Solina

munajohdinten aukiolotutkimus

500 posts in this topic

eli tälläinen tutkimus olisi pian edessä.voisiko joku kokeneempi kertoa vähän

tosta tutkimuksesta esim.sattuuko , kestääkö kauan ja saako tulokset saman tien?

 

lääkäri vaan ilmoitti mulle et tehdään spermatesti miehelle ja mulle munasarjojen aukiolotutkimus.

spermatesti on tehty ja saan vastaukset kunhan menen seuraavan kerran lääkäriin.

 

aukiolotutkimuksesta se ei kertonnu mitään.oli aika harvasanainen lääkäri ja olo jäi vähän niin kuin :unsure:

 

joten viisaammat nyt helppiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla toi tutkimus kesti varmaan n. vartin. Kipulääkettä piti ottaa etukäteen, mutta ilmankin olisin pärjännyt. Yhdessä kohdassa sattui aika paljon, mutta se kesti vain tosi lyhyen hetken, ja siitä varoitettiin etukäteen joten osasin hengittää syvään ja yrittää rentoutua. Se kipu muistutti terävää menkkakipupiikkiä.

 

Tulokset kuulee samantien, kun virtaukset näkyvät ultralaitteen ruudulla. :)

 

Joillakin tuo tutkimus sattuu enemmän, joillain ei yhtään. Mulla se oli ihan kestettävissä, kun kipu kesti niin vähän aikaa. Se kipu kuulema muuten johtuu siitä, kun kohtuun työnnettävässä katetrissa olevaan pieneen "pallukkaan" ruiskutetaan vettä, jotta katetri pysyy paikallaan, ja se määrä on n. 0,5-0,7ml! Aika pieni juttu siellä siis eniten tuntuu! :) Mulla ensin ruiskutettiin se 0,7ml, mutta sattui sen verran että hoitaja vähensi määrän 0,5:n, jolloin kipu helpotti heti. Hassua, että 0,2ml tekee niin paljon.

 

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika paljon samantapainen oli minun kokemukseni. Itse tutkimus ei juurikaan sattunut, joku pieni vihlaisu, mutta hyvin lyhytaikaisia. Mulla jouduttiin letkua laittamaan jonkun aikaa tavallista enemmän kuulemma, ei ollut paha siltikään. Jälkikäteen samana päivänä vatsa sattui jonkun verrankin. Minulle kipulääkke oli jälkikäteen enemmän tarpeen kuin itse tutkimukseen.

 

Ja kyllähän sen kivun kesti kun sai varmuuden että tuubat on auki. :P Kyllä se hyvin menee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan vastauksen saa heti koska lääkäri näkee sen siinä näytöllä. Itse tutkimus oli minulle kivuton. Etukäteen hieman jännitin koska olin kuullut juttuja että on kivulias. Se emättimen pesu/putsaus tuntui mutta ei siis sattunut, tuntui vaan etä jotain tehdään. Tutlkiessa kun lääkäri sanoi että nyt on pahin vaihe ohi ja minä luulin että vielä on valmistelut kesken. Sitten näytti minullekin miten se keittosuolaliuos siellä etenee. Elikkäs ei sattunut. Luin juuri päiväkirjastani että ohjeessa oli ollut että tutkimus voi aiheuttaa hartiapistosta ja/tai pientä vuotoa. Ei ollut mitään. En tiedä sitten miten olisi ollut jos olisi ollut tuubat tukossa, oisko sitten sattunut. Että näin minulla mutta kaikkihan se koetaan omalla tavalla.

 

Tsemppiä vaan tutkimukseen, toivotaan että menee helposti sinullakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakaan ei itse aukiolotutkimus sattunut. Olin ottanut 800 buranaa (vai oliko se 600?) ennen tutkimusta, kun niin kehoitettiin siinä "kutsukirjeessä". Ainoa asia, joka vähän sattui oli se, kun yritettiin saada toista munasarjaa näkyviin ultralla, eikä sitä oikein saatu, niin lääkäri työnteli sitä ultralaitetta aika kovaa ja painoi vielä vatsan päältä. Mutta se ei siis kunnolla liittynyt itse tutkimukseen vaan siihen, että mulla on toinen munasarja jotenkin hassussa paikassa, niin on vaikea saada ultralla näkyviin.

Mäkin olin pelännyt, että sattuu paljonkin, kun olin kauhutarinoita kuullut ja sitä buranaa suositeltiin ihan virallisestikin, mutta mua ei ollenkaan sattunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle tuo tehtiin vähän niinkuin yllättäen gynekäynnin yhteydessä. Vasemmalle puolelle ei sattunut ollekaan mutta oikea puoli juili ikävästi. Toimenpiteen jälkeen hengittäminen vihloi oikealla puolella ja pari seuraavaa päivää oli oikea hartia kipeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sattui jonkin verran, kun kohdunsuu oli niin tiukka ettei välineitä meinannut ensin saada siitä läpi. En suosittele herkkähermoisia katsomaan mitä siellä jalkopäässä touhutaan, sillä sen verran järeitä välineitä siellä käytetään... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minulle tuo tehtiin vähän niinkuin yllättäen gynekäynnin yhteydessä.

