Kirppu82

Matkustelu raskaana

681 posts in this topic

Uskaltaisko rv 33-34 lähteä Pärnuun viikonlopuksi? Nyt rv 31 eikä liitoskipuja ja heiveröisiä, tuskin tiedostettuja harjoitussupistuksia kummempaa. Kyllä mä oman tän hetkisen vointini perusteella uskaltaisin jo varata laivaliput (meillä on kyyti Tallinnasta Pärnuun autolla). Mitähän pitäis ottaa huomioon?

No kyllä mä ehkä uskaltaisin, jos ei vielä liitoskipuja tai muuta erityistä ole. Saahan siellä sitten lepäiltyä, jos alkaa tuntua raskaalta :) ei siihen ole sulla kuitenkaan kuin pari viikkoa enää!

Tässä raskaudessa ollaan lennetty 4+ ja 26+ viikoilla Atlantin yli ja Lontoossa oltiin joskus rv 20 paikkeilla. Vielä jaksoi yllättävän hyvin jenkkilennotkin, mutta voi olla, että en jaksa enää tän raskauden aikana istua koneessa. Laivalle olen menossa helmikuun alussa, suunnitelmissa relata paljon ja vähän käydä shoppailemassa nameja :D

Olen lähdössä thaimaan matkalle rv16. Paras aika matkustaa, kun maha ei ole vielä tiellä ja alkuraskauden pahoinvoinnit on ohi. Olen kyllä niin huoleton tämän raskauden kanssa, että syön kaikkea, enkä muista edes, että pitäisi vältellä joitain ruokia. En kyllä oikein tiedäkkään, mitä reissussa pitäisi ottaa huomioon..

Hyvä jos joku pystyy olemaan noin huoleton. Kunhan ei ole liian huoleton (tai päinvastoin liian hysteerinen) eli ääripäät ei ole mun mielestä hyväksi :) Ehkä olisi kuitenkin hyvä edes hiukan miettiä, mitä suuhunsa kannattaa laittaa. Esim. kunnolla kypsennetty ruoka ulkomailla, kasvikset ja vesijohtovedellä huuhtelu - liekö turvallista, riippuu kohdemaasta. Samoin jääpalat yms. perinteiset vaaranpaikat ulkomailla vaikkei raskaana olisikaan.

Itsekin oon matkalle lähdössä, noin rv 9. Matka on vain noin 10 päivää, mutta lennot pitkät vaihtoineen. Vähän jännittää tuleeko pahaa oloa - tällä hetkellä ei ole vielä, mutta kun viikot tästä vielä etenee...saas nähä! Mulla tulossa reissulla paljon merellä/veneessä olemista ja seilaamista ympäriinsä. Matkapahoinvointi (en tosin yleensä kärsi tästä) yhdistettynä raskauspahoinvointiin olis varmasti aika kivaa ;) Kirjoittelinkin jo toiseen ketjuun tästä ja mulle ehdotettiin sea band-ranneketta. Taidan harkita, ties vaikka toimisi.

Reissulla ei ole ketään minulle entuudestaan tuttua henkilöä joten sellaista tukea ei ole paikalla. Uskon kuitenkin, että muut matkustajat (pienryhmä) tukevat minua jos apua tarvitsen ja tietysti ajattelin kertoa raskaudesta heti reissun alussa, jotta tietävät jos olen väsynyt, poden pahaa oloa tms.

Hyvä asenne mamago :)

Olin Thaimaassa tässä raskaudessa rv31-33, enkä ollut kovin hysteerinen vaan söin kaikkea (kypsää) ruokaa mitä ravintoloista ja ruokakaupoista sai.

En syönyt katukeittiöstä enkä tilannut juomiin jäitä (join lähinnä vettä, jonka kanssa ei juur tarjoiltukaan), mutta siinäpä ne mun välttelemät taisi ollakin.

