Solina

munajohdinten aukiolotutkimus

500 posts in this topic

En ole vielä saanut aikaiseksi varattua aikaa aukiolotutkimukseen, koska kierto venyikin yllättävän pitkäksi.. Mutta voinkohan laittaa menopurit normaalisti vaikka aukkari tehtäisiinkin? Mietin vain että täytyykö se kierto jolloin aukkari tehdään olla luomu kierto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin periaatteessa turhaan, sillä takana oli jo yksi keskenmeno, mutta hoitojen suhteen (inseminaatio) on tiedettävä että molemmat johtimen on auki. Auki oli, eikä sattunut ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen menossa aukkariin maanantaina. En täysin ymmärtänyt, miksi se pitää mulle tehdä. Taustalla on kohdunulkoinen raskaus ja toinen munanjohdin poistettu. Lääkäri oli kanssani samaa mieltä, että insseistä ei meille ole juuri hyötyä, joten "kovempiin" hoitoihin ollaan suuntaamassa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin aukkari jo ihan alkukartoituksen vaiheessa, kp 8-10 taisi olla, en muista tarkalleen. Kun otti kipulääkkeen ohjeen mukaan ennen toimenpidettä, niin kipu ei ollut suurempi kuin normaalisti kuukautiskipu. Menin töihin sen jälkeen ja eipä sen kummemmin oloa haitannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kiertopäivinä teille on aukkari tehty? Mulle on alustavasti varattu aukkariaika ensi kiertoon kp 9 ja nyt jännitän, että alkaako menkat nyt kuitenkin liian aikaisin...  Hermoilen tätä nyt lähinnä siksi, että tähän kiertoon ei aukkari onnistunut, kun polilla ei ollut aikoja. Hoitaja oli puhelimessa sitä mieltä, että kp 10 olisi jo liian myöhäinen ajankohta aukkarille, vaikka toisaalta polilta saamassani ohjelapussa oli, että se pitää tehdä viimeistään kp 12. Mulla on vielä menkkojen jälkeen yleensä tiputteluvuotoakin jonnekin kp 7-8 saakka, joten onnistuneekohan aukkari ollenkaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle oli aika aukkariin varattuna kp9 ja itsekin jännitin, että loppuuko vuoto ajoissa. No vuoto loppui, mutta alkoi sitten sopivasti uudestaan tauon jälkeen päivää ennen aukkaria. Aukkaria ei lopulta voitu tehdä, sillä vuotoa oli vielä niin paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehdään ensi kierrossa aukkari yksityisellä ja ohjelapussa oli että se tehdään kp 7-12. Riippuu tietysti kierron pituudesta. Toivotaan että olisivat auki, miehestä jo vähän vikaa löytyi, niin en kaipaisi yhtään lisää ongelmia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kiertopäivinä teille on aukkari tehty? Mulle on alustavasti varattu aukkariaika ensi kiertoon kp 9 ja nyt jännitän, että alkaako menkat nyt kuitenkin liian aikaisin... Hermoilen tätä nyt lähinnä siksi, että tähän kiertoon ei aukkari onnistunut, kun polilla ei ollut aikoja. Hoitaja oli puhelimessa sitä mieltä, että kp 10 olisi jo liian myöhäinen ajankohta aukkarille, vaikka toisaalta polilta saamassani ohjelapussa oli, että se pitää tehdä viimeistään kp 12. Mulla on vielä menkkojen jälkeen yleensä tiputteluvuotoakin jonnekin kp 7-8 saakka, joten onnistuneekohan aukkari ollenkaan...

Mulle tehtiin kp15, yksityisellä klinikalla. Lääkärin ohje oli kp10-12, mutta koska mulla oli ollut pitkät kierrot (jos ei ovulaatiota niin ~35pvä), niin sanoi, että voi tulla vähän myöhemminkin. Tuo lekuri piti vastaanottoa kerran viikossa, joten piti valita meneekö kp8 vai kp15 ja valitsin sitten jälkimmäisen. Mulla kävi niin, että ultrassa näkyikin 19mm folli, eli ovulaatio ihan käsillä(ovisplussa tulikin samana iltana). Lääkäri kysyikin, koska on ollut edellinen yhdyntä. Siitä oli 3vrk aikaa, joten ei ollut ongelma; jos olisi ollut edellisenä iltana, ei olisi tehnyt aukkaria, koska siittiöt olisi olleet just asemissa. Mutta muuten tuo myöhäisempi ajankohta ei ollut mikään ongelma.

Tää nyt on vähän eri ongelma kuin Kevätkeijulla, mutta jos jotakuta auttaisi.

Edited by Murkelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans aika varattu aukkariin kp9. Ollaan julkisella puolella Taysissa, vasta aloittamassa selvittelyä. Takana tjottailua lähes 2 vuotta.

 

Vähän pelottaa operaation kivuliaisuus, sillä mulla sattuu papa-koe ja kaikki ultraamisetkin paljon. Lisäksi lääkäri sanoi, että mulla on kohtu taaksepäin niin kovasti kallellaan, että hänen on vaikea esim. katsoa ultralla. Tämä ongelma vissiin aukkarissakin sitten.

