Kirppu82

Matkustelu raskaana

681 posts in this topic

Kiitos tuesta nöpö! Pitää vaan luottaa, että perusvinkeillä eli tukisukilla, veden juomisella ym. kaikki menee hyvin. Onneksi lento ei ole kovin pitkä, noin 4 tuntia.

 

Ja voihan sitä kaikenlaista tapahtua muutenkin, siis kotona. Eli turhat pelot tässä vaiheessa pois :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmas raskaus menossa, nyt vasta rv 6+6. Saatiin mahdollisuus lähteä elokuun alussa miehen kanssa kaksin pitkäksi viikonlopuksi Pohjois-Italiaan. Viikkoja olisi tuolloin 28+4 - 29+0. Hieman aiemmin olisi kiva mennä, mutta se ei taida onnistua. Mennäkö vai ei... ? -pohdinta on raastavaa.

 

Aikaisemmista olen ollut tuossa vaiheessa hyvässä kunnossa, toki väsyneempi esim kävelyn jälkeen kuin normaalisti. Mutta toisaalta tietää, että raskaudet ovat erilaisia, tämä on ainakin alkuraskauden osalta ollut sellainen, että onneksi nyt ei ole reissua minnekään, eipä siitä näin huonon olon kanssa juuri nauttisi.

 

Mitäs mieltä Italianreissusta ollaan noilla viikoilla ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shuttle, mä olin esikoisesta rv28 pitkän viikonlopun Ranskassa. Ihan hyvin sen jaksoi, mitä nyt kävelyt vähän väsytti eikä tietty samalla lailla jaksanut kuin ennen raskautta. Mutta jos ottaa vähän hitaammalla tahdilla, niin tuskin siinä mitään ongelmaa on. Mä siis kyllä tarttuisin mahdollisuuteen kahdenkeskisestä lomasta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huhhuh, täällä olisi työmatka nyt rv 19 tulossa, ja todellakin tuntuu ettei jaksa. Selkä, pää ja häntäluu kipuilee, yöt nukun huonosti stressin takia valvoen ja reissussa on muutenkin rankkaa ja ruokailurytmit surkeita ja täysin toisten ehdoilla. En oikein tiedä mitä tehdä, kun tuntuu etten selviä siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shuttle, itse olin viikon lomamatkalla Italiassa viikolla 32, ja kyllä kannatti! :) Lämpö teki todella hyvää liitoskivuille, ja lomailin sellaisessa paikassa (maaseudun rauhassa), jossa oli suorastaan pakko ottaa iisisti ja lueskella uima-altaan reunalla. Kiertelimme ja retkeilimme toki myös, mutta kun seurueessa oli raskaana olevan lisäksi lonkkavaivainen, oli tahti rauhallinen. Eli jos on mahdollisuus itse vaikuttaa matkan tahtiin ja mennä oman voinnin mukaan, niin suosittelen ehdottomasti! Mihinkään pakkotahtiseen kaupunkinähtävyykisen kiertelyyn en kyllä lähtisi, mutta puistoissa ja kahviloissa istuskelu onnistuu yleensä hyvin vielä loppuraskaudesta. En väheksyisi myöskään sitä, että lomalla ei yleensä tarvitse pyykätä, tiskata, siivota yms., joten sikälikin matka voi olla rentouttava. Lentomatkatkin ovat hyvin kohtuulliset Italiaan, tukisukat tai tuki stay upit vain jalkaan!

 

Minusta lomamatkoja ja työmatkoja ei muuten voi ollenkaan verrata keskenään, työmatkat tuntuvat tosiaan rankoilta kun joutuu ramppaamaan tiukan aikataulun mukaisesti, edustamaan ja esiintymään. Olisiko Ella mahdollista sopia matkan lomaan jotain tunnin lepotaukoja hotellihuoneessa tai vastaavaa? Minkä tyyppinen matka on kyseessä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollut puhetta että lähdettäisiin heinäkuussa Turkkiin tai Bulgariaan tai johonkin muualle mutta viikkoja olisi silloin 31 tai 32. Vähän kyllä epäilyttää lähteä.. Mitäs mieltä ootte siitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mua ehkä vähän epäilyttäisi hygienia varsinkin Bulgarian suhteen, vatsatauti voi käynnistää sitten puolestaan synnytyksen...

