Kirppu82

Matkustelu raskaana

681 posts in this topic

Uskaltaako Pietariin matkustaa raskaana? Mieheni haluaisi sinne kesällä, mutta itseäni epäilyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jos ei ole mitään oireita, niin ei varmaan kannata murehtia. Listerian ym. tautipöpöjen takia monia ruoka-aineita tulee vältellä, mutta aika harvinaisia ne tartunnat sitten loppujen lopuksi ovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uskaltaako Pietariin matkustaa raskaana? Mieheni haluaisi sinne kesällä, mutta itseäni epäilyttää.

 

Kyllä mä uskaltaisin.

Mutta mä aina välillä unohdankin raskauden enkä muista että joku oisi kiellettyä. En kyllä keksi miksi Pietariin ei voisi matkustaa. Siisti ja turvallinen turistikaupunki. Ei mitään suurempia tautivaaroja ja varmasti hygieniatasokin ihan "normaali".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Menin sitten ja söin tottumattomuuttani Azoreilla muutamia jälkikäteen arvelluttavia juttuja, kuten pehmistä pehmiskoneesta ja hotellin aamupalalla tomaattia ja kurkkua leivän päällä

Itse söin Vietnamissa ihan tietoisesti ja surutta irtojäätelöä... :rolleyes: Samoin vihanneksia hotellissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uskaltaako Pietariin matkustaa raskaana? Mieheni haluaisi sinne kesällä, mutta itseäni epäilyttää.

Kyllä mä uskaltaisin, ja olisin kovasti halunnutkin lähteä sinne tässä keväällä. Arvelin kuitenkin, että olisin joutunut kävelemään liikaa sillä reissulla (supisteluherkkyyttä ilmassa), ja päätin jättää väliin. Mun mielestä Pietari on ihan verrattavissa mihin tahansa eurooppalaiseen suurkaupunkiin, eikä siellä sen kummemmin tarvitse pelätä. Eri asia on toki, jos kävelisit sivukujilla keskellä yötä kaatokännissä - mutta sitä en kyllä suosittelisi missään muussakaan kaupungissa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmainen matka voitettu, ja reissuun pitäisi päästä. Sopiva lähtö Turkkiin löytyi elokuulle, jolloin meillä on kesäloma. Matkalla viikkoja olisi 28+3 - 29+3. Lennot näyttää olevan Air Finlandilla, jolla raskaana oleva hyväksytään lennolle 32 raskausviikkoon asti ilman lääkärintodistusta :) Tosin kyllä mä varmasti käyn todistuksen hakemassa kuitenkin ihan varmuuden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä varasin meille halvat lennot Bostoniin kun olen rv 27-28. Kaipa se pitää lääkärintodistus käydä hakemassa, ettei tule kentillä mitään ongelmia.

Oisko vinkkejä miten selviää pitkistä lennoista?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pitkistä lennoista selviämiseen avainsanat ovat hyvät tukisukat/-sukkahousut (apteekista tai instrusta saa tosi hyviä, noi markettien lentosukat ei ole sama asia ollenkaan). Sitten paljon vettä lennon aikana (sitä voi ostaa turvatarkastuksen jälkeen kentältä ja saa koneestakin, pitkillä lennolla monesti on ainakin yksi pullo jo lentoyhtiön toimesta laitettuna jokaiselle paikalle). Lisäksi on hyvä kävellä käytävällä tai ainakin tehdä jalkajumppaa paikalla ollessa. Tosin kun sitä vettä vetää riittävästi lennon aikana, niin sitten tulee väkisinkin käveltyä, kun saa vessassa juosta :D

Komppaan ihan täysin. Mulla on takana Kalifornian reissu rv:lla 23-24 ja matkustusaikaa tuli suuntaansa noin 30 tuntia välilaskut mukaan luettuina. Meillä ei ollut vesipulloa lentoyhtiön toimesta valmiina tarjolla, mutta itse ostettiin turvatarkastuksen jälkeen pullot koneeseen mukaan. Lisäksi aina, kun juomakärry meni ohi, otin vettä tai mehua. Juoda pitää siis paljon. Minä hankin lentosukat Instrusta, ne maksoivat noin 18 euroa, mutta olivat kyllä sen arvoiset, kun turvotukselta säästyin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä mun mielestä KAIKISSA koneissa oli reittilento tai mikä hyvänsä saa vettä, jos sitä pyytää... Ei ole lentoyhtiölle kovinkaan kivaa, jos joku kuukahtaa tuolla yläilmoissa. ;) Mä olen ainakin mennyt pyytämään vettä, jos ei ole sattunut vesi/mehutarjoilua olemaan hetkeen ja janottaa tai muuten haluan vettä. Ei ole kukaan koskaan sanonut, että et saa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry jos tästä on jo keskusteltu, mutta on niin pitkä ketju, että en jaksa käydä kaikkea läpi..

