Kirppu82

Matkustelu raskaana

681 posts in this topic

Me oltiin moottoripyörällä Norjassa, Ruotsissa ja pohjois-Suomessa pari kesää sitten, kun mulla oli viikkoja n. 20 (en muista ihan tarkkaan). Matkakilometrejä tuli reilu 2000 km ja puoltoista viikkoa vietettiin reissulla, eli päivämatkat olivat aika lyhyitä. Kyllä siellä matka ihan mukavasti sujui, joten suosittelen lähtemään, jos muuten olo on hyvä. Huoltoasemia siellä on ihan hyvin, ei nyt yhtä tiheään kuin etelä-Suomessa, mutta ei siellä tarvi montaa tuntia kärvistellä. Pusikoita tosiaan löytyy myös sen verran, että niissäkin käy hätätapauksessa. Mun mielestä Norjan puolella oli aika hyvinkin pysähdyspaikkoja, ehkä paremminkin kuin Suomen puolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti kokemuksista! Eli raskauden puolesta siellä pärjäis varmasti hyvin. Mut on nyt aika epävarmaa lähtö muista syistä, kun miestä ei kiinnostakaan se reissu :rolleyes: No, katellaan... Matkakuume ois kova ja jonnekin haluisin lähteä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku sanoa, tarvinko tukisukkia nyt kun lennetään tässä viikolla 16 ja lennon pituus on 3 h 40 min?

 

Viime raskaudessa lähdettiin laivalla Ruotsiin viikoksi joskus rv 13, ja mullahan pahoinvointi yltyi ihan hirveeksi siinä vaiheessa :rolleyes: Alussa kokeiltiin mökkeillä mutta mentiinkin sit miehen sukulaisille kahdeksi yöksi ja palattiin Suomeen aiemmin kuin piti (yölaivalla ilman hyttiä, joten nukuin jossain ravintolan lattialla). Autossa mua oksetti ja kaupungilla en pystynyt juuri edes kävellä. Onneksi Ruotsista saa ihan "normaalia" ja tuttua ruokaa, söin hedelmiä, viiliä ja leipää lähinnä. Mutta oli se rankkaa, kun olisin oikeasti halunnut vain maata kotona pimeässä huoneessa.

 

No, tällä kertaa me hullut ollaan varattu matka Turkkiin. Mun pahoinvointi on ollut ihan siedettävää, oksennan toki mutta olo ei oo yhtään niin hirveä kuin viimeksi. Liitoskipuja on vähän jos kävelee paljon. Odotankin lomalta lähinnä altaalla makoilua ja pienimuotoista shoppailua. Ehkä niitä maisemiakin vois ihailla B) Meillä on puolihoito, joka myös helpottaa.

Edited by Annika

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaako joku sanoa, tarvinko tukisukkia nyt kun lennetään tässä viikolla 16 ja lennon pituus on 3 h 40 min?

 

Suosittelen lämpimästi, jokaiselle vähänkin pidemmälle lennolle. :) Sukkien käyttö on pieni vaiva siihen verrattuna, että oikeasti jokin tukos jalkaan napsahtaisi. Minimoi myös turvotusta! Ja pidemmän päälle käytettäessä myös niitä suonikohjuja jos sellaiseen on tapiumusta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pitäiskö nuo sukat laittaa myös lyhyelle lennolle? Huomenna JKL-HKI-JKL -lennot enkä meinannu kyllä sukkia laittaa... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noita kevyehköjä tukisukkia suositellaan myös ihan istuma- tai seisomatyötä tekeville (tai ihan ylipäätään jokapäiväiseen käyttöön raskausaikana) eikä vain lentomatkustamiseen, mutta jokaisella se tarve on varmasti erilainen. Itse vedän sukat jalkaan aina kun jaksan tai muistan, ei niistä haittaakaan varmasti ole. Ihan tavallisista sukista ne housujen kanssa menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä käytän kanssa ihan muutenkin noita kevyitä tukisukkia kuin lennoilla. Ostin parit alunperin lennolle, mutta on niin mukavat jalassa ja ihan ok näköiset (perus mustat ja ruskeat), että tykkään pitää niitä töissäkin. Teen pääasiassa istumatyötä. Nyt kesällä ne vaan ei oo niin mukavat, kun on pitkät ja hiostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle määrättiin noin 12h lennolle sellaiset kunnolliset, paksut tukisukat, mielellään reiteen asti ulottuvat. Ja täytyy sanoa että erittäin epämukavat olivat, istuessa tunsi koko ajan rypyn polvitaipeessa kun ovat niin paksua kangasta. Mutta mitäpä mami ei tekisi pikkuisensa eteen....

