urppis

Raskausdiabetes vol. 2

1072 posts in this topic

Hyvä tiku, että arvot on jo paremmat. Tuota proteenia kannattaa tosiaan lisätä. Jos sulla on joku lempijogurtti, niin voit kokeilla, että lisäät siihen vähän maustamatonta rahkaa. Samoin monet sanoo, että puuron lisätty voinokare auttaa sokeriarvoihin. Tuoremehun laimennuskin saattaisi auttaa, mutta enemmän suosittelen olemaan ilman tai syömään sen kans jotain proteiinipitoista esim. pähkinöitä. Itse olen huomannut, että keitetyt kananmunat, avokado ja kala on kaikista parhaimmat sokeriarvojen laskijat. Niitä kannattaakin valita noutopöydästä lisäksi, jos muuten tuntuu olevan hiilaripitoinen lounas tulossa. Aika pienillä valinnoilla sitä pystyy kokonaisuuteen vaikuttamaan.

 

Nämähän on ihan hyviä vinkkejä myös laihduttamisee. Eli jos raskauskilojen karsitaminen alkaa jo ahdistaa, niin näillä hiilarin vähentämisekeinoilla voi jo alkaa totuttautumaan tulevaan dieettiin. Raskauden ja imetyksen aikanahan ei saa missään nimessä olla nälässä. (Oho, tulipa näin jälkikäteen luettuna aikamoinen saarna  :blink:  no, huomaatte varmaan, että olen jonkun kerran käynyt ravintoterapeutilla  :grin: )

 

Kaarinna tervetuloa joukkoon vain  :) . Mää oon käynyt jonkun verran teidän maaliskuisten ketjua lukemassakin, kun aika samoilla viikoilla mennään, mutta aiemmin kommentointiin ei oikein oo ollut aikaa. Vieläköhän tässä pääsis sinne mukaan äitiysloman alussa? 

 

Itekin olen ajatellut, että kannattaa tuo Radi-diagnoosi hankkia. Seuranta on tarkempaa, vaikkakin näin toisessa raskaudessa en päässytkään äitiyspolin seurantaan. Diagnoosi ei vaikuttanut mulla vakuutuksen saamiseen, eikä muita lisäjuttuja tullut kuin kontrollisokerirasitus. Jotkut äidithän on ihan kauhuissaan, että ei saa missään nimessä ottaa vauvalta ylimääräisiä verinäytteitä, kun se sattuu vauvaan niin paljon (siis että kun ne itkee sitä niin paljon). Mää kuitenkin komppaan edellisiä kommentoijia, on se vaan parempi tietää vauvan sokeriarvot alussa, kun ei sitä päällepäin näe.  

 

krysanteemi 33+2

Edited by krysanteemi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista!!

 

Tiku: Mä olin niin puulla päähän lyöty vissiin viime puhelussa terkan kanssa, etten oikeen älynnyt kaikkea tarvittavaa kysyäkään!  :grin:  Mä mieluusti ottaisin sen RaDi diagnoosin ilman rasitustestiä, koska oon tosi huono juomaan/syömään mitään mikä ällöttää (tulee helposti oksennus). Täytyy ensikerra neuvolassa sanoa tolle terkalle tuosta vauvan sokeriarvo- jutusta, että millä se sitten varmistetaan että vauvalta ne arvot mitataan! Täälläpäin ei oo ensisynnyttäjillekkään rakenneultran jälkeen enää ultria. No nyt terkka ainakin alustavasti lupaili että saataisiin varmaan ultralaite varattua viimeiselle neuvolalääkärikäynnille (rv 36-37). Eiköhän noilla viikoilla ainakin hyvää osviittaa saada siitä onko pojasta tulossa medium vai medium+  :lol:  Hyvä juttu että sun arvot on pysyneet nyt kurissa! Mä oon jo ihan asennoitunutkin että tuoremehu on varmaan pannassa koko loppuraskauden.. se on kyllä niin hyvää  :lipsrsealed:

 

Iiki: Sain silloin kun pissasta löytyi sokeria semmoisen A4-lapun jossa oli jotain pääsääntöisiä asioita, mutta ei mitään terkka ainakaan puhelimessa maininnu että lähettäis mua sen tarkempaan ruokavalio-neuvontaan.. Internetti on ollu paras tiedonhakuväline tässäkin asiassa  :girl_wink: Kiitos tsempeistä!

 

Krysanteemi: Mulla on kerääntyny raskauskiloja jo 13kg, joten tosiaan jollain oudolla tavalla oon aatellu että hyvä jos toi hulvaton painonnousukin tasapainottuis tällä ruokavaliolla! Ja tämä on tosiaan raskauden jälkeenkin hyvä ruokavalio-pohja! Ehdottomasti tervetuloa maaliskuisiin!!!  :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut ehdottomasti pahimpia sokereiden nostajia kaikki nesteet. Erityisesti maito ja tuoremehu. 

Puurokin pitää keittää veteen, koska muuten nousee liikaa. Mun kohdalla radi-täti oli huolissaa myös siitä, etten saa tarpeeksi hyviä rasvoja allergioiden takia. Joten hyvällä omalla tunnolla voi laittaa sen nokareen voita sinne puuron sekaan :D 

 

Aamupalan jälkeisistä arvoista olen saanut maltillisia, kun olen pitäytynyt siinä yhdessä voileivässä ja teessä. Ja tee mielellään ilman sitä maitoa :( Mulle myös neuvottiin, että kituuttamis-aamupalan jälkeen voi sitten syödä välipalaa ennen lounasta. Tää on toiminut mulla. Muuten olis ihan järkyttävä nälkä, ja arvot ihan pielessä lounas-mittauksessa. 

