Kirppu82

Matkustelu raskaana

681 posts in this topic

Mulla on suunnitelmissa lähteä elokuun ekalla viikolla Pärnuun viikoksi. Olen silloin viikolla 36.

Syntyy jos on syntyäkseen, kai sielläkin sairaala on. Ainut ongelma on tuoda vauva Suomeen, mutta eiköhän se laivaan mahdu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päädyin sitten ottamaan oman matkavakuutukseni lisäksi Eurooppalaisen matkavakuutuksen, joka kattaa myös äkilliset, raskauden aikaiset välitöntä hoitoa vaativat tilanteet. Soitin vielä ja varmistin asian. Hinta viikon matkalle 20 euroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo hinta ei kyllä musta ole paha, jos sillä saa laajennettua omaa vakuutusta. Pieni hinta siitä, että saa tarvittaessa apua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin muutaman päivän lentoreissulla (lennot pari tuntia) viikolla 34. Lennoilla ei ollut ongelmia, eikä muutenkaan. Jouduin todistamaan raskauden keston ennen toista lentoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt alkuraskauden aikana ulkomailla ja hyvin on sujunut, on pitänyt vain olla varovainen ruokien kanssa, eli en ole syönyt buffan juustoja.

Edited by PinkOlive

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion kanssa ottaa Eurooppalaisen kun oma matkavakuutus (IF) ei korvaa mitään raskaudesta aiheutuneita kuluja rv 29 tai sen jälkeen. Eurooppalainen on edullinen lyhyille pätkille. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lennettiin rv 8 Espanjaan ja takaisin tultiin rv 10. Jännitin matkaa ihan sairaasti ja siitä johtuen varmaan sainkin menkkamaisia juilintoja alavatsalle. Jännitys oli kuitenkin ihan turhaa, ei käynyt mitään. Vältin parhaani mukaan kaikkea mistä voisi saada jotain tartuntoja, mutta söin silti monipuolisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan sitten juuri k1rs1kka, tai kuka muu vaan :) kertoa mulle, että uskallanko mä syödä mitään maitotuotteita espanjassa? Onko ne pastöroituja? Vältänkö hysteerisesti kaikkia juustoja vai kuinka toimia? Mites jäätelö ja jugurtti? Äyriäisiin en koskis pitkällä tikullakaan, vaikken oliskaan raskaana, mut kalaa varmaan uskaltaa syödä jos on hyvin kypsennetty? Oisko jotain muuta vielä mitä täytyis huomioida? Barcelonan reissu on just varattu (JEE!!) mutta täytyy perillä ollessa huomioida myös tuo masulainen.

 

Mun pitää varmaan pakata jotain eväskeksejä mukaan jo suomesta lähtiessä, muutun ihan hirviöksi jos olen ylinälkäinen ja siinä tilassa jos pitää vielä valkata syömisiään niin.. ei kiva. Kenellekään.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan sitten juuri k1rs1kka, tai kuka muu vaan :) kertoa mulle, että uskallanko mä syödä mitään maitotuotteita espanjassa? Onko ne pastöroituja? Vältänkö hysteerisesti kaikkia juustoja vai kuinka toimia? Mites jäätelö ja jugurtti? Äyriäisiin en koskis pitkällä tikullakaan, vaikken oliskaan raskaana, mut kalaa varmaan uskaltaa syödä jos on hyvin kypsennetty? Oisko jotain muuta vielä mitä täytyis huomioida? Barcelonan reissu on just varattu (JEE!!) mutta täytyy perillä ollessa huomioida myös tuo masulainen.

 

Mun pitää varmaan pakata jotain eväskeksejä mukaan jo suomesta lähtiessä, muutun ihan hirviöksi jos olen ylinälkäinen ja siinä tilassa jos pitää vielä valkata syömisiään niin.. ei kiva. Kenellekään.

Mun isoin ongelma Espanjassa (rv:t 9 ja 10) oli se, että olisin tarvinnut usein jotain suolasta (eli ei makeaa) välipalaa. Nuo välipalakeksit ovat hyvä vaihtoehto. Paikan päällä kaikki pieni tuntuu olevan makeaa.

