Sign in to follow this  
Followers 0
hanimami

Ruokailusuositukset ulkomailla

4 posts in this topic

Olisi kiva kuulla, että miten ulkomailla ruokailusuositukset poikkeaa Suomesta? Eli raskauden aikaiset, vauvan ruokinta, kiinteiden aloitus (ikä, järjestys yms.). 

 

Brasiliassa ruokailukieltoja ei raskaudenaikana oikeastaan ole. Vihannekset ja hedelmät käsketään huuhdella hyvin ja välttämään huonosti kypsennettyä lihaa. Sushia ainakin oma gyneni ei mitenkään kieltänyt. 

 

Vauvan kiinteitä aloitellaan ilmeisesti mehuilla (näin siis oma lastenlääkärini, olettaisin, ettei poikkea vastavirrasta). 4kk:n eteenpäin (ainakin korvikesyötetyillä) lisätään päivään kaksi sokeroimatonta mehua appelsiinista, papaijasta, porkkanasta, tomaatista, punajuuresta tai näiden sekoituksesta. Ensin mehuja laimennetaan vedellä ja sitten ihan sitä pelkkää hedelmän mehua. Tämän jälkeen, 4.5kk:n iässä mehut korvataan hedelmäsoseilla, banaani, omena, päärynä tai papaija. Tämän jälkeen tulee vihannessoseet ja lihasoseet ja viimeisenä sitten puurot. Vihannes- ja lihasosevaihe alkaa sen jälkeen kun on ensin kuukausi maisteltu hedelmäsoseita. Mitä olen muutamia ohjeita nähnyt, niin mausteita myös käytetään hyvin reilusti. Esimerkiksi suolaa, persiljaa, sipulia, ja lihoja voi ilmeisesti kevyesti ruskistaa öljyssä.

 

Poikkeaako muualla maailmassa suositukset ja oheistukset Suomesta ja kumpaa mallia seuraatte ja miksi?

 

Lis. Tässä vielä mielenkiintoinen artikkeli aiheeseen, jossa kerrotaan, että ensimmäisten ruokien järjestykselle ei ole mitään tieteellisiä perusteita vaan ne ovat kulttuurisidonnaisia. Aika mielenkiintoista ja niinhän se taitaa mennä. 

Edited by hanimami

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bulgariassa ei ole ainakaan kukaan sanonut mitään siis raskaudenaikisista suosituksista eli itse käytän Suomen suosituksia, mutta aika reilusti karsien. Syön esim. kaikkea mitä Suomessa ei suositella, koska ei ole tutkittu tarpeeksi eli juuri esim. sushia syön. Paitsi täällä en kyllä syö raakaa kalaa ihan varmuuden vuoksi, kun laadusta ei ole takeita. Suomessa lomaillessa söin kyllä sushia raa'asta kalasta. Vältän myös aika paljon tuotteita, joissa on listeriavaara, mutta söin kuitenkin mätiä ja itsegraavattua lohta jouluna.

 

Lasten ruokasuosituksista ei ole myöskään tietoa. Kuopus kävi syntymässä Suomessa, mutta muuten asunut täällä, mutta lääkärissä ollaan käyty vain sairastuessa. Enemmän Suomea varmaan näissä kuyntelisin, kun täällä on muutenkin niin erilaiset käytännöt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asuin pitkaan Briteissa, olin siella raskaana ja sain vauvan. Janna miten nama jutut unohtuu niin nopeasti, mutta muistaakseni siella on vahemman vouhotusta ja suosituksia raskaus- ja pikkuvauva-ajan ruoista, niin ainakin itse koin. Vauva-ajasta, taysimetysta suositeltiin ekat 6 kk ja sitten vieraannuttaminen (weaning) oli baby riceen, eli sellaiseen 'riisi'puuroon. Vauvajugurtteja sai muistaakseni alkaa antamaan jo 4 kk eteenpain. Ohjeissa yms mainittiin ettei teeta tulisi antaa vauvoille! Aika paljon kiinnitettiin huomioita kuinka hedelmat ja vihannekset pilkotaan vauvoille ja nyrkkisaantona oli etta 50 p kolikon kokoiset palat aiheuttaa tukehtumisvaaran. Lisaksi vanhempia kovasti varoitellaan omista kuumista tee- ja kahvikupeista, eli kuinka nama pitaa pitaa kaukana sielta missa lapset ovat. Allergioista ei mun mielesta puhuttu ollenkaan niin paljon kuin Suomessa ja tata palstaa seuratessani mulle jai sellainen kuva etta Suomessa puhuttiin tosi paljon mita saa ja ei saa antaa vauvoille...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihana toi "ei saa antaa teetä" :D. Siinä käsityksessä olenkin ollut, että Suomessa noi rajoitukset ja suositukset on aika tiukkoja moneen muuhun maahan verrattuna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0