Sign in to follow this  
Followers 0
Korppu

Muita makoilijoita? Ennenaikaisen synnytyksen estely

19 posts in this topic

Onko täällä muita, jotka joutuvat/joutuivat olemaan vaakatasossa ennenaikaisen synnytyksen pelossa? Mistä asti olette makoilleet? Kuinka kauan jouduitte lopulta makoilemaan? Millä viikolla vauva syntyi tai millä viikolla olette nyt? Miten saatte/saitte ajan kulumaan ja miten hoidatte kotityöt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tässä vastauksia omiin kysymyksiini:

 

Jouduin sairaalaan vuodelepoon suoraan rakenneultrasta rv 20+6. Kotiin pääsin 21+2 eli olin sairaalassa vain pari päivää. Nyt olen makoillut kotona eli kohta tulee 6 viikkoa vaakatasossa oloa täyteen... Nyt mulla on siis 26+4. Yllättävän hyvin olen saanut aikani kulumaan lukemalla ja netissä pyörimällä. Alkuun katsoin paljon telkkariakin, mutta enää en ole oikein jaksanut. Esikoisen olen saanut sukulaisille päiviksi hoitoon silloin, kun miehellä ei ole ollut kesälomaa. Ja mies hoitaa meillä kodin tällä hetkellä kokonaan. Joitain helppoja ruokia olen tehnyt ja välillä laittanut pyykkejä. Anoppikin kävi kerran pesemässä vessat, kun hän meinasi, ettei mies kuitenkaan huomaa huolehtia niistä :grin:

 

Välillä mun tulee oltua pitkään pystyssä, kun pitää esim. käydä sairaalassa tsekkaamassa tilanne (olen käynyt tyksissä 2 viikon välein) ja matkoineen käyntiin vierähtää aina ainakin se pari tuntia.

 

Tyksin mukaan makoilla tarvitsisi ainakin tuonne viikolle 32 saakka ellei kohdunsuun tilanne näytä merkkejä parantumisesta sitä ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse jouduin rv 32+2 sairaalaan pakkolepoon supistusherkkyyden ja verenvuodon takia. Olin sairaalassa melkein viikon, jona aikana sain kortisonit vauvan keuhkoja kypsyttämään ja itselle supistustenestolääkityksen. Supistukset lakkasivat ja pääsin kotiin, jossa piti ottaa iisisti. Ei tullut täyttä makuu"arestia", mutta käskivät ottaa rauhassa. Sairaalassa ei ollut kyllä kovin kivaa olla, vaikka sielä ei tarvinnutkaan viikkotolkulla makoilla, mutta näin jälkikäteen ajateltuna, joka ikinen päivä, minkä vauva pysyy kohdussa on sille pelkästään eduksi.

Vauva syntyi spontaanisti rv 35+5. Eli ihan jo hyvillä viikoilla, mutta kumminkin vielä keskosena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt viikot 24+6 ja eilen sain "tuomion" jäädä kotiin makoilemaan äippäloman alkuun. Samoin kävi kahdessa edellisessä raskaudessa, joissa päästiin turvallisille viikoille (38). Nyt en oo varma, että onkohan aika kullannut muistot, mutta kylläpä osaa olla KIPEITÄ jo osa supistuksista! :o Kohdunkaula on vähän lyhentynyt ja vauva on laskeutunut ihan alas ja painaa päällään kohdunsuuta niin, että käveleminen on lähes mahdotonta. Rasittavaa kun ei tiedä, että mistä kivusta huolestua ja mikä on asiaankuuluvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin luulin kivuttomia suppareita ihan harmittomiksi, mutta niin ne vain siltikin avasi paikkoja. Jälkiviisaana, parempi ottaa tosissaan pienemmätkin kivut, jos vaan itseä vähänkään epäilyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huoh. Nyt on ollu jo viikon ajan joka päivä supistuksia, jotka muuttuu säännöllisilksi aina alkuillasta (15-30min). Oon monta kertaa ollu soittamas jo synnärille, mutta kuitenkin sit aina päätän odottaa vielä aamuun. Nyt on supistusten kaveriksi tullut myös kohdunsuun vihlonta. Mutta ehkä mä vielä kerran nyt odottelen aamuun... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin minäkin ilmoittautua seuraamaan ketjua, vaikka tarkoituksena onkin nyt virallisesti vielä makoilemalla estää uhkaava keskenmeno, viikkoja siis vasta 19+4. Mutta siis pari viikkoa ollut supistuksia, viikon ajan kipeitä. Tänään lääkäri totesi kohdunkaulan pehmentyneen (ja mahdollisesti lyhentyneen, vaikka olikin vielä hyvän pituinen). Makuullaan ei supista, mutta jo vessaan noustessa alkaa supistaa. Vauva on laskeutunut alas ja pää on jo häpyluun takana/kohdalla, painaa ja aiheuttaa vessahätää ja liitoskipuja. Sairaslomalla nyt siis alkuun kaksi viikkoa, jos tilanne rauhoittuu ja supistukset loppuu niin edessä ehkä vielä töihinpaluu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on menossa nyt 28. viikko. Reilu viikko sitten todettiin, että kohdunsuu on pehmentynyt ja ulkosuu auki. Viikon päästä kontrolloidaan tilanne. Mulla samat fiilikset ku stinalla. Vauvan pää painaa jo alhaalla aiheuttaen todella tuskaista oloa. Kävely on todella hankalaa ja kivuliasta. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään 20+0, eli puoliväli saavutettu! Neljäs päivä makuuasennossa, tylsää on, mutta onneks tuntuu auttavan - enää ei supista jatkuvasti, vain kun nousee ylös. Eli levossa tilanne on rauhallinen.