Olen tekemässä Finnairilla kotimaanmatkan, 1h lentoja molempiin suuntiin ja kun lennän olen menossa rv 33+2, takaisin tullessa 34+4 eli tarvitsen lääkäriltä todistuksen, että saan lentää. Neuvolasta sanottiin, että eivät sellaisia anna :huh: Onko muilla kokemuksia? Pitääkö yksityiselle mennä? Ja jos pitää, niin onko kenelläkään suositella PK-seudulta, mieluiten Espoosta, edullista paikkaa. Joutuuko lekuri tekemään tämän takia sisätutkimuksen..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen menossa tällä viikolla neuvolalääkärille, jonka neuvolan täti ajoitti mun pyynnöstä niin että saan sen Finskin vaatiman lääkärintodistuksen ens viikon reissua varten. Eli kyllä neuvolasta antavat, tosin ei terkkari vaan lääkäri. Oudon vastauksen sulle antaneet :huh: Finskin sivuilta muuten löytyy sellainen kaavake, jonka ajattelin printata mukaan ja täyttää valmiiksi niiltä osin kuin pystyn ja lääkäri voi siihen kirjata sitten pyydetyt jutut.

 

Mun käsittääkseni kyseessä on nimenomaan sisätutkimus, jossa mm. selvitetään että paikat on vielä normaalisti kiinni yms. ja muutenkin tsekataan että kaikki on edennyt normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla siis terkasta ja/tai neuvolasta kiinni. Mulle sanoi terkka heti, että se ei kuulu heidän "palveluihin". Höh. Viime aikoina alkanut jurppia koko täti muutenkin.. Mun ei auta kuin mennä yksityiselle, eiköhän siihenkin se about satku mene, jos sisätutkimuksen joutuu tekemään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi lääkärintodistuksen kirjoittaminen lentämistä varten tosiaan kuuluu neuvolalääkärin palveluihin, joten palvelua vaatimaan vaan!!. Mä kyselin nimittäin sitä itse työterveyshuollon lääkäriltä ja sieltä he ohjasivat neuvolalääkärin puheille, koska eivät tiedä miten raskaus on sujunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä reissasin työni puolesta aika paljon ja neuvottelin Finnairin kanssa tuosta todistuksesta, kun se pitäisi hankkia joka lennolle (heidän lomakkeessa kysytään lentojen numerot), mutta kuitenkin ohjeistus sanoo, että yksi todistus riittää oliko se nyt rv. 28 jälkeen :huh:. Mulle painotettiin, että tuo todistus pitää faksata Finnairille ennen lentoa, joten suosittelen tsekkaamaan asian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo tuo faksinumero löytyy myös sieltä Finskin sivuilta, pitänee jostain etsiä faksi jolla sen lähettää... Mulla onneks kyseessä vain yks lento (paluu Helsinkiin, meno on laivalla) niin ei tarvitse miettiä tota kuinka monta todistusta tarvitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Piti vielä mainita, että mä sitten sain Finnairilta luvan kiertää tuon todistus/lento-säännön sillä, että todistuksen yhteyteen oli kirjoitettu, että lentojen suuren määrän vuoksi tämä on yleinen todistus, jonka liitteenä on sitten eritelty aina tarvittaessa lentojen numerot. Aikamoista säheltämistä tuo on, mikään muu yhtiö ei vaatinut eriteltynä lentojen numeroita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä soitin tänään mun terkalle ja kyllä se vaan käski mennä ykstyiselle. :angry: Ei kuulemma kuulu heille ja ole lääkäriaikojakaan tarjolla. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Barbamama, onpa omituista käytöstä sun terkalta! Olisiko siellä sun neuvolassa mitään yleistä ajanvarausnumeroa, jos siellä vastais joku toinen ihminen kuin sun oma terkka ja antaisi sulle sen lääkäriajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin tänään toiselle terkalle, meillä on pieni neuvola, jonne on vaan kolme puhelinnumeroa.. No, hän selitti, että lääkäri ei voi laittaa ruksia siihen "raskaus on sujunut normaalisti, lentämiselle ei ole estettä" -kohtaa ja kirjoittaa nimeään alle ilman, että tekee sisätutkimuksen. Ei auta kuin luovuttaa. Nyt mietin, että menenkö yksistyiselle vai perunko koko lennot - ei ole enää halpalento, jos maksan satkun ykstyiselle tämän pienen todistuksen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now