Solina

munajohdinten aukiolotutkimus

500 posts in this topic

Mikähän päivä tälle tutkimukselle olisi muuten paras. Kp 7 olisi perjantai, maanantai sitten jo kp 10 jollonntoivon että voisi olla olis koska kp 12 vai 13 joudun reissuun. Tarkistan huomenna kalenterista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen kp 10! Mut vuotoa ei sais enää olla. Eli voi olla että menee seuraavaan kiertoon.

Edited by Nukkelapsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen kp 10! Mut vuotoa ei sais enää olla. Eli voi olla että menee seuraavaan kiertoon.

Sain perjantaille kp 7. Jännää nähdä miten sujuu ja tuleeko mitään yllätyksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ennen kp 10! Mut vuotoa ei sais enää olla. Eli voi olla että menee seuraavaan kiertoon.

Sain perjantaille kp 7. Jännää nähdä miten sujuu ja tuleeko mitään yllätyksiä.

Aukkari tehty.ja putket molemmin puolin auki. Katetrin laittaminen ei meinannut onnistua, katetri vaihdettiin ja lopulta pihdeillä kohdunsuusta kiinni. Sattui ihan kunnolla ja ehdin jo miettiä että jos pitkään sattuu näin paljon niin en kestä. Ilmeisesti myös täyttö sattui koska kipu kesti pari minuuttia melko kovana. Kun vesi ruiskutettiin ja ilma en tuntenutkaan mitään ja lähtiessä olo oli normaali. Vielä. Ilta ja seuraava päivä on mennyt kovissa vatsakivuissa niin että normaali käveleminen sattuu paljon enkä mieluummin liiku ollenkaan. Ilmeisesti syynä on se ilma koska sitä tukee pois ja vatsa on kuin pinkeä pallo ja todella kipeä. Olen kyyryssä joutunut kävellä sen vähän mitä on ollut pakko kävellä. Tutkimus kesti jonkun aikaa koska kohtu kramppasi niin kovaa että sulki johtimet melko pitkäksi aikaa. En kuitenkaan tuntenut kramppeja ollenkaan, näin vain ruudulta. En kuitenkaan kiljunut kuten kanyylinlaitossa aikoinaan että siihen verrattuna pienempää kipua. Onneksi ja paikat auki. Lasta ei vaan kuulu mutta jos tämän jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin olisi aukiolotutkimus edessä perjantaina... PelottaaJännittääAhdistaa  :unsure:

 

Onko teillä kokemusta siitä, pystyykö toimenpiteen jälkeen enää jatkaa töitä? Aukkari on klo 13, joten työpäivää jää vielä jäljelle. Enkä kyllä tiedä, uskallanko mennä yksin... Täytyy pyytää miestä mukaan henkiseksi tueksi. Mua pyydettiin saapumaan paikalle puolta tuntia ennen toimenpidettä, että saan särkylääkkeen silloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Secretariat kuulumiset kurkkimassa. Hienoa, että uskalsit tutkimukseen ja nyt se on ohi :)

 

Tinhi: en olis voinu mennä enää töihin. Onneksi oli vapaapäivä. Jotkut kuulema voi ja kai se riippuu työstäkin. Tsemppiä perjantaille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tinhi, minä puolestani jatkoin silloista opiskelupäivää ihan tavanomaisesti ongelmitta. Otin noin tunti ennen toimenpidettä Panadolin ja Buranan. Vasta illemmalla vatsaa turvotteli reilummin.

Edited by Apollonis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tinhi, minä puolestani jatkoin silloista opiskelupäivää ihan tavanomaisesti ongelmitta. Otin noin tunti ennen toimenpidettä Panadolin ja Buranan. Vasta illemmalla vatsaa turvotteli reilummin.

