uhra

Keskenmeno sykkeen toteamisen jälkeen

137 posts in this topic

Pahoittelut kaikille keskenmenon kokeneille.

 

Meillä oli neuvolassa ultra viikoilla 8+3 (laskettu ovulaatiosta tarkkaan), ultrassa sykki ihana pieni sydän. Pienen koko kuitenkin vastasi vain viikkoja 7+2. Terkkari ei ilmaissut huolta vaikka sanoin monesti, että pitäisi olla viikon isompi. Joten en ajatellut asiaa, ajattelin vain että ehkä olin laskenut itse väärin. Raskaus jatkui, pahoinvointi kasvoi, kaikki meni normaalisti.

Viikoilla 11+3 oli nt-ultra, jossa todettiin alkion kuolleen ja vastaavan viikkoja 7+3. Neuvolassa syke oli ihan normaali mutta eipä pieni sitten kauaa siitä enää jaksanut. :lipsrsealed:

 

Keskenmenosta on nyt kohta 3kk aikaa. Siis siitä, kun otin lääkkeet. Kaavinta oli sitten vasta myöhemmin. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ekassa raskaudessa syke todettiin ultralla RV 7+2 (sikiön pituus 8mm).

NP-ultrassa RV 12+2 löytyi kuollut sikiö (pituus 9mm), joka vastasi siis about viikkoja 7+1....

eli melkein heti alkuraskauden ultran jälkeen pieni oli kuollut =(

 

Toisessa raskaudessa mentiinkin ultraan vasta RV 10+0, jolloin sikiöt olivat n. 30mm molemmat - itkuhan siinä tuli sekä isältä että äidiltä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohtalotovereita näemmä löytyy, jaksamista kaikille keskenmenon kokeneille! Omalle kohdalleni se osui valitettavasti tänään ja kurjimmalta tuntuu, kun kyseessä oli ensimmäinen raskaus. Mieleen hiipii heti ajatus, että tuleekohan siitä sitten koskaan mitään...

 

Mutta niin, alkuraskauden ultrassa viikot olivat 6+1 ja syke vahva. Päiviä oli ehkä muutama vähemmän kuin mitä itse olin laskeskellut, mutta en siitä osannut huolestua, kun mahtui kyllä siihen arviomarginaaliin. Muutama päivä sitten huomasin pientä ruskeaa tuhruvuotoa, jota tuli hyvin vähän. Yritin ensin rauhoitella itseäni, että eihän se mitään merkitse, mutta eilen illalla tuli jo ihan rehellistä verta pari teelusikallista. Mukana oli pieniä hyytymiäkin. Tänään ultrassa todettiin, ettei sydän enää syki. Kehitys oli pysähtynyt noin viikolle 8+3 eli viikko sitten.

 

Nyt on meneillään tyhjennyslääkitys ja huomiseksi joudun osastolle. Tyhjältä tuntuu, mutta luonto hoiti asian varmasti viisaasti. Harmittaa vain se, että ekan ultran jälkeen lääkäri oli niin vakuuttunut ettei tämä enää kesken mene, että uskoin siihen vakaasti itsekin. Ja kun on ensimmäinen raskaus, niin mistään ei mitään tiedä. On helppokin uskoa parasta. Vaan miten mahtaa olla jatkossa, kun toivottavasti joskus uudelleenkin odotamme. Osaakohan siitä iloita ollenkaan vai meneekö odotus panikoidessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Kultakala, kovasti voimia vuodon kanssa jaksamiseen sekä toipumiseen!

