Solina

munajohdinten aukiolotutkimus

500 posts in this topic

Kiitos vastauksista Anastacia ja loralei. Kai se vaan on niin että järkevää hoitaa tutkimus "pois alta"... Välillä tää homma on vaan tuntunut rahastukselta yksityisellä ja kun oli niin vahva epäilys ongelmista hormonipuolella niin aloin kyseenalaistaa tota tutkimusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös käsitys, että se on rutiinitutkimus, just siks, että olisi niin tyhmää syödä niitä hormoneja vaikka ihan oikeaankin hormonivaivaan, jos sitten käykin ilmi, ettei ne munasolut koskaan pääse kohtuun asti.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli siis tehdäänkö tuo aukkari aina ennen kun julkisella puolella määritellään kullekin sopiva hoito? Vai saatetaanko jotakin kuitenkin kokeilla, jos labrakokeiden ja ultraäänen perusteella ovulaatio näyttäisi tapahtuvan ja esim. miehen siemenneste analyysissä olisi ongelmaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle tehtiin verikokeet ja ultra sekä miehelle simppatesti ennen aukaria. Ja aukkari tehtiin ennen kuin aloin syömään lääkkeitä (letrozole). Ja ovista olin tikuttanut jo monen kuukauden ajan ja mulla oli kaikkien kiertojeni tiedot mukana. Eikä arveltu niiden tuubien olevan tukossa.

Mullahan olisi tuo tehty eka poli käynnillä, mutta kun en ollut varautunut särkylääkkeellä, niin en halunnut sitä tehtävän. Ja itse halusinkin varmistaa niiden auki olon, koska tosiaan on turha mitään lääkkeitä popsia jos ne onkin tukossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan, näinhän se on tietty järkevääkin, että kaikki hommat tarkistetaan, ettei tehdä jotakin turhaan. Eikä ne varmaan tekisikään mitään kalliita hoitoja ennen kun kaikki mahdolliset ongelmakohdat on selvitetty. Luulis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen niin kade teille kaikille joilla ei sattunut... Mulla nimittäin toi aukkari oli ehdottomasti elämäni kamalin kipu enkä tiedä miten selviän jos hoitoihin asti mennään, jos toikin itsessään sattui jo niin paljon :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurjaa Ella että sulla oli noin huono kokemus. :(

Otitko särkylääkettä ennakkoon? Mä otin yhden buranan tuntia ennen ja sit vielä puoli tuntia ennen varmuudeksi toisen. Ja mulla se ei sattunut yhtään, vähän ehkä nipisteli jossain vaiheessa mutta ei ollut paha ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin 600mg buranaa tuntia ennen. Ja siis se kipu tosiaan oli aivan infernaalinen, lääkärikin kysyi että lopetetaanko kesken kun huusin/vaikeroin. Ja se mikä putki onkaan meni ihan nätisti kohdunsuusta läpi, mutta sekin sattui. Kaikki sattui aivan älyttömän kamalasti, vaikka putket oli täysin auki ja kaikki sujui mallikkaasti :( Mua papa-koekin viiltää inhottavasti, mutta tää oli jotain aivan hirveetä. Ei meinannu henki kulkea (koska se meinasi lähteä :D).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näköjään eri ihmiset kokee tuon eri tavalla.... kurjaa, että toisilla sattuu noinkin paljon :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla se kyllä kirpaisi, kun jokin osui kohdun seinämään. Mutta sitten sitä painetta/liuosta vähennettiin, niin sitten loppui kipu.

 

