Kirppu82

Matkustelu raskaana

681 posts in this topic

Oletteko matkustelleet ihan alkuraskaudesta (vk 4-10)? Itse olen lähdössä pitkälle matkalle ja vaikken olekaan vielä raskaana niin mietityttää josko matkalla tärppäisi ja mietityttää, että mitä jos kuulunkin pahasta alkuraskauden pahoinvoinnista kärsiviin yksilöihin...

 

 

sitä on niin mahdoton sanoa kuka siitä tulee kärsimään ja kuka ei. ja pahoinvointiakin voi hillitä syömällä parin tunnin välein jotain pientä.Ainakin itsellä se vähäinenkin öllö olo meni sillä ohi, kun muisti syödä välipaloja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hepatiittirokotuksiakaan ei saa raskaana ollessa.

 

Juu, ei raskaana ollessa, mutta koska se ei ole elävä rokote, niin mitään varoaikoja rokotteen ottamisen jälkeen ei ole. Soitin juuri Lääkärikeskukseen, ja terkka sanoi, että Havrixin tehoste suositellaan otettavaksi viiden vuoden sisällä, joten vaikka siinä olisi raskaana ja synnyttää välissä niin on reilusti aikaa.

 

edit. Tässäpä se nähtävästi sanotaankin:

 

Aikuiset ja 16 vuotta täyttäneet: Primaarirokotukseen yksi Havrix 1440 ELISA U/ml -annos (1,0

ml).Tehosteannos (1,0 ml) tulee antaa aikaisintaan 6 kuukauden ja viimeistään 5 vuoden kuluttua

ensimmäisestä annoksesta. Tehosteannos suositellaan kuitenkin annettavaksi 6-12 kuukauden

kuluttua ensimmäisestä annoksesta

 

Lähde

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä muistan kun kävin ottaa ton havrixin tehosteen joskus viime kesänä, niin tuli silloin puheeksi et lasta yritetään. kysyi suoraan olenko raskaana ja sanoin, että minimaalisen pieni mahdollisuus, "uskallatko varmasti ottaa rokotteen"... antaa mennä vaan...

 

malariarokotusta saati estolääkitystähän ei saa ottaa raskaana ollessa ja malarian estolääkitystä käytettäessä ei muistaakseni saanut lääkekuurin lopetuksenkaan jälkeen tulla 3-4kk raskaaksi.

 

Vähän senkin takia me Balin ja Lombookin sijaan valittiinkin Thaimaa, kun sieltä ei edellisellä kerralla tarttunut mitään pöpöä mukaan... ja näillä olemassaolevilla rokotuksilla pärjäsi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin yhdestä lääkärinkirjasta, että matkustaminen Välimeren maihin tulisi välttää raskauden aikana toksoplasmoosiriskin takia. Ja olen menossa välimerelle työmatkalla muutaman viikon päästä. Itse olen kyllä ollut huolissaan siitä mitä pystyn syömään ja mitä en sen matkan aikana, mutta toksoplasmoosia on kai aika vaikea valvoa kun ei itse ole pesemässä kaikki vihanneksia ja hedelmiä.

Epäilnen, että olen toksoplasmoosille seropositiivinen (eli olisin sairastanut lievä primaari infektio jo aikaisemmin ennen kun tulin raskaaksi - meillä on lapsuudenkodissa kissoja) mutta en ole varma. Kannattaisiko pyytää että sitä testataan ennen matkaa ja jos olen seronegatiivinen niin myös matkan jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
me ollaan lähdössä toukokuussa Thaimaaseen kahdeksi viikoksi (etukäteishäämatkalle) ja silloin on viikkoja kasassa 19.

 

Onko kellään tietoa voiko mahdollisesti salmonellatartunta olla vaaraksi sikiölle? kun siitä on nettipalstoilla hieman ristiriitaisia kertomuksia...

 

 

mä tulin just viikko sitte thaimaasta.

soittelin moneen kertaan neuvolantädille ja lääkärille et voinko ihan varmasti lähteä.

teratologisesta tietokeskuksesta sain varmuuden ottaa havriks rokotteen ja sieltä sanottiin ettei

salmonellasta ole haittaa sikiölle.