 

Olen myös huomannut sen, että jos kerkeää tulla nälän tunne ennen syömistä, niin arvot on ihan liian korkeat. Hirmu hankalaa vaan edelleen saada syötyä tarpeeksi usein. Ja saman olen huomannut krysanteemin kanssa, että kananmuna ja avocado pitää sokereita kurissa. Hyvin rauhallinenkin kävely alentaa kans hyvin arvoja. Ite en pysty enää kävelemään edes rollaattorimummojen vauhtia, joten varsin rauhallisesti mennään. Supistaa oikeastaan jo koko ajan kävellessä… 

 

Mulle on väläytetty käynnistystä/sektiota, koska tyyppi näyttää kasvavan niin isoksi ja on noita vaurioita edellisestä synnytyksestä. Hieman on vielä epäselvää, että mitä kautta se synnytystapa-arvio tulisi, mutta huomenna on toi neuvola niin kyselen tarkemmin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaarinna, mulla kävi tässä raskaudessa niin, etten pystynyt käymään rasituksessa. Kakkosta odottaessa jouduin käymään muutaman kerran, kun oksensin sen litkun. Varmaan jäi jotain traumoja :rolleyes: Nyt kun mittaan itse, niin Radi päätös tuli heti kun sokerit ylittyi.

 

Huomenna on painoarvio. Ei oikeastaan jännitä, kiinnostaa vaan tietää että minkäs kokoista tällä kertaa odotellaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko mennyt kirjottelematta tähän ketjuun ja täällähän onkin uusia naamoja, tai siis nimimerkkejä! :D Tuttuja kuitenkin (tiku & kaarinna). "Kiva" että tulitte tännekin kirjottelemaan, joskin tietenkään radi-epäily tai diagnoosi tuskin kellekään on kiva. Mutta hauskaa, että ketjuun tuli lisää eloa!

 

-

Maidon lypsämisestä anqun tavoin mullekaan ei oo kukaan maininnut mitään, ei neuvolassa eikä äitipolilla. Hyvä kun iiki mainitsit! Mulla on seuraava neuvola 23.1. ja äitipolin lääkäri 30.1., pitää ottaa puheeksi! Kysykö anqu jo omassa neuvolassaan? Koitin googletella asiaa ja löysin jostakin palstalta mm. seuraavan tekstin: 

Onnistunut imetys (2010): "Maidonerityksen toinen vaihe voi viivästyä äideillä, joilla on - - raskausdiabetes. Vertailtaessa diabeetikkoäitejä ja ei-diabeetikkoäitejä havaittiin, että diabeetikkoäitien maidoneritys viivästyi 15-28 tuntia, ja maitomäärät kolmena ensimmäisenä synnytyksenjälkeisenä päivänä olivat pienemmät. - - Diabeetikkoäitien imetyskertojen riittävään määrään synnytyksenjälkeisen ensimmäisen 12 tunnin aikana on kiinnitettävä erityistä huomiota. Kuitenkin diabetesta sairastavat äidit pystyvät riittävään maidoneritykseen. Loppuraskauden aikaisen rintojen lypsämisen vaikutusta diabeetikkoäitien maidonerityksen toisen vaiheen ajankohtaan on tutkittu. Tarvitaan kuitenkin lisänäyttöä, jotta rintojen lypsämistä raskausviikolta 37 lähtien voisi suositella maidonerityksen toisen vaiheen viivästymän estoon."

 

Mielenkiinnosta varasin tuon kirjan kirjastosta (on ihan Duodecimin kirja) samoin kun varasin koulukaverini suositteleman "Imetysopas" -kirjan, tuo imetysaihe kun on muutenkin sellainen mikä mua mietityttää eikä varmaan tee pahitteeksi vähän perehtyä enemmän. 

 

Mullahan on rinnoista tullut maitotippoja jo alkaen jostakin 24.viikon tienoilta muistaakseni (olin sillon reissussa, niin siitä muistelisin). Erityisesti saunassa tulee. Heti jos koskee nänninpäähän hieman hieroen, niin maitoa tuleepi. Ja monesti tulee ilman mitään koskemistakaan, esim. öisin. Aamulla saatan herätä niin että on pari laikkua yöpaidassa. Ei mitään isoja jälkiä niin että olisi "paita märkänä", mutta kuitenkin jälkiä. 

Olen tänään menossa hakemaan käytettynä ostamaani Aventin sähkökäyttöistä rintapumppua. Myyjä oli ostanut sen marraskuussa, käyttänyt vain kaksi viikkoa, ja on kuulemma siisti. Toivon, että sille tulee käyttöä ettei jäis ihan hutiostokseksi. Ihan mielelläni koittaisin pumpata maitoa pakkaseen 37+0 alkaen jos siitä on jotain hyötyä! Ja tottakai toivoisin spontaania synnytystä käynnistämisen sijaan, jotenkin oispa hienoa, jos se vois vaikuttaa siihenkin. 

 

-

tiku kerrohan sitten painoarvion kuulumiset! :) Mä juon edelleen aamuisin lasin tuoremehua ja onneksi se ei ole ainakaan vielä nostanut sokereita. :D Tosin mun tarvitsee mitata vaan kerran viikossa aamupalan jälkeinen arvo, joten tiedä vaikka jo nostaiskin? Tähän mennessä mulla on aterioiden jälkeiset arvot olleet hyviä. Yks ainut ylitys (7.8) koko reilun 3 kuukauden aikana. Ja siis joskus aiemmin oli eri mittausohjeistus ja sillon mittasin päivittäin niitä aamupalan jälkeisiä... 

