Sign in to follow this  
Followers 0
yell

Isovanhempien tavat ja tottumukset

10 posts in this topic

Mikä teidän mummolassanne on hyvin, mikä jää kaihertamaan mieltä?

 

Ovatko sinun (tai miehesi) vanhemmat ylisiistejä vai törkyisiä sottapyttyjä?

Puututaanko teidän perheenne kasvatukseen liikaa?

Pestäänkö kädet ennen ruoanlaittoon ryhtymistä? Tarjotaanko yöksi pöydälle unohtunutta makaronilaatikkoa vielä seuraavana päivänä lounaaksi?

 

"Talo elää tavallaan, ja vieraat tulee ajallaan".

 

Vaikka mummolaan ei mennäkään varsinaisesti vieraana-vieraana, niin mielestäni talon asukkaiden omaa elämää on jokatapauksessa kunnioitettava, olipa kyse sitten omista tai miehen vanhemmista.

Asioihin vaan tuntuu niin hankalalta olla puuttumatta, jos joku räikeä epäkohta pistää silmään, eikä siihen talon asukkaiden toimesta reagoida millään tavalla.

 

Otsikossa oli hankala kuvailla täsmälleen, mitä tällä ketjulla haen. Toivoisin, että tässä ketjussa voisi purkaa mieltään liittyen lasten isovanhempien elämään.

Onko ok pesaista vessanpönttö, jos selkeästi huomaa, että edellisestä pesusta on vierähtänyt pidempi aika?

Voiko huomauttaa käsihygieniasta?

Onko ylipäätään aikuisella lapsella oikeus puuttua vanhempiensa kodin siisteyteen, vanhempien (joskus outoihinkin) tapoihin tai juomatottumuksiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat vanhempani ovat juuri tällaisia sottapyttyjä.

 

Viimeksi käydessäni heillä kylässä (he olivat itse reissussa) pesin koko kylpyhuoneen ja keittiön tiskiharjalla ja toluvedellä, että sain kaikken maatuneen pölyn ja rasvalian irtoamaan. En vaan kertakaikkiaan kestänyt enää. Edellisestä isommasta siivouksesta olikin jo vierähtänyt vuosi tai pari, sen teimme yhdessä siskoni kanssa. Pesin myös ovet, seinät ja eteisen. Asunto näytti pesun jälkeen siltä kuin se olisi maalattu uudelleen, niin paljon mustaa likaa seinissä ja ovissa oli!

 

Vanhempani eivät vaan yksinkertaisesti enää nää sitä kaikkea likaa. Eteisen kurakaapparimatot haisevat lialta, mutta koska ne ovat eteisen mattoja, niiden "ei kuulukaan olla puhtaita". Tavarat ovat kyllä järjestyksessä ja talossa imuroidaan säännöllisesti, mutta se PUHTAUS.

Mielestäni sotkua saa olla, muttei likaista.

Se, että joudun pakottamaan poikamme käsienpesulle mummolasta LÄHDETTÄESSÄ, ei mielestäni tunnu oikealta.

 

Isäni jäi vastikään eläkkeelle, ja asiat ovat menossa oikeaan suuntaan. Hän on aloittanut siivoamaan säännöllisesti, mutta äitini mielestä edelleenkään kaiken ei tarvitse aina olla niin tip top. Hän ei vaan kehtaa nähdä sitä vaivaa, että tekisi isomman siivouksen kerran viikkoon.

 

Ruoka-asiat, noh... isäni tekee loistavaa ruokaa, mutta koska käsihygienia rajoittuu käsien huuhtaisemiseen hanan alla, on enemmän sääntö kuin poikkeus että vatsa on jonkin aikaa kuralla kun kotiudumme mummolasta. Otankin enemmän kuin mielelläni vastaan ruoanlaittovuoron, jos olemme kylässä pidempään. Aamupalaksi pojalle on aina muroja, en osaa sanoa kuinka kauan leikkeleet ovat olleet avattuna, ne on siirretään erilliseen rasiaan. Iltapalaksi purkkijogurttia, myös turvallinen vaihtoehto.