 

reissu meni hyvin mut syömisen kans oli vähän ongelmia kun ei oikein mikään olis maistunu!

takasinpäin tullessa oksensin koneessa,jännitin muutenki pitkiä lentoja et miten kestän ne kun pahoinvointi

on vaivannu koko raskauden ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tulossa Suomeen parin viikon paasta, matkan aikana rv 10-13. Hieman epailyttaa nuo lennot, kun ovat kuitenkin yli 30h ja mulla on ollut pahoinvointia jonkin verran. Pitaa varmankin varata oma snack-bag mukaan...

 

Olen myos menossa muutamaan muuhun Euroopan maahan samalla matkalla (Saksa, UK ja Kreikka). Muuten uskon matkan olevan taysin normaalia elamaa, paitsi Kreikassa arveluttaa vihannesten pesu, etenkin kun me ollaan veneella. Riittaakohan vene-vedella pesu vai pitaisko alkaa pesemaan pullo-vedella...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Luin yhdestä lääkärinkirjasta, että matkustaminen Välimeren maihin tulisi välttää raskauden aikana toksoplasmoosiriskin takia.

 

No voi..... Meidän piti mennä just Välimerelle tänä kesänä äkkilähtönä. Kun on vimppa vuosi kun saadaan olla ihan kahdestaan, kun ollaan oltu muualla viimeksi. Äh. Harmi, kun Evira ei kerro asiasta tämän enempää:

http://www.evira.fi/portal/fi/el__intauti-...toksoplasmoosi/

Tosin ongelma ei ole meidän ruuissa suuri paitsi kypsentämättömistä lihoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mennään Kreikkaan parin viikon päästä, enkä todellakaan aio perua matkaa minkään taudin pelossa. Pidän järjen kädessä ja syön KYPSÄÄ ruokaa. Älkää hyvät ihmiset pelotelko täällä turhan päitten muita!! Kai ne siellä Välimeren maissakin saa lapsia.

:angry:

 

Anteeksi avautuminen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odottavat äidit

 

Raskaana olevan naisen matkailuun liittyvät ongelmat eivät periaatteessa poikkea muiden matkailijoiden ongelmista, jotka yleensä liittyvät suurentuneeseen tapaturmien ja tartuntatautien vaaraan sekä hyvän terveydenhoidon saatavuuteen.

 

Erityisongelma on lentämisen mahdollinen synnytyksen käynnistymistä edistävä vaikutus raskauden loppuvaiheessa, minkä vuoksi lentoyhtiöt vaativatkin lääkärintodistuksen kansainväliselle lennolle haluavilta odottavilta äideiltä. Ongelmattomissa raskauksissa Finnair sallii lentämisen Pohjoismaissa 38. raskausviikkoon asti ja muualla Euroopassa 36. raskausviikkoon asti. Lääkärintodistus on kuitenkin kaikissa tapauksissa välttämätön 28. raskausviikon jälkeen, ja kaksosraskauksissa sovelletaan pari viikkoa tiukempia rajoja.

 

Raskauden aikana veren hyytyminen tehostuu ja veritulppariski kasvaa. Tämä on syytä ottaa huomioon istuttaessa tuntikausia paikallaan ehkä ahtaasti ja epämukavassa asennossa, ja aivan erityisesti lentokoneessa pitkillä lennoilla. Ajoittainen suoristautuminen, jalkojen verryttely ja käytävällä jaloittelu mahdollisuuksien mukaan on suositeltavaa.

 

Turvavöiden asianmukainen käyttö autossa ja lentokoneessa suojaa kasvavaa kohtua äkkitärähdysten vaaroilta.

 

Jotkut infektiotaudit voivat olla raskauden aikana saatuina tavallista vakavampia, esimerkkeinä hepatiitti E ja malaria. Hepatiitti E leviää veden välityksellä ja ilmenee sekä yksittäisinä tautitapauksina että epidemioina tropiikissa. Se on erittäin harvinainen tavallisella turistilla. Hepatiitti E ei johda krooniseen tautiin, mutta raskauden 2. ja 3. kolmanneksen aikana saatuna se aiheuttaa 15–20 %:ssa tapauksista kuolemaan päätyvän fulminantin hepatiitin.

