Solina

munajohdinten aukiolotutkimus

500 posts in this topic

Mulle tehtiin tuo tutkimus myooman leikkauksen yhteydessä. Toinen puoli tukossa, EHKÄ. Eli siis tekisivätkö vielä uudestaan jossain vaiheessa? Mitä luulette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Saattavat varmasti toistaa tutkimuksen, jos on jäänyt epäselväksi.

Kuitenkin kun tutkimus ymmärtääkseni kuuluu niihin perustutkimuksiin, jotka tehdään aina ennen suurempia hoitosuunnitelmia.

 

Mulla oli tämä tänään pari tuntia sitten.

Muuten meni ihan jees, kunnes lääkäri alkoi laittamaan nesteitä ja ilmakuplia. Oli kyllä hyvin kaukana menkkajomotuksista. Puristin miehen kättä varmaan niin paljon, että hyvä kun veri enää kiersi. Ja meinasin parkasta ääneen joka kerta, kun lääkäri laittoi lisää nesteitä! "kohta saattaa tuntua painetta"... juu en mä mitään painetta tuntenut, vaan ihan suoraa kipua.

 

Onneksi kivut helpotti heti kun tutkimuskin oli ohi. Eikä ole tullut niitä hartiapistojakaan.

 

Niin, ja lääkäri näki ultrassa yhden kasvavan munasolun lipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kestänyt kauaa, minulla ei tuntunut kuin vähän painetta ja tuloksen näki välittömästi ruudulta, ja lääkäri tulkitsi sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle aukiolotutkimus tehtiin yksityisellä ja jännitin sitä etukäteen. Otin 800mg Buranaa pari tuntia ennen toimenpidettä. Tunsin voimakasta jomotusta, kun vettä ja ilmakuplia laitettiin, mutta en sanoisi sitä kivuksi. Jokainen tietysti kokee kivun hyvin yksilöllisesti. Toimenpide oli todella nopeasti ohi ja molemmat puolet helposti auki. Menin klinikalta suoraan töihin eikä minulle tullut mitään oireita aukiolotutkimuksesta jälkeenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään riittänyt "hoidoiksi" pelkkä aukiolotutkimus...? Kiinnostaisi siis tietää moniko on saanut kauan toivotun plussan aukiolotutkimuksen jälkeen, sitä kun lääkärin mukaan "paljon tapahtuu" mutta onkohan näin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään riittänyt "hoidoiksi" pelkkä aukiolotutkimus...? Kiinnostaisi siis tietää moniko on saanut kauan toivotun plussan aukiolotutkimuksen jälkeen, sitä kun lääkärin mukaan "paljon tapahtuu" mutta onkohan näin?

Meillä tapahtui näin, vaikka munanjohdin olikin valmiiksi auki, ja olen kuullut myös monella muulla niin käyneen. Minulla on siis PCOS ja aukiolotutkimuskierrolle sattunut ovulaatio oli toinen ovulaatio sinä vuonna, elokuu oli menossa. Lisäksi munasolu oli tulossa siltä puolelta jolla munanjohdin oli tallella, eli paljon hyvää tuuria oli matkassa. Lääkärin mukaan tutkimus muistaakseni ärsyttää jotenkin kohdun seinämää niin, että hedelmöittynyt munasolu tarttuu siihen helpommin kiinni. Lisäksi tietysti putket ovat varmasti hyvin auki.

 

Itse aukiolotutkimus oli minulla todella kivulias etukäteen otetuista kipulääkkeistä huolimatta, huusin siinä tutkimuspöydällä täyteen ääneen. Kipeä vaihe oli se, kun katetri oli työnnetty kohtuun ja katetrin päähän puhallettiin pieni ilmapallo pitämään katetrin pää kohdun sisällä. Tämä ilmapallon puhaltaminen ja sen paikallaan olo kohdun sisällä oli todella tuskaista. Itse tutkimus eli veden ja ilman ruiskutus ei tuntunut miltään, ja kipu hellitti heti kun katetrin päässä ollut ilmapallo tyhjennettiin. Tutkimuksen jälkeen olo oli ihan normaali ja kävelin takaisin töihin.