 

Matkalle kannattaa ehdottomasti lähteä raskaana, mutta oloaanhan ei voi millään ennustaa. Kaveri oli viikolla 32 Kreikassa ja mitään ongelmaa ei ollut. Itselläni iski nuo hermokivut päälle, joten en olisi selvitynyt edes lentomatkasta. Mutta mistäs sen olisi voinut aavistaa?

 

Mä olin reissussa Barcelonassa kun viikkoja oli kasassa n. 15. Hyvin meni, ainoastaan ruokarajoitukset koskien Espanjaa olivat ihan hurjat, söin viisi päivää oliiveja ja perunaa. :D

 

Wienissä olimme samat 5 päivää kun raskausviikkoja oli kasassa 24, hyvin meni tuokin reissu. Jaksoin vielä kävellä tuntikausia ympäriinsä ja mitään ongelmia ei ollut minkään suhteen, yhtenä matkapäivänä piti nukkua päiväunet. :)

Edited by Juliet

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä kuulla positiivisia kokemuksia, sillä itselle viime viikolla esikoisesta plussanneena nousi eilen kylmä hiki, kun mietin, että mulla on kolmet lentoliput varattuna täksi kevääksi.

 

Olen tulossa Suomeen viikolla 14 viideksi päiväksi, Italiaan viikoilla 21-22 myöskin viideksi päiväksi ja Suomeen kesälomalle viikoilla 27-31. Sen tiedän, että toiselle Suomen lomalle pitää hankkia jo todistus lääkäriltä, jotta saa lentää. Muuten haluan uskoa, että jos kaikki menee hyvin, jaksan nuo matkat. Suomen lomat ovat yleensä melko kiireisiä, mutta nyt pitää vaan osata hiljentää tahtia. Vai mitä mieltä olette konkarit, kuulostaako liian hurjalta tahdilta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Willow oon konferenssissa nämä päivät ja konferenssi ei ole suoraan hotellilla, joten lepotauot ei millään onnistu. Lisäksi mua pelottaa se, että lounaaksi on todennäköisesti jotkut kämäset sämpylät, joten ruokamäärä ei riitä millään, JOS se on edes raskaalle sopivaa. Eikä kauppaa lähimaillakaan. Ahdistaa kyllä koko ajatus reissuun lähdöstä, tuntuu että en mitenkään jaksa. Muutama viikko takaperin peruin viikonloppulomamatkankin siitä syystä, että en jaksanut, mutta saati sitten tätä.... Ja töissä ei kyllä tähän(kään) heru minkäänlaista ymmärrystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naeene, Turkissa oon kyllä ollut ihanalla rentoutuslomalla (en raskaana), joka varmasti tekisi hyvää loppuraskaudessakin, mutta mun toinen lapsi syntyi täysin oppikirjamaisen hyvin sujuneen raskauden päätteeksi shokkina rv 31+3, joten mua ei ikinä saisi noilla viikoilla paikkaan, jossa en haluaisi synnyttää tai jättää lastani pariksi kuukaudeksi sairaalahoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Presiocidad: Mulla on ulkosuomalaisena lähes identtiset suunnitelmat Suomen lomille, nyt olin just rv 15-16 ja meni tosi hyvin eli ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa, seuraava on rv 21 ja uskon että menee vielä samaan malliin, ja vika reissu olis rv 30-31 kesällä. Mulle ongelmana ei ole että reissut olisivat rasittavia, koska meillä on kaksi pientä lasta ennestään ja Suomessa heille riittää koko ajan hoitajia, toisin kuin kotona, eli saan oikeasti levätä lomalla. Pieni ongelma on se, että edellinen lapsi syntyi yllättäen 2 kk etuajassa, mutta vaikken muualle matkustaisi niin Suomeen kyllä, koska siellä on saatavilla ensiluokkaista hoitoa, jos jotain sattuu. Mä voin käsittääkseni lentää viikoille 36 asti Suomeen ilman lääkärintodistusta, kyseessä on vaan parin tunnin lento Lufthansalla.