 

Suunniteltaessa malarian ehkäisyä ja rokotusohjelmaa jo todettu raskaus tai raskauden mahdollisuus on otettava huomioon. Rokotuksien antoa vältetään erityisesti raskauden ensimmäisellä kolmanneksella. Toksoplasmatartunnan riski voi olla ulkomailla, esimerkiksi Välimeren maissa, suurempi kuin Suomessa. Odottava äiti voi vasta-ainemittausten avulla varmistua jo aiemmin mahdollisesti saamastaan suojasta. Hyvä ruokahygienia ja raa'an lihan välttäminen sekä pidättäytyminen kissan ulosteiden kanssa kosketuksiin joutumisesta vähentää infektoitumisen riskiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kovin pitkälle mekään ei olla lähdetty, mutta rv 18 oltiin pitkä viikonloppu Riikassa, joka meni vallan mainiosti. Hyvin jaksoin kierrellä kaupungilla aamusta iltaan. Alkuraskaudesta ei olisi ollut niin kivaa, mulla kun oli etova olo ympäri vuorokauden.

 

Mä oon nyt lähdössä samoilla viikoilla Riikaan, pidennetylle viikonlopulle parin viikon päästä. En ole maassa aiemmin vieraillut, niin kysyisin sulta (saa muutkin vastata!) paikan hygieniatasosta? Mulla ei oo mitään hepatiittirokotuksia ja nyt vasta hoksasin, että Itä-Euroopassahan tuo riski on kohonnut. Uskaltaako siellä syödä salaatteja, hedelmiä ym.??? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mennään Kreikkaan parin viikon päästä, enkä todellakaan aio perua matkaa minkään taudin pelossa. Pidän järjen kädessä ja syön KYPSÄÄ ruokaa. Älkää hyvät ihmiset pelotelko täällä turhan päitten muita!! Kai ne siellä Välimeren maissakin saa lapsia.

:angry:

 

Anteeksi avautuminen!!

 

 

Anteeksi jos huoleni sai aikaan mielenpahaa, ei ollut tarkoitus.

En aio perua matkani ja järjen tasolla luulen että varomalla mitä syö niin voi turvallisesti matkustaa noihin maihin. Selvitän vielä neuvollassa ensiviikolla tätä. Sitäpaitsi en ole vielä kuullut yhdestäkään sikiön toksoplasmoositapauksessa vaikka tilastojen mukaan niitä on.

 

Kyllä tiedän, että muuallakin saadaan lapsia ja lapsikuoleisuus niissä maissa on verrattavissa Suomen tasoihin. Syy miksi tämä on mielestäni itselleni ongelma mutta ei sen maan kansalaisille on, että meillä ainoastaan 20% on altistunut toksoplasmoosiin ja saaneet elinikäisen suojan uutta primaari infektioa vastaan. Näissä maissa taas 80% väestöstä ovat seropositiivisia toksoplasmoosille. Amerikassa ja Aasiassa vastaavat luvut ovat taas lähellä 0% koska kyseinen alkueläin ei esinny siellä maaperässä. Maissa jossa tauti on yleinen tehdään odottajille systemaattisesti seulonnat selvitäkseen altistumis-statuksen.

 

Tässä vielä aiheesta linkin

http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/11004

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oon nyt lähdössä samoilla viikoilla Riikaan, pidennetylle viikonlopulle parin viikon päästä. En ole maassa aiemmin vieraillut, niin kysyisin sulta (saa muutkin vastata!) paikan hygieniatasosta? Mulla ei oo mitään hepatiittirokotuksia ja nyt vasta hoksasin, että Itä-Euroopassahan tuo riski on kohonnut. Uskaltaako siellä syödä salaatteja, hedelmiä ym.??? :huh:

 

Mä söin ihan normaalisti kaikkea, lihat luonnollisesti kypsinä. Ainakin niissä paikoissa missä me käytiin, näytti olevan hyvä hygieniataso. (En tietysti ollut takahuoneessa katsomassa... :rolleyes: ) Mä uskoisin että hyvällä käsihygienialla ja järjenkäytöllä selviää vallan mainiosti. Ja tykästyttiin muuten paikkaan sen verran, että varmasti lähdetään uudelleenkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lähdössä Kreikkaan raskausviikolla 28 ja ihan maalaisjärjellä ajattelin pärjätä bakteereiden suhteen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli neuvola ja kysäisin tuosta matkasta. Neuvolan tädin kanta oli, että tervemenoa. Kreikassa on puhdasta ja ruokaa saa syödä kunhan liha on kypsää. Iloisilla mielin mennään!