 

Sokereiden yhtäkkisestä nousemisesta - mulle ainakin nimenomaan sanottiin, että loppua kohden insuliinin tuotanto heikkenee entisestään, ja siksi mm. jotkut saattaa aika myöhäisilläkin viikoilla joutua vielä lääkityksellekin. Ja että jos on alotettu lääkitys jo aiemmin, kuten mulla nyt vaikka insuliinit alkoi 2.1. (rv 29+3), niin loppua kohden insuliiniannosta saattaa joutua lisäämään vielä entisestään. 
Ja kuten iiki sanoi, mäkin oon ymmärtänyt, että insuliini määrätään pääsääntöisesti paastoarvojen tai ateriaa edeltävien arvojen vuoksi. Ensinhän sitä pistetään yleensä vaan iltasin, ja sitten ehkä myöskin aamuisin, jos tarpeen. Mun diabeteshoitaja sanoi, että ateriainsuliineja hän ei suosittele ollenkaan, vaan on sitä mieltä, että niihin aterian jälkeisiin arvoihin voi kuitenkin enemmän vaikuttaa ruokavaliolla, toisin kuin noihin paasto- ja ateriaa edeltäviin arvoihin. 

 

iiki voi harmi että tuli se sektiotuomio ja ettei edes vaihtoehtoja. :/ Mitkä fiilikset? Ootko jo ehtinyt totuttautua ajatukseen?

Synnytyksen käynnistämisestä Linea kyseli... Mulle diabeteshoitaja sanoi kun metformiinit aloitettiin, että vauvan ei anneta mennä yli lasketun ajan, että synnytyksen käynnistämistä katsellaan viikoilla 38+0 - 40+0. Ja jotenkin sain käsityksen, että ennemmin sillon lähempänä 38+0 jo. Ja kun insuliinilääkitys aloitettiin 2.1. niin oletin, että se on entistäkin olennaisempaa, että käynnistellään ennen laskettua aikaa. No, siellä viime äitipolilla lääkäriajalla (se oli se ikävä lääkärikokemus, josta taisin kertoakin) lääkäri sanoikin jotenkin, ettei se ole itsestään selvää, että käynnisteltäs "hyvissä ajoin" vaan riippuu myös vauvan koosta, eli ts. jos vauva ei ole kovin iso, niin ei välttämättä käynnistelläkään selvästi laskettua aikaa aiemmin. Tällä hetkellä meidän vauva kasvaa täysin keskikäyrällä, eli ei ole ainakaan vielä kasvanut erityisesti mun radin vuoksi. Mielenkiinnolla odotan kyllä noita äitipolikäyntejä ja että miltä näyttää jatkossa. Käsitin, että joskus 36-viikon paikkeilla sitten mietitään jo tarkemmin tota käynnistämisen tarvetta. 

 

Kaarinna :lipsrsealed: Mäkin ajattelisin, että ehkä sun kannattas vielä yrittää "päästä" sokerirasitukseen, jollet muuten saa varsinaista radi-diagnoosia. Tai yritä toki alkuun saada se ihan noiden arvojen perusteella. Jos se diagnoosi papereissa olis nimenomaan tärkeä vauvan sokereiden mittaamisen kannalta, niinkuin tiku tiesi kertoa. Minustakin tuo nyt kuitenkin kuulostaa selvästi radilta. Ja siis, kyllähän monet jotka sokerirasituksessa saa radi-diagnoosin, niin kotimittauksissa saa kuitenkin ihan hyviäkin arvoja jopa loppuun asti, ja silti katsotaan, että heillä on raskausdiabetes. 

 

Toisin kuin tiku sanoi, niin minun käsittääkseni ainakaan täällä Helsingissä ei mitenkään automaattisesti pääse kokoarvioon. Jos siis on vain ruokavaliohoitoinen radi niin silloin seuranta on neuvolassa eikä äitipolilla. Neuvolassa on toki se kaikille odottajille kuuluva 2.neuvolalääkäri 35-36 viikoilla, jolloin käsittääkseni aina myös ultrataan, mutta tarkoittaako se kuitenkaan kokoarviota? Meidän neuvolassa ultrattiin 1.neuvolalääkärissäkin ja se laite oli ainakin joku aatamin aikainen... Mutta hyvä että Kaarinnalle oli nyt lupailtu, että siellä neuvolalääkärissä ultrattaisiin, varmasti se kuitenkin jotain osviittaa antaa!

Kiitos Krysanteemi noista avokado, kananmuna ja kala -vinkeistä! Avokadoa olenkin syönyt ainakin muutamana päivänä viikossa. Kananmunan voisin kans ottaa uudelleen ruokavaliooni. Mulla on kausia, että tykkään keitellä kananmunia, mutta sitten saattaa mennä monta kuukautta ettei tule syötyä ollenkaan. Nyt vois! 
Ja hei tottakai voit vielä hypätä mukaan maaliskuisiin. :) Kohtahan sielläkin alkaa mielenkiintoisimmat ajat kun alkaa mussukoita putkahtelemaan. :P 

Anqu mitä sanoivat nyt neuvolassa siitä synnytystapa-arviosta?