Tottakai järkeä pitää käyttää, samoin kun ei raskaanakin. Juoda pullovettä jne. Olen vaan lukenut paljon keskusteluja, joissa tyrmätään matkustelu raskaana täysin. En jaksa itse hysteerisesti miettiä jokaista suupalaa. Ollaanhan sitä muuallakin raskaana, kuin suomessa.. Olen jopa törmännyt viestiin, jossa sanottiin, että pitkä lentomatka saattaa käynnistää synnytyksen ennenaikaisesti. :D eihän tässä kohta uskalla tehdä mitään!

Edited by mamago

Uskaltaisiko varata Kreikan matkan... Matkaan pääsisin kun viikkoja on kasassa n.26-27. 

Lentoaika olisi siis noin 4 tuntia. Selän kanssa on ollut ongelmia ennen raskautta, joten voisin veikata että niitä saattaa tulla raskauden aikanakin (toivottavasti ei).

Lähinnä askarruttaa se, että jos nyt varaan matkan niin millä perusteilla voin sen perua, että saan matkavakuutuksesta korvauksen peruutuksesta (riittääkö lääkärintodistus sairaslomasta)? Ja jos äitini lähtee mukaan niin voiko hän perua matkan myös minun terveydentilan vuoksi? (siis tottakai voi mutta niin että vakuutus korvaa)

Täytyykö tuossa vaiheessa olla jo lääkäriltä lupa lentämiseen?

Tämä on ensimmäinen raskaus, joten ei mitään kokemusta mikä on olotila tuossa vaiheessa..

Jos jollakin on omia kokemuksia vastaavanlaisista reissuista samoilla viikoilla niin mielellään lukisin.

Käytännöt raskaana olevien matkustajien suhteen vaihtelevat lentoyhtiöittäin, joten kannattaa tarkistaa siltä lentoyhtiöltä jolle suunnittelee lentoja. Osa vaatii todistuksen raskauden tilasta jo 28+ viikolta eteenpäin, osa vasta 36+ viikolta. Käsittääkseni ainakaan lentoyhtiöiden omat peruutusturvat eivät yleensä kata raskaudesta johtuvista terveydentilan muutoksista johtuvaa peruutusta, vaan vain oma tai lähiomaisen vakava äkillinen sairastuminen (tai kuolema) oikeuttaa rahojen takaisin saamiseen. Voisin kuvitella että vakuutusyhtiöillä samansuuntaisia käytänteitä, mutta kannattanee tarkistaa suoraan omalta vakuutusyhtiöltä. Sittenhän joillakin lentoyhtiöillä on olemassa näitä erilaisia joustavia lippumuotoja joissa saa muuttaa esim matkustuspäivää (liekö myös matkustajaa?) tiettyyn päivämäärään asti, sellainen voisi ehkä olla paras vaihtoehto jos ei tahdo ottaa sitä riskiä että rahat menevät hukkaan koska raskauden etenemisestä ei vaan voi tietää.

Itse tein esikoista odottaessa lomamatkan Välimerelle 32. raskausviikolla. Kaikki meni ihan hyvin. Lääkärintodistus lentämiseen vaadittiin ja se mulla oli. Lentokoneessa istuminen ja itse matkustaminen ei tehnyt mitenkään tiukkaa. Mulla ei ollut mitään pahoja raskausvaivoja yleisesti ottaenkaan, mitä nyt sellaista loppuajan kremppaa (liitoskipuja ja vaihtelevasti selkäkipuja, kävely hidasta ja uuvuttavaa). Matka varattiin aikanaan sillä periaatteella että otettiin tietoinen riski siitä että matka voi peruuntua raskaudesta johtuen, mutta koska lennot eivät olleet kalliit ja majoitus paikan päällä ilmainen, se riski ei meitä haitannut. Onneksi päästiin kuitenkin lähtemään. Paikan päällä otettiin iisisti ja mentiin mun jaksamisen mukaan, ja oikein mukavaa oli.