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Lumikolle vastauksista Riikan matkailuun liittyen . :)

 

Mä olen näillä näkymin lähdössä Vilnaan rv28 ja vielä mietityttää, pitääkö juomaveden kanssa olla erityisen varovainen, esim. tilata juomat ilman jäitä ym.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta juomien tilaamisesta ilman jäitä tuli mieleeni, että ainakin hanalimppareissa on se tiivistepakkaus kytketty suoraan vesijohtoverkostoon. Eli pelkkä jäiden pois jättäminen ei auta niissä. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä join lähinnä kivennäisvesi Riikassa kun limsasta en juuri välitä, ja ne tuli aina pullossa pöytään. Muutenkin Ravintoloissa tuli vedet (oli se sitten kuplilla tai ilman) pullona, aika usein esim. kolakin, jota mies joi. Niitä lienee varsin turvallista juoda. Ja voihan sitä pyytää tosiaan jättämään ne jäät pois... Mun lasissa niitä ei kyllä kertaakaan tainnut olla.

 

Thaimaassa kun oltiin (en tosi raskaana) opas kertoi, että mikäli jääpaloissa on reikä keskellä, niitä voi nauttia turvallisesti, sillä ne on tehty pullotetusta vedestä, ei hanavedestä. Jotenkin se kaiketi liittyi siihen, että ne reiälliset oli teollisvalmisteisia, ei ravintolan/baarin varsinaisesti itsensä tekemiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Lumikolle loistavista vastauksista Riian matkan suhteen. Niin mä itsekin ajattelin, että terveellä järjellä pärjää, mutta kiva kun sai vahvistusta! Niin ja kiva kuulla, että Riiasta tykkäsitte, näin mä oon kuullut aika monelta! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä onkin kannustavia kertomuksia, että matkustaminen onnistuu raskausaikanakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Kreetalla 2 viikkoo häämatkalla, kun mulla oli raskausviikkoja kasassa 27-29. Matka meni hienosti, mitään en oikeestaan tietoisesti vältellyt. NEuvolastakin toivotettiin hyvää matkaa vaan. Ainoo, mikä tuotti ongelmia, niin siihen aikaan siellä oli viime kesän pahin helleaalto ja lämpöä oli pikkasen liiaks. Jalat olikin koko reissun niin turvoksissa, että olin ihan varma että ne räjähtää. Ei räjähtäny ja kotiin päästyä turvotus läks parissa päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Lanzarotella kun menossa oli rv 27. Lennot menivät hyvin, samoin koko loma. Tokihan maha aiheutti pientä rajoitusta liikkumiseen ja kävelymatkat olivat normaaleja lyhyempiä, mutta se ei pahemmin haitannut. Hommasin varmuuden vuoksi lääkäriltä laput lentoa varten, vaikka tiesin etukäteen, että niitä ei välttämättä tarvita, kun viikkoja ei ole yli rv 28.

 

Lisäksi olimme 2 viikon moottoripyöräreissulla Norjassa, kun olin 4. kuulla. Sekin matka meni ihan mukavasti, eikä pyörän takana istuminen tuottanut ongelmia. Päivämatkat oli etukäteen suunniteltu aika lyhyiksi, mutta pystyimme ajamaan pidempiäkin pätkiä, joten suunnitelma muuttui matkan aikana monesti. Majoitus oli teltassa ja sekin sujui ihan hyvin, vaikka etukäteen mietein, että miten pääsen aamuisin ylös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma lensin juuri Australiasta Suomeen rv 10, ja lennan takaisin rv13.