 

Onko weeRa (tai muut) jotain vinkkejä supistusten vähentämiseen? Oman odotusketjun puolelta luin, että runsas juominen voisi auttaa. Ja lepo tottakai. Muita ideoita? :)

 

Mietin, että pitäisikö/voisiko tämän ketjun ehkä heittää tuonne odotusklubipuolelle? Esim. nimellä "Ennenaikaisen synnytyksen estelijät"? Mietin vaan, että olisi kivempi jostain kohdunkaulan tilanteesta kirjoittaa niin, ettei ihan kaikki pääse lukemaan :D

 

Muoks. typot

Edited by stina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Runsas veden juonti todella auttaa supistuksiin. Ja kannattaa välttää saunomista yms. koska itsellä ainakin helteet ja sauna sai aina supistuksia aikaan. Kaikenlainen kyykistely ja liikkuminen lisää supistuksia ja juuri nuo nousemiset. Eli ei kai niihin oikein muu auta kuin lepo :)  Paitsi tietysti, jos ei lepokaan auta niin sitten lääkkeet. Tylsäähän tuo on, mutta muutamat viikotkin on loppujen lopuksi niin lyhyt aika ja auttaa vauvaa selviytymään joka päivä paremmin. Mikä olisikaan parempi aika levätä rauhassa ja mutustella suklaata, kuin joulu? :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisää vinkkejä pään hajoamisen estämiseen ja ajan kulumiseen otetaan vastaan :D Hemmetin vaikeaa olla laittamatta joulua... Harmittaa kun mies joutuu (ja saa) tehdä kaiken, kuten laittaa valoja kuuseen (kurottelu ei ollut hyvä idea), nauttia joulun ruuhkatunnelmasta kaupungilla (kävelin sata metriä ulkona, ei onnistunut erityisen hyvin) ja saunoa (luonnollisesti kiellettyä). Kun joulun tunnelmasta ei voi myöskään nauttia punkkulasillisen kera ja suunniteltu reissu mökille (jossa lunta, hiljaisuutta, rantasauna ja joulun tunnelmaa) vielä peruuntui, koska en jaksaisi kahta tuntia autossa ja mökiltä vastaavasti olisi matkaa polile, jos jotain kävisi, niin kyllä välillä ottaa päähän..

 

Onneksi miehellä on joululoma nyt, mutta tuntuu, että hänen lomansa "menee hukkaan" kun mies joutuu olemaan lähinnä kotona minun kanssani (velvollisuudentunnosta osittain?), eikä lähde (kehotuksesta huolimatta) vaikka kaupungille glögille... Uus hobittileffakin olisi kiva käydä lomalla yhdessä katsomassa, mutta eipäs onnistu...

