Sign in to follow this  
Followers 0
Liina

Kukista ja mehiläisistä. Miten puhua lapselle?

7 posts in this topic

Esikoinen on alkanut kiinnostumaan siitä, mistä vauvat tulevat. Tähän asti on riittänyt kertominen vauvansiemenistä ja vauvan kodista äidin masussa, mutta tarkentavia kysymyksiä on todennäköisesti vielä tulossa, pohdiskeleva pikkuneiti kun on kyseessä. Meillä ei lapsuudenkotona sanallakaan koskaan aiheesta puhuttu, ja yritän tätä tapaa olla siirtämättä eteenpäin. Helppoa seksuaalisuudesta ja siihen liittyvistä asioista puhuminen ei minulle ole, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita  :girl_sigh:

 

Miten teillä on asiasta lasten kanssa keskusteltu? Onko jotain hyviä kirjoja, mitä suosittelet (lapsen kanssa luettaviksi, tai pelkästään vanhemmille)?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muista että kyseessä on oma lapsesi, joka ei tiedä asiassa olevan mitään "noloa". Ei sinun oman lapsesi edessä tarvitse häpeillä! Varsinkin kun hän on vielä noin pieni, ymmärrän että jos ekan kerran puhuu asiasta vasta teinille niin se voi tuntuakin nololta. Ja juuri siitä syystä minusta näistä jutuista kannattaisi puhua jo niin pienelle, ettei tarvitse häpeillä, ettei lapsella ole mitään kavereilta kuultuja ennakkokäsityksiä jne. On tosi hienoa jos pystyt puhumaan lapselle niin, että lapsi huomaa että siitä voi puhua avoimesti häpeilemättä.

 

Minä olen yksinkertaisesti vastannut lapsen kysymyksiin asioista juuri niin kuin ne on. Meidän esikoinen kysyi jo kaksivuotiaana (minun odottaessa kolmatta) kaikki yksityiskohdat, ei hänelle riittänyt että vauvansiemen kasvaa mahassa, vaan halusi tietää miten se on sinne päätynyt, miten vauva tulee sieltä pois jne. Kaikki kysymykset ei meilläkään tulleet kerralla vaan lapsi varmaan mietiskeli asiaa itsekseen ja kyseli sitten aina tarkentavia kysymyksiä kun niitä tuli mieleen. Kerroin hänelle kuinka isä laittaa pippelin äidin pimppaan ja sieltä menee siittiöitä äidin kohtuun, ja sitten jos siellä on munasolu odottamassa niin yksi siittiö menee munasoluun ja sitten siitä alkaa kehittyä vauva. Vauva kasvaa äidin kohdussa ja lopulta äiti synnyttää sen pimpan kautta ulos.

 

Olen myös selittänyt että vauvaa ei tule välttämättä joka kerta kun aikuiset tekee niin. Nyt neljävuotiaana esikoinen kysyi mm. kuinka monta kertaa olemme yrittäneet tehdä vauvaa niin ettei ole tullut  :lol: Sanoin että ei niitä sillä tavalla lasketa, mutta esim. sinua yritimme kyllä yli vuoden. Ja että aikuiset voi tehdä sitä muuten vaankin, siksi että se on kivaa, että ei aina yritetä vauvaa. Ja että sitä varten on ehkäisy ettei tule vauvaa jos ei halua. Esikoinen tuumasi sitten jossain vaiheessa että "äiti te ette muistaneet käyttää ehkäisyä silloin kun teitte [kolmannen]" :blush: Silloin kyllä mietin että meneekö tuon jutut vähän liian pitkälle  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 3-vuotiaalle kerrottu siittiöistä ja munasoluista ja että siittiöt tulevat mieheltä ja munasolu naiselta ja kun ne yhdistyy, tulee vauvasolu. Aiheesta on katsottu tytön kanssa mm. Olipa kerran elämä -sarjan jaksoa. Tyttö ei vielä toistaiseksi ole kysynyt, miten varsinaisesti ne siittiöt sinne naisen vatsaan päätyy, mutta kun asiasta joskus kysyy, niin aiotaan kertoa ihan suoraan, kuten Chimelli tuossa ylhäällä kertoi. Meidän tyttöä on toistaiseksi kiinnostanut kovasti sikiön kehitys, joten aiheesta on katsottu youtubesta animaatioita ja synnytyksestä kerrottu vain toistaiseksi se, mitä tyttö on suoraan osannut kysyä.

Omasta mielestäni tässä on hankalinta se, että mitä jos lapsi sitten kertoo vaikka hoidossa tai sukulaisissa muille pienille lapsille näitä totuuksia ja tuleeko siitä ongelmia (esim tuttavissa on lapsia, jotka ei isompanakaan vielä tiedä näistä jutuista ja pelkään, että oma lapsi sitten möläyttää "totuuden").