-

Omanapa: iiki jo kyselikin mun sokereista. Mulla on nyt insuliiniannostus 12ky illassa (eli 10ky ei riittänyt, mutta seuraava nosto oli sitten tuo 12ky) ja sillä näyttää nyt pysyneen jokseenkin hyvänä! :) Viime viikon vuorokausikäyrässä (8 mittausta) ei ollut ainuttakaan ylitystä. Ja paastoarvot on kanssa nyt ollut luokkaa 4.8-5.3, yleensä 5.1-5.3. Ihanaa miten toi lääkitys toimii! Eikä mua enää haittaa ollenkaan tuo pistäminen, menee ihan rutiinilla eikä se insuliinilääkitys sananakaan kuulosta enää niin pahalta. Alussa kun sain radi-diagnoosin lokakuussa niin sillonhan vielä ajattelin, että voi kunpa en vaan insuliinilääkitykselle joutuisi! 
Paino nousi joulun aikana n. pari kiloa, mutta nyt se on onneksi jo tippunut ja on suunnilleen samoissa lukemissa kuin ennen joulua, eli se joulun nousu taisi olla vaan jotain ylimääräsistä hiilarihötöistä johtuvaa, sillä söin kyllä jouluna mm. suklaata.  :blush: 
Seuraava äitipolin lääkäriaika mulla on kahden viikon päästä perjantaina eli 30.1. Diabeteshoitajalle lähetän sähköpostilla mun koko viikon arvot (ja mahdolliset kuulumiset) aina maanantaisin. 

31+2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa mesi, että arvot on nyt pysyny hyvinä! Ja kyllähän sitä itsekin yhen piikin päivässä pistäis, jos se ois se apu sokereihin :) ja hyvä kun painokin on nyt kurissa pysynyt, täällä ei voi sanoa samaa..

 

Kyllä harmittaa se että sektioon joudun ja jännittää ja vähän pelottaakin nyt sen vuoksi. Suunniteltuun sektioon olen ajatuksena jo tottunut, mutta kun supistelee ja koskee ni paljon, että pelottaa se etten tajua lähteä ajoissa näytille ja sitten tulee kiire. Jotenkin tuntuu, ettei päästä suunniteltuun asti, vaan menee kiireelliseksi sektioksi. Maanantaina soitin jo äitipolillekin neuvoja, onneks se rauhoitti vähän mieltä. Toisaalta kun ei kehtais ihan koko aika soitellakaan sinne.

 

Kysyin neuvolassa tuosta lypsämisestä, mutta eipä tuo kauheesti osannut neuvolatäti auttaa. Sanoi että oman tuntemuksen mukaan. Jos supistuksia kovin aiheuttaa ni sitten ei pidä lypsää, mutta vauvan kannalta olisi parasta, jos saisi sen oman maidontuotannon käyntiin. Yritin kyllä sitten lypsää joitain kertoja, mutta maito ei ole lähtenyt nousemaan, sen sijaan hurjat supistukset se saa aikaiseksi. Sitten taas tuntuis tyhmältä jos saisin synnärillä syytöksiä siitä, että olen itse aiheuttanut synnytyksen käynnistymisen lypsämisellä, toisaalta en haluis saada haukkuja siitäkään, etten oo lypsäny. On tää vaikeeta. Oispas ni helppoa miun pää paralle jos muksu ois raivotarjonnassa, eikä tarviis "ylimääräisiä" asioita miettiä.

 

Iiki 37+3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin sanottiin aiemmin, että ei pääse kokoarvioon, jos ei arvot ala nousemaan. No, nyt neuvolassa kuitenkin kirjoitti lähetteen äitipolille. En tiedä miksi muutos tuli, kun arvot on ollut tosi hyvät. Ehkä neuvolantäti saa ite päättää ja päätti nyt näin  :)

 

Meillä neuvolan ultrat on alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa. Esikoisesta oli 8+2 ja 26+4 viikoilla, nyt 8+4 ja 29+3.  Niissä ei missään ole tehty muuta kuin katsottu että kaikki on ok ja laitteet on tosiaan surkeat. Tuo 29 viikolla tehty neuvolakäynti oli kyllä uskomaton, kun ensin minulta mitattiin virtsa ja hemppa yhden tätin toimesta, kun toinen kirjoitteli ylös tiedot ja mittasi verenpaineen. Sen jälkeen lääkäri katsoi että kohdunsuu on kiinni ja ultrasi miten päin vauva on, onko lapsivettä tarpeeksi ja että sydämensyke löytyy. Tämä kaikki tapahtui noin 15 minuutissa matkoineen eli neuvolalääkäri ei todellakaan alkanut mitään mittailemaan.  :huh: Eli kuten Mesi laitoitkin, ei neuvolalääkäri tee kokoarviota (en tosin tiedä onko kuinka yleistä). Voisin kuvitella, että ultraavat sitten pidempään, jos on jotain erikoista.