 

Valivali :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä liityn kanssa tänne. Makoillut olen nyt reilun kaksi viikkoa kohdunkaulan aukeamisen ja lyhenemisen vuoksi. Mulla todettiin muun kontrollin yhteydessä rv 28+2 suljetun kohdunkaulan lyhentyneen 8 mm (kaksi viikkoa aiemmin rv 26 oli vielä normaali 3,7cm) ja auenneen sisältä päin. Kortisoneja ei mun diabeteksen takia laitettu (sekoittaa sokereita todella paljon) ja pääsin kotiin vuodelepoon. Vessassa saan käydä ja syödä istualleen, muuten pitää maata. Joulun aikaan olen kyllä vähän fuskannut ja käynyt taksilla sukulaisten sohvilla makaamassa. Viimeksi kävin kontrollissa 30+2 ja silloin suljettua kaulaa näkyi ultrassa 10mm. Kotilepo jatkuu ja seuraava kontrolli on rv 32+0. Viimeisessä kontrollissa lääkäri vähän väläytti mahdollisuutta laittaa tuolloin kevyet kortisonit ja sitten voisin saada luvan vähän jo liikkua. Tänään menossa siis rv 30+4.

 

Myös esikoisen odotuksessa olin vuodelevossa. Silloin makasin kaikkiaan kymmenen viikkoa, joista reilut 3 sairaalassa osastolla supistuksenestolääkkeiden kanssa. Silloinkin kohdunkaula aukesi sisältäpäin ja lyheni ihan kivuttomasti ja huomaamatta. Esikoisesta sain siis kevyen liikkumisluvan vasta rv36 ja 37 sai alkaa liikkua normaalisti. Esikoinen syntyi lopulta rv38 sektiolla käynnistysyrityksen jälkeen.

 

Miten ajan saisi kulumaan paremmin? En minä vaan tiedä. Esikoista odottaessa laitostuin sairaalassa todella nopeasti enkä lopulta enää jaksanut tehdä mitään. Katsoin telkkaria ja odotin seuraavaa ruoka-aikaa (ruoka piti myös syödä makullaan) ja joka toinen päivä olevaa suihkupäivää. Nyt olen kotona katsellut telkkaria (onneksi on Netflix!), neulonut vähän (rasittaa käsiä aika tavalla makuuasennossa), lukenut esikoiselle kirjoja ja tosiaan joulunpyhien aikaan käynyt paristi lähellä asuvien sukulaisten luona kylässä makaamassa. Mä yritän parhaani mukaan ajatella tätä makaamista lyhyissä pätkissä, sillä vauvan täysiaikaisuuteen asti ajatteleminen vaan ahdistaa. Seuraava etappi mulle on 1,5 viikon päästä rv32+0, jolloin on seuraava kontrolli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä kovasti makoiluun, Ruuti! Eipä siinä mikään ajan kulumiseen auta, muuta kuin tietää, että onneksi se on väliaikaista. Ja toki hyvä motivaatio, jokainen päivä lisää kohdussa on vauvalle tärkeää. Joku klassikkokirja, joka aina on pitänut lukea?

 

Itse pääsin nyt toistaiseksi pois makoilemasta ja kokeilen taas töihin paluuta. Yhden kevyen 5h päivän kävin perjantaina tekemässä, sen jälkeen olin kyllä väsynyt, muttei supistellut läheskään yhtä paljon kuin edellisen työpäivän jälkeen kolme viikkoa sitten. Seuraava lääkäri on nyt 1,5 viikon päästä, sitten taas tarkistetaan kaulan tilannetta. Nyt siis supistuksista ollut pehmentynyt, muttei vielä avautunut. Eli en ehkä nyt tänne makoiljoihin enää (ainakaan tällä hetkellä) taas kuulu, mutta tilannetta seurataan. Katsotaan miten kroppa reagoi täysipitkiin työviikkoihin. Supistuksia kun tulee heti jos vähän rasittuu. Nyt siis rv 22+5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta jouduin lepoon rv. 27+jotain. Aika kauan piti makoilla ennen kuin sain luvat liikuskella ja loppuajankin otin ihan rennosti vaan. Hyvin kaikki meni lopulta, mutta lähellä oli että tyttö olisi syöksynyt maailmaan tuolloin rv 27 aikoihin. Huh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin täällä kurkkauksella, toivottavasti visiitti jää lyhyeksi.

