Solina

munajohdinten aukiolotutkimus

500 posts in this topic

Otat sen verran kuin itsestä tuntuu sopivalta määrältä (ei nyt askillista kuitenkaan), niin eipä tarvitse sitten kärvistellä. Ja suu auki siellä lavetilla: jos sattuu, niin sano heti. Ei pidä pinnistellä mykkänä silmät kierossa ja tuskanhiki otsalla, jos tulee supistus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
S_A, Hei, mie en tarkota yhtään niinku pelotella mutta siis mullahan (jolla on aika alhanen kipukynnys) toi itse toimenpide sattui aika kamalasti, mutta jälkikäteen ei tullut sitten yhtään mitään tuntemuksia.

Näin mullakin, kipu oli aivan kamalaa ja jollei mulla olisi ollut niin ihana hoitaja siinä tukena joka silitti mun otsaa ja kuivasi poskilla valuvat kyyneleet (voiko tuollasia hoitajia ollakaan!? :lipsrsealed:) niin oisin ollut todella pulassa. :( Mutta toivotaan, että sulla Sweet_Akito (ja tietysti muutkin toimenpiteeseen joutuvat) homma menee hyvin, tsemppiä!! :lipsrsealed:

 

:lipsrsealed: Päívís

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin vaan kertomaan, että nyt se on sitten ohi ja auki olivat, eikä mua sattunut senkään vertaa kuin kuukautiskipu. Eli mulle ainakin jäi hyvä fiilis koko toimenpiteestä :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko tulla kommentoimaan omia tuoreita kokeuksia tähän ketjuun. Tänään olin aukiolotutkimuksessa ja jännitin ihan hirveesti, koska olin lukenut tätä ketjua. Lääkärikin huomasi, että olen tosi jännittynyt ja puheli rauhoittavasti. Hän sanoi, että yleensä tutkimus ei juurikaan tunnu missään.

 

Tutkimushuoneessa ei ollut lääkärin ja itseni lisäksi ketään muuta ja sekin rauhoitti. Kun katetri laitettiin, tuntui pientä kuukautiskipumaista polttelua alavatsalla...ja siinä kaikki! Sen kovempaa kipua ei tullut missään vaiheessa. Olin tosi helpottunut. Olin ottanut 1200 mg Buranaa kaksi tuntia ennen tutkimusta.

 

Eli siis summa summarum, tutkimus oli lähes kivuton, eikä sen jälkeenkään ole tullut kipua. Ja röörit olivat auki. smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen joltain kuullut, että sattuu enemmän jos ei röörit ole auki. En sitten tiedä onko totta..?!?
Mulla röörit oli auki ja kipu oli silti ihan hirveä. Olin ottanu ohjeen mukaan kipulääkettä etukäteen, mutta tutkimuksen jälkeen jäin lääkärin käskystä hoitopöydälle lepäämään ja hoitaja tuli laittamaan lisää lääkettä kun kipu ei meinannu alkaa helpottamaan. Oon kyllä muutenkin herkkä kivulle vatsan alueella ja senpä takia jännitin tutkimusta kaikkien lukemieni kauhutarinoiden jälkeen, liekkö sillä vaikutusta..? Onneks tutkimus kesti kuitenkin tosi lyhyen aikaa ja sisulla ja perkelettä karjumalla siitä selvittiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään tutkimuksessa...otin pohjalla 800mg buranaa, mutta kohtu supisteli kyllä rankasti, lääkäri joutui sen takia pitämään pienen tauonkin. Sattuihan tuo, mutta ei nyt mitenkään jäätävästi. Kipu loppui hetki kun homma oli ohi. Vasen virtasi kauniisti, oikea oli tukossa. ja ainakaan mun kohdalla ei riitä, että yksi on auki kun ovulaatio tulee lähes aina oikealle :girl_sigh:

 

Nyt illalla iski hartiapistos ja se on koko hommassa ehkä se pahin :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin tutkimuksessa viime viikolla, etukäteen jännitin aika kaameesti... Olin tietty lukenut täältä kaikki kauhukertomukset. Itse tutkimus oli lähes kivuton, hiukan kuukautiskipumaisia tuntemuksia mutta ei juuri muuta. Mun gyne on toisaalta kyllä maailman helläkätisin ja empaattisin :girl_sigh:

 

Jälkikäteen oli hiukan veristä vuotoa ja lievä hartiapistoa. Ei siis ollenkaan niin paha juttu kuin pelkäsin. Ja torvet auki!

