h4izuli

Vauvan kanssa matkustaminen

328 posts in this topic

Meille sanottiin neuvolassa, et poitsun (nyt vajaa 7kk) uittaminen järvessä /hallissa on ok, mut mereen ei suositella. En sit kyllä tarkemmin tiedä mikä tuossa on taustalla... Suomessa tietty merivesi on usein hiukke vilpoisempaakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan syksyllä lähdössä Kanarialle, mitenkähän lentokoneeseen saa tytön tarvitsemat allergiakorvikkeet mukaan? Tai siis jauheet voi toki mitata valmiiksi pulloon mutta saisko koneeseen viedä sitten ihan pullovettä? Tytön käyttämää korviketta kun ei lämmitetä. Vai saako koneesta lapselle (kylmää)vettä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ saa viedä vettä, kun sanoo että on vauvalle.

Reittilennoilla ainakin saa vettä ihan pyytämällä. Turistilennoista ehkä joku muu osaa sanoa, mulla ei oo tuoreita kokemuksia, mut mutulla sanoisin, että vettä kyllä saa tuohon, vaikka kaikki muu maksaisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jos jostain syystä ei saisikaan viedä vettä turvasta läpi, niin yleensähän kentällä on kuitenkin joku kioski tai vastaava, josta saa ostettua pulloveden koneeseen itselleen laukkuun (nimim. itse en osaa lentää ilman vesipulloa). Mutta luulisi tosiaan, että koneestakin saa. Jollain kentällä olen joutunut kaatelemaan veden pulloista tuttipulloihin, joten jauhe on kätevämpää ehkä pakata pieniin minigrippeihin, ikäänkuin annospusseiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan syksyllä lähdössä Kanarialle, mitenkähän lentokoneeseen saa tytön tarvitsemat allergiakorvikkeet mukaan? Tai siis jauheet voi toki mitata valmiiksi pulloon mutta saisko koneeseen viedä sitten ihan pullovettä? Tytön käyttämää korviketta kun ei lämmitetä. Vai saako koneesta lapselle (kylmää)vettä?

Olin kaverin ja hänen kahden lapsen kanssa viime vuonna turkissa ja otimme selvää niin lennolle saa ottaa lapsen ruoka tarpeet kyllä mukaan että eiköhän saa ottaa jauheet ja vedet ynms mitä tarvitseekaan :) En usko että mitään ongelmaa kerta kyse lapsen ruuista ja viel erikoisruokavalio tai että allergiakorvikkeista kyse :) Loman järjestäjät antavat kyllä 100%:n vastauksen jos haluaa tarkistaa varman päälle :) ja lennolla myydään kyllä sit niit vesipulloja (:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvalle voi tehdä oman pikkuisen pussin, siis sellaisen läpinäkyvän uudelleen avattavan mitä turvatarkastuksissa käytetään. Siihen laitetaan päälle teksti, että vauvalle ja esitetään pyytämättä turvatarkastuksessa. Pitäisi mennä läpi. Luin tän jostain lentokentän tiedotteesta.

 

Olen joskus täyttänyt tyhjän pullon turvatarkastuksen jälkeen wc:n hanasta. On sit edes jotain vettä mukana, jos tarvii johonkin.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten lapset reagoi aikaeroihin? Meneekö koko rytmi sekaisin ja kuinka pitkäksi aikaa? Vai sopeutuuko ne valaistuksen mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme menossa teneriffalle ja finnmatkojen hotellin tiedoissa lukee, että on pinnasänky vauvalle. Laitoin heille sähköpostia ja he laittoivat pinnasängyn toiveeksi ja kun kysyin asiasta vielä uudestaan niin se on todella toive eikä sängyn saanti ole varmaa :girl_prepare_fish: Onko jollekin joskus käynyt niin ettei olekaan ollut sänkyä? Mun mielestä tuo on aika paksua, sehän on sama kun aikuiselle ei olis sänkyä vaikka on maksanut matkasta :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten lapset reagoi aikaeroihin? Meneekö koko rytmi sekaisin ja kuinka pitkäksi aikaa? Vai sopeutuuko ne valaistuksen mukaan?