Todennäköisestihän noilla viikoilla kaikki on hyvin ja on vielä mukava matkustaa. Itse varmaan uskaltaisin varata matkan, mutta tiedostaen riskin mahdollisesta peruuntumisesta. Suunnittelisin myös matkan hyvin rennoksi, että voi mennä oman voinnin mukaan eikä yritä liikaa suorittaa. Olo voi noillakin viikoilla jo olla aika raskas, niin sanoakseni, normaalistikin etenevässä raskaudessa. :)  Ja itse varmaan hankkisin varmuuden vuoksi lääkärin mielipiteen ja todistuksen vaikka lentoyhtiö ei sitä vaatisikaan. Onhan se kiva oman mielenrauhankin puolesta matkalle lähtiessä tietää että kaikki on kunnossa eikä ennenaikaisen synnytyksen riskiä ole. Ja jos nyt vaikka pitäisikin paikan päällä jostain syystä muuttaa suunnitelmia ja varata uusi paluulento toiselta yhtiöltä, niin todistus olisi valmiina olemassa. Lisäksi mun mielestä olisi kiva olla paperi olemassa jolla voi todistaa millä raskausviikolla on ja että lentäminen on sallittua, ettei tule sanomista missään vaiheessa matkaa, koska raskauden kestoa on ulkopuolisen aika vaikea arvioida (nimimerkillä iso maha jo varhaisilla viikoilla).

Mä olin ekassa raskaudessa juurikin neljän tunnin lentomatkan päässä viikon lomalla, viikkoja taisi olla silloin 26. Matka meni tosi hyvin, mitään suurempia raskaudesta johtuvia ongelmia ei tullut. Painoa oli kertynyt tuossa vaiheessa jo reippaasti, joten eniten tuntui kävely mäkisillä ja helteisillä kaduilla, mutta eipä siitäkään hikoilua ja hengästymistä suurempaa vaivaa seurannut. Tietenkään ei voi etukäteen tietää, mutta suurimmalla osalla raskaus sujuu ongelmitta loppuun asti ja siten ainakin itse uskaltaisin uudestaankin matkustaa raskauden keskivaiheilla. Mulla ei ollut lääkärintodistusta kun viikkoja oli sen verran vähän, mutta neuvolakortti oli mukana jos joku olisi raskauden kestoa kysellyt (nimim. Myös täällä iso maha aikaisin).

Niin ja helteinen sää saattaa tosiaan uuvuttaa nopeasti, joten kovin kunnianhimoisia kävelyretki- tms. suunnitelmia ei kannata etukäteen tehdä vaan mennä omien tuntemuksien mukaan.

Matkan peruuntumisesta ja korvauksista en sitten osaakaan sanoa mitään.

Edited by RGB

Kiitos Gaia ja RGB

Tarkoitus olisi matkustaa siis Kreetalle, jossa olen käynyt jo viisi kertaa. Eli ei ole paineita että tarvitsisi hulluna kierrellä joka paikassa.

Täytyy tuosta peruutusasiasta kysellä suoraan vakuutusyhtiöstä, jos näissä ei mitään yleistä sääntöä ole. 

Hirveä matkakuume...

Mä oon molemmissa raskauksissa matkustellu, Kanaria rv 4-6, Kreikka rv 12, Thaimaa rv 20-22 ja lyhyitä reissuja rv 26 asti. Lennoilla juonut paljon ja koittanut liikkua. En ottanut stressiä ruoasta, en vältellyt jäitä, hotelleilla otin selvää maitotuotteista jne. Ja tosiaan join paljon vettä.

Jos lähtee pakettimatkalla niin osalla firmoista voi matkan siirtää (melkeinpä ilman syytä) toiseen ajankohtaan/matkakohteeseen tai toiselle matkustajalle lyhyelläkin varoitusajalla. Tietty vakuutuksen kautta voi tietyillä ehdoilla kans perua. Itse en ole pelännyt peruutusta tai sairastumista, koska omissa matkakohteissa pääsee hyvin hoitoon. Meillä lomat on ollu odotettuja ja sujuneet todella hyvin.