 

Mua kanssa jurppii että molemmissa alkuraskaudenultrissa on lääkäri toitottanut tuota että keskenmenonriski laskee kuin lehmänhäntä. No eipä paljo lohduta sitten kun kesken meni. Jotenkin sitä oli niin toiveikas ja varma että kaikki on nyt sitten kunnossa. Mutta eipä tuolla ar-ultralla ole muuta virkaa kuin nähdä että tyyppi kasvaa oikeassa paikassa eikä ole tuulimuna. Paljon kehittymisvaiheita on vielä edessä sydämen sykkeen näkymisen jälkeenkin missä voi mennä pieleen :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Iiris rohkaisusta ja tsempeistä! Taitaa mennä kaapimiseksi tämä homma, sillä lääkkeillä ei saatu prosessia liikkeelle. Kun vaan saisi tämän asian hoidettua, pääsisi sitten jatkamaan eteenpäin. Tylsää tällainen, kun käymistilanne vain jatkuu eikä asialle voi itse tehdä mitään muuta kuin odottaa ja supistella :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskenmenon todennäköisyydestä kommentoin vain sen verran, että itse kävin ar-ultrassa yksityisellä 7+3 ja kaikki oli ok. Toivottavasti on vieläkin, np ultraan vielä 2 viikkoa aikaa eikä minkäänlaisia "kasvukipuja" ole tuntunut viikkoon. No jokatapauksessa kysyin lääkäriltä silloin keskenmeno riskistä ja sanoi, että on sydämensykkeen löytymisen jälkeen noin 5 ja 10% välillä. Eli suhteellisen yleistä kuitenkin.

 

Tsemppiä kaikille keskenmenon kokeneille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kirjoittelee toinen Iiris :)

MInuakin ärsytti suoraan sanoen kun sanoivat että yhden keskenmenon ja myös ehkä ensimmäisen jälkeen keskenmenon riski laskee hyvin paljon. No eihän se yhtään lohduta kun olisi halunnut sen ensimmäisenkin. Pahin kommentti mitä olen ikinä saanut hyvältä ystävältä että "no onneksi sä oot niin nuori vielä että kerkeette!?"

 

Kuten Iiris kirjoitti pelottaa edes kertoa uudesta raskaudesta, jos sellainen tulee vielä. Minustakin tuntuu että en varmasti kerro kenellekkään jos raskauden uudestaan. Ärsytti kun meninkin kertomaan niin monelle, perheelleni kuitenkin vain. Olen kuitenkin aika hyvin päässyt jo yli tästä, keskenmenosta alkaa olla jo yli kuukausi. Kahden tyhjennyslääkkeiden, kohtutulehduksen ja kevyen kaavinnan jälkeen mieli alkaa olla jo iloinen. Jonkun mielestä tämä voi tuntua hullulta ja alan jo miettiä uutta raskautta. Olen hyvin iloinen myös siitä että mieheni alkaa miettiä jo uutta raskautta, hänelle tämä oli todella kova menetys. Päätimme käydä ostamassa jonkun kivan omenapuun tai muun kivan kukkivan puun meidän uuden talon pihaan muistuttamaan keskenmenosta. Se kuitenkin aina muistaa, mutta sen yli pitää päästä.

 

Toivoin kaikille paljon jaksamista, ja voimia. Muuten, kannattaa lukea kirja "syntymätön." kirjoittanut Ulla Järvi. Tilasin sen netistä postikuluineen 9,90e. 2007 vuonna kirjoitettu kirja jossa kerrotaan hyvin keskenmenosta, ei siis lääkärimäisesti. Minulla se kirja auttoi paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koettu on toukokuussa. Syke näkyi ar-ultrassa rv 6+4 (vastasi arviolta 6+3), tieto alkion kuolemasta saatiin rv 8+2 ja koko vastasi silloin 8+0 :(

 

Mihin tuo perustuu, että yhden keskenmenon jälkeen seuraavan riski laskisi? Tuollaisesta en ole kuullutkaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin 3 kertaa ultrassa hematooman takia heti alkuraskaudessa.. Syke näkyi vielä n. viikolla 9+

Toissa päivänä nt-ultrassa ei sitten elonmerkkejä näkynyt.. Kehitys oli pysähtynyt 10+4 :(

 

Eilen oli kaavinta, onneks nyt alkavat tutkimaan missä vika kun on ja kaks km sattunut lyhyen ajan sisällä (eka 03/10)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saman kokenut täälläkin.