 

Paljon työn vuoksi ympäri maailmaa 3kk-reilu 2-vuotiaan kanssa matkustaneena sanoisin, että riippuu iästä, aikaeron määrästä sekä mahdollisesti mihin suuntaan lentää. Vauvan kanssa oli selkeästi helpompaa mutta nyt taaperon kanssa aikaero vaikuttaa jo paljon enemmän. Me lennetään paljon Indonesia-Suomi väliä ja tuo 4-5 tunnin aikaero ei yleensä ole paljon vaikuttanut. Varsinkin Suomeen päin mennessä ei ole ollut juuri mitään ongelmia. Indonesiaan päin on saattanut muutama yö olla levottomampi, mutta nopeasti rytmi on palautunut. 12-14 tunnin aikaerot onkin olleeet sitten eri juttu. Yleensä lennettäessä länteen (eli siihen suuntaan, jossa ollaan ajallisesti jäljessä) aikaeron vaikutus on mennyt aika kivuttomasti ohi jos sitä on edes ollut kun taas itään päin lennettäessä tilanne on ollut ihan toinen. Meillä on rytmin palautuminen ottanut noin 2 viikkoa kaikilla kerroilla (lapsi 1-2 v.), vaikkakin siinä välissä on ollut välillä parempia öitä. Yleensähän itään päin lentäminen on ihmisille vaikeampaa, joten näin myös vissiin lapsilla.

 

Sanoisin, että tuo noin tunti/päivä ohje aikaerosta palautumisen suhteen on tuntunut aika lailla oikealta omalla kohdalla yli neljän tunnin aikaeroissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme menossa teneriffalle ja finnmatkojen hotellin tiedoissa lukee, että on pinnasänky vauvalle. Laitoin heille sähköpostia ja he laittoivat pinnasängyn toiveeksi ja kun kysyin asiasta vielä uudestaan niin se on todella toive eikä sängyn saanti ole varmaa :girl_prepare_fish: Onko jollekin joskus käynyt niin ettei olekaan ollut sänkyä? Mun mielestä tuo on aika paksua, sehän on sama kun aikuiselle ei olis sänkyä vaikka on maksanut matkasta :girl_mad:

 

Samaa asiaa kyselin Aurinkomatkoilta, että onko kuinka todennäköistä jäädä ilman pinnasänkyä. Vastasivat, että hotellissa on useita pinnasänkyjä ja on aika harvinaista, että samaan aikaa olisi niin monta alle 2-vuotiasta, että joku jäisi ilman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tuolla meidän muksulla voisi olla oma 23kg painava laukku ruumaan? Otetaan kuitenkin mukaan vaan kaksi laukkua niin päteekö siinä toisen laukun painorajoissa se 32kg kun on kahden ihmisen tavarat samassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lomalennolla en ole ollut, mutta yleisesti ottaen sylissä matkustavallakin lapsella saa olla oma laukku ruumaan sekä lisäksi rattaat. Taisitte lentää Finnairilla, jolloin raja on tuo 23 kg. Tuo raja pätee myös muihin laukkuihin eli ei voi olla 32 kg, vaikka olisi vain yksi laukku sallittavan kahden (tai siis kolmen) sijasta. Kannattaa siis ennemmin ottaa kaksi laukkua kuin maksaa ylipainosta. Yleensä lipussa on maininta laukun enimmäispainosta ja se on raja riippumatta määrästä. Enimmäispaino vaihtelee jonkin verran kohteen ja lentoyhtiön mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, toi 32 kg on enimmäispaino, jonka lentoyhtiöt suostuvat ottamaan (johtuu matkatavarankäsittelijöiden ergonomiasta - painavampia laukkuja hankalampi nostella), mutta siitäkin saa siis jo pulittaa ylipainomaksut. Eli tosiaan kaksi laukkua on kannattavampi juttu kuin yksi painava ylipainomaksujen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa, eli siis mun ajatukset meni metsään. Ei tosiaan kyllä mitään ylipainomaksuja aiota maksaa, eli tarvii nyt sitten testipakata ja miettiä niitä laukkuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikeampaa mun mielestä on saada mahtumaan omat & vauvan kamat käsimatkatavaraan; sitä kun ei saa olla yhtään enempää koska vauvalla ei saa olla omaa käsimatkatavaraa. Esim. hoitolaukku = 1 aikuisen käsimatkatavara. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ihan kylmästi hoitolaukku ja yksi pienempi laukku jossa oli kaikki lennolla tarvittavat ruuat. Kukaan ei sanonut mitään. Takaisin tullessa oli hoitolaukku ja pieni perässä vedettävä laukku ja taaskaan ei mitään sanomista missään. Toki kilot oli käsimatkatavaroissakin vedetty äärimmilleen. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se riippuu lentokentästä ja vähän tuuristakin. Mulla ei saanut stansteadin (lontoon) lentokentällä olla kädessä edes lentokentän kaupasta peräisin olevaa pientä muovipussia. :girl_mad: Se laskettiin toiseksi kassiksi. Lopulta ryttäsin ostoksen takin taskuun ja heitin pussin pois. Sit pääsi vast turvatarkastukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikeampaa mun mielestä on saada mahtumaan omat & vauvan kamat käsimatkatavaraan; sitä kun ei saa olla yhtään enempää koska vauvalla ei saa olla omaa käsimatkatavaraa. Esim. hoitolaukku = 1 aikuisen käsimatkatavara. :P

