Sign in to follow this  
Followers 0
~dolphiner~

Liian lyhyt luteaalivaihe?

12 posts in this topic

Onko kukaan onnistunut pidentämään lyhyttä luteaalivaihetta ja millaisin keinoin? Tai onko luteaalivaihe pidentynyt itsestään? Löytyykö kokemuksia raskaaksi tulemisesta lyhyestä luteaalivaiheesta huolimatta?

 

Aihetta on sivuttu muissa ketjuissa, mutta ajattelin aloittaa nyt ihan oman topicin :)

 

Omaa taustaa: Kun aloin vauvahaaveiden alettua seurata kiertoani tarkemmin tarkkailemalla ovisoireita, ovistestein ja lämpöjä mittailemalla huomasin, että luteaalivaihe on viime kierroissa jäänyt aika säännönmukaisesti alle 10 päivään (27-28 päivän kierrossa ovis ollut vasta kp 19/20 eli menkat alkaneet jo dpo 9). Nyt menossa yk 4 eli yritystä ei takana vielä kovin pitkään. Pelkään kuitenkin, että lyhyellä lutiksella saattaa olla vaikutusta asiaan.

 

Netistä olen googlaillut tietoa ja kokemuksia luomukeinoista lutiksen pidentämiseksi (esim. tässä aika hyvä sivu: http://natural-fertility-info.com/luteal-phase-defect.html). Mulla tällä hetkellä kokeilussa B6-vitamiini, jota olen ottanut n. 2 kk ajan 50 mg päivässä (monivitamiinin lisäksi) ja muuten tällä hetkellä lisäravinteista käytössä foolihappo, e-vitamiini, e-epa/omega3, gelee royale, ubikinoli. Macajauhetta otan toisinaan ja tässä kierrossa myös greippimehu ja omenaviinietikka käytössä (näistä en tiedä, mahtaako olla mitään vaikutusta luteaalivaiheeseen?) B6-vitamiinin vaikutuksesta mulla ei vielä ole omakohtaisia todisteita, koska viime kierrossa ovis jäi bongaamatta (kierto kuitenkin venyi 32 päivään).

 

Olisi kiva lukea kokemuksia, jos joku on kikkakolmosilla tai sitten ihan lääketieteen keinoin saanut lyhyttä luteaalivaihetta pidemmäksi tai onko lyhyellä lutiksella ollut vaikutusta raskautumiseen  :)

Edited by ~dolphiner~

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie olen saanut kolme lasta alulle 10 päivän luteaalivaiheista vehnänalkioöljyn avulla. <3 Mun kolme ihmettä. Tai siis vehniksellä sain pidennettyä luteaalivaiheita tuohon kymmeneen päivään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisu, kiva kuulla, että 10 päivän luteaalivaiheellakin voi onnistua raskaaksi tuleminen! Ajaakohan e-vitamiinikapselit saman asian kuin venhnänalkioöljy vai liekö tuossa vehniksessä joku erityinen taika? :) Ainakin siinä vitamiinit tulee luonnollisessa muodossa.

Edited by ~dolphiner~

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aina ollu 9-10 pvän luteaali, ja raskaaks tultiin ekast yrityksest.. Pelkäsin kyl etukäteen, turhaan näköjään. Nyt ollaan puoles välis mahankasvatusprosessia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista teimme sen kaksi vuotta mutta parin kuukauden vehniskuuri sai aikaan plussan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jes, ehkä mullakin sitten on toivoa, kunhan saisi lutiksen pidentymään edes siihen 10 päivään. Useimmiten ollut 8-9 päivää, viime kierrossa 5 päivää. Parin viikon päästä gynelle aika, niin pääsen kuulemaan ammattilaisen näkökulmaa asiaan, ja ensi kierron alusta olis tarkoitus kokeilla myös vyöhyketerapiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mistähän tuota taikajuomaa löytää..?

Siis vehnänalkioöljyä? :D

 

Täällä siis myös yksi joka epäilee lyhkäistä luteaalivaihetta. Ottaen huomioon että kierrot on lyhimmillään 23 -päiväisiä, niin eipä siinä paljon pitempiä ehdi. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nutty, luontaistuotekaupoista ainakin löytyy vehnistä, sekä nestemäisessä että kapselimuodossa. Ostin oman putelini Ruohonjuuresta, pitäisi vaan muistaa ottaa sitä säännöllisesti. Millä kiertopäivillä sulla yleensä ovis on? 23 päivän kierrossa voi kyllä olla aika todennäköistä, että luteaalivaihe jää lyhyeksi (jos noin lyhyessä kierrossa ylipäätään ovuloikaan?)

 

Mun gyne oli sitä mieltä, että ovulaatiossa voi olla vikaa, mulla kun ovis tulee yleensä vasta kp 20 tietämillä, vaikka kierto on normipituinen (27-31 päivää). Hormonilääkityksiä ei mulle kuitenkaan vielä määrännyt. Täytyy mennä tarkempiin tutkimuksiin, jollei nämä luomukeinot rupea tehoamaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuntemuksien mukaan kp10-13. Että aika lyhkäseksi se kai jää.

 

Olen vähän päättämätön, pitäiskö asialle koittaa tehdä jotain vai nou. :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kierto on pisimmillään 23 päivää ja lyhin tähänastinen synnytyksen jälkeinen kierto on ollut 21 päivää. Ja nyt on menkat viidettä päivää myöhässä eli jotain siellä tapahtuu, yk 3 menossa.

Olin bongaavinani oviksen tässä kierrossa vasta kp 16, ja otin punaviinin käyttöön heti oviksen jälkeen. Lyhemmissä kierroissa ovinsoireet painottuu kp 11-13.

Et kyllä lyhemmissäkin kierroissa voi ovulaatio tapahtua ihan normaalisti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen tuli plussa r-testiin, vaikka ovis oli tässä kierrossa ihan ennätysmyöhään (kp 26-28) ja plussaa edeltäneissä kierroissa lutis jäi alle 9 päivään. Näköjään ihmeitä tapahtuu :) Ehdittiin käymään jo lapsettomuusklinikallakin ensikäynnillä ja ensi kierrossa olisi ollut tarkoitus aloittaa clomit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0