 

Jos tutkimus on vasta edessä, ei ehkä kannata lukea seuraavaa, jossa mietin kivun suuruutta

 

 

Tulin siis raskaaksi, ja synnytin lapsen ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Mielestäni aukiolotutkimus sattui enemmän kuin synnytys :ph34r: (vaikka kipu oli toki hyvin erilaista).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Avocado :) mulla on onneksi tuo tutkimus takana jo, mutta valitettavasti itse en sillä kierrolla raskautunut. Lähinnä mielenkiinnosta kuitenkin aloin kyselemään onnistumisista kun sitä lääkäri niin paljon painotti...

Mulla onnekseni aukkari ei sattunut lainkaan, hieman inhottavalta (ei siis kipeältä) tuntui tuo katetrin laitto mutta muutoin ei mitään. Otin myös 800mg Buranaa tuntia ennen tutkimusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei tärpännyt aukkari-kierrosta, ja nyt on menossa tuota seuraava kierto kp10. Mulla on tutkimus edellisen kierron kp10. Nyt tässä vaan mietin olisko tutkimus jotenkin saanut muutenkin limakalvoja aktivoitumaan tms. koska menkkavuoto oli erilaista kun aikaisemmin.

Tosin mulla oli noi edelliset menkat ensimmäiset normaalit koko meidän "projektin" aikana. Tuhru-vuotoa oli melkein viikko, niin mietin jos tutkimus on jotenkin vaikuttanut noihin limakalvojen hajoamisiin...

 

^ Ja mietin tota ihan samaa kivun osalta, kun Avocado! Mulla kivun kokemiseen vaikuttaa myös se, että pystynkö ite vaikuttamaan siihen mitenkään. Ja toi aukkari on mun kategoriassani täysin siinä päässä, että omat vaikutusmahdollisuudet on nolla ja olen muiden ihmisten armoilla...

 

Mutta kivun kokeminen on tosiaan yksilöllistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas, keskiviikkona olisi omalta osaltani tämä edessä. Eilen sain lyhyellä varoitusajalla ajan, joten kauaa en ehdi jännittämään. Pitäisi selviytyä heti toimenpiteen jälkeen opiskelupaikkaan - toivottavasti kaikki menee hyvin, eikä tule mitään vuotoja. Hemmetti, kyllä mua pelottaa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas, keskiviikkona olisi omalta osaltani tämä edessä. Eilen sain lyhyellä varoitusajalla ajan, joten kauaa en ehdi jännittämään. Pitäisi selviytyä heti toimenpiteen jälkeen opiskelupaikkaan - toivottavasti kaikki menee hyvin, eikä tule mitään vuotoja. Hemmetti, kyllä mua pelottaa :(

Ja ihan hienostihan se menikin. Oikeastaan ainut kivulias hetki oli katetrin työntö hyvin hyvin ahtaasta kohdunkaulasta sisään. Siinä jouduttiin käyttämään vähän lääkärin kikkoja, jotta katetri saatiin kohtuun, mutta menihän se sinne lopulta. Ballongin täyttäminen ilmalla, ilman ja keittiksen ruiskuttaminen ei sitten tuntuneetkaan juuri miltään. Ja täytyy kyllä nostaa hattua aivan upealle henkilökunnalle: hoitaja silitteli koko ajan, kertoi mitä tapahtuu ja kyseli vointia. Lääkäri oli myös hyvin miellyttävä. Vasen johdin oli hienosti auki, mutta oikea jäi epäselväksi. Pystyin ihan hyvin jatkamaan päivää, eikä mitään oireita tullut enää tutkimuksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin maanantaina tutkimuksessa ja molemmat olivat auki. Itse tutkimus ei sattunut oikeastaan ollenkaan. Pystyin myös olemaan töissä aivan hyvin. Kotiin lähtiessäni töistä huomasin pientä turvonnutta oloa mahassa ja lopulta ilta kotona olikin sitten aika tukala. Vielä seuraavanakin päivänä vatsa oli kipeä ja koko viikon maha on ollut sekaisin. En tiedä kuinka normaalia tämmöinen sitten on. On ainakin ohi ja hengissäkin selvisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käyty aukiolotutkimuksissa viikko takaperin ja molemmat aaki ovat. Itse otin särkylääkkeen tuntii ennen ja henkilökunnan osaavuudesta ja sympaattisuudesta huolimatta oli kivulias.. Johtuu muutenkin varmaan siitä etten kestä kipua niin hyvin.. Myöhemmin näkkee et onko mittään hyötyää. Kannattaa siellä käävä kun pieni kipu se on kaiken rinnalla :girl_smile:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintosta lukea että aika moni on ottanut 600-800 buranaa ennen tuota. Mulle vain annettiin puolituntia ennen toimenpidettä otettavaksi alavatsaa rentouttava lääke, mutta ei sen kummemmin mitää kipulääkkeitä.