 

Ja viikkoja taisi silloin olla 15.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Voipi olla, että pitkälle lennolle mäkin hommaisin tollaset paremmat versiot. Tosin lentokoneessa epämukavuus on syvältä, mutta kaikkea sitä ihminen tekee suojellakseen pientä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt on kokemusta lentämisestä, autossa istumisesta ja etelän lomailusta raskausviikoilla 32-33! Kaikki meni aivan erinomaisesti, ja kroppa tuntui tykkäävän levosta ja lämmöstä (25-30 astetta). Olo ei ollut sen tukalampi kuin normaalistikaan kuumassa ilmastossa, ja liitoskipuja ja harjoitussupistuksia ei jostain syystä ollut ollenkaan - olisikohan lämpö jotenkin rentouttanut lihaksia ja niveliä?

 

3-4 tunnin lennoilla käytin Instrun stay up -mallisia tukisukkiksia, jotka olivat ihan mukavat ja pitivät turvotuksen poissa. Lensin Finnairilla ja Air Balticilla, eikä missään kyselty lääkärintodistusta.

 

Näiden kokemusten perusteella suosittelen kyllä matkustelua myös loppuraskauden puolella, ainakin jos olo on muutenkin perushyvä, ja matkalla on mahdollisuus rentoutua ja toimia oman rytmin ja voinnin mukaan. Tappotahtinen nähtävyyksienkiertely ei kyllä olisi ollut kivaa, mutta maalais/rantaloma pitkine siestoineen virkisti mukavasti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä osunee kesäloma viikoille 8-12. Meneekö rahat hukkaan, jos lähdetään reissuun? Etsinnässä olisi lämmin ja luonnon kaunis saari, jossa voisi relata ja voinnin mukaan katsella enemmänkin ympäristöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi matka Kreikkaan varattuna rv 15-16. Muu ei huoleta kuin se ettei saa nauttia ihanista kreikkalaisista ruuista :(. Fetajuuston meneytys on suurin suru, mutta toki kreikkalainen salaatti yleensäkin. Kreikassa matkailleet, mitä ruokia olette jättäneet syömättä?

 

Toivottavasti myös loppusyksystä päästään jonnekin muutaman päivän kaupunkilomalle. Niin ja viikonloppu Tallinnassa pitää myös ainakin toteuttaa :).

 

Mites muuten altaassa uiminen raskaana, ei kait ole mitään ongelmaa? Entäpä aurinkovoiteiden käyttö?

Edited by Annma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annma, ainakin meidän K-Kaupassa on ihan ehtaa kreikkalaista fetajuustoa, joka on valmistettu pastoroidusta maidosta. Joten älä vielä masennu, saatat sitten kuitenkin päästä syömään rakastamaasi salaattia :)

 

Uinti tekee tosi hyvää ainakin mulle, joka aamu käyn ennen töihin menoa pulikoimassa. Omien voimien mukaan kun menee, niin pysyy kunto ja mieli hyvänä.

 

Iloa odotukseen toivottaa toinen juustojen ja uinnin ystävä B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poppis, kiitos tiedosta :). Tänä aamuna juuri mietiskelin tulevaa matkaa ja muistin että kovasti rakastamani Saganaki juustohan on kypsennettyä. Muistaakseni se on ihan paneroitua fetaa joka on sitten paistettu / rasvassa keitetty.. Sitä kaiketi ainakin voi syödä :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin Länsi-Afrikassa, ei turistimaassa eikä yleisestikään länsimaisten ihmisten suosimassa maassa rv 6-10. Tarvittavat rokotteet olin saanut jo ennen raskautumista/vuosia aiemmin. Malarian estolääkitystä en voinut ottaa. Lennot (reilu 3h + 6h) meni ihan ok, mutta muuten oli rankkaa. Kuumuus (päivisin yli 35 astetta) yhdistettynä pahoinvointiin, voimakkaisiin tuoksuihin ja rajotettuun ruokien saatavuuteen oli todella rankkaa. Matkan jälkeen olin tosi väsynyt. En lähtis kyllä enää missään nimessä kehitysmaahan, ainakaan ei-länkkärien suosimaan, raskaana, koska yleinen hygieniataso + ns. turvallisten ruokien saatavuus tuottaa todella ongelmia. Itse olen lisäksi vege eikä ainakaan ko maassa koko käsitettä ymmärretä ja vegeruokaa on todella vaikea saada ravintoloissa ym.