Share this post


Link to post
Share on other sites
lääkäri joutui sen takia pitämään pienen tauonkin.
Multa kun lääkäri kysy että kestänkö loppuun, pidetäänkö taukoa tai jatketaanko toisella kertaa, mä kiljuin että "Hoida perkele se homma äkkiä loppuun, mä en toista kertaa tähän pöydälle nouse!" girl_haha.gif

 

Ja hienoa että pupulla sujui homma kivuttomasti ja tuli hyviä uutisia siltä saralta :)

Edited by mianro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin tänään aukkari heti ensikäynnin yhteydessä, enkä ollut lainkaan varautunut. Ehkä ihan hyvä niin, etten kerennyt stressaamaan etukäteen :grin:

 

Sen verran nipisti, että joutui vähän irvistämään, mutta melko kivuttomasti se onneksi sujui. Jälkeenpäin kyllä tuntui aivan samalta kuin menkkojen alkaessa ja hitusen tuli vertakin. Hartiapistoskin vaivasi pari tuntia toimenpiteen jälkeen, mutta ei sentään tarvinnut ottaa särkylääkettä.

 

Mä luulin, että sen katetrin laittaminen tuntuisi ikävältä, mutta täytyy kyllä sanoa, etten mä tuntenut sitä lainkaan. Ihmettelin vaan, kun lääkäri sanoi alkavansa pumppaamaan sitä nestettä, kun en ollut edes tajunnut sen tuuppaavan sitä putkea sisuksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivut on hyvin yksilöllisiä... Minulle aukioloa ei pysytty tekemään SSG:nä- edes katetria ei saatu paikalleen kun kivut oli sietämättömät. Lähettivät laparoskopiaan eli minut leikattiin päiväkirurgiassa tähystyksellä. Lohdutuksena että minulla on hyvin alhainen kipukynnys. Enpä ole kuullut että kenelläkään olisi ollut yhtä kipeä toimenpide kuin minulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin toimenpiteessä tänään ja ei ollut paha ollenkaan. Toki se nyt tuntui ikävästi mutta ei varsinaisesti sattunut, menkkamaisia tuntelmuksia vain eikä kestänyt kauaa. Mutta eipä sitä voikaan sanoa kuin omasta puolesta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pitäisi olla toi parin viikon päästä perhesuunnittelupkl:n yhteydessä kättärillä. Onko jollain sieltä kokemuksia? Pelottaa ihan sairaasti, kun mulla on vielä joskus 10 vuotta sitten papakokeissa todettu että mun kohtu on vähän vinossa vasemmalle ja lisäks mulla on alavatsa todella todella herkkä kutiamaan, mikä aina hankaloittaa pelkästään jo tavallisia papakokeita ja muita gynetutkimuksia, kun lääkäri ei voi yhtään koskettaa mun alavatsaa ilman että alan venkoilemaan. Saati sitten jotain tollasta mitä nyt on luvassa... en tiedä miten se tulee onnistuun :girl_sad:

Pystyykö sen jälkeen muuten tulemaan suoraan töihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pystyykö sen jälkeen muuten tulemaan suoraan töihin?

 

Mä en olisi pystynyt, mutta jotkuthan pomppii saman tien zumbaamaan, eli todella yksilöllistä.

Edited by GoblinQueen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lähdin suoraan palaveriin, mihinkään ei jälkeenpäin sattunut. Nyt en buukkaisi mitään, uutiset kun eivät olleet ne toivotut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole ollut Kättärillä, mutta kun toi tutkimus tehtiin mulle niin siinä tutkimuksen aikana se tuntui vähän, aika samalta kuin semmonen juiliminen kun on menkat alkamassa. Muuten tuntui samalta kuin ultraaminen yleensäkin gynellä, eli eipä juuri miltään. Jälkikäteen ei tuntunut missään, ei tullut edes mieleen ettei olisi voinut ihan normaalisti toimia koko päivän, olin töissä ja illalla jumpassa. Vähän tiputteluvuotoa oli samana päivänä, mutta mulla vuotaa ilmeisesti kohdunsuu herkästi.

 

Tosin jos olisi tullut huonoja uutisia, niin pään hajoamisen takia en välttämättä olisi kyennyt... Mutta fysiikan puolesta siis kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehty aukiolotutkimus muutama vuosi sitten. Oli aika epämukava kokemus. Kohtu oli takakenossa eikä siitä meinattu saada kunnolla kiinni. Jälkikäteen tuli todella voimakas pisto toiseen hartiaan, sitä kesti pitkin iltaa. Töihin en enää sinä päivänä kyennyt.

 

Nyt minulla on edessä sama uudelleen. :) Uusi mies ja uusi yritys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedättekö kauanko tuohon munajohdinten aukiolotutkimukseen pääsyä joutuu jonottamaan??

Meillä lähti nyt lähete julkiselle puolelle jatkotutkimuksiin kun kaikki hormonilabrat, ovulointiultra ja simpat oli ok. Olettaisin itse nyt että mitä seuraavaksi tehtäisiin on juuriki ko. tutkimus...se, että lähete laitetaan nyt OYS:iin jossa kait ihan eka tapaaminen on keskustelutapaaminen ja sillä sovitaan jatkosta niin mietin kauankohan tässä kestää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me jouduttiin odottamaan pääkaupunkiseudulla 4 kuukautta. Sitten tulinkin raskaaksi viikkoa ennen tutkimusta :girl_smile: Toivottavasti sielläpäin ei joudu odottamaan yhtä kauaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihinkäs aikaan kierrosta tutkimukseen voi mennä? Entä onko yksityiselle lyhyemmät jonot... tuo 4 kuukautta kuullostaa tooodella pitkältä ajalta odotella..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihinkäs aikaan kierrosta tutkimukseen voi mennä? Entä onko yksityiselle lyhyemmät jonot... tuo 4 kuukautta kuullostaa tooodella pitkältä ajalta odotella..

Heti vuodon loputtua, ennen kp 10.

JONOISTA: Meille sanottiin että HYS:lle on jono ensikäynnille 3-6 kk, kutsu tuli loppujen lopuks viikon varotusajalla n. 2 kk kuluttua. Aika sattu olemaan sopivasti kierron alussa, joten saatiin kierronkartotus alotettua heti ensikäynnillä (alkukierron verikokeet kp 3-5)(mutta kierronkartutusko mirabelille oli jo tehty?) ja jos aukiolotutkimusta ei olis mulle jo aiemmin tehty, se olis tehty heti seuraavasta kierrosta (olis pitäny soittaa polille ajan saamiseks kun seuraavat menkat alkaa ja toivoa että ajan saa sopiville kp:lle) eli ainakin täällä tutkimusten kanssa tuntu menevän ihan jouhevasti ja käytännössä siis samalla tahdilla kun yksityisellä sitten kun kerran on ensikäynnille saanu kutsun. (Hoidothan täältä jonotellaan sitten pk-seudulle.) Mutta jos yksityiselle haluaa vaan tohon aukiolotutkimukseen ajan niin sen saanee heti kun on kierto seuraavan kerran sopivassa vaiheessa.

Edited by mianro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Mianro! Täytyykin sitten varailla kohta aika..

 

Milloin teidät on määrätty aukiolotutkimukseen ja minkälaisilla taustoilla? Onko se ollut yksi ensimmäisistä tutkimuksista, vai oletteko syöneet ensin teroja tai clomeja?

 

Itselläni munasarjat ja kohtu on ultrattu ja kaikki näytti kuulemma "hyvältä", lääkäri määräsi clomeja, mutta ei seurantaultria eikä maininnutkaan aukiolotutkimuksesta... Täältä palstoilta sitä on kaikkea saanut opetella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen, että "normi"-gynet eivät tiedä lapsettomuudesta ja sen hoitamisesta juurikaan mitään. Melko pöyristyttäviä tarinoita saa lukea varsinkin tuolta clomi-keskustelusta, jossa lääkärit eivät todella määrää mitään seurantaa ja muutenkin heidän tietonsa tuntuvat olevan melko erilaisia lapsettomuuteen erikoistuneiden gynekologeihin verrattuna.

 

Toki voin olla väärässäkin (ja samalla myös meidän lapsettomuutta hoitanut lääkäri Ava-klinikalla), mutta käsittääkseni aukiolotutkimus on ihan perustutkimus ennen hoitojen alottamista. Tai meillä tehtiin SSG ensimmäiseen hoitokiertoon. Onneksi tuubat olivat auki, mutta siinä vaiheessa hoitoa olisi käsittääkseni voinut vielä rukata, jos tulos olisi ollut huonompi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heti ensikäynnillä yksityisellä tehtiin aukiolotutkimus ja hyvä niin koska muuten olisin jännittänyt varmaan monta viikkoa etukäteen. Itse tutkimus ei juurikaan sattunut, mutta jännittämisen takia oli inhottava olo. Pahimmillaan niinkuin menkkakipuja oli tutkimuksen aikana, jälkeenpäin vähän kramppaili mahassa, mutta buranan voimin selvisi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now