 

Ella: Jos susta tuntuu, että reissusta tulee kohtuuttoman raskas, kysy vaan rohkeasti sairaslomaa. Tai voisko joka tapauksessa käydä lääkärin juttusilla kysymässä mielipidettä asiaan. Jos ei meinaa saikku lääkärin puolesta onnistua etkä oikeasti kuitenkaan jaksa pitkää työmatkaa (ei mikään ihme niillä viikoilla), kerro että sulla on kovasti harjotussupistuksia, sillon ei ole hyvä lentääkään.

 

Naeenelle vielä pitää tarkentaa tota edellistä kommenttiani, että siis eihän mulla siis koko raskaus ihan oppikirjan mukaan mennyt, jouduin vuodelepoon kaksi viikkoa aikaisemmin, mutta se syy siihen eli lapsivesien meno yllättäin oli todella shokki, ja pelottavaa kun olin reissussa, vaikka olinkin vain muutaman sadan kilometrin päässä synnäristä. Siihen asti oli kaikki mennyt hyvin, kävin normaalisti töissä ja jumpissa jne. Mutta eihän tuo kovin yleistä ole, suomessa 6 % synnytyksistä on ennenaikaisia ja vielä harvempi käynnistyy tuolla lailla vesien menolla ilman ennakkovaroituksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Hyvä kuulla positiivisia kokemuksia, sillä itselle viime viikolla esikoisesta plussanneena nousi eilen kylmä hiki, kun mietin, että mulla on kolmet lentoliput varattuna täksi kevääksi.

 

Olen tulossa Suomeen viikolla 14 viideksi päiväksi, Italiaan viikoilla 21-22 myöskin viideksi päiväksi ja Suomeen kesälomalle viikoilla 27-31. Sen tiedän, että toiselle Suomen lomalle pitää hankkia jo todistus lääkäriltä, jotta saa lentää. Muuten haluan uskoa, että jos kaikki menee hyvin, jaksan nuo matkat. Suomen lomat ovat yleensä melko kiireisiä, mutta nyt pitää vaan osata hiljentää tahtia. Vai mitä mieltä olette konkarit, kuulostaako liian hurjalta tahdilta?

 

Mun mielestä ei kuulosta yhtään liian hurjalta tahdilta, kunhan voit hyvin. Jos tulee esim. ennenaikaisia supistuksia voidaan määrätä ihan vuodelepoon ja sitten jää reissut tekemättä. Mutta noita nyt on turha murehtia etukäteen, eli tilanteen mukaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Chokoladen ja Juliet! Ollaan toki varauduttu siihen, että kaikkea voi sattua ja sitten vaan menee reissut sivusuun, mutta en haluaisi hysterisoituakaan. Eli näillä suunnitelmilla mennään ja muutetaan sitten tarpeen mukaan! Näin ulkosuomalaisena kun nuo Suomen reissut on älyttömän tärkeitä, niin ihan ensimmäiseksi niistä ei haluaisi luopua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo olen ulkosuomalaisena aivan samaa mieltä, ja justiin tuo rv 31:n reissu on tosi tärkee, kun sen jälkeen ei oikein tiedä koska pääsee seuraavan kerran :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaapa ikävältä Ella! Jos tuosta ei mitenkään voi luistaa, niin kannattaa varmaan varata mukaan mahdollisimman paljon hyvin säilyvää evästä (hedelmiä, pähkinöitä, rusinoita, proteiinipatukoita...). Onpa kyllä aika kämäinen seminaari, jos tarjoilut ovat noin ankeat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tulossa reilun viikon häämatka Italiaan toukokuussa viikolla 27+ ja oon kyllä menossa ja toivon vaan että pärjään :girl_in_love:

Lento ei onneks oo pitkä (3,5h) ja autolla liikutaan jonkun verran, mut odotan kyllä innolla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naeene oisko teillä mahdollista lähteä johonkin ruoaltaan "turvallisempaan" paikkaan..? Vaikka Kreikkaan tai Kanarialle..?