Varsinkin nyt kesällä suosittelen Kreikkaa, itse olimme Finnmatkojen matkalla ja heidän blue star hotellissa. Perheille (ja raskaana oleville) loistava valinta. Kannattaa kysellä vaikka ennen varausta vinkkejä matkatoimstoilta.

Tarkoitus olisi olla rv 6 Italiassa. Uskaltaakohan siellä syödä esim. salaatteja tai hedelmiä kojuista (huuhdeltuna)? Edellisestä Italian matkasta on jo yli 10 vuotta, niin ei muisti enää pelaa. Uskaltaisitteko syödä esim. parmesan-juustoa ja kaikkia ravintola-annoksia, siis sellaisiakin joissa on sitä salaattia? Uskaltaako ottaa juomiin jääpaloja?

Mä matkustin ekassa raskaudessa Eurooppaan lentäen vielä tammikuussa kun LA oli maaliskuussa. Ruotsin risteilyllä käytiin helmikuussa. Kummallakaan reissulla ei mitään onglmia ruokien tms. kanssa.

Eihän normaali raskaus ole mikään este matkusteluun tai muuhunkaan tavalliseen toimintaan! Mä matkustin rv 16 Jamaikaa ympäri viikon, julkisilla kulkuvälineillä (en lähtisi kyllä julkisilla kulkemaan enää rv 25 jälkeen, sen verran kuitenkin epämukavaa ja ahdasta) syoden ihan paikallista ruokaa, ja join lähes kaikissa majoituspaikoissa raanavettä, ellei erityisesti varoitettu ettei tulisi sitä juoda. Soin salaattiakin jos sitä lautaselta loytyi. Rv 25 matkustin viikonloppumatkalle 5 tuntia bussilla suuntaansa. Atlantin yli meno-paluu tiedossa rv 28-29. Kunhan ottaa rennosti, juo vettä, ja elää ihan normaalisti, niin eihän matkustamisessa pitäisi olla ongelmia -- ehkä ainoa asia lienee pitkään istumisen epämukavuus, kun massaa kuitenkin on kertynyt joitakin kiloja.

Mulla on aivan mahdoton matkakuume. Todennäköisesti lokakuussa joku kiva pidennetty viikonloppu Pariisissa/Prahassa tms. Raskaana matkustelu ei sinänsä jännitä, mitä nyt ajattelin tsekata kohdemaan ohjeistuksen ruokaa koskien. Sen sijaan lapsen kanssa vähän mietityttää. Keväälle suunniteltu Slovenian reissu ainakin siirtyy myöhemmäksi, ainakin jos mennään kaksin.

Jännä oli huomata,että osalle muutaman sadan kilometrin autoilu on matkustelua. Mulle se on niin arkea, etten osaa pitää sitä minään juttuna. Näin me ihmiset ollaan erilaisia. :)

Minä olen lähdössä rv 17-18 Kroatiaan, ja ainakin yritän suhtautua rennosti syömisiin sun muihin, ja vain nauttia ehkä viimeisestä kahdenkeskisestä lomareissusta pitkään aikaan. Tällä hetkellä vain huolettaa, kuinka viimeaikoina vaivanneet alaselkäkivut häiritsevät matkaa. Suunnitelmissa olisi ainakin reissu luonnonpuistoon, jossa pitäisi kävellä useita kilometrejä, ja muutenkin ulkomaan matkoilla tulee aina käveltyä paljon. Mitä tehdään, jos selkä ei kestäkään kävelyä? Ehkä pitää sitten vuokrata polkupyörät, ja unohtaa maastopatikoinnit :/

Itse reissasin viime raskauden aikana työmatkoilla ihan urakalla: mm. Britannina, Saksa, Italia, Ranska, Sveitsi, Hollanti. Pikkasen katoin, mitä söin, mutta salaattia ym. tuli kyllä syötyä. Ainoa epämukavuus oli noilla suuremmilla raskausviikoilla nousun ja laskun aikana vauvelin aktivoituminen ja potkiminen. Ilmeisesti paineen vaihtelut saivat havahtumaan ja jumppaamaan urakalla. ;)

Kannattaa kattoa, että reissulla on mukana mukavat vaatteet ja hyvät kengät. Niin ja muistaa juoda sitä vettä riittämiin.