 

En viitsi panikoitua, koska kivusta huolimatta aukkari on toivottavasti nopea operaatio. Ja kyllähän kaiken kestää, kun haaveet ovat suuria :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annettiin joo, mutta mulla on vatsa niin herkkä etten oikein syö särkylääkkeitä kuin äärimmäisessä hädässä. Pahimmassa tapauksessa kärvistelen sekä vatsakivun että aukkari-supistelun kanssa. Oikeastaan enemmän mua hermostuttaa alkukierron verikokeiden tulokset...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa ottaa hoitajan ohjeistamat kipulääkkeet ennen toimenpidettä jotta ehtivät vaikuttaa. Ainakin minulla oli olo sellainen että tuntui vain pahimman kuukautiskivun verran kipua, kun lääkkeet turruttivat loput.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kivun kokemushan on kyllä yksilöllistä, joten kannattaa kertoa hoitajalle jo etukäteen, niin osaavat varautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin viime viikolla aukiolotutkimuksessa. Se tehtiin mulle ekalla suunnittelukäynnillä, koska kieropäivät oli hyvät. En osannu siis varautua yhtään. Mulle on tehty se myös -08 joten osasin varautua, että sattuu. Ja sattuihan se. Sain coctailin joka auttoi sitten kotona.. Paitsi hartiapistokset oli ihan kamalia :( En muista, että niitä olis tullu viimeksi. Paikat oli auki ja se pääasia. Kyllä sen kivun kestää! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin aukkari tänään ja tuubat oli hyvin auki. Pelkäsin etukäteen aika paljon koska kuvittelin että se sattuu enemmänkin, mutta oikeastaan vain kirveli aluksi eikä sattunut yhtään.  :)

Muoks. Niin ja burana+paratabs oli otettu etukäteen.

Edited by marsipaanimakeinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä tuo juurikaan sattunut, tuntui ainoastaan inhoittavalta kuten monet muutkin ovat täällä kuvailleet. Erikoisempaa on se että nyt tässä kierrossa kun tuubat huuhdeltiin kärsin ovulaation molemmin puolin aivan järkyttävistä alaselkä ja -alavatsa kivuista toisella puolella. Kenelläkään ollut mitään vastaavaa kokemusta? Ei toki välttämättä liittynyt tähän tutkimukseen mutta sattuipa vaan "sopivasti". Yritystä siis takana vuoden verran ja vastaavanlaisen kivun koin ainoastaan ensimmäisessä kierrossa pillereiden lopettamisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei mystikki. Mulla ei ainakaan ollut tuollaisia kipuja. Mutta jokainen on niin yksilöllinen, että varmaan mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mystikki Mulla oli myös aukkarikierrossa alaselkäkipuja ja muistaakseni myös sen kierron päätteeksi tulleissa menkoissakin. Ja ensimmäisen inssin jälkeenkin taisi alaselkäkipua olla, mutta ei enää sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aukkari edessä ensi viikolle. Tulin lueskelemaan kokemuksia, jännittää.

Oletteko saaneet tutkimuksen jäljern heti hoitosuunnitelman vai onko se jäänyt vielä odotteleen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain tutkimuksen jälkeen heti hoitosuunnitelman ja Clomifen-reseptin käteen. Kaikki oli siis auki, ja epäiltiin vaan ovulaatio-häiriötä. Päätimme kuitenkin vielä jatkaa yritystä luomuna.

 

No, aukkarin jälkeen sain ovulaatiotestillä selvän plussan, samoin seuraavassa kierrossa (kävin akupunktiossa pari kertaa) ja sitten olinkin raskaana. Se tosin meni heti kesken. Tästä innostuneina jatkamme edelleen kotikonstein, ja aion käydä vielä akupunktiossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutkimus ohi, oli varsin kivuton tapahtuma. Vähän menkkamaista jomottelua. Molemmat puolet oli auki. Koko päivän ajan alavatsa oli hellän oloinen ja tuli vähän veristä vuotoa. Saatiin suunnitelmatkin samalla kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutkimus ohi täälläkin, oli hieman kivulias, mutta vihlominen meni kuitenkin ainoastaan tasolle "kova menkkakipuvihlonta", eli hengittelemällä selvisi varsin hyvin. Ehkä 5 minuuttia tutkimuksen jälkeen tuli hartiapistos joka tuntui molemmissa hartioissa, ja sattui joka kerta kun vedin syvään henkeä. Kuulemma johtuu siitä että kohdun limakalvojen ärsytys voi heijastella juurikin hartioihin. Ei tuokaan kipu kuitenkaan mitään lamauttavaa ollut ja pahin meni ehkä 5-10 minuutissa ohi. Edelleen pieniä tuntemuksia oikean hartian seudulla kun tutkimus tehtiin tänä aamuna mutta muuten olo täysin normaali, joten ei siis ainakaan minun osaltani ollut mikään paha kokemus :) Molemmat puolet oli auki, mutta en tiedä vaikuttaako kivun määrään.

 

Muoks. Olin ottanut tuntia ennen 800 mg buranaa.

Edited by Nodu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aukkari edessä ensi viikolle. Tulin lueskelemaan kokemuksia, jännittää.

Oletteko saaneet tutkimuksen jäljern heti hoitosuunnitelman vai onko se jäänyt vielä odotteleen?

Meillä aloitettiin hoitoja heti tutkimuksen jälkeen, johtuu "korkeasta" iästämme, ettei ollut mitään taukoja. Olihan sitä kuitenkin jo vuosi yritetty ennen tutkimuksiin menoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now