Muoks. Itse en uskaltanut buranaa ottaa, kun ovis oli lähellä :D Pari panadolia vedin.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla ei tuntunut ollenkkaan, jännitin toimenpidettä ihan turhaan! normaali gynekäyntikin tuntuu minulla enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin eilen aukiolotutkimuksessa, ja kyllähän se kipeetä otti siinä kohtaa, kun nestettä alettiin ruiskuttaamaan kohtuun ja lihakset jotenki siellä jännitty niin että se neste ei päässy etenemään munanjohtimiin. Tuli semmoinen kova paineentunne, vähän samaa ku menkkakivuissa, mut kymmenen kertaa pahempi. Siinä vaiheessa nesteen ruiskuttaminen lopetettiin ja odotettiin että lihakset ja minä rentoutuu. Sen jälkeen kaikki meni hyvin, ei tuntunut kipua, ja neste virtaili soljuvasti, munanjohtimet siis olivat auki. Olin ottanut ibuprofeiinia 800mg ja parasetamolia 1 g noin tuntia ennen tutkimusta. Jo todella mikään muu tutkimuksen aikana ei minun kohdalla tehnyt kipeää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tämä toimenpide teki paljonpaljon kipeämpää kuin punktio icsi:ssä. En ole koskaan aikaisemmin kokenut noin suurta kipua mitä jouduin tuon aukiolotutkimuksen aikana kokemaan. :mellow: Hyvin lähellä oli etten huutanu että lopettakaa.. enkä kyllä toiste tuohon varmaan suostuisi menemään. Mutta ilmeisesti tuo kipu johtui siitä että toinen puoli oli tukossa, ja yrittivät sitä sitten moneen kertaan auki, ja se että eivät meinanneet saada otetta(?) kunnolla kohdustani..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin ottanut etukäteen samanmoisen kipulääkeannoksen kuin ylhäällä Iiisi. Tutkimus tuntui lähinnä epämukavalle, mutta aina ruiskutettaessa tosiaan tuntui kuin maha olisi krampannut samaan tapaan kuin menkkojen aikaan. Gyne ei oikein nähnyt niitä ilmakuplia, ja joutui ruiskuttelemaan nestettä aika lailla, mistä seurasikin mulle sitten aika ikävä hartiapistos melkein samantien kun tutkimuspöydältä nousin ylös. Tää hartiapistos oli kaikkein ikävin koko hommassa, ja mulla kesti se muutaman päivän. Aina ylösnoustessa ja liikkuessa pisti aivan pirusti hartiaan, makuuasennossa sitten helpotti.

 

Mutta noin muuten, en ollut todellakaan erityisen kipeä varsinaisessa tutkimuksessa, katselin kattoa ja hengittelin sen 5-10min mitä siihen meni :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on aukiolotutkimus ensi viikolla ja pää täynnä kysymyksiä. Eli oliko mies teillä tutkimuksessa mukana? Täällä tutkimus tehdään röntgenyksikössä, eli ei lapsettomuusklinikalla ja haluaisin, että mies tulisi mukaan, sillä vaikka espanjaa hyvin puhunkin, niin näissä tilanteissa informaatio saattaa mennä ohi helposti. Entä saako tutkimusaamuna syödä normaalisti? Ohjeissa sanottiin, että olisi hyvä laittaa peräruiske edellisenä iltana, mutta klinikan lääkäri sanoi, ettei tarvitse, mutta ruokailusta ei ollut mitään puhetta. Entä onko Suomessa tosiaan ainut ohjeistus tuo särkylääke? Kun täältä sain ohjeet kolmen päivän antibioottikuurista jälkikäteen ja itse tutkimuspäivänä särkylääkettä ja valiumia. Tuon valiumin takia haluan ottaa koko päivän vapaaksi, sillä voisi tulla muuten aika rento päivä töissä. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla oli mies mukana. Anto kyydin polille ja tuli ihan huoneeseen asti sitten kun jännäsin tuota aukkaria.

Meillä oli kyllä ohjeena vain se burana+panadol.

