Miinanen

Täysimetys ehkäisynä


63 posts in this topic

Menkat alkoi vasta, kun poitsu oli yli 9 kuukautta. Jatkoin imetystä kiinteiden rinnalla, kunnes poitsu oli melkein 1v 7kk. Tuohon asti ei oltu käytetty minkäänlaista ehkäisyä ja oltiin yritetty vauvaa jo monta kuukautta. Yhdet "luomomenkat" ehti olla imetyksen lopetuksen ja raskautumisen välissä. Minä en siis raskaaksi tule, kun imetän. :rolleyes:

Edited by Samppi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poitsu sai pelkkää rintamaitoa, mutta menkat alkoivat muutaman viikon päästä jälkivuodon loppumisesta. Ja synnytyksestä oli siis alle 2kk.

 

Sukuvika vissiin, sillä äiti ja suvun naiset tuosta jo varoittelivatkin.

 

 

Tytön syntymän jälkeen meni kanssa noin pari kk kun menkat alkoivat. Ja vaikka ehkäisy oli käytössä ja imetin koko ajan, tulin uudestaan raskaaksi kun tyttö oli n. 4kk. Tosin se päätyi keskenmenoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäistä osittaisimetin, mutta silti kuukautiset alkoivat vasta kun lopetin imetyksen pojan ollessa 6kk. Heti seuraavasta kierrosta olikin jo raskaana taas. Kuopusta imetin 10,5kk, josta täysimetystä 6kk ja heti imetyksen loputtua kokonaan alkoi taas kuukautiset. Esikoisen vauva-aikana ei käytetty ehkäisyä, kuopuksen vauva-aikana kondomia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetyksellä mennään, menkat alkoivat vauvan ollessa 5 viikkoa. Joten imetys ei todellakaan käy ehkäisystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen kanssa kuukautiset alkoivat 7kk synnytyksestä, täysimetin 6kk.

Toisella kertaa kuukautiset alkoivat vasta 1v3kk päästä. Mutta silloin oli lisäksi käytössä ehkäisypiikki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä, koko luvatut 6 kk

 

Minulla oli vain 2 menkat lasten välillä esikoisen ollessa 1v6kk ja 1v9kk. Tein plussa testin esikoisen ollessa 2v2kk. Imetystä kesti jotakuinkin 2v 6kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei oma kokemus, mutta ystäväni käytti täysimetystä ehkäiskeinona. Toinen lapsi syntyi ensimmäisen ollessa hieman yli vuoden ikäinen. Sanoikin tosin, että toinen lapsi saa tulla kun oli tullakseen.

 

Itse en tuttavapiirin tapausten takia luottaisi imetykseen ehkäisykeinona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä täysimetys ei ollut ehkäisynä ja hyvä niin, sillä täysimetyksestä huolimatta ensimmäiset kuukautiset tulivat 3kk kuluttua synnytyksestä ja sen jälkeen epäsäännöllisesti 30-52vrk kierrolla. Yllätyin kovasti, koska olin kuvitellut kuukautisten pysyttelevän poissa ainakin kiinteiden aloitukseen saakka, mutta toisin kävi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu oli täysimetyksellä reilu 5kk. Kierto käynnistyi poitsun ollessa vajaa 8 -kuinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osittaisimetin esikoista, mutta ensimmäiset kuukautiset tulivat vasta lähemmäs 1,5 vuoden kuluttua synnytyksestä (imetin esikoista melkein 2-vuotiaaksi). Käytimme kuitenkin koko ajan kondomia, sillä emme halunneet kovin pientä ikäeroa lapsille. Täysimetetty kuopus on kohta nelikuinen eikä kuukautiskierrosta ole tietoakaan, ja koska suunnitelmissa on asennuttaa hormonikierukka, voi olla, ettei sen jälkeisten vuotojen jälkeen kuukautisvuotoja edes tule.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla menkat ovat alkaneet kaksi-kolme kuukautta täysimetyksen lopettamisen jälkeen, eli kun lapset ovat olleet 8-9 kuukauden ikäisiä. Menkat ovat olleet heti suhteellisen säännölliset. Meillä siis raskaaksitulo olisi ollut erittäin epätodennäköistä, mutta enpä todellakaan olisi siihen uskaltanut luottaa. Tosin toisen lapsen jälkeen olimme välillä aika varomattomia ekat kuukaudet, koska olin melko varma, että kuluu ainakin puoli vuotta ennen kuin menkat alkavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tämän aiheen otsikko on aika vastuuttomasti muotoiltu. Tästä saa sen kuvan että imetys korvaisi ehkäisyn käytön. Toivoisin että kaikki muut foorumin keskustelijat olisivat tässä asiassa ketjun aloittajaa fiksumpia ja muistaisivat että raskaaksi VOI tulla ilman että kuukautisia olisi kertaakaan. Minulle lääkäri painotti jälkitarkastuksessa ainakin kolmesti että imetys ei ikinä ehkäise varmasti, ja aina täytyy käyttää ehkäisyä mikäli ei toivo uutta vauvaa. Tulkitsin tuon toiston johtuvan siitä että asiasta liikkuu yhä harhakäsityksiä.

