaudessa menivät myös ok, mutta tavallista useammin pysähdyttiin ja taas koitin liikutella itseäni välillä. Arvoitus on, kuinka mahan kasvaessa isommaksi onnistuu nuo pidemmät autoilut..... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

me ollaan lähdössä toukokuussa Thaimaaseen kahdeksi viikoksi (etukäteishäämatkalle) ja silloin on viikkoja kasassa 19.

 

Onko kellään tietoa voiko mahdollisesti salmonellatartunta olla vaaraksi sikiölle? kun siitä on nettipalstoilla hieman ristiriitaisia kertomuksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now