 

Maksoit siis omasta pussistasi tuon aukiolotutkimuksen? Saako kysyä paljonko kustansi? Mielenkiintoista että tehtiin ilman ennakkosuunnittelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ me ei olla julkisella käyty ollenkaan, käynti kustansi kaikkineen 242 euroa, josta Kelan osuuden jälkeen jäi itselle maksettavaksi 163 euroa. Gyne sanoi että periaatteessahan tähän voisi erillisen ajan varata mutta koska valmiudet oli tehdä se heti niin miksi odottaa. Minä en sitten tiedä että onko aukiolotutkimukseen erilaisia menetelmiä, tää hölisi jotain että pari vuotta sitten nukutettiin yms mutta nyt menee ihan näin helposti (ei kauheesti jäänyt jutut mieleen kun sattui sen verran muikeasti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sattunut. Jossain vaiheessa tuntui hieman epämukavalta. Olin ottanut buranaa tms. ennen toimenpidettä lääkärin kehoituksesta. Tuloksen tosiaan kuulee saman tien.

 

Tsemppiä täältäkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ihmeemmin sattunut, jos ei se järin miellyttävääkään ollut. Meillä taisi toi aukiolotutkimus tepsiä, kun sen jälkeen tulin raskaaksi ilman muita hoitoja... Lääkäri sanoi jo etukäteen, että joskus se on pienestä kiinni. Saattoi olla ihan tuurista tai turhan yrittämisen lopettamisesta kiinni, mutta mä ainakin naureskelin raskaaksi tultuani, että piti vain siivota putket auki, niin pääsi tärppäämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin tänään ensikäynnillä yksityisellä ja minulle tehtiin samalla tuo aukiolotutkimus. Tutkimus ei sattunut juurikaan -hieman tuntui jotain kuukautiskipumaista, mutta sen kesti, koska tutkimus oli tosi lyhyt.. ehkä pari minuuttia. Tutkimuksen jälkeen on tullut hieman vuotoa, mutta ei edes niin paljon, että tarvitsisi mitään suojaa. Siihen kannattaa varautua, että sitä tutkimuksessa käytettävää nestettä holahtelee pieniä määriä tuntienkin päästä... kannattaa siis käyttää pikkuhousunsuojaa :D

 

 

Niin ja en siis saanut /käyttänyt mitään kipulääkitystä, kun en edes tiennyt, että se tutkimus tehdään juuri silloin. Jälkeenpäin ajatellen netissä on ihan liikaa kauhukertomuksia ko. tutkimukseen liittyen. Ehkä se voi jollakin kipuherkällä(?) yksilöllä olla jotain painajaismaista, mutta itse en kokenut sitä kamalaksi.

Edited by Sysof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle tutkimus oli aika tuskaa. En tiennyt tutkimuksesta etukäteen, vaan päätettiin tehdä se tullessani vastanotolle. Itse tutkimus ei tosin sattunut aivan niin paljon kun tuntemukset sen jälkeen. Joudun pyytämään lääkäriä kirjoittamaan ohjeet paperille kun tuntui että pyörryn. Makasin lepohuoneessa reilun tunnin, jolloin tutkimuksen jälkeen saamani särkylääke ilmeisesti alkoi vaikuttamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no mullakaan ei kokemukset oo mitkään hyvät. Se todella teki kipeää ja minä viel katoin alspäin ja näin sen määrän välineitä... :blink: huhhuh. Jännitinkin niin paljon. Nipisti ja oli niinkuin menkkakivut potensiin tuhat. Sitten kun nousin siitä pöydältä meinasin pyörtyä ja oksentaa. Ja makailin sit tunnin siel toises huonees tutkimuksen jälkeen. kova kokemus, mutta kaiken sen arvoista jos lapsi mulle suodaan.

 

(ei ollut tarkoitus pelotella ja täähän on tosi henk koht kuinka sitä kipua kestää jne. Joillain tuntuu joillain ei

 

muoks. otin 800 buranan tuntia ennen.

Edited by Sicco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kohtu supisteli tutkimuksen aikana, mikä aiheutti kipua. Ei hirvittävää, sellaista keskivaikeaa. Se tehtiin ekstempore kun muutenkin ultrattiin ensikäynnillä Väestöliitossa. Eli siis ei mitään esilääkitystä, enkä tarvinnut jälkeenpäin. Pikkuhousunsuoja tai side on hyvä laittaa heti toimenpiteen jälkeen, kun vedet valuu pois.