Mutta niin, yritetään puhua näistä tytön oman kiinnostuksen ja kysymysten mukaan kotona ja niin kuin asiat olisivat mahdollisimman neutraaleja, eikä niissä olisi mitään ihmeellistä ja nolottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskon että nuo lasten toisilleen kertomiset on vähiten ongelmallisia juuri silloin, kun lapselle on kerrottu asiasta tuolla tavalla asiallisesti ja totuudenmukaisesti. Jos hän silloin päättää kertoa sen muille, hän luultavasti tekee sen samoin, eikä siitä tule liian salamyhkäistä asiaa josta kehitellään omia johtopäätöksiä. Olisi varmaan parempi että jokainen vanhempi kertoisi omalle lapselleen itse ennen kuin lapsi kuulee siitä lasten omia versioita, mutta jos ei kerro niin eipä sille oikein mitään voi. Toivottavasti lapset ymmärtävät sitten kysyä omilta vanhemmiltaan tarkennusta, jos ovat kuulleet kaverilta selityksen. Ja meilläkin kyllä on esikoinen tainnut hoitaa keskimmäiselle kertomisen, koska keskimmäinen ei ole varmaan koskaan kysynyt mitään. Nyt myöhempien kyselyjen ja vastailujen aikana on kyllä ollut paikalla, eli on sitten kuullut siinä samassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä juuri vietetty kolmivuotissynttäreitä, ja nyt koitin lueskella Cacciatoren sivuilta, että miten näistä seksuaalikasvatukseen liittyvistä aiheista kannattaisi puhua. Tyttö ei vielä ole ollut kovin kiinnostunut asiasta, mutta ihan jo nuo nimeämiset ja muut mietityttää. Vastahan oli juttua "vauvareiästä" puhumisesta. Mitä mieltä siitä olette? Apua, miten voikin olla näin tumpelo olo asian suhteen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen puhunut lapselle suoraan ja lapsen oman kehitystason mukaisesti aina kun aihe on häntä tuntunut kiinnostavan. En missään nimessä halua että lapselle tulee sellainen olo että nämä olisivat asioita joista ei saa puhua, enkä halua että hänelle olisi vielä kouluikäisenä epäselvää miten vauvat saavat alkunsa tai mitä seksi on (kuten minulle oli). En ole ottanut asiaa itse puheeksi (mikä tuntuisikin vähän hassulta kun kyseessä on leikki-ikäinen lapsi), vaan keskustelut ovat syntyneet ns. lapsen aloitteesta, eli jostain ihmettelystä tai suorasta kysymyksestä. Olen pääsääntöisesti yrittänyt vastata vain siihen mitä lapsi kysyy, ettei tulisi tuputettua tietoa jota hän ei ole ns. valmis ottamaan vastaan tai josta hän ei ole kiinnostunut. Itse olen puhunut pippelistä ja pimpistä, siitä miten pimpissä on eri aukot pissalle ja vauvoille (vauvareiästä en ole puhunut kun se ei tuntuisi itselle luontevalta ja suoraan sanottuna aika lapselliselta meidän tieteestä kiinnostuneelle 5-vuotiaalle, sen sijaan olen tainnut sanoa että sitä aukkoa sanotaan vaginaksi). Lapsen ollessa pienempi kerroin siittiösoluista ja munasoluista, siitä miten ne yhtyvät ja äidin mahassa alkaa kasvaa uusi ihminen. Myöhemmin, kun lapselle tuli mieleen kysyä miten siittiösolu päätyy sinne äidin kohtuun, kerroin siitä miten isä laittaa pippelinsä äidin pimppiin. Vielä vähän myöhemmin tuli mainittua sanat rakastelu ja seksi nimenä tälle toimitukselle, ja olen myös sanonut että aikuiset voivat tehdä sitä ihan huvikseenkin, mutta tämä viesti ei tuntunut menevän perille. Lapsen mielestä isä ja äiti ovat rakastelleet kaksi kertaa, sen kerran josta hän sai alkunsa, ja sen kerran josta pian syntyvä pikkuveli sai alkunsa. :lol:  En tätä lähtenyt korjaamaan, ajatelkoon niin jos haluaa. Käsittääkseni paljon isommatkin lapset saattavat mielellään olla tuollaisessa uskossa. :rolleyes: Ehkäisystä olen myös kertonut, että on keinoja joilla voi estää sen että nainen tulisi raskaaksi jos ei halua vauvaa. Itse en koe mitenkään ongelmallisena sitä jos oma lapsi kertoisi omia käsityksiään asiasta muille lapsille. Eivät nämä asiat ole mitään salaisuuksia, eikä mitään miltä lapsia tulisi "varjella", vaan normaali osa elämää. Itse uskon että lapsille pitää kertoa maailmasta ja elämästä (ikätason mukaan tietenkin), että heidät tulee kasvattaa siihen osallisiksi. Jos oma lapseni kertoo muille mistä vauvat tulevat, ja jos siinä sivussa syntyy misinformaatiota, toivon tietenkin että toisten lasten vanhemmat oikaisevat nämä väärät käsitykset. Mutta en ajattele että tämä on mikään hyssyteltävä asia, jotain mitä lapsi ei saisi tietää ennen jotain tiettyä ikävuotta. Jos joku omaa lastani isompi lapsi ei vielä tiedä mistä vauvat tulevat, niin mielestäni se on hänen vanhempiensa häpeä, eikä asia jota pitäisi varjella - näin kärjistetysti. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0