 

Nyt eilisessä neuvolassa katsottiin jo vähän tarkemmin ja alettiin puhua synnytyksestäkin. Linnea, mullahan esikoinen käynnistettiin äitipolin radihoitajan sovitulla käynnillä 40+6 (ruokavaliohoitoinen Radi, ei juurikaan ylityksiä). Käynti taidettiin sopia kokoarvion yhteydessä 37+4 viikolla ja seuraava aika ois ollut seuraavalle viikolle, mutta päästivät käynnistykseen, kun oli tilaa ja me haluttiin sitä (en silloin tiennyt, että käynnistys olisi jotenkin huono asia, kun kaikki äitini lapset on käynnistetty). Toki aikaa ois muutettu/aikaistettu, jos neuvolakäynneissä ois joku muuttunut radikaalisti. Nyt neuvolan mukaan saatetaan päästää vielä pidemmälle, jos arvot pysyvät hyvinä, koska ohjeet ovat tiukentuneet. Tuo Mesin aikaistettu käynnistys on varmaankin just lääkityksen takia, mutta voi näissäkin olla eroja sairaaloiden välillä. Ja kokoarvio taitaa vaikuttaa kaikista eniten. Eilen neuvolan täti tunnusteli käsin, että on tämä varmaan isompi kuin esikoinen. Kohdunpohjan korkeus oli hypännyt yläkäyrälle, mutta niin se oli kyllä esikoisestakin eli vielä en ota paniikkia.

 

Tuosta lypsämisestä en ole koskaan kuullutkaan. Esikoinen pääsi heti rinnalle, eikä tainnut juuri huolia lisämaitoa (hörppyyttämällä muistaakseni), joten kai se maito nousi riittävästi heti alusta pitäen. Sokerit oli ok ja paino laski kahden vuorokauden aikana 115 g, joten kotiin päästiin heti lääkärintarkastuksen jälkeen. Muistaako muut paljonko vauvan paino saa laskea sairaalassa ollessa? Voishan sitä kokeilla lypsämistä tällä kertaa, mutta jos ei nytkään supistele etukäteen yhtään, niin taidan aloittaa sen vasta lasketun ajan tienoilla tai jos käynnistys on sovittu, niin ennen sitä. Jos vaan muistais niin sitä vois kyllä kysyä kokoarviossa, neuvolasta taitaa olla aika turha sitä kysellä.

 

iiki, mulla onneksi vauva tajusi just viikko sitten kääntyä raivotarjontaan. Helpotti tosiaan sekä päätä että myös kroppaa. Ei sitä sektiota kannata varmaan sen enempää pelätä. Mää ainakin oon yrittänyt olla miettimättä sen enempää ja ajatella, että kyllä ne siellä sairaalassa tietävät mikä on parasta.

 

krysanteemi 33+4

Edited by krysanteemi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liityn joukkoon...  :ph34r:  Eka raskaus, viikkoja nyt 30+ 4. RADI-dg napsahti rasituskokeen perusteella, paastoarvo oli 0,2 pykälää liian korkea. Osasin kyllä odottaakin että ongelmia voi tän kanssa tulla, kun ylipainoa oli jo lähtöjään jonkun verran ja suvussa diabetesta. Nyt oon vajaat kaksi viikkoa mittaillut sokereita radi-hoitajan ohjeen mukaan, päivittäin aamupaastoa ja lisäksi neljänä päivänä 6:n mitauksen käyrää. Ja hyviä on olleet. Yksi ainoa ylitys oli aamupalan jälkeen, joka johtui turhan tuhdista aamupalasta kun alkuun testailin mitä kestää syödä... Selvästi mullakin on tuo aamun paastoarvo korkeampi  (5.1-5.3), kuin muut aterioita edeltävät jotka on olleet useasti alle 5. Mulla auttaa tuohon parhaiten kaksi erillistä pientä iltapalaa, joista viimeisen syön juuri ennen nukkumaanmenoa. Useinhan tuon aamun korkean sokerin aiheuttaa ns."aamunkoittoilmiö", kun elimistö alkaa valmistautua heräämiseen ja hormonitoiminta muuttuu, ja etenkin jos vs on laskenut yöllä kovin matalaksi niin se saattaa nousta yllättävänkin korkeaksi. Oon huomannut myös että aamupalalla pitää olla tarkkana ja sitäkin olen jakanut kahteen osaan, tai sitten syön yhden pienen aamupalan ja aikaisen lounaan. Täytyy vain toivoa että menee näin hyvin loppuun asti.

 

Kaarinna, tarkistin endokrinologikollegalta ja kyllä noilla kotimittauksillakin voi diagnoosin saada, onhan ne selvästi yli radi-rajojen jos et noudata ruokavaliota. Kannattaa kyllä vielä kysyä sinne rasitukseenkin pääsyä, mutta tietysti tärkeintä että arvot on nyt seurannassa.

 

Ja kuten jo mainittiinkin, niin loppua kohden raskaushormonit saavat aikaan sen, että insuliiniresistenssi lisääntyy ja on aika tavallista että arvot alkavat nousta vaikka syömisissä ei tapahtuisikaan muutosta. 

 

Ja jännä vielä, miten paljon nuo ultrat vaihtelee paikkakunnittain. Meillä oli np-ultra viikolla 12, sitten rakenneultra noin viikolla 22. Enempiä ultria ei normaalisti olisi, mutta mulla menee sf-mitta yläkäyrillä ja sitten vielä tuo radi, niin pääsen parin viikon päästä kokoarvioon. Painoa mulla on tosin tullut vain 9kg eikä tuo sf-mitta ole mitään harppauksia ottanut vaan ollut koko ajan suuri, joten jospa se ois vaan mahaläskiä joka sitä suurentaa... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoarviossa käyty, vauva on tällä hetkellä 3,6kg :) Yli la:n eivät päästä, seuraava ultra on 2vk päästä ja siitä sitten tod.näköisesti käynnistykseen. Vauvan massu on pyöreän pullea, seuraavan ultran tarkoitus on katsoa, että onko sopusuhtainen päähän, ettei tule komplikaatioita. Lääkäri veikkasi syntymäpainoksi saman kuin edellisellä, eli himpun reilu 4kg. Mutta alatiesynnyksestä puhuttu koko ajan, jos sieltä on poika mahtunut niin pitäisi tämänkin :D