 

Maitotuotteiden kanssa oli vähän niin ja näin. Mä en käyttänyt ravintoloissa ym. mitään kypsentämätöntä juustoa tai maitoa. Meillä oli kuitenkin oma jääkaappi ja sinne löydettiin kaupasta tuoteselosteita tarkasti lukemalla maitoa ja juustoa, jotka oli pastöroitu. Jugurtin kanssa oli sama juttu, eli niissä ei mainittu pastöroinnista -> jätin oman mielenrauhan takia syömättä.

 

Kypsennetty kala on ok. Jos syöt lihaa, niin sen kypsyyden kanssa kannattaa olla tarkka. Salaattia mä en juuri ravintoloissa syönyt. Mä olin tuon asian kanssa tosi varovainen, mutta en halunnut ottaa turhia riskejä. Joku muu olisi voinut vetää salaatit ilolla, mut mä tyydyin kypsään pääruokaan. Mun ratkaisu perustui sille, että välimeren maissa toksoplasmoosi on yleisempi.

 

Kokonaisuudessaan mä kärsin vähän siitä, että normaali ruisleipää-kasviksia-luonnonjugurttia -välipalasysteemi jäi uupumaan. Liian usein jouduin turvautumaan nälissäni ja oikeiden ruokien välillä minisipsipusseihin tai ranskalaisiin, vaikka oikeasti olisi tehnyt mieli jotakin raikasta. Loma-aika oli kuitenkin niin lyhyt, että mun puntarissa painoi enemmän turvallisuus kuin ehdoton terveellisyys. Kompensoin kasvis- ja maitotuotevajettani aika tehokkaasti heti kun palasimme reissusta :D

 

Listeria- ja toksoriskit ovat kai Suomessa aika pienet, mutta ulkomailla isommat. Huono tuuri pitää olla, jos sellaisen saa, mutta koska seuraukset ovat kohtalokkaat, niin mä valitsin aika tarkan linjan.

 

Matka oli kuitenkin tosi onnistunut, enkä mä kokenut ruoan tarkan valitsemisen mitenkään hurjasti rajoittavan olemista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan lähdössä tänään Berliiniin, ou jea!

Otettiin sitten sellainen huoneistohotelli, jossa voi tehdä itse ruokaa. Osittain päädyttiin tähän mun erikoisruokavalion takia, kun ei ne ulkomailla tajua keliakiaa niin hyvin kuin Suomessa. Mutta tuntuu turvalliselta lähteä nytkin, kun tämän raskauden takia tulee olla tavallista tarkempi.

 

Ravintoloissa varmaan käydään, mutta takaporttina on tämä oma keittiö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tulimme viikko sitten Kreikasta lomailemasta. Koko loman ajan söin oikein urakalla kreikkalaista salaattia, jossa on tietenkin fetaa. Liha on etonut koko raskauden ajan, joten aika pitkälti salaatti- ja pastalinjalla menin koko reissun. Koko reissu sujui oikein hyvin ja kreikkalaisen salaatin himo vaan jatkuu. :)

 

Minäkin otin tuota reissua varten Eurooppalaisen matkavakuutuksen, koska omani ei olisi korvannut mitään raskaudesta johtuvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mää lähden miehen kanssa ihan kaksin oikeen kyuherus lomalle raskaan vuoden jälkeen ku oon viikolla 26 raskaana.

pityäisi kai soitta aja ottaa kunnon vakuutus....en malta odottaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me puolestaan autoilimme Pohjois-Norjaan ja takaisin Lapin kautta pari viikkoa sitten, mulla siis tuolloin menossa viikot 16-17. Autossa tuli istuttua koko reissulla reilut 3000 km, ja hyvin meni. Jaloittelua, kuskin vaihtoa ja kunnon taukoja vähän väliä, lentosukat oli kyllä jalassa niin sujui kaikin puolin hyvin. Lisättäköön vielä tähän, että olen perusterve ja raskaus on sujunut ongelmitta tähän asti, eli sen puolesta reissussa ei onneksi ollut ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos eevi kattavasta vastauksesta! Mulla on sama ajatusmaailma, että loman aikana on luultavasti pakko tinkiä terveellisyydestä turvallisuuden vuoksi, mutta toisaalta se viikko on kuitenkin niin lyhyt aika, että muutama ylimääräinen ranskisannos ei koko palettia kaada. Laitan edelle sen, että meidän perheellä ois kivaa reissussa, enkä mä kiukkuais nälkääni :)