Mulla sama eli tutkimus aamupäivällä ja työpäivä meni ihan normaalisti. Ilmavaivat alkoivat töistä lähdettyäni eli vasta 6h kuluttua. Paikallaan istuessa ei ongelmia mutta kävely oli hankalaa ja sattui mutta ei mitenkään mahdotonta. Kaupat hoidin ja voihkin pari kertaa ostoksilla. Ilmavaivat jatkui seuraavaan päivään mutta kanyylin laitto oli omalla kohdallani paljon kipeämpi juttu aikoinaan. Mulla ei ollut mitään valmistautumisia pesua tai mitään, ankanpoikanen sisään ja katetreja heti perään. Ja kävin ilman miestä, omalla kohdalla ihan ruokatunnilla hoidettava juttu. Olkoonkin että ne ilmavaivat oli tosi ikäviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tinhi, minä puolestani jatkoin silloista opiskelupäivää ihan tavanomaisesti ongelmitta. Otin noin tunti ennen toimenpidettä Panadolin ja Buranan. Vasta illemmalla vatsaa turvotteli reilummin.

Mulla sama eli tutkimus aamupäivällä ja työpäivä meni ihan normaalisti. Ilmavaivat alkoivat töistä lähdettyäni eli vasta 6h kuluttua. Paikallaan istuessa ei ongelmia mutta kävely oli hankalaa ja sattui mutta ei mitenkään mahdotonta. Kaupat hoidin ja voihkin pari kertaa ostoksilla. Ilmavaivat jatkui seuraavaan päivään mutta kanyylin laitto oli omalla kohdallani paljon kipeämpi juttu aikoinaan. Mulla ei ollut mitään valmistautumisia pesua tai mitään, ankannokka sisään ja katetreja heti perään. Ja kävin ilman miestä, omalla kohdalla ihan ruokatunnilla hoidettava juttu. Olkoonkin että ne ilmavaivat oli tosi ikäviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvisin! Ei ollut kamalaa. Ikävää ja epämukavaa, mutta täysin siedettävissä. Hyvin pystyi jatkamaan töitä vielä. Nyt iltaa kohden alkoi mahaa turvottamaan ja pistelemään... Mutta eiköhän tämä tästä lepäilemällä mene ohi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aukkari edessä ensi viikolla. Unohdin kysyä lääkäriltä, pitääkö omega-valmisteiden käyttöä rajoittaa (kuten ennen leikkauksia)? Luulisi, ettei, koska ei tässä mitään verta vuodateta. Soitan toki huomenna klinikalle ja kysyn, mutta jos joku täällä jo tietäisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En usko, että tarttee. Pientä tiputtelua tuli, koska limakalvot totta kai ärtyi. Mut mullakesti ihan pari tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, varmistin asian vielä klinikalta: ei tarvitse pitää taukoa omegoista tai mistään muistakaan lisäravinteista.

 

Sanoivat, että olisi hyvä ottaa kipulääkettä tuntia ennen toimenpidettä. Lääkäri mainitsi että voisin ottaa yhden Burana 600:n, mutta itse nyt arvon sen, Litalginin ja Panacodin välillä. Jotakin näistä vai yhdistelmänä? (Olin edelliskesänä sellaisessa onnettomuudessa, että lääkekaapista löytyy sen seurauksena vähän kaikenvahvuisia kipulääkkeitä.) En haluaisi ylilääkitä, enkä halua vaikuttaa kypsymässä olevan munasolun terveyteen, mutta jotenkin pelkällä Buranalla meneminen epäilyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nukkelapsen mainitsema yhdistelmä vaikuttaa hyvältä. Jos ylilääkitwmistä pelkää, niin litalginin voi tietty ottaa vasta tutkimuksen jälkeen. Se kuitenkin alkaa vaikuttamaan siedettävällä nopeudella.

 

Itsehän jouduin ottamaan perus särkylääkkeen lisäksi litalginia ja sain vielä kotiinkin useamman varmuuden vuoksi. Kyseisestä kierrosta alkoi raskaus, joten nämä lääkkeet ei ainakaan huonontaneet mahdollisuuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä kombo oli Litalgin + Panacod! Päässä oli vähän puolihumalainen olo, mutta toisaalta se osaltaan rentoutti. Tutkimus kesti vain hetken, vettä meni 4ml (ymmärsin että se on vähäinen määrä) ja tuntemukset olivat ihan siedettäviä. Tutkimuksen jälkeen pyörrytti hiukan ja oikeaa hartiaa alkoi jomottaa, mutta ei mitenkään paha kokemus. Ja mikä tärkeintä, auki olivat molemmat puolet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutama sananen omastakin tilanteestani aukkarin suhteen, lähinnä "varoittavana" esimerkkinä... eli yritystä esikoisen aikaansaamiseksi takana reilut kaksi vuotta ja koko aikana saldona ainoastaan yksi kohdunulkoinen raskaus. Lapsettomuushoidot julkisella puolella on aloitettu puoli vuotta sitten, mutta toisin kuin aluksi ilman muuta oletin, niin aukkaria mulle ei ole tehty ollenkaan, vaikka tuon kohdunulkoisen vuoksi sille olisi mielestäni enemmän kuin tarpeeksi perusteita. Potilastiedoissani lukee asiasta ainoastaan seuraava maininta: "aukiolotutkimusta ei tehdä, vaan potilaan iän huomioiden laitetaan suoraan IVF-jonoon". Kun nyt muutaman Letrozol- ja Lugesteron-kierron jälkeen kyselin aukiolotutkimuksen mahdollisuudesta, niin sitä ei enää irronnut, sillä mulla pitäisi alkaa IVF-hoidot jo tammikuussa. Tietysti ymmärrän realiteetit: jos mulla on putket tukossa, niin IVF-hoitoihin pitäisi ryhtyä joka tapauksessa ja sinnehän olen jo jonossa. Jos taas putket eivät ole tukossa, niin nykyisten hoitojenkin onnistumiselle olisi edellytyksiä. Eli periaatteessa en tee tiedolla putkien aukiolosta ENÄÄ tässä kohtaa mitään. Mutta se, ettei niiden aukioloa tutkittu jo heti kesällä, on kyllä ollut kannaltani aika ikävää... siinä päätöksessä on ajateltu lähinnä hoitavan yksikön kustannustehokkuutta, eikä esimerkiksi potilaan henkistä jaksamista ja kukkaroa. Kyllähän mun kannalta olisi ollut parempi, ettei olisi tarvinnut mahdollisesti turhaan vetää tässä puoli vuotta jatkuvasti kalenteri kourassa sekä Letroja että Lugeja, jollei niiden toimimiselle mahdollisesti ole edes oikeasti mitään edellytyksiä :wacko: Eli tarinan opetus: vaatikaa aukkaria heti hoitojenne alussa, varsinkin jos on painavaa syytä epäillä, että munanjohtimet voisivat olla tukossa. Mä sen sijaan jatkan nyt Letroilla + Lugeilla ilmeisesti vielä pari kuukautta, vaikka motivaatio on aika hukassa, kun munatorvien tilanteesta ei ole mitään tietoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tähän oman aukiolotutkimus kokemuksen.

 

Kävin yksityisellä kp7 aukkarissa. Otin tuntia ennen yhden 1g Panadolin. Asettimen (tai mikä lie?) laitto tuntui epämiellyttävältä ja muistutti lähinnä todella voimakasta menkkakipua. Tämän jälkeen ei tuntunut mitään. Ei edes ruskuttaessa vaikka lääkäri sanoi, että silloin yleensä on jotain tuntemuksia. Molemmat tuubat oli auki ja nestettä valui vasta kotona hieman siteeseen. Ei tullut mitään hartiapistosta tai muita tuntemuksia jälkikäteen. Ainoastaan niukkaa veristä vuotoa tullut kolmena päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sattuminen on yksilöllistä. Itse en ollut ottanut mitään esilääkitystä, eikä homma sattunut lainkaan vaikka molemmat putket tukossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin hiljattain aukiolotutkimus ja jännitin niin paljon kipua koska olin lukenut huonoja kokemuksia ja olen tosi kipuherkkä eli ajattelin tietysti että mua nyt ainakin sattuu.. no voin sanoa että jännitys oli pahin juttu koko toimenpiteessä, tosi paljon helpompi kuin olin odottanut. Ensin lääkäri laittoi ankannokan joka tuntui samalta kun esim papa kokeessa. Sitten työnsi katetrin ja täytti jonkun ballongin, tämä oli inhottavin osa, mutta täysin kestettävissä. Nesteen ruiskutus tuntui lähinnä jännältä, ei kivuliaalta. Ja auki olivat huh! Otin n tuntia ennen burana 800 mg ja panadol 1 g. Jälkikäteen tuli molempiin hartioihin pistosta, mutta lievästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raporttia nyt tännekin omalta kohdaltani eli jatkoa tuohon hieman ylempänä viestiketjussa olevaan aukkari-caseeni. Kävin tällä viikolla yksityisellä lapsettomuusklinikalla munanjohdinten aukiolotutkimuksessa saadakseni viimeinkin selvyyttä asiaan. Eipä aukkaria kyllä tosiaan voi miksikään sietämättömäksi toimitukseksi sanoa tai sitten kipukynnys on vaan jo korkea, kun muutenkin on saanut ravata jatkuvasti ronkittavana vähän väliä viime aikoina  :P Moneen kertaan pumpattiin sekä ilmakuplia että keittosuolaliuosta liikenteeseen, että päästäisiin varmuuteen asiasta. Tulos on siitä huolimatta Matti Nykästä lainaten vähän fifty-sixty. Oitis sentään selvisi, että oikea munatorvi on auki. Vasen sen sijaan jäi mysteeriksi: keittosuolaliuos kyllä virtasi sinne torveen, mutta lääkäri ei saanut torven päätä näkyviin, joten ei pystytty varmuudella todentamaan, että se neste tulee sieltä myös ulos. Mutta toisaalta torvi ei myöskään paisunut sen merkiksi, että neste jumittuisi sinne. Niinpä lääkäri sanoi, että vasemman torven pää saattaa olla tällä hetkellä kääntynyt niin taaksepäin, ettei sitä läpivirtausta saada siitä syystä kokonaan näkyviin. Toisaalta kuitenkin on myös ainakin teoriassa mahdollista, että kyseinen munatorvi on ihan päästä tukossa - eli siltä kohdin, mihin kohdunulkoinen alkio aiemmin kiinnittyi.

Jotkut teistä ovat saattaneet myös kuulla huhuja siitä, että osa naisista raskautuu nimenomaan aukiolotutkimuksen jälkeen. Lääkärin mukaan tämä ei kuitenkaan johdu siitä, että aukkarissa huuhtoutuisi ylimääräisiä kiinnikkeitä tms. pois munanjohtimista, jonka jälkeen ne olisivat ikään kuin paremmin auki. Sen sijaan se johtuu kuulemma siitä, että se aukkarissa asennettava katetri raapii kohdun limakalvoa, jonka jäljiltä limakalvo alkaa normaalia aktiivisemmin korjata itseään. Näin ollen siinä meneillään olevassa kierrossa limakalvo voi olla normaalia paksumpi ja otollisempi mahdollisen hedelmöittyneen alkion kiinnittymiselle, mistä johtuen raskauden alkamisen todennäköisyys paranee. Se lääkäri pyysi mua ilmoittamaan myös hänelle, mikäli satunkin raskautua tästä kierrosta. Toki sen mielelläni tekisin, vaikkakin pidän moista puhelua osapuilleen yhtä mahdollisena kuin sitä, että saisin soittaa Veikkauksen toimistoon kertoakseni, että mulla on nyt Lotossa seitsemän oikein :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mielenkiintoista kuulla että se johtuukin siitä että vähän isompi prosentti plussaa aukkari-kierrossa! Luulin tosiaan että se neste huuhtoo ja "puhdistaa" niitä johtimia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mielenkiintoista kuulla että se johtuukin siitä että vähän isompi prosentti plussaa aukkari-kierrossa! Luulin tosiaan että se neste huuhtoo ja "puhdistaa" niitä johtimia..

Edited by Kirsty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harmi ettei saatu sulla varmuutta toisen aukiolosta. Mullakin se ensimmäinen täyttyi heti ja toista odoteltiin kunnes viimein sai virtauksen näkyviin. Lääkäri Sanoi että se toinen voi myös krampata jollain lailla, että ei sen vuoksi näkyisi onko auki.

Ja joo mäkin olin ihan että niin varmaan kun se sanoi että vähän isompi prosentti plussaa aukkarikierrosta..ei vaan enää jaksa uskoa siihen omalla kohdalla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now