 

Tilanne se, että rv18 yhtäkkistä runsasta verenvuotoa jolle ei päivystyksessä löytynyt syytä, siitä pari-kolmeviikkoa eteenpäin ja taas yllättäen vuotaa runsaasti verta. Sen jälkeen pari pv vuodotonta ja sen jälkeen sitten nyt n. viikon ajan verta vuotanut joka päivä, pitkin päivää. Määrältään pikkuhousunsuojaan imeytynyt vessareissujen välillä kaikkea tahrasta ruokalusikalliseen.

Toissayönä töissä alkoi kipeät supistukset, aamulla naikkarilla josta mukaan hiivalääke ja ultralla todettiin kohdun ulkosuun olevan kiinni ja kiinteä, kohdunkaulaa reilusti mutta sisäsuu raollaan.

Täällä näyttäisi Ruutilla olleen sama vaiva, siis että se onkin sisäsuu joka lähtee aukeaman ennen ulkosuuta. Googlettanut oon ja kovaa, ilmiön nimi funneling eli kohdunsuun tunneloituminen on ilmeisen vakava merkki mahdollisesta ennenaikaisesta synnytyksestä.

Nyt kun tänäänkin kipeitä supistuksia tullut rasituksen jälkeen tullut niin konsultoin vielä synnäriä (eilen käski vain ottaa rauhallisesti ja antoi 3pv saikkua) ja nyt käski aivan vuodelepoon muutamaksi päiväksi ja sen jälkeen saisi varovasti koittaa onko tilanne rauhoittunut (kuulemma niinkin voi käydä) ja kestäisi pientä puuhailua ilman supistuksia.

Huomenna kuitenkin menossa neuvolalääkärin luokse pyytämään lisää sairaslomaa. Työ on niin fyysisesti raskasta etten kyllä uskalla sitä enää tehdä, ainakaan ennen kuin viikkojen kanssa ollaan paljon turvallisemmilla vesillä.

 

Tänään siis rv 22+1. Ekaa päivää levossa ja nyt jo tylsistyin...

 

Muoks. Kuinkahan tärkeää on nimenomaan makaaminen, vai onko ensisijainen levon syy fyysisen rasituksen välttäminen jolloin istuminen (ainakin löhösohvassa) olisi ok?

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla molemmissa raskauksissa funneling ja nuoremman kohdalla makasin sairaalassa 8 viikkoa pää alaspäin. Makuulla sikiö ei paina kohdunsuuta ja näin ollen funneling ei pahene. Minä en saanut istua kuin syömisen ajan. Sitkeällä makuullamolemmat lapset syntyneet täysiaikaisina (38+2 ja 39+6)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla molemmissa raskauksissa funneling ja nuoremman kohdalla makasin sairaalassa 8 viikkoa pää alaspäin. Makuulla sikiö ei paina kohdunsuuta ja näin ollen funneling ei pahene. Minä en saanut istua kuin syömisen ajan. Sitkeällä makuullamolemmat lapset syntyneet täysiaikaisina (38+2 ja 39+6)

 

Edit. Sanoisin siis ettei istumaan jos ei ole pakko. Minulla toki tilanbe ollut aina pahempi. Tsemppiä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Sydänmamma kommentista! Mä muistan käyneenikin sun päiväkirjassa nuorempasi makoilun aikaan. Sitä en muistanut että sulla oli juurikin tämä sama sisäsuun avautuminen kyseessä.

 

Hitsit. Tuota mä vähän mietinkin, että vaikka mulla on näiden muutaman lepopäivän jälkeen lupa liikuskella niin mitenköhän on että onko ne vaan supistukset joiden sitten tietäisi avaavan paikkoja... Vähän tästä syystä olisin toivonut etukäteen varattua kontrolliaikaa tsekkaukseen, kun nyt pääsen vaan jos supistukset jatkuvat. Levossa niitä ei ole nyt tullut, eikä hyvin rauhallisen koiran pissatuksen seurauksena... mutta tässä vaiheessa raskautta kun ei tonne polille enää ilman hätää pääse ja neuvolassa ei tämän tyyppinen ongelma selviä niin mistäs sen nyt tietää sitten mitä siellä tapahtuu vai tapahtuuko mitään. :unsure:

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0