Miinanen

Täysimetys ehkäisynä


63 posts in this topic

Mulla alkoi ensimmäisen kanssa kuukautiset pari viikkoa jälkitarkastuksen jälkeen (tyttö tuolloin ~2,5kk), vaikka täysimetin 6 kk:n ikään asti. Pojan kanssa kuukautiset alkoivat vasta yöimetysten jäädessä pois ja päiväimetystenkin jo niukentuneen n. 8-9 kk synnytyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on näköjään toiminut. Täysimetin 6kk ja imetän edelleen lapsentahtisesti (paitsi en enää öisin) eikä kuukautiset ole vielä alkaneet, vaikka lapsi on jo vuoden. Teen silloin tällöin testin asian varmistaakseni. (Disclamer: meille raskaus olisi kyllä ihan iloinen yllätys, eli jos se olisi katastrofi, niin käyttäisin jotain muutakin ehkäisyä.)

Edited by Sinikka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei toiminut ehkäisynä ollenkaan... Menkat alkoivat ennen jälkitarkastusta, vaikka täysimetin. Ehkäistiin kyllä, joten en tiedä olisiko sitä raskaaksi tullut, mutta näin voisi olettaa että se olisi ollut mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kuukautiset alkoivat, vaikka täysimetin. Oliskohan olleet noin 4 kk synnytyksestä. Olin tästä kyllä tosi yllättynyt, sillä imetin monta kertaa öisinkin ja useinhan nimenomaan yöimetys on yhdistetty hyvään täysimetyksen ehkäisytehoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, samoin täällä vauva täysimetyksellä (ja öisinkin siis tietysti imetän), ja 3 kk synnytyksestä alkoi menkat. Edellisellä kerralla pysyivät poissa peräti 4,5 kk. Eli missään tapauksessa en itse voi pitää täysimetystä minkäänlaisena ehkäisykeinona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetys oli toimiva ehkäisykeino meillä, kuukautiskierto alkoi (heti säännöllisenä) kun vauva oli noin vuoden. Ensimmäiset kuusi kuukautta meillä taisi täyttyä kaikki kriteerit eli ei yli 4 h välejä, ei muuta ruokaa kuin äidinmaito ja ei tosiaan kuukautiset olleet alkaneet.

Jännä nähdä onko tilanne sama nyt toisen lapsen kohdalla, vauva nyt 4 kk ja ei ainakaan vielä ole merkkejä kierron alkamisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin kuukautiset palasivat toisen lapsen kohdalla vasta kun lopetin imetyksen ihan kokonaan. Ensimmäisestä lapsesta en tiedä, koska kuukautiset pysyivät poissa vielä kun esikoinen 9-kuisena söi rintaa ja tulin uudestaan raskaaksi. En uskaltaisi lähteä kokeilemaan täyimetyksen aikana ehkäisyn poisjättöä...paitsi jos seuraava vauva olisi jo toiveissa.  :)

Edited by Smultron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä poika 8kk, osittaisimetys jatkuu vielä, eikä kuukautiseni ole vielä alkaneet. Toiveissa olisi saada toinen lapsi mahd.pienellä ikäerolla, joten en muuta ehkäisyä käytä. Mutta ainakin toistaiseksi imetys toiminut ehkäisynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi kuukautiset vasta 20 kk synnytyksen jälkeen, täysimetin 6 kk ja imetys kesti kokonaisuudessaan 26 kk. Kondomia käytettiin kuitenkin varmuudeksi ennen kuukautisiakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie en tiukastiottaen täysimettänyt kuin kuukauden vauvan ollessa 3-4kk, mutta osittaisimetin yli vuoden vanhaksi ja kierto käynnistyi vasta imetyksen loputtua täysin. Sektion takia kondomi oli varmistamassa melkein sen vuoden ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now