 

Hyvä tietää, että pikkusuolaista on sieltä hankalampaa saada, osaan siis varautua jo lähtiessä. Mullakin nimenomaan tekee mieli suolaisia välipaloja, ei niinkään makeaa. Taidanpa sit juoda matkan ajan teetä kahvin sijaan, niin ei tartte tuota maito asiaa pohtia. Muutenhan siellä ei varmaan ihan maitoa tule juotua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on varattuna 4 päivän matka Prahaan kun olen raskausviikolla 21. Hieman jännittää ettei vaan sattuisi mitään, mutta luottavaisin mielin kuitenkin odotan jo reissua. Reissu on varattu Ebookersin kautta, otin siitä sitten matkavakuutuksen samalla...

 

Mitähän tuolla Prahassa syömisten suhteen kannattaisi vältellä??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tahtoisin päästä sinisten vesien äärelle vielä kerran. Mitä mieltä olette, uskaltaako osallistua katamaraani reissulle jossa snorklataan ihan urakalla? Viimeksi katamaraani oli aikamoista heilumista..Eka raskaus ja ei yhtään tiedä mitä uskaltaa tehdä. Ajattelin matkaa tuossa puolivälissä raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen ollut 2 kertaa katamaraanilla snorklausreissulla ja ryskytti kyllä merellä välillä niin lujaa, että tuolloin ei-raskaanakin tuntui välillä, että sisuskalut irtoaa :wacko: Hauskaa oli kyllä, mutta kovaa menoa! Jos sun ei ole pakko varata sitä katamaraaniretkeä etukäteen niin sinuna odottelisin mahdollisimman lähelle lähtöaikaa, että tietäisi mikä on oma kunto. Itse snorklaushan on tosi rentouttavaa, mutta tuo aluksen pomppiva meno voi tehdä pahaa. Ei kai siinä sentään istukan irtoamisriskiä ole? En kyllä osaa sanoa. Kannattaa kysäistä neuvolasta (vaikka tuskin ne mitään tietää katamaraanipurjehduksesta, mutta jos vaikka vertaisi trampoliinilla pomppimiseen?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin alkuraskaudesta Prhassa ja ei ollut helppo reissu alkuraskauden pahoinvoinnin vuoksi :girl_sad:

Kaikki hajut yökötti, niin että jouduin oksentamaan kaduilla oleviin roskiksiin. Näin jälikäteen huvittaa.

 

Nyt olen lähdössä rv 26 Roomaan. Nyt jo jännittää, miten jaksan kävellä kuumuudessa. Pitää kai vain muistaa juoda tapeeksi ja pitää taukoja riittävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matkustin autolla ja yöjunalla makuuvaunussa rv 30. Auton ja junan tärinä laukaisi mulla paljon harjoitussupistuksia. Vaikka supistukset olivatkin kivuttomia, oli silti aika epämiellyttävää, kun maha oli vähän väliä kireänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Azoreilla (kuuluu Portugalille) ihan alkuraskaudessa, muistaakseni raskausviikoilla 4-6 viikon verran. Söin kyllä salaatteja, lihaa, kalaa yms. ihan hyvällä omatunnolla. Mätiä en syönyt. Se taisi olla ainut, joka jäi pöytään. Viinin lisäksi.

 

Nyt olen lähdöss Norjaan rv 14. Se ei stressaa, Norjassa varmaan ruoka-asiat on jotakuinkin kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt mietityttää ja kovasti.

 

Tarkoitus oli lähteä Thaimaaseen, mutta reissun aikaan olisi raskausviikkoja n. 28-30 ja esikoinen tuloillaan.

Onko mitään järkeä??

 

Matkaa ei siis vielä ole varattu, joten mitään ei myöskään ole menetetty (paitsi ajatus ihanasta lomasta, mutta toisaalta jos peruutuksen syy on odotettu vauva, ei siitä olla pahoillaan!).

 

Tarkoitus olisi varata lennot ja majoitus erikseen. Majoituksella ei ole kiire, mutta lennot toki olisi kiva varata mahd. pian. Saako vakuutusyhtiöltä tai Finskiltä rahoja takaisin, jos matkan varaa, ja sen joutuukin peruuttamaan jos raskaus ei etene normaalisti (eikä lentoa suositella)?

 

Vai, onko parempi keskittyä odotukseen ja siirtää reissua suosiolla vuodella ja matkustaa sinne sitten kolmistaan???

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En tiedä osaako joku vastata suoralta kädeltä varmaakin tietoa, mutta kannattaa kaivaa Finnairin matkaehdot ja vakuutusyhtiön korvausehdot esille, sieltä aika varmasti löytyy tieto. Paljonhan on tässä ketjussa ollut puhetta, että monet matkavakuutukset ei korvaa melkein mitään raskaudesta johtuvia juttuja. Itse matkustin etelä-eurooppaan rv23-24 viikoksi ja reissu meni tosi hyvin! Maha oli vielä sen verran pieni ettei ollut tiellä pahemmin ja vointi oli muutenkin erinomainen. Ainut mikä oli vaikeaa, oli istuminen 4h lennolla, kun siinä mulla pyrki selkä väkisinkin kipeytymään. Meidänkin piti alunperin ottaa hotelli ja lennot itsenäisesti, mutta päätinkin että raskauden takia on valmismatka turvallisempi, kun hätätilanteessa olisi vaan voinut soittaa matkanjärjestäjän numeroon ja sieltä olisi saanut apua 24/7 omalla äidinkielellä.

 

Noin kuukautta myöhemmin olisi kyllä oman voinnin puolesta ollut todella paljon raskaampaa matkustaa. Jalat ei ole enää useampaan viikkoon (nyt on melkein rv32) jaksaneet pidempiä kävelylenkkejä (esim. kaupungilla kaupoilla pyörimistä) ja selkäsäryt on myös tulleet iltojen kiusaksi. Niin ja muuten oli ärsyttävää tuolloin etelänreissulla yrittää ruskettaa selkäpuolta, kun mahallaan ei enää pystynyt makaamaan :D

 

Eli kannattaa lukea ne sopimusehdot ja vaikka vielä soitella perään ja varmistaa, että millaisista syistä saa matkan perua vielä viime tingassa. Riittääkö liitoskivut ja muut säryt syyksi vai pitääkö olla paljon supistuksia ja ennenaikaisen synnytyksen vaara tms. vakavampaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Finnair, turkish airlines ja monet muut vaativat lääkärintodistuksen 28 viikolta eteenpäin eli sellainen tarvitsee ainakin hankkia. Muutenkin on tietty oltava mukana neuvolakortit yms, josta näkyisi, että millä viikolla ollaan, sillä lentoyhtiön ei tarvitse uskoa matkustajaa, jos hän selittää olevansa viikolla 25.

 

Meillä on matka thaimaahan, kun olen 21 - 23 tai jotain sinnepäin. Toivottavasti kaikki menee ihan hyvin. Katukioskeista en aio ruokaa napsia, ja muutenkin vähän katsella mitä suuhun laittaa.

 

Muuten vähän OT, mutta kun katselin lentoyhtiön tietoja jenkkien matkaa varten, joka on jo kuukauden päästä (rv 11 - 13). Siellä lentoyhtöt (american, south west) sanovat vain, että viikkoa (vai oliko se kaksi) ennen due datea ei saisi matkustaa... Hmm. Paitsi, jos on lääkärintodistus. Eli ihan eri meininki siellä. Enpä haluaisi koneessa synnyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now