 

Tosi hyvä fiilis jäi ultrasta, enkä ole vauvan kasvusta yhtään huolissaan, päinvastoin, hyvä että kasvaa niin pysyy sisarusten perässä :D

 

Diabeteshoitajan piti soittaa eilen, mutta ei oo soitellut. Sitten minulta loppui verensokeriliuskat, enkä oo aikaiseksi saanut hakea lisää :ph34r: Niitä kun ei voi hakea ihan mihin kellon aikaan vaan. Viikon alussa on neuvola, niin ehkä se ei haittaa kun en oo viikkoon mittaillut. Pitää vielä tänään soittaa ja kysyä, kun pitää sen diabeteshoitajan perään kysellä.

 

Meillä ei neuvolalääkäri edes ultraa, kuuntelee sykkeet, ottaa strepton, jne.

 

Kuulin itekkin että nyt ovat vähentäneet neuvola käyntejä ja rakenneultran jälkeen ei enää ultria ole. Muistaakseni esikoisesta vielä pääsi loppuraskaudessa ultraan. No minä oon joka raskaudessa köllötellyt ultrassa aika tiuhaan :D

 

Oispa hyvä ettei tässä vaiheessa enää insuliinia aloiteta.. Kun tosiaan paastot ovat olleet aina hyvät.

 

Solange, siis kokoarvio ois rv 32? Mulle sanoi neuvolassa, ettei sitä tehdä ennen rv 37, koska vauva kuitenkin kasvaa kovaa vauhtia sinne asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, rv 32 on mun kokoarvioultra. Kyllähän se vauva tosiaan kasvaa viimeisillä viikoilla, mutta ilmeisesti tuon ison sf-mitan takia haluavat katsoa jo aiemmin, en tiedä. Saa sitten nähdä haluavatko vielä kertaalleen ultrata ennen synnytystä. 

 

Sokerit on tosiaan olleet hyvät, soitin tänään radi-hoitajalle ja mittaan nyt pitkää käyrää harvemmin eli 1-2 krt/vko ja aamupaastoja vähintään joka toinen päivä. Seuraava soittoaika helmikuun alussa tai otan tarvittaessa yhteyttä jos arvot alkavat nousta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin siis on meilläkin np- ja rakenneultra noiden lisäksi. Kokoarvio taitaa mullakin tulla viikolle 36. Uskoisin että Solange sullekin tulee vielä kontrolli noille viikoille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

iiki, voi toivotaan ettei menisi kiireelliseksi sektioksi vaan onnistuisi se suunniteltu. Millon selviäisi se suunniteltu päivä? Tottakai soitat äitipolille jos jokin huolettaa! Mäkin vähän epäilen, osaako mun terkkatäti sanoa mitään tuohon lypsämisasiaan mutta saatan silti kysästä. Ja onneksi on se äitipolikin 2 viikon päästä niin siellä luulis niiden tietävän? Voi kaksipiippuinen juttu tosiaan noi supistukset+mahdollinen synnytyksen käynnistyminen ja sitten tuo lypsäminen... Mutta tuskin nyt kuitenkaan mitään syytöksiä tulisi..? 

Solange, tervetuloa ketjuun! Taitaisit kuulua LA:n puolesta myös maaliskuisiin, joten tuu ihmeessä sinnekin! Krysanteemikin hyppäsi vasta ihan äsken mukaan joukkoon. Vai onko sulla vielä riittävästi viestejä päästäksesi odotusklubeihin? Kun teillä on se 6 mittauksen käyrä niin milloin siinä mitataan? Paasto ja mitä muita?

tiku ihanaa että jäi hyvä fiilis siitä ultrasta. :) Etköhän sä nytkin sen mahdollisesti reilu nelikiloisen saisi synnytettyä. :) Saitko diabeteshoitajaa kiinni?

Kokoarviosta - mitä se siis virallisesti tarkoittaa? Sitäkö että ultrataan ja katsotaan sekä sen hetkinen paino että sen perusteella ennustetaan se LA:n aikainen syntymäpaino? Mä kuvittelin, että viimeksi kun olin äitipolilla niin oli myös joku "kokoarvio", mutta ilmeisesti ei siis ollutkaan kun katsottiin vaan sen hetkinen vauvan paino eikä vielä sitä ennustettavaa syntymäpainoa?

Jos jotain muuten kiinostaa niin löysin suomalaisen sikiön kasvukäyrätaulukon. Musta sitä oli ainakin mielenkiintoista tutkailla! Osaako joku sanoa tarkoittaakohan tuo esim. raskausviikko 32 tuossa siis 32+ -viikkoa eli 32+0 - 32+6 vai jo sitä edeltävää viikkoa? 