Että huhheijaa vaan. Löytyykö keneltäkään samanlaista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tilanne on päinvastainen kuin yellillä. Miehen äiti on äärimmäisen tarkka siisteydestä, ja kaiken pitää olla just eikä melkein. Heillä käydessä itseäni ahdistaa, kun lasten leikkiessä anoppi kävelee laittelemassa mattoja suoraksi, keräämässä leluja, oikomassa tavaroita yms. Aina kuitenkin siivotaan lelut pois lähtiessä ja muutenkin hoidetaan sotkumme.

 

Syöminen ja kahvin juominen anoppilassa on yhtä tuskaa. Jatkuvasti on talouspaperin tai rätin kanssa pyyhkimässä pöytää, lasten naamoja tai käsiä. Mielestäni taaperon käsiä ja naamaa on turha pyyhkiä kesken ruokailun, kun lopuksi kuitenkin pestään ne.

 

Meillekin tullessaan anoppi oikoo kengät eteisessä, pyyhkii pöytiä ja oikoo mattoja. Aikoinaan tämä ärsytti, mutta nykyään en jaksa enää stressata. Siinähän oikoo ja pyykii :D Lisäksi miehen äiti mielellään meille tullessaan silittelee puhtaat pyykit. Itse silitän pyykit äärimmäisen harvoin, mutta anopin käynnin jälkeen kaappeihin pääsevät kauniiksi silitetyt puhtaat vaatteet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anoppilassa mua ärsyttää juurikin tuo yöksi pöydälle jäähtymään jätetty ruoka, jota syödään sitten pari seuraavaa päivää. Joskus olen itse kaikessa hiljaisuudessa jättänyt ne syömättä ja ottanut jotain muuta jos tarjolla on. Koko perheen kanssa tuota on vähän vaikeampi toteuttaa. Pari kertaa olen pistänyt miehen huomauttamaan niistä pitkään lämpimässä seisseistä ruoista, mutta anoppi vähättelee, kieltää tai suuttuu asiaan puuttumisesta. Ärsyttävää. Lisäksi anoppilan vessa ja kylpyhuone ovat aivan pinttyneessä liassa. Viimeksi koitin vähän vaivihkaa käsisaippualla pestä vessan lavuaareja ennen kuin uskalsin alkaa harjata lasten hampaita niiden äärellä. Yöks. Enempää en kehtaa toisten nurkkia puunata. Aikaisemmin mä en juuri huomannut noita vikoja, mutta nykyään olen tosi tarkka hygieniasta ja kyläilyt ahdistavat.

 

Mun omien vanhempien luona taas on kyllä puhdasta, mutta mun äidille ei mene millään jakeluun ettei lasten suuhun tai lautaselle saa laittaa mitään omassa suussa käynyttä. Monta kertaa se on ottanut/antanut jotain omalla haarukallaan - ei toki suoraan lapsen suuhun, mutta syötäväksi lautaselle. Kyllähän se karies siitäkin tarttuu. Ärsyttää joka kerta nalkuttaa samasta asiasta. Jotenkin ei vaan mene jakeluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole hirveän tarkka hygieniasta ym. (enkä omassakaan kodissa mikään siivousintoilija), mutta miehen isän luona käynti on kyllä välillä aiheuttanut ahdistusta, erityisesti siksi että kaikki mukanaolleet vaatteet haisee sen jälkeen ihan tupakalle. Mielellään ei sen takia olla siellä yötä koska ei taida olla lapsille hyväksi hengittää tupakanhajua niin pitkään...

 

Siellä myöskään ei oikein osattu laittaa ruokia jääkaappiin, ei niitä kyllä tietääkseni pöydällä olleina ainakaan meille kai syötettykään, kai ne meni vaan roskiin. Kun me ollaan siellä oltu niin me ollaan miehen kanssa sitten laiteltu niitä jääkaappiin. Suuttuuko Supsa teillä anoppi jos laitat itse sen ruoan jääkaappiin? Meillä tuolla miehen isällä on muutenkin sellainen tee-se-itse-meininki, ts. mitään ei tapahdu jos ei tee sitä itse  :rolleyes: Joskus mies oikein soitti etukäteen että olisiko mitenkään mahdollista että siellä olisi jotain ruokaa valmiina kun me tullaan kun lapsilla on kauhea nälkä, ja lupasivat että joo, mutta kun loppumatkasta tarkisteltiin niin eivät olleet edes kaupassa käyneet. Mentiin sitten kaupan kautta hakemaan jotain valmisruokaa  :girl_sigh:

 

Nojoo, mutta kuten sanoin niin en ole kovin tarkka, enkä jaksa tiukkapipoilla, kyllä sitä aina vähän aikaa kestää erilaisiakin tapoja. Omien vanhempien tapoihin muutenkin on tottunut jo pienestä niin ei ne kummallisilta yleensä tunnukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ärsyttää aivan suunnattomasti miehen isän tapa huomautella meidän kodin sotkuisuudesta. En tosiaankaan ole mikään siivousintoilija, meillä siivotaan silloin kun ehditään. Kerran viikossa pesen vessat ja keittiö pyritään pitämään siistinä, mutta esim. lattioita en pese joka viikko ja tavaraa on ympäri kämppää erinäisiä kasoja. Appi kokee tarpeelliseksi päivitellä asiaa jokaikinen kerta tullessaan käymään ja se vaan ottaa pannuun joka kerralla yhtä paljon. En vaan ole valmis käyttämään töissäkäyvänä joka päivä aikaa siivoamiseen, koska haluan myös urheilla, neuloa, käyttää aikaa ruoanlaittoon ja leikkiä lapsen kanssa. Jos haluaisin että kahden koiran, yhden taaperon, paljon urheilevan ja ruoanlaittoa rakastavan äidin (=paljon vaatteita kuluttavan ja keittiötä sotkevan) ja autotallissa puoleksi asuvan (=vaatteet ja kätensä likaavan) isän koti olisi aina puhdas, saisin ihan oikeasti siivota päivittäin; pyyhkiä ovenkahvat, pestä lattioita, siivota keittiötä, imuroida, pyykätä, kerätä leluja ja vaatteita... ja en vaan jaksa, käytän sen ajan arkiviikolla mieluummin johonkin muuhun. Tätä ei appiukko suostu tajuamaan ja sitten kuunnellaan sitä "ai täälläkö on aamupuurolautaset vielä altaassa ja noin paljon taas pyykkiä ja kengät miten sattuu ja E:n leluja olohuoneessa"- kettuilua, johon sisältyy myös väistämättä "eivätkö nämä nyt olisi ihan normaaleja vaimon töitä"- vihjailuja. Huoh.

 

Mun vanhempien luona ärsyttää se, että äidillä on aina herkkuja tytölle. Kotona pyritään pitämään joku roti siinä herkkujen syömisessä, vaikka varsinaista karkkipäivää ei olekaan. Lisäksi esim. kakkua saa yhden palan tai yhden pullan tai pari palaa suklaata, ts. kohtuullisia määriä kerrallaan. Tuolla saa lisää aina kun pyytää. Samoin mua ärsyttää äidin tapa aina suurieleisesti pestä tytön kasvot/kädet, jos poskessa on yksi ketsuppitahra jäänyt ruoan jäljiltä. "Eikö se äiti IKINÄ pese tätä sinun naamaa, tulepa tänne niin mummo laittaa" jnejnejne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siis sinällään mun mielestä tosiaan talossa talon tavoilla mutta sitten se on oma päätös että vieraileeko siellä tai antaako lapsen vierailla siellä.

Meillä taitaa olla sinällään aika tervejärkistä porukkaa ympärillä että en keksi mitä ongelmia voisi tulla. Ainoa on mun äidin koti mutta se ei varmaan ongelmaksi käy koska mä en voi siellä vierailla kuitenkaan koska heidän talosta on tullut varsinainen kennel (ei se koirien määrä vaan se siivouksen puute) ja mä oon koirille allerginen. Samaan talouteen liittyisi myös mahdolliset kielenkäyttö (neekerit ja homot) ja alkoholin turhan runsaan käytön ongelmat mutta kun ei vietetä siellä aikaa niin ei varmaan tule niitäkään ongelmia vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Some ja se kamera on aina mummun kädessä kun se harva kerta ollaan kylässä. Ei paljon ole lasten kanssa, koska elää sen ruudun läpi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0