 

Ar-ultrassa 7+0 näkyi syke gynen mukaan himpun pieneltä vaikutti viikkoihin nähden, mutta kaikki ok. Halusi kuitenkin tarkistaa vielä parin viikon päästä tilanteen. Aloin tihkua ruskeaa noin viikon päästä tuosta ultrasta. Neuvola rauhoitteli et ihan normaalia se on. Tarkistus ultrassa 9+0 ei sitten näkynytkään enää sykettä. :( :(

Saman tien menin sairaalaan ja sain lääkkeet. Ekasta lääkkeestä alkoi heti vuoto, seuraavista ihan hirvittävä vuoto: materiaalia tuli ihan hirvittävästi kamalien supistusten kanssa. Nyt on mennyt 13 päivää siitä ja kaikki vuoto on loppunut. Menkkoja odotellessa että pääseee uuteen yritykseen. Ikää mulla on jo 35 ja ensimmäistä yritetään. Eli ensimmäisen kerran sain plussan ja meni kesken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei ihanaiset,

pakko osallistua keskusteluun. Olen lääkäri, vaimo, nainen ja nyt noin 10 laskurin keskiarvon mukaan rv4+5. Ensimmäinen menossa.

 

Lääkärinä haluaisin muistuttaa, että nuo keskenmenojen prosentit ovat aina hieman vaarallisia käytettäväksi yksilötasolla. Jos nainen olisi keskimäärin raskaana vaikkapa 3 kertaa elämässään, montako siitä on 10%? Kukin tapaus on yksilöllinen eikä näiden tutkimusten valossa voi omalta kohdalta päätellä paljon mitään. Sykkeen toteamisesta haluaisin painottaa samaa kuin aiemmin tässä ketjussa eli alkio on alkio kunnes siitä tulee sikiö, jolla on kaikki tärkeät elimet (sydän niistä vain yksi) kehittynyt ja kaiken lisäksi pitäisi pysyä terveenä sekä äidin että sikiön ja vielä välissä olevan istukan tulisi toimia. Voiko sitten itse tehdä mitään keskenmenoriskin pienentämiseksi? Ainoa varma on tupakoinnin lopettaminen ja tiedettävästi teratogeenisten (alkionkehitykselle vaarallisten) aineiden välttäminen. Siinäpä se, ainakin varhaisilla viikoilla.

 

Odottavana naisena ammatti huomioiden olen pessimisti. Raskaus on toivottu ja pitkään harkittu ja onneksemme tärppäsi kohtalaisen pian. Ihmettelen, miten useimmat ovat jossain ultrissa käyneet jo rv6, kun itse vasta harkitsen yhteydenottoa neuvolaan "joskus ehkä ensi viikolla", ajan saa ehkä sitten joskus muutaman viikon päähän, ehkä rv8-9? En usko, että tästä tulee mitään ennenkuin näen ainakin sen rv9:n. En tiedä onko tämäkään hyvä. En oikein osaa edes iloita raskaudesta kun vastaanotollani käy jatkuvasti keskenmenon saaneita naisia. Se vääristää ainakin tunnetasolla minun näkemystäni keskenmenojen riskistä. Ilman vaikeuksia raskaana olevathan harvoin lääkärissä käyvät (siis muualla kuin neuvolassa).

 

Tieto lisää tuskaa, mutta ei siltä tiedolta voi silmiäänkään ummistaa. Tsemppiä kaikille km:n saaneille ja voimia tuleviin haasteisiin! Nämä vertaispalstat ovat erinomainen tukiverkko myös ammattilaisen näkökulmasta, kunhan osaa suodattaa asiavyöryä.