Alku meni ihan ok kunnes kipu alkoi. Ei kuitenkaan niin vahvaa kipua etteikö siitä olisi selvinnyt syvään hengittelemällä. Kumpikin puoli oli auki ja sen jälkeen sain clomit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jännä miten ihmisillä on niin erilaiset kokemukset tästä tutkimuksesta. Ite kävin myös tällä viikolla ja en voi kyllä sanoa kivuliaaksi kokemukseksi! Tutkimus oli tosissaan melko nopeesti ohi ja ne tuntemukset mitä siitä tuli oli lähinnä sellasta menkkapaineen tuntua... Särkylääkkeen olin ottanu alle. Ihan turhaan siis jännitin :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tehty aukiolotutkimus kahdesti eikä tuottanut kummallakaan kerralla kuukautiskipua suurempaa kipua toimenpiteen aikana. Kipua oli vähän toimenpiteen jälkeen. Lisäksi mulle on tehty kolmesti kohdun tutkiminen keittosuolaruiskutuksen avulla eli hysterosonografia. Aika samanlainen tutkimus kuin aukiolotutkimus. Sekään ei sattunut normaalia kuukautiskipua enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin aukkari syksyllä ja huolimatta hyvästä lääkityksestä se oli tosi kivulias :( Tosin epäilen, että koska aikani oli myöhässä, ehti kipulääkkeen parhain teho jo hiipua ja siksi kipukin oli kovempi kuin odotettiin. En tainnut kivulta tajuta hengittääkään kunnolla kun hoitaja joutui huutamaan mulle että "hengitä! hengitä!".... Onneksi se on ohi. Ja kipu loppui lähes samantien, kun toimenpide ohi. Se paine, joka alavatsaan kohdistui, oli sanoinkuvaamaton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tämä tehtiin alkuviikosta ja meni kyllä tosi hyvin ja lähes kivuttomasti. Missään vaiheessa ei ollu mitään mainittavaa kipua, sellasta kevyttä jomotusta ihan alussa. Se ilma-keittis-ruiskutus meni lähes ohi multa. Liekkö johtu siitä että keskityin siihen mitä lääkärit jutteli. Mut ei tosiaan koskenut. Sen jälkeen ehkä 30min oli sellasta pientä menkkajomoa. Sen jälkeen ei oo ollu mitään oiretta tai tuntemusta että koko tutkimusta ois tehtykään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi jollain on positiivisiakin kokemuksia moisesta... :) Musta parasta koko hommassa oli se lääkepölly :girl_in_love:

 

 

:girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään riittänyt "hoidoiksi" pelkkä aukiolotutkimus...? Kiinnostaisi siis tietää moniko on saanut kauan toivotun plussan aukiolotutkimuksen jälkeen, sitä kun lääkärin mukaan "paljon tapahtuu" mutta onkohan näin?

^Meillä tärppäsi samassa kierrossa, kun aukkari tehtiin n.2 päivää ennen ovulaatiota. Eikä tuntunut yhtään missään ja tuubat olivat auki!

 

Tjottailua oli tuolloin takana 6kk, jonka jälkeen siihen päälle virallista yritystä 14 tuloksetonta kiertoa. Ei kyllä aukkari-päivänä yhtään lämmittänyt mieltä, että lääkäri kertoi sen auttaneen monia pariskuntia plussan saavuttamisessa, mutta niin siinä vaan kävi! Kyllä naureskeli lääkäri kun käytiin sitten hänen luonaan varhaisraskauden ultrassa rv 7 grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla kyseinen tutkimus oli todella kivulias, vaikka olin ottanut 800 buranankin kotoo lähtiessä. En tiedä olisiko ollut osasyynä kipuiluun paria kuukautta aiemmin tehty leikkaus, jossa minulta poistettiin vas. munasarja kystan kera. Mutta kyllä mä vielä uskaltautuisin kyseiseen tutkimukseen uudestaankin jos tarvetta olisi :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsettomuustutkimusten yhteydessä mulle tehtiin aukiolotutkimus ja mä koin sen todella kivuliaaksi, taju oli lähteä. Mulla oli kyllä putket auki ja tärppikin tuli vasta reilun puolen vuoden päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin SSG heti ekalla klinikkakäynnillä. Toimenpide oli kivuton, ainoastaan epämiellyttävää oloa oli alamahassa. Sain sen jälkeen voimakkaan Buranan, eikä jälkeenpäin ollut juurikaan tuntemuksia. Vaikuttaisi olevan aika yksilöllistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää kävi viime syksynä pyörtymässä aukiolotutkimuksessa...

Lääkitys oli kohdillaan, mutta kovin helposti kävi pyörtyminen. Lääkäri vain kysyi kun takaisin heräilin, että tehdäänkö loppuun vai haluanko uuden ajan. Tehtiin loppuun kun olin hetken aikaa selvinnyt. Ja tutkimuksen jälkeen pikku istuminen sairaalan kahviossa pullaa syöden ja mehua juoden.

Tutkimuksessa sinänsä selvisi, että oikea puoli hyvin auki, vasen vähän huonommin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin aukiolotutkimus tammikuun puolella. Olin ottanut Burana+Panadol-cocktailin maksimiannoksilla noin tuntia ennen. Se balongin laajennus tuntui vähän kurjalta, menkkamaiselta kivulta, mutta ei _mitään_ verrattuna omiin menkkakipuihin. Itse suolaliuoksen ruiskutus ei tuntunut miltään, Tutkimus kesti muutaman minuutin ja helpotti heti kun sen balongin sai pois. Hartiapistosta tais olla iltalenkillä ihan lyhyesti.

 

Putket oli auki normaalisti molemmin puolin ja tämä päätti meidän lapsettomuusselvittelyt sillä erää tilanteeseen: kaikki kunnossa, jatkakaa yritystä. OI+IUI-ajatuksella voitais palata asiaan sit joskus kesällä, jos tarvetta.

 

Ja mikä parasta: tärppi tuli tästä samasta kierrosta! Vaikka toivoin meillekin sitä aot:n taikaa, eihän siihen tietenkään uskaltanut liikaa luottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ompa tosiaan erilaisia kokemuksia kivun suhteen! Oma kokemus oli kivuton, jos ei laske sitä kamalaa metallista levitintä vai mikä lie, sillä ronkkiminen oli tosi kurjaa kun lääkäri etsi kohdunkaulaa näkyviin mut muuten ei tuntunut juuri mitään. Siinä yhdessä kohdassakin oikeen ihmettelin kun hoitaja silitteli kättä ja sanoi myötätuntoisesti et tämä on se kurjin kohta mikä eniten sattuu enkä tuntenut mitään. Sitten kun otti vekottimet pois niin vedet valui vaan ulos, tulos siis oli tukkeutuneet munajohtimet ja suoraan ivf:ään. Onko muuten monella teistä varmisteltu diagnoosia laparoskopiassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now