-

Omanapa: Olen kipeänä, yskäinen ja nuhainen, ja eilen pistäessäni insuliinia satuin YSKÄISEMÄÄN kesken kaiken ja siinä hötäkässä kätenikin liikahti ja neula tuli ulos ja sain kehiteltyä jonkin pienen haavan, kun verta tuli eikä se niin vaan loppunut. Vähän säikähdin siitä ja mietin myös, että meniköhän se siihen mennessä painamani yksikkömäärä sinne vai ei, sillä ohjeena on, että olisi pidettävä neulaa ihon sisässä vähintään 6 sek pistämisen jälkeen. No, vaihdoin varmuuden vuoksi uuden neulan (ne on kertakäyttöisiä), ja pistin loput. Aamulla verensokerit oli samanmoiset kuin viimeaikoina (5,2), eli ilmeisesti insuliini meni ihan oikeaan paikkaan. :) Mutta hitsin yskä! Jatkossa pitää yskiä kunnolla ENNEN pistämistä. :D 

Montakohan ultraa mulla on vielä tulossa? Ainakin silloin äpolin lääkäriajalla 30.1. eli rv 33+3 ja sitten varmaan n. 36-viikon paikkeilla (ainakin viimeksi oli puhetta, että niihin aikoihin ois äpolin lääkäri jossa mietitään sitä mahdollista käynnistämistäkin) ja oisko senkin jälkeen vielä ainakin yksi kontrolli? Ja sitten jos menen vielä 2.neuvolalääkärillekin (se on vielä vähän epäselvää, että pääsenkö sinne ollenkaan nyt kun on noita äpolin lääkäriaikoja). Minusta kyllä ihanaa kun pääsee ultrissa kurkkaamaan vauvaa!

31+3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mesi: 22.1. On kontrolliaika, ni oletan että siellä saan sektioajan. Kuitenkin jo 38+3 sillon ja koko aika sanottu, ettei anneta mennä yli. Siis eihän ne varmaan suoraan syyttele, mut oon hirmu herkkis tämmösissä asioissa :D kokeillut olen vielä lypsää, maito ei ota noustakseen, mutta supistuksia saa aikaan, ni en tiiä onko miun kohalla järkeä tässä kun muutenkin supistelee.

 

Tsemppiä mesi flunssan kanssa kärvistelyyn, paranehan pian :) Hienoa kun on sokerit nyt pysyny!

 

Ja tarpeen ja tilanteen mukaan noita ylimääräisiä ultria taitaa olla, miulla on taidettu jo kohta kymmenkunta kertaa yhteensä ultrata neuvolassa ja äitipolilla, vähän oon kyllä jo seonnu laskuista :D

 

Iiki 37+4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitipolilla taidetaan ultrata aina, joten niitä voi tosiaan loppua kohden tulla aika monta. Neuvolalääkärin ajan voi sitten peruuttaa. Meillä ainakin se käynti oli ihan turha.

 

Kokoarvio vois mun mielestä tarkoittaa myös sen hetkistä painoa, koska tuon käyrän mukaanhan se ennuste sitten tehdään.

 

Mullakin sitten iski flunssa, toivottavasti ei vaikuta liikaa sokeriarvoihin. En kyllä tänään jaksa mittailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut jokaisessa Radi-raskaudessa loppuvaiheessa äitipoli- ja siten myös ultra-aikoja 2-4 viikon välein. Nyt tulee 3 vkoa väliä polikäynteihin. Eli edellinen oli viikolla 34, seuraava on viikolla 37+2 ja luulisin, että sitten seuraava käynti on sitten 39+?, jolloin on varmaan tarvittaessa käynnistysasioiden harkinta. Neuvolalääkäri mulla on ollut vain kerran alkuraskaudessa, kun ollaan oltu neuvolan terkan kanssa sitä mieltä, ettei tarvetta ole.

Uskoisin, että mikäli sokeriarvojen kanssa on mitään häikkää, niin ultriin pääsee/joutuu melko ahkeraan. Ja meilläpäin ilmeisesti hyvin herkästi otetaan radilaiset ainakin kerran polikäynnille (tai siis oletan, kun kerran rakenneultrasta varattiin mulle suoraan polikäynti viikolle 35.

 

Mulla tuli tänään aamulla eka ruokailunjälkeinen ylitys, jota en osaa yhdistää oikein mihinkään. Söin siis puolikkaan purkin rasvatonta rahkaa, johon lisäsin puolikkaan banaanin, sekä ruisleivän puolikkaan kevytjuustolla ja join kahvin rasvattomalla maidolla. Lisäksi otin kaamean närästykseen Rennien, joten kai se sitten oli se, joka arvon nosti, koska aiemmin vastaavalla aamiaisella sokerit on pysyneet ihan hyvin kurissa (tuo proteiinilisä on ihan ehdoton arvojen tasaisena pitämiseen). Tai sitten tämä on vaan sitä loppuraskauden glukoosinsiedon heikkenemistä. Joka tapauksessa ärsyttävää.

 

Kaarinalla on kyllä ollut ihme terkka, jos ei ole suostunut Radi-diagnoosia asettamaan noiden ylitysten perusteella, kun sehän on oikeasti vaan hyväksi, jos tilannetta seuraillaan tarkemmin, kun noinkin pienestä kotimittausarvot heittää noin paljon. Kannattaa muuten muistaa syömisissä proteiini ruoan lisänä, esim mullakin puuro on ihan nounou ellen lisää siihen reilua annosta raejuustoa.

 

Tervetuloa Solange!

 

36+3

Share this post


Link to post
Share on other sites

mesi, soitti se diabeteshoitaja eilen. Sanoi että pienillä muutoksilla oon saanut pysymään kurissa, niin ihan normaali neuvola seuranta ja mittaan sokerit 3krt viikossa. Noh, tänään sitten ylittyi aamupalan jälkeen.. :blush: Halvatun tuoremehu.