 

Kun itse olen neuvolalääkärinä, en koskaan esitä mitään numeroita enkä ota radikaalisti kantaa keskenmenoriskiin edellä mainittujen seikkojen vuoksi. Yleisimmin käyttämäni fraasi taitaa olla "nyt näyttäisi kaikki olevan kunnossa". Suoriin kysymyksiin toki vastaan asiallisesti mutta perustellen. Muistutukseksi vielä alanneen aiemmin mainitsemat faktat, jotka ainakin valtaosan lääkäreiden keskuudessa ovat vallalla olevaa tietoja ja käsitystä:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin kävi meillekin rv 7+0. Tosin epäilyksiä alkion normaalista kasvusta oli jo paria viikkoa aiemmin, kun alkio oli ultrassa kahta viikkoa pienempi kuin kuukautisista laskettuna. Syke kuitenkin näkyi. Seuraavassa seurantaultrassa näkyi kaksi alkiota ja kaksi sykettä. Kuitenkin reilun viikon päästä alkoi vuoto ja tuli keskenmeno :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten Fina tuossa asiantuntevasti totesikin, eipä noilla prosenteilla ole juuri merkitystä, kun omalle kohdalle kolahtaa. En tiedä onko siitä mitään tutkimustietoa, mutta jotenkin täällä foorumilla ainakin tulee sellainen vaikutelma, ettei useamman keskenmenon osuminen samalle henkilölle ole kovin harvinaista, kun taas suurimmalla osalla kai kuitenkin kaikki raskaudet onnistuvat?

 

Meillä todettiin viikkoja vastaava (ehkä aavistuksen pieni, 9,1 mm) alkio ja hyvin sykkivä sydän rv 7+1. Tuolloin sitä uskalsi olla jo aika toiveikas, oltiinhan jo pitkällä verrattuna aiempaan kohdunulkoiseen raskauteen. Kohdunulkoisen raskauden todennäköisyys on kai n. 2% luokkaa, ja joidenkin lähteiden mukaan keskenmenon riski sykkeen toteamisen jälkeen n. 2-5%. Mutta niin vaan molemmat osui omalle kohdalle, vaikkei noilla pitäisi olla mitään yhteyttä keskenään??

 

Viikot kuluivat, alkiosta piti tulla sikiö, kaikki oli kunnossa, uskalsin jo hieman hengähtää ja luottaa tulevaan. Keskenmeno kuitenkin alkoi spontaanisti viikolla 11. Luultavasti kehitys oli päättynyt jo hieman aiemmin, mutta kuitenkin sinne 9-10 viikoille oli jo päästy, alkio/sikiö oli n. 2-3 cm pieni ihmisen alku. :(

 

Jos nyt vielä toivottavasti raskaaksi tulen, en todellakaan tiedä missä vaiheessa sitä uskaltaa luottaa mihinkään, koska kyllähän keskenmenoja ja vaikka mitä kauheaa tapahtuu myöhemminkin. Toki yritän ajatella, että jatkossa en stressaa mistään kun ei mihinkään voi kuitenkaan vaikuttaa, mutta vaikeaahan se on. :(

 

Finalle onnea raskauteen ja luottamusta tulevaan kaikille kovia kokeneille! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitettavasti joudun minäkin liittymään tähän porukkaan. Syke todettiin rv 8, kaikki oli täysin ok, mutta kas tuossa np-ultrassa _yllättäen_ että raskaus oli pysähtynyt vikolla 9. Todella yllättävää, kunm itään oireita km:stä ei ollut. Olin kyllä sairastanut poskiontelo j akurkkutulehdusta ja antibiootteja ahdistuneena vetänyt, olisiko sitten tällä vaikutusta mene ja tiedä. Kaavinnassa kävin tällä viikolla kun ei lääkkeillä lähtenyt käyntiin. Nyt odotellaan josko menkat taas lähtisi ja uuteen yritykseen pääsisi.

 

Voimaa toverit!