 

Onko nain? Mulla on kylla aina ollut vauvan kamoille erillinen laukku eika kukaan ole koskaan sanonut mitaan. Ollaan lennetty kymmenkunta reittilentoa BA:lla ja Finskilla.

Edited by Fifi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu lentoyhtiöstä. Finskillä saa olla vauvallakin omat käsimatkatavarat, mutta esim. SAS:lla ei saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^lennettin juurikin Finnairilla, eikä saanut olla omia käsimatkatavaroita vauvalla.

 

Ratkaisin asian niin, että panin hoitolaukun mun trolleyn sisälle, ja tungin sen täpötäyteen. Turvatarkastuksen jälkeen otin hoitolaukun pois, niin päällystakki ja kentältä ostetut ostokset (vesipullot, yms.) mahtuivat trolleyyn.

 

Ruoat oli erikseen muovipussissa, niitä ei laskettu käsimatkatavaroihin eikä niiden painoa kilorajoihin.

 

Sen sijaan olin yllättynyt, että olisimme mennen tullen (myös Hki-Vantaalla) saaneet viedä rattaat portille asti, se on kuulema harvinaista (kaikille tuttaville on sanottu että pitää jättää check-inniin...). En kuitenkaan ottanut portille, koska meidän matkarattaat on vaaleat beiget, ja portilla niitä ei saa enää pakata, kun otetaan lennosta vaan ja viedään ruumaan, kuulema voivat likaantua. Noh, me ei niitä silleen tarvittu, kun saatiin ottaa kaukalo mennen tullen koneeseen sisälle, koneessa pantiin se sinne matkatavarahyllylle. Mahtui just ja just. Vauvalle oli baby bassinette/baby basket, mikä se nyt on. ;)

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu lentoyhtiöstä. Finskillä saa olla vauvallakin omat käsimatkatavarat, mutta esim. SAS:lla ei saa.

ok hyva tietaa vastaisuuden varalle jos/kun lennetaan muillakin lentoyhtioilla, tosin ihan kohtahan toi meidan Tirppis tarvitsee oman paikan muutenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lennettiin reilu vuosi sitten finskillä Torontoon, portilla sanottiin koneen olevan ihan täynnä ja lentoemo kävi sanomassa matkustajille, joilla oli useampi laukku, että toinen piti laittaa ruumaan. Paitsi meille :D meillä oli omat käsimatkatavarat, hoitolaukku ja pojalla oma minireppu + manduca. Mä ihmettelin tosi paljon, miksei meille sanottu mitään. Poika oli siis 1v. , eikä matkustanut omalla paikalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finski on tosiaan alkanut rajoittamaan tuota käsimatkatavaraa. On pakko olla melko uusi sääntö, koska olen aina tarkastanut asian ennen omia lentoja enkä ole tähän ennen törmännyt.

 

Siis

Other passengers:

one piece of carry-on baggage

maximum weight 8 kg (17.5 lb.)

infants without a reserved seat: no allowance

SAS:lla tosiaan sama:

Sylivauvalle sallitun kirjattavan matkatavaran enimmäismäärä on 23 kg. Käsimatkatavara ei ole sallittu. Sylilapsella saa aina lisäksi olla kokoontaitettavat rattaat tai turvaistuin mukana maksutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heräs kysymys kun jostain luin, että koneessa pitäis vauvan korvike olla 100 ml avaamattomassa pakkauksessa. Onko oikeasti näin koska eihän ton kokosissa niitä edes myydä? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now