Kun noi on just niitä vähän epäilyttäviä paikkoja hygienian suhteen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Willow, oli kiva kuulla positiivisia kokemuksia noinkin myöhäisillä viikoilla tehdystä reissusta! Itse oon tosiaan lähdössä tuotapikaa New Yorkiin rv. 30+1 (paluu siitä viikon päästä) ja vointi kun on edelleen ihan hyvä, olen vaan valmistautunut pitkähköön lentoon tukisukilla, jumppaohjeilla ja aikeella muistaa juoda paljon ja usein. Perillä saa mennä omaan tahtiin eikä tarvi ottaa stressiä kiertelystä, joten pakkaan kirjoja mukaan ja istuskelen kahviloissa vilinää fiilistelemässä sitten, kun päivän kiertelykiintiö tulee täyteen. Olen jännittänyt tätä reissua aika tavalla mutta nyt kun se on muutaman päivän päässä ja olo on ihan pirteä eikä juurikaan raskas, niin alan olla ihan tyytyväinen, että sinne lähdetään. Siis "vahinkohan" se oli että lennot tuli varattua ennen kuin raskaudesta oli tietoakaan, mutta onneksi nyt näin että lähteminen näyttää kuitenkin ihan realistiselta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Varmista vain, että sulla on vakuutus hyvä ja kattava. Meillä yksi tuttu synnytti myös ihan yllättäen kovin aikaisilla viikoilla lomamatkalla jenkeissä (mun mielestä viikkoja vähemmän kuin sulla) ja hoito oli mitä upeinta ja 3kk jälkeen pääsivät kotiin saattueenaan lääkäri. En maalaile piruja seinille ja kaikki menee varmasti hyvin, mutta tässä meidän tuttujen tapauksessa voin vaan kuvitella mikä olisi ollut hintalappu ilman kunnon vakuutusta.... ja loppu hyvin kaikki hyvin <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tipilii, olishan meillä varmasti mutta tultiin siihen tulokseen että pysytään täällä Suomessa vain ja keksitään täältä sitten lomakohde viikon ajaksi :) On nuo viikot tosiaan jo aika isot niin ei kannata ottaa riskiä  että synnytys käynnistyisi ulkomailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ostettuna lentoliput USAn länsirannikolle ja matka-ajankohtana olisin viikoilla 33 mentäessä ja 36 tultaessa. Lentomatka on siis pitkä ja vaatii vielä koneenvaihdon. Emme tietenkään lähde, koska minusta (ja miehestä) on jo aika riskiä lentää noin kauas ja noin pitkään. Pelkään mm. veritulppaa, enkä luota tässä tapauksessa mihinkään tukisukkiin tai aspiriiniin.

 

Kysymykseni kuuluu...onko kellään kokemuksia siitä että saako lennosta mitään rahoja takaisin? Matkavakuutus ei korvaa, Supersaver ei korvaa...nuo korvaukset tuntuvat koskevan yleensä äkkillisiä sairastumisia tai kuoleman tapauksia, ei raskauksia. Ja jos rahoja ei saa takaisin niin onko teillä kokemuksia siitä, että jos matkan siirtää ja vaihtaa samalla vähän myös reittiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ostettuna lentoliput USAn länsirannikolle ja matka-ajankohtana olisin viikoilla 33 mentäessä ja 36 tultaessa. Lentomatka on siis pitkä ja vaatii vielä koneenvaihdon. Emme tietenkään lähde, koska minusta (ja miehestä) on jo aika riskiä lentää noin kauas ja noin pitkään. Pelkään mm. veritulppaa, enkä luota tässä tapauksessa mihinkään tukisukkiin tai aspiriiniin.

 

Kysymykseni kuuluu...onko kellään kokemuksia siitä että saako lennosta mitään rahoja takaisin? Matkavakuutus ei korvaa, Supersaver ei korvaa...nuo korvaukset tuntuvat koskevan yleensä äkkillisiä sairastumisia tai kuoleman tapauksia, ei raskauksia. Ja jos rahoja ei saa takaisin niin onko teillä kokemuksia siitä, että jos matkan siirtää ja vaihtaa samalla vähän myös reittiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kaiken tuon saat selville soittamalla lentoyhtiöön, koska riippuu täysin lentoyhtiöstä sekä ostamastanne lippuluokasta, miten peruutus/vaihto onnistuu. Jos kyseessä on halvimmat mahdolliset liput, niin muutokset voivat olla täysin kiellettyjä ja jos taas hiukan kalliimmasta luokasta, niin yleensä pientä korvausta vastaan lentoja saa vaihtaa. Sama juttu reitin muuttamisen kanssa, pientä lisämaksua vastaan voi onnistua.

 

Muuten, Finnairin peruutusturva erikseen lentoyhtiöltä ostettuna kattaa myös raskauden takia tehdyn peruutuksen tietyille viikoille asti ja on halpa, muistaakseni n. 20 euron luokkaa. Itse ostin sen molemmille Suomen lennoille, jotka on tarkoitus tehdä raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lensin raskausviikolla 30. Vauva hermostui kyllä molemmilla lentomatkoilla. Se alkoi kieriä hermostuneesti mahassa ja oma olokin oli aika tukala sitä myöten.

 

Aion lentää vielä raskausviikolla 35 ja takaisin viikolla 37. Jos en synnytä sitä ennen... Tosiaan lento on ihan Pohjoismaissa, muille lennoillehan ei noilla viikoilla enää pääse.

 

(Finnair: Lyhyillä kotimaan- ja Skandinavian-lennoilla saa matkustaa 38. raskausviikon loppuun asti edellyttäen, että raskaus on edennyt normaalisti ja raskauskomplikaatioita tai merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ei ole ilmennyt.)

 

 

Olen joutunut matkustelemaan aikalailla työni vuoksi. Pitkänmatkan bussit menevät, koska niissä saa käännettyä penkkiä. Ainoa ikävyys on vessat. Inhoan todella paljon linja-auton vessoja. Mieluummin käytän pidemmillä matkoilla junaa ja junan vessaa. Vaikka junassa ei minusta olekaan yhtä mukavaa. Tosin niissä voi jaloitella, jos alkaa siltä tuntua. Useimmat pk-seudun paikallisjunienkin vessat ovat ihan siedettäviä. Toki pari epäsiistiäkin on vastaan sattunut. Sen sijaan pk-liikeenteen busseilla matkaaminen on mielestäni jokseenkin tuskaista. Kovat penkit, tärinä, ei vessaa jne. Otan aina sellaisen paikan, jossa ei ole pleksiä edessä, vaan jossa saa ojennettua jalat. Lyhyillä matkoilla bussin epämiellyttävyyttä ei huomaa, mutta toisinaan on ajellut busseilla useamman tunnin päivässä niin silloin se alkaa tuntua epämiellyttäviltä.

Edited by Kurukulla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukaan lentänyt kaukomailla loppuraskaudessa (rv 28 jälkeen)?

 

Meillä on varattu jouluksi 2013 lennot Thaimaaseen, ja kovasti kuumottelee aloittaa kakkosen yritys jos seuraavasti kierrosta... Siitä jos tärppäisi, oli matkalle lähtiessä viikkoja 31+x ja palatessa 33-34. Tuota seuraavasta kierrosta olisi ehkä jo paljon parempi... Lähtö rv 27+x ja paluu 29-30.

 

Perille kun pääsee, niin uskon pärjääväni hyvin, lennot enempi pelottaa... Esikoisen takia onneksi varattu kuitenkin jo eturivin paikat että saa jalat suoraksi ja helposti liikkumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now