 

Ehkäpä aloittaja tai ylläpito voisi muokata keskustelun otsikkoa ja kysymyksenasettelua koskemaan imetystä ja kuukautisten alkamisajankohtaa? Minusta kun tässä on pieni, teoreettinen vaara sille että joku virheellisesti luulisi täysimetyksen estävän uuden raskautumisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan naurista. Valitettavasti terveydenhuollossa ei olla ajan tasalla tässä asiassa. Itse kun puhuin jälkitarkastuksessa ehkäisystä, iäkäs naislääkäri tuhahti, että jos imetysaikana haluaa ehkäistä, voi käyttää minipillereitä. Hän moneen kertaan muisti mainita, että "jos nyt haluat imetysaikana ehkäistä.."Häneltä sai kuvan, että ehkäisyn käyttö on hätävarjelun liioittelua.

 

Jos olisin yhtään tietämättömämpi enkä osaisi itse selvittää asioita, olisin jäänyt käsitykseen, että olen vähän höpsö kun mitään ehkäisyä haluan imetysaikana käyttää. Kun terveyskeskuksessa on tällaisia lääkäreitä, onko ihmekään että tuoreet äidit ovat yliedustettuina aborttitilastoissa.

Edited by Josephine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla imetys on hyvin pitänyt menkat loitolla ja ekat 6kk uskalsinkin molempien kohdalla siihen luottaa (ei olisi ollut katastrofi jos ois uus raskaus tullut). Sitten loppui rohkeus vaikka selvästikin vasta yöimetyksine lopetus on käynnistänyt oman hormoonitoiminnan uudestaan, eli noi 10-12kk synnytyksestä. Tiedän että eka kierto tapahtuu jo ennen ekoja kuukautisia ja itse ainakin olen törmännyt usein siihen tietoon, että imetys EI OLE VARMA ehkäisykeino.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetin 6 kk ja osittaisimetystä oli 1 v 10 kk ikään. Mulla myös osittaisimetys piti menkat poissa, eli ne alkoivat vasta kun viimeinenkin imetyskerta oli ollut jonkin aikaa poissa kuvioista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetys (6 kk) ei tuntunut vaikuttavan, ekalla kerralla kk:t alkoi joskus vuoden kieppeillä (imetyksen yhä jatkuessa), tokalla ne alkoi jo 2 kk synnytyksestä vaikka imetin yhtälailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytto sai 4kk --> kiinteita pikkuhiljaa, mutta maitoakin juo edelleen. Menkat tulivat kerran n.6kk tienoilla, sen jalkeen ovat vielakin poissa. Tytto on kohta 8kk. Meille toinen ei olisi mikaan katastrofi, joten ehkaisya kaytettiin vain ihan alussa, kun tytto oli viela ihan pieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minusta tämän aiheen otsikko on aika vastuuttomasti muotoiltu. Tästä saa sen kuvan että imetys korvaisi ehkäisyn käytön. Toivoisin että kaikki muut foorumin keskustelijat olisivat tässä asiassa ketjun aloittajaa fiksumpia ja muistaisivat että raskaaksi VOI tulla ilman että kuukautisia olisi kertaakaan. Minulle lääkäri painotti jälkitarkastuksessa ainakin kolmesti että imetys ei ikinä ehkäise varmasti, ja aina täytyy käyttää ehkäisyä mikäli ei toivo uutta vauvaa. Tulkitsin tuon toiston johtuvan siitä että asiasta liikkuu yhä harhakäsityksiä.

No toisaalta joo, mutta aika vatipää saa kyllä olla, jos tuosta vaan luottaa imetyksen ehkäisytehoon pelkän ketjun otsikon perusteella. Imetyshän saattaa kyllä toimiakin ehkäisykeinona, jos imettää tarpeeksi tiuhaan ja vauva ei vielä muuta ravintoa saa jne., mutta jos uusi raskaus olisi katastrofi, niin siihen ei todellakaan kannata luottaa, kun mikään varma keino se ei kyllä ole.

 

Mä täysimetin 5,5kk ja kuukautiset alkoi vauvan ollessa 8kk, joten mun kohdalla tuo imetys olisi kyllä toiminut ehkäisynä, vaan eihän sitä voi tietää ennen kuin vasta näin jälkikäteen. Mulla kyllä imetys sen verran tehokkaasti on syönyt halujakin, että siinä mielessä se on varsin tehokas ehkäisy :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etukäteen sitä ei olis mitenkään voinut tietää, mutta mulla toimi imetys ehkäisynä lähes koko imetysajan eli 12-13kk. Lopussa imetin vaan 3-4krt/pvä, mutta kuukautiskierto käynnistyi vasta sitten kun lopetin yöimetykset. Mutta ei tosiaan luotettu siihen vaan käytettiin muuta hormonitonta ehkäisyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan vielä muita varoittelijoita. Minulla alkoivat kuukautiset täysimetyksestä huolimatta, kun vauva oli 3 kk, ja ovulaatiokin kropan merkkien mukaan tuli ennen sitä. Näin siitä huolimatta, että samassa kolmessa kuukaudessa palasin normaalipainooni ja 15 kg raskauskiloja lähti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now