 

Loppuraskaudessa taas en enää itse suostuisi lähtemään minnekään edes kotimaassa. Meidän ensimmäinen lapsi synyti rv 35+5 juhannusreissulta kotiutumista seuraavana päivänä, joten en uskalla luottaa siihen, ettei toinenkin päättäisi syntyä etuajassa. Etenkin, kun tuosta ekastakaan ei mitään ennakko-oireita tms ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutama päivä sitten kotiuduttu Kreetalta. Rv:t 25-26 siellä vietettiin ja hyvin meni. Lennolla (3,5 h) en käyttänyt tukisukkia ja ainakaan en huomannut mitään turvotuksia. Aurinkoa otin ja söin fetaa, tsatsikia, irtojäätelöä ym. Ajattelin, että tuskin paikalliset naisetkaan näitä raskauden aikana karttavat...??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^sama juttu, itse olin Kreikassa rv. 17 ja kaikkea kyllä söin hyvällä ruokahalulla, tsatsikiakin niin, että korvista tursusi :P ja siksi on tässä muutama viikko mennyt, ettei mitään kreikkalaiseen viittaavaa ole tehnyt mieli, nyt voisi taas maistua. Vettä kannattaa juoda litra tolkulla, itse säästyin hyvin turvotukselta, mitänyt vähän se ruoan ahmiminen pääsii vaa'alla painamaan... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkistitteko mistään, oliko feta tehty pastöroidusta maidosta? Tai Tsatsiki? Voi että, mäkin niiiiin haluaisin syödä kaikkea siellä :P. Hmm, tarviikin tarkistaa Kreikassa asuvalta ystävältäni että onko yleisesti kaikki pastöroitua vaiko ei ole...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites sitten aurinkovoiteet, oletteko käyttäneet ihan perus-Niveaa vai jotain apteekin merkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsittääkseni aurinkorasvoja saa odottaja käyttää ihan normaalisti. Se ei imeydy ihon pintaa syvemmälle. Luin tän jostain vauvalehdestä.

 

Itse käytin/käytän ihan tavisaurinkovoiteita, samoja joita muutenkin käyttäisin (siis jos en olisi raskaana).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ no mä taas jostain lähteestä luin (oisko ollut joku Vauva-lehti myös, en oo varma...), että suositellaan välttämään isojen ihoalueidin rasvaamista ainakin :huh:. Ja jostain luin, että ne apteekin tökötit, jotka on ihan pikkulapsillekin soveltuvia niin ois parempia. Toisaalta tuntuu ihan hassulta nyt alkaa jotain aurinkorasvoja välttämään, onko jo hätävarjelun liioittelua :P?!?.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli sitten raskaana tai ei, kannattaa suosia fysikaalisia suodattimia ja välttää kemiallisista etenkin oksibentsonia (inci: Benzophenone-3). Lisätietoja oksibentsonin haittavaikutuksista löytyy mm. tästä EWG:n artikkelista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemusta lentojen perumisesta raskauden takia? Kirjoittaako lääkäri sitä varten todistuksen, jos siis kyse on "vain" pahoinvoinnista?

 

Meillä varattuna matka itä-eurooppaan, ja jos olen raskaana (siis jo, tuskin on tärpännyt tästäkään kierrosta :)) silloin on viikkoja kasassa 7 eli todennäköisesti kärsin pahoinvoinnista jos sellaista on tulossa. Hotellin saa peruttua 3 pv ennen lähtöä ilman kustannuksia mutta entä finnairin lennot? En todellakaan halua lähteä reissuun mikäli olen pahoinvoiva, kärsin oksennuskammosta ja se ei ole mukavaa kotonakaan, saati sitten jos olisi vieraassa maassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Just juttelin tuosta vakuutusyhtiön kanssa. Peruutus onnistuu raskausvaivojen takia samalla tavalla kuin muissakin sairauksissa. Tyyliin jos lääkärin mielestä on aiheellista kirjoittaa sairaslomaa. Pelkkä normaali/lievä pahoinvointi, tai raskausvaivojen esiintyminen sinänsä ei korvauksiin riitä, mutta sullahan on tuo fobia lisänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ^ Kannattaa varmaan lueskella Finnairin nettisivuilta heidän toimintatapojaan, mutta ainakin valmismatkan voi perua lääkärintodistuksella ja nimenomaan todistuksella siitä, että ei ole kykenevä matkustamaan. Sitä kuinka voimakasta pahoinvointi on JOS sitä on ja sen vaikutuksesta matkustamiseen on sitten toinen juttu.

 

muoks. sunniva ehti väliin, mutta samoilla asioilla tässä näemmä ollaan. :)

Edited by Johmi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now