Valiumia olisin kyllä itekkin voinut ottaa :D Buranaa en ottanut kun ovis oli tuloillaan, enkä halunnut sen vaikuttavan siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mulla oli kans mies mukana ihan siellä huoneessa asti. Jännitin tuota aika kovasti niin mies saa aina rauhotettua vähän mun mielialaa omalla rauhallisella olemuksella :girl_sigh: Ainut ohje meillä oli tuo kipulääke, mitään ei puhuttu syömisestä ja söinkin aamupalaa ennen aukkaria sen mitä pystyin jännittämiseltä. Itse tutkimuksen jälkeen sanottiin vaan, että ottaa lisää särkylääkettä melkeinpä heti kun mullakin sitä nestettä jouduttiin vähän enemmän laittamaan vaikkei sitten johtimet olleetkaan tukossa, niin sanoivat, että voi sitten tulla noita jälkikipuja kun edellisten särkylääkkeiden vaikutus loppuu. Varsinainen tutkimus ei nyt hirveän kipeää tehnyt, tosi epämiellyttävän tuntuista ja sellasta menkkakipumaista tunnetta oli. Töihin tulin suoraan tuolta aukkarista ja pystyin hyvin olemaan tutkimuksen jälkeen otetun särkylääkkeen turvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kanssa mies mukana koko toimenpiteen ajan. Ainoa ohje oli 800 mg buranaa tunti ennen tutkimusta, ei mitään puhetta syömisistä tai juomisista. Aika hyvin tuo burana mulla tehosi, en tuntenut paljon mitään, vaikka toimenpide ei ihan heti nappiin mennytkään. Toiselle puolelle ei meinannut kuplat lähteä tulemaan, ja lääkäri joutui kiinnittelemään sitä "putkea" kohdun suulle uudelleen tiukemmin, että saadaan tarpeeksi painetta kohtuun (tämä oli ainoa kohta, jossa vihloi ikävästi, kun joutui "laajentamaan" lisää kohdun suuta) ja ruiskuttelemaan sitä nestettä sitten tovin aikaa.

 

Töihin menin samana päivänä, ja vielä urheilemaan illalla, ihan ok olo oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä tietää, että muillakin on ollut mies mukana! Ja että pelkällä särkylääkkeelläkin voi pärjätä. Jos jotain plussaa hakee, niin saan ainakin ylimääräisen vapaapäivän tästä, mikä on tosi harvinaista, en muista koska viimeksi olisin ollut sairauden takia pois töistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin yksin tuolla aukiolotutkimuksessa, mies oli lapsen kanssa sillä aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aukkari tehtiin eilen ja oli paljon kivuttomampi mitä ajattelin. Toki valiumilla ja kolmiosärkylääkkeillä oli varmaan jotain tekemistä asian kanssa. Mies ei saanut tulla mukaan tutkimukseen, mutta vaadin sitä tulkiksi paikalle sillä aikaa kun mua valmisteltiin. Kävi ilmi tuolla sisarfoorumin puolella, että Suomessa kohtuun ruiskutetaan suolaliuosta, mutta täällä se on varjoainetta. Siksi mies ei voinut olla mukana, koska tutkimus tehtiin röntgenyksikössä ja makasin siis siinä lasisella röntgenpöydällä. Torvet on kuulemma auki ja muutenkin näyttää hyvältä, kirjalliset tulokset saa ensi viikolla kun mennään lääkäri vastaanotolle keskustelemaan inseminaatioiden aloittamisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tänään tuo aukkari.. ja jännitys alkaa hiipiä.. :blush: Kello on hälyyttämässä tuntia ennen lääkäriä että muistan ottaa särkylääkettä :grin: Mulla tuo kipukynnys on aika matala että jännittää ottaako kauheen kipeetä. Mies tulee onneksi mukaan että katsotaan ny kuinka koettelemuksesta selviän =) Voin tänne ilmoitella sitten omat kokemukset tuntemuksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aukkari on tiistaina, ja olen jo paskanjäykkänä. Puhuin jo ihanan loralein kanssa, että pitäisi vissiin ottaa pari näkäräistä ennen tutkimusta, niin menee sekin koettelemus hilpeästi.

 

No, ehkä tyydyn kuitenkin siihen Panadoliin, tai sitten soitan huomenna klinikalle itkien ja huudan, että HALUAN ainakin jotain rauhoittavaa. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaveri kommentoi aukkarista, että hiukan huvitti se ohje missä sanottiin, että "ei satu, ota särkylääkettä" ;)

 

(Mulla ei siis kyllä 800 buranalla sattunutkaan, noin rohkaisuksi vielä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle muistaakseni aikanaan ennen aukkaria sanottiin, etta kannattaa ottaa nimenomaan Buranaa eika Panadolia. Oisko syyna ollu se, etta Burana ehkaisee kohdun supistelua (ja siten kipua), en muista varmasti.

Edited by Tuu-tikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now