Hilma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi keskenmenon kokenut. Syke näkyi, kunnes muutaman viikon kuluttua alkoi vuoto ja vatsakivut. Ultrassa sitten todettiin se minkä jo tiesinkin. Nyt kuullostelen oloa, vatsakipua on ollut tämän päivän ajan, vuotoa vielä ei...ahdistavaa. Viikkoja olisi nyt 5+3, eli eipä paljoa uskalla tuulettaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saman täälläkin kokenut. Ultrassa rv 7+ syke näkyi ja vastasi viikkoja. Nyt viikkoja piti olla kasassa 11+2 ja tänään ultrassa todettiin ettei sydän enää sykkinyt. Muutama päivä sitten alkoi pientä vuotoa, joten siitä arvelin jo että nyt ei kaikki kunnossa. Hieman on vatsakipua, nyt odottelen kunnon vuotoa ja pääsyä lääkkeelliseen tyhjennykseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultrassa 6+5 kaikki oikein mallikkaasti sykkeitä myöten :)

 

9+2 hakeuduin sairaalaan kipujen ja vuodon vuoksi, ja sen kautta naistenpolille jossa ultrattiin kohtu tyhjäksi. Lääkäri vahvisti oman näkemykseni siitä, että raskaus on mennyt kesken jo paljon aiemmin, mutta tyhjeni vasta nyt. Kohdussa ei ollut enää mitään raskauteen viittaavaa, vaikka vuotoa on tullut vain parisen päivää, ja ihan normikuukautisvuodon verran.

 

Jostain kumman syystä en tämän jälkeen oikein usko tuohon ettäkö olisi "turvassa" keskenmenolta vaikka alku-ultrassa kaikki näyttäis hyvältä <_<

 

 

 

 

Jos tästä jotain hyvää tarttis löytää, niin ainakin kaikki on tullut ulos ihan omin voimin, ja paikat näytti lääkärin silmään siltä ettei uudelle raskaudelle ole mitään estettä, vaikka se alkaisi piankin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli v. 2008 keskeytynyt keskenmeno. Ar-ultrassa 7+6 kaikki näytti olevan kunnossa. Rv 13 np-ultrassa löytyi kuollut sikiö. Kehitys ja sydän pysähtyneet rv 10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kävi myös näin.

Viikolla 7 alkio näytti vähän pienelle mutta sydän löytyi. Sitten kolmea viikkoa myöhemmin sykettä ei enää löytynyt.

 

Ei käynnistynyt lääkkeellisesti eli tehtiin kaavinta. Onneksi toiminta oli nopeaa eli pääsin sairaalaan sisälle heti ultrauspäivänä, olisi ollut ahdistavaa odotella kotona spontaania käynnistymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ar-ultrassa omien laskujen mukaan 7+2. Sillon sydän löytyi, mutta vastasi lääkärin mukaan ehkä viikkoja 5-6. Nt-ultrassa viikolla 11 havaittiin keskeytynyt keskenmeno raskausviikolla 6, eli melkeen heti ar-ultran jälkeen. Lääkkeillä tehtävään tyhjennykseen pillerit sain heti nt-ultran jälkeen lääkäriltä ja tein keskeytyksen seuraavana päivänä kotona. Huomenna tulee viikko tyhjennyksestä ja nyt vaan kovasti toivon, että kaikki tulisi ulos. En oikeen tiedä mikä on normaali määrä vuotoa? Nyt ollut muutaman päivän ns niukat menkat. Pari ekaa päivää vuosin ihan kunnolla ja tuli kaikkea epämääristä ulos girl_sad.gif

 

En saanut mitään ohjeita uuden yrityksen aloittamisesta. Täältä olen lukenut, että yhdet menkat olisi hyvä odottaa. Toivottavasti ne tulisi ajallaan ja tämä jälkivuoto alkaisi loppumaan.

 

Äsken kävin kiusaamassa itseäni odotuspuolella, mikä oli suuri virhe. Heti ekaksi silmiin osui nt-ultrasta saatu ultrakuva ja se heti muistutti millainen meilläkin olisi pitänyt olla eikä epämääräinen möykky girl_cry2.gifgirl_cry.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now