Sign in to follow this  
Followers 0
kiikaroi.haikaraa

Huomioidaanko varhaiset km:t

10 posts in this topic

Olen kuullut, että pari perättäistä keskenmenoa menee vielä huonon tuurin piikkiin, mutta 3. km jälkeen aletaan jo tutkia missä vika. Pitääkö noiden keskenmenojen olla miten pitkälle edenneitä, että ne huomioidaan ja tutkimuksiin pääsee? Hyväksytäänkö vain sellaiset, että on käyty neuvolassa jo tmv terv.huollossa on kyseinen raskaus todettu? Minulla on ollut km rv 9 tienoilla ja siitä on tietysti faktaa papereissa, mutta pitäisikö nyt alkaa kytätä kaikkia vähänkään pitempiä kiertoja heti testi kädessä, et jos onkin varhainen km eikä vaan runsaammat menkat > tutkimuksiin ? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa kun on plussa testissä niin lasketaan raskaudeksi, eipä sitä muuten voi oikein edes mitata. Mutta siis itse testatun plussan pitäisi kyllä riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskausviikkoa 5+0 tapahtuneet (laskennallisesti edellisestä kierrosta) keskenmenot tulkitaan kemiallisiksi raskauksiksi, ja näitä ei km-tutkimuksiin lähetettäessä yleensä huomioida. Muuten kyllä itse testattu plussa riittää, mutta ihan jokaista kiinnittymisyritystä ei kuitenkaan ehkä kannata tuon vuoksi tikutella esiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla ei ollut enää hcg:tä veressö rv 5+3 joten ei päästy tutkimuksiin. Oli vuotanut viikonlopun yli ennenku pääsin verikokeeseen

Share this post


Link to post
Share on other sites

On varmaan paikkakuntakohtaista miten tutkimuksiin pääsee. Meillä on takaan km:t 8+3 (kehitys pysähtynyt 6+-viikolla) ja 11+ (kehitys pysähtynyt 9+-viikolla) ja vaikka km:t ei ole peräkkäisiä (välissä onnistunut raskaus) niin jos vielä tulee km niin pääsen heti tutkimuksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas oli 2 kpl rv4+3 päättyneitä plussauksia perättäin, ja neuvolasta lupasivat lähetteen tutkimuksiin, mikäli vielä kolmas samanlainen tapaus käy. Eli ainakin meillä riittää plussa, ja siksi pidin visusti huolta, että ilmottautuin taas neuvolassa pian plussaamisen jälkeen nyt kolmannella kerralla, jotta mahdollisen epäonnen kohdatessa on neuvolalla merkinnät näistä kaikista tapauksista systeemeissään ja pääsen tutkittavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heinäkuu 2009: Kuukautiset 4 päivää myöhässä ja raskaustestissä haalea viiva, kuukautiset alkoivat seuraavana päivänä.

 

Lokakuu 2009: Keskenmeno rv 7+4.

 

Varhaisia keskenmenoja tapahtuu usein, yleensä nainen ei niitä edes itse huomaa. Viimeistään on aihetta lisätutkimuksiin jos saan vielä 2 peräkkäistä keskenmenoa. Vaikka tuo haalea "haamu" heinäkuussa ei merkinnytkään mitään varsinaista keskenmenoa, niin aika pahalta se silti tuntui. Nyt kun seuraavan kerran alamme tjottailemaan/yrittämään lasta, niin teen raskaustestin vasta kun kuukautiset viikon myöhässä, niin ei ala nuo haamut kummittelemaan! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla lukee ainakin äitiyskortissa km tiedoissa vaikka miulla oli melko varhainen km 6+5. ainakin se on noteerattu kirjoihin ja kansiin.

 

en sit tiiä miten on muuten käytäntö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestä on ihan hyvä, että varhaisetki laitetaan muistiin. Käytännöstä en ole aivan varma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut otettiin tutkimuksiin täällä pk-seudulla vaikka lääkäri olis sit sitä mieltä, että kaksi ekaa varhaista km ja yksi ultrattu km ei kerro vielä sitä, että kärsii lapsettomuudesta ja että on vieläkin hyvät mahdollisuudet saada lapsi.

 

Eli lääkäri olisi toivonnut jokaisen km ultrausta, josta oltaisiin todettu oliko kyseessä kemiallinen vai normaali kohdunsisäinen km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0