 

Ma pyysin istua siina ensimmaisella penkkirivilla, jotta paasen helposti vessaan (mun Frequent Flyer taso antaa valita istumapaikan melko vapaasti, mutta uskon etta tuo annetaan raskaana oleville muutenkin jos se penkkirivi ei tayty vauvoista). Siina sai myos nostettua jalat ylos, joten se oli loistava juttu! Ei turvonnut jalat ollenkaan, mulla oli toki lentosukatkin jalassa.

 

Mutta taytyy kylla myontaa, etta ruokien kanssa oli ongelmia. Lento tuli Bankokin kautta, enka uskaltanut syoda sielta koneeseen tulleita maitotuotteita, niissa kun ei ollut mainintaa pastoroinnista. Bankokista tulleet salaatit jatin myos syomatta, samoin maitoon tehdyn jalkkarin. Toisessa paaruuassakin tais olla katkarapuja tms joten mulla oli vaan yks ruokavaihtoehto (joka oli laskista nautaa :blink: ). Great.

 

Sydneysta lahdettaessa ei siis ollut mitaan ongelmaa eika sitten Euroopan sisaisilla lennoilla, mutta tuo Bankok-Lontoo vali oli pitka. Onneksi olin varannut mukaan suolakekseja, beef jerkya, hedelmia ja makeita kekseja. Muuten olis tullut kova nalka...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus olisi mennä parin viikon päästä kolmen tunnin lentomatkalle, jona päivänä kyllä yhteismatkustamsaikaa tulee n. 12 tuntia. Katsotaan, miltä tuntuu.. Raskaus silloin viikolla 32.. Taitaa kyllä olla sitten viimeinen kunnon reissu tänä kesänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo lentoyhtiöiden säännöt/suositukset vaihtelevat myös eli kannattaa kysyä etukäteen, nettisivuillakin on aika ylimalkaan monesti mainittu. Kahdesta eri paikasta kysyin tarkennusta, ekalla sai lentää 36 viikkoon asti, sitä ennen EI tarvittu lappua, jos raskaus edennyt normaalisti, meilissä oli vain maininta että suosittelevat lääkärillä käymistä, lapun mukanaan tuomisesta ei ollut mitään mainintaa. Toinen yhtiö taas suositteli (eli vain suositus), että todistus on hyvä olla mukana aina (kun kysyin onko jotain viikkorajaa). Lisäksi ennen paluulentoa uusi todistus, koska näemmä nämä todistukset aika pitkälti pitää olla lentohetkellä tuoreita eli alle 7 päivää vanhoja. Ekalla yhtiöllä pitää käydä heidän lääkärillä, jos raskaudessa havaittu jotain ongelmaa ja haluaa lentää.

 

Noh, kuulostaa kivalle, ettei todistusta tarvitsisi, mutta toisaalta olishan se kiva olla varma, ettei mitään sitten tule lennon aikana. Mulla paluulentoa varten todistus pitäisi hankkia Suomesta (tulee kalliiksi ilman Kelan korvauksia), kun näin joukosta poiketen matkustan sinne lomalle - pois täältä, missä ihmiset yleensä lomailevat :lol: Täällä oon silti kierrellyt maata 30-40 asteen helteissä, tietysti vähän rauhallisemmin on pitänyt ottaa, mutta sama se ei-raskaana olevallekin on, ei täällä kukaan jaksa heilua auringon alla kovin pitkään tai ainakaan en itse jaksanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla muiden kokemuksia matkustamisesta raskausaikana! Meillä on lähtö Italiaan noin kuukauden päästä, jolloin olen viikoilla 12-13. Kunhan pahoinvointi hellittää, niin uskon kyllä pärjääväni ihan hyvin maalaisjärjellä. Toki pyrin huolehtimaan käsihygieniasta erityisen hyvin sekä välttämään kiellettyjä ruoka-aineita vielä tarkemmin kuin kotimaassa.

 

Ennen raskautta ehdimme varata talvilomareissun ensi talveksi Aasiaan. Jos raskaus kuitenkin etenee toivotulla tavalla, joudumme perumaan tuon reissun. Ajattelimme vaihtaa reissun syksylle ja suunnata johonkin Eurooppaan. Tuossa vaiheessa raskausviikkoja on sitten huomattavasti enemmän, joten täytyy sitten tarkemmin perehtyä noihin lentojuttuihin ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now