Mulla on kans työmatka 145 km, joten en myöskään osaa ajatella "pieniä automatkoja" matkusteluna. :)

Me tehtiin heinäkuun alussa ex tempore -matka Rodokselle, kun mulla li viikkoja n. 22. Ei ollut mitään raskaudesta johtuvia ongelmia, tosin loma sujui erittäin leppoisissa merkeissä lähinnä uima-altaan reunalla esikoisen vuoksi, jonka kanssa ei paljoa huvittanut lähteä nähtävyyksiä kiertämään. Söinkin oikeastaan kaikkea mitä tarjolla oli, mm. fetaa ja salaattia.

Loma Kroatiassa rv 21-22 on sujunut hyvin. Korkeuseroista johtuvat rappusten kiipeilyt on sujuneet hyvin, välillä hiukan happea ottaen. Jäitä olen vältellyt ja joitakin pehmeitä juustoja. Hassulta on tuntunut pallomahasta johtuvat ystävällisyydet esim jonoissa ei ole annettu jonottaa :)

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, joten anteeksi jos aiheesta on jo puhuttu. Siis, onko kukaan lentänyt rv 35? Tarkoitus olisi lentää Tukholmaan heti äitiysloman alun kunniaksi. Käsittääkseni noilla viikoilla saa vielä lentää jos raskaus on edennyt normaalisti. Tarvitaanko lentoyhtiölle lääkärintodistus?

Kikherne, lentoyhtiöillä on eri käytäntöjä, mut monet vaativat todistuksen että on "normaali" raskaus ja miltä viikoilta lähtien sekin vaihtelee. Luulisi että tiedot löytyy lentoyhtiön sivulta. Ja vielä se että kuinka tuore todistus on, eli ei liian aikaisin kannata todistusta hankkia.

Ei nyt varsinaisesti kommenttina edelliseen, mutta jakaisin mielelläni kokemukseni matkustelusta :) olin viime viikonlopun Pariisissa äidin kanssa rentoutusreissulla, 32. raskausviikolla. Lääkäriltä oli todistus, joka piti lentoyhtiöön toimittaa jo etukäteen. Kaikki meni reissussa ihan mahtavasti, jaksoin kävellä ja metrolla liikuttiin. Ihmiset oli tosi huomaavaisia, sain aina istumapaikan yms :) eli voin suositella, jos raskaus vaan on edennyt ongelmattomasti.

Itse lensin parin tunnin lennon viikolla 32 eikä ollut mitään ongelmaa. Tosin mulla ei muutenkaan ollut juuri vaivoja ja vatsakin oli suht pieni. Kannattaa toimittaa lääkärintodistus hyvissä ajoin lentoyhtiölle, itsellä kesti viikon verran ennen kuin sain ok-viestin.

Sain juuri tietää olevani raskaana, ensimmäinen lapsi. Olen muusikko ja lähdössä 10 viikon Eurooppa-kierueelle bussilla (lähtö Saksasta, jonne lennot), matka ajoittuisi raskausviikoille 15-24. Hieman jännittää, vaikka tiedän pystyväni tien päällä keikkoja lukuunottamatta lähinnä lepäilemään voinnin mukaan. Eniten pelottaa joka reissulla bussissa jylläävä flunssa-aalto. Influenssarokotteen aion ottaa, jos siitä olisi jotain suojaa.