 

Tänään kohdunkaulasta meno ei sattunut tai tuntunut ollenkaan, kun lääkäri neuvoi tulemaan inseminaatioon rakko täynnä. Taisin vähän liioitella parilla vesilasillisella ja teemukilla, ihan hirvee vessahätä koko toimenpiteen ajan :) Tää korjaa ilmeisesti kohdun asentoa, niin ettei katetri ota kohdunkaulaan kiinni ja on siten kivuttomampi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tehtiin viime viikolla eikä se tosiaan tuntunut kuin menkkakivuilta. Mulla vielä laitettiin sitä nestettä monta ruiskullista kun oikeaa puolta ei meinattu saada näkyviin millään, eikä sitten kyllä saatukaan eli sen aukiolo jäi epäselväksi.

 

Ja olin etukäteen ottanut Burana 600:sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin eilen ssg ja se oli lähes kivuton. Pientä menkkamaista vihlontaa tuntui, mutta se oli ihan siedettävää. Putket olivat hyvin auki, eikä nestettäkään tarvinnut sinne paljoa pruutata. Illalla oli alavatsa vähän oudon tuntuinen, mutta ei kuitenkaan ollut kipeä. Missään vaiheessa en ottanut mitään särkylääkettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle taas hölvättiin vettä ihan kamalasti! Tutkimuksessa oli mukana kätilöopiskelija, ja vissiin vähän opetusmielessä sitä vettä työnnettiin niin kauan, että opiskelijakin kerkesi nähdä missä se neste juoksee. Ja sehän juoksi, läpi 3 siteestä, alushousuista ja farkuista, iloisesti kinttuja pitkin lammikoksi maahan. Vittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie otin 800 mg Buranan ennen tutkimusta ja varustauduin siteellä. Tutkimus kesti varmaan n. 20 minuuttia, kun lääkäreitä hääri kaksin kappalein, samoin kuin hoitsuja. Kokeilivat jotain uutta tekniikka, joka aiheutti ylimääräistä kestoa ja vääntöä. Mutta ei tuo paljon sattunut, vähän nippaili aika ajoin. Olen joltain kuullut, että sattuu enemmän jos ei röörit ole auki. En sitten tiedä onko totta..?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla oli röörit kyllä auki, mutta mulla toi toimenpide sattui niin paljon että olin varma että kuolen siihen tutkimuspöydälle... Itse toimenpide ei kestänyt kauaa, mutta sekin vähä aika oli mulle yhtä tuskaa.

Toivottavasti ei tarvii ikinä enää mennä... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyylis, kuulostaa tosi kurjalta kokemukselta. :huh:

Mä en kokenut sitä pahana, menkkakipujen tasoista kipua ja auki siis oli molemmat puolet. Vasen puoli jomotteli jälkeenpäin enemmän - se onkin se puoli, josta oviksenkin tunnen paremmin. Sain Burana 800 ennen tutkimusta ja yhden mukaan sekä jonkun lääkkeen, jonka piti estää jälkitulehduksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämän(kin) topikin tsemppaamana menin ko. tutkimukseen ajatellen kokevani "jotakin kuukautiskivun kaltaista", mutta toisin kävi...

 

Kohdunsuuni oli kuulema tiukka ja kun kohtu protestoi katetrin vientiä voimakkaasti supistelemalla, lääkärin oli tartuttava kohtuun pihdeillä kiinni. Tämä tuotti suunnatonta tuskaa, ja vettä ja ilmaa ruiskutettaessa kipu vain yltyi. (Auki oli.)

 

Tutkimus kesti n. 10 minuuttia, mutta jos olisin ennalta tiennyt kuinka kivulias toimenpide on, en olisi siihen ilman nukutusta suostunut!!!! Olo on edelleen ihan järkyttynyt (tutkimus toissapäivänä), kipu oli jotakin aivan sanoinkuvaamatonta (en ole synnyttänyt). Jälkikipua oli vielä tutkimusta seuraavana päivänä, ja ruskehtavaa vuotoa edelleen hieman.

 

:(

 

Ennen tutkimusta otin kasisatasen buranan, tutkimuksen jälkeen toisen ja seuraavana aamuna viellä 1mg parasetamolia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi miten kurja kokemus, Lellukka! :( Näemmä on niin, että jokaisella on reaktiot tosi yksilöllisiä.. Mutta mitäpä me emme kestäisi, jotta saisimme lapsemme joskus, eikö niin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla aukiolotutkimus oli täyttä tuskaa. Mutta se johtui siitä, että munanjohtimeni ovat tukossa, kipu kannatti kärsiä että sai tuloksen ja löytyi syy siihen ettei hedelmöittyminen onnistu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now