 

Kokoarvio on täällä tehty jostain rv 37 alkaen, katsotaan ultralla vauvan tämän hetkinen paino ja siitä ennustetaan syntymäpaino. On mennyt oikein joka kerta, saas nähdä meneekö nytkin :D

 

iiki, en minä ainakaan lypsäis, kun kerta supistelee ja on sektio. En aiemmissa raskauksissa edes tiennyt tuosta lypsämisestä, niin en ole aiemmin lypsänyt. Mulla maito nousi kolmantena päivänä, sairaalassa vauva sai lisämaitoa. Kotona maitoa sitten tulikin ihan riittävästi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oot tiku varmasti oikeassa, en taida enää ees yrittää kun haittaahan tuosta vaan on. Ni paljon helpompi ois kun mahtuisi syntymään alateitse :) ja mukava kuulla, että vaikkei välittömästi oo maito noussu ni on myöhemmin tullut riittävästi. Usein kun kuulee tarinoita, ettei sitten oo myöhemminkään imetys onnistunut. Toki hyvin tapauskohtastahan tuokin on.

 

Miekin oon joutunut tuoremehun jättämään pois, alkuraskauden kun vielä elin vaan sillä :D sillon tällön oon laimennettuna lasin uskaltanut juoda. Puuro sen sijaan sopii hyvin miulle. Kyttäilen kyllä nykyään kauheesti syömisiäni, ettei kauhean suureksi vauva kasvaisi. Kauhea makean mieliteko ja muutenkin jatkuva mässyttämisen tarve kyllä vaivaa. Toivottavasti ei syntymän jälkeen karkaa käsistä syöminen kun ei tarvi vahtia sokereita :D

 

Iiki 37+5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iiki, okei, onneks ei oo montaa päivää enää siihen 22.1. :) Toivottavasti antavat sitten pian ajan. Varmasti järkevää, ettet nyt sitten lypsä, josse tosiaan aiheuttaa niitä supistuksia sulla! 

krysanteemi, äitipolilla ultrataan varmaan joo aina jos on lääkäriaika. :) itse oon käynyt siellä jonkun kerran myös diabeteshoitajalla, ja sillon ei ultrattu. Normaalisti ollaan kyllä vaan spostitse yhteydessä diabeteshoitajan (kätilön) kanssa. :) Tsemppii sullekin flunssan kouriin! Täällä on kans vieläkin. Mies lähti just vanhemmilleen jonne munkin oli tarkoitus mennä, mutta jäin nyt kuitenkin kotiin, etten mene tartuttamaan muita kun sielläkin oli just hetki sitten oltu kipeänä. 

Linea, varmaan riippuu paljon sairaanhoitopiiristä, että onko sitä loppuajan seurantaa äitipolilla. Käsittääkseni yleensä ei ole, jos arvot on pysyneet pääsääntöisesti ok:na ja jos sokerirasituksessa oli vain yksi yli viitearvojen. Ainakin täällä Helsingissä tuossa tapauksessa seuranta on ainoastaan neuvolassa eikä mitään ylimääräisiä ultria tule. JOS on paljon ylityksiä ja tarvitsee lääkityksen, niin sitten seuranta on äitipolilla. 

tiku mitä toi 3krt viikossa tarkoittaa sulla? Kolmena päivänä viikossa ihan se 8 mittauksen vuorokausikäyrä, vai joku muu systeemi?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

mesi, eli mittaan kolmena päivänä viikossa aamupaaston, ja sen jälkeen ne ruokailun jälkeiset. Muita paastoja ei tarvitse mitata, ainoastaan se aamu.

 

Tänään jätin tuoremehun pois, niin jo oli paremmat arvot. Kyllä voi yhtä mehua tulla ikävä! :grin:

 

Ai niin, iiki, mulla se tämä dieetti jatkuu kun vauva syntyy. Meillä aiemmat lapset ovat reagoineet esim. juuri tuoremehuun, suklaaseen, ruisleipään, jne. Siitä on seurannut muutaman tunnin itkut :blush: Nyt en uskalla edes kokeilla, mitä tapahtuu ruisleivän ja imetyksen jälkeen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin Radi tällä viikolla sokerirasituksen jälkeen. Kaksi arvoa pielessä. Nyt oon koittanut välttää sokerituotteita kunnes saan tiistaina neuvolasta ohjeita tähän. Mulla on pahaa oloa yhä, ja ruokahalua ei ole. Nyt oon syönyt tähän asti mitä pystyn (mehut, jogurtti, jäätelö, paahtoleipä) eli noita ei radissa suositella. :D Nyt radi-dg:n jälkeen oon syönyt ruisleipää ja välttänyt karkkia/suklaata yms. Varmaan huono olo johtunut myös verensokerin heittelystä. En oo jaksanut edes liikkua kahteen kuukauteen kun oon maannut ja yrjönnyt. Kait sekin olis pikkuhiljaa aloitettava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anqu: Mä vaan niin rakastan puuroa maidon kanssa, että oon suoraan jättänyt puuron kokonaan pois.. En huoli edes voisilmällä!  :grin:  Ja teen kanssa oon kyllä käyttänyt tilkan rasvatonta maitoa, mutta sokeriarvot on silti pysynyt rajojen sisällä. Oon myös huomannut ton, että kävely todella auttaa pitämään noi arvot kurissa, vaikka se omakin kävely on hidasta vaappumista vatsan kiristelyiden lomassa...  :)

 

Tiku: Toivon tosiaan että mäkin saisin sen diagnoosin ilman rasituksessa käymistä, täytyy odotella seuraavaa neuvolakäyntiä ja jutella terkalle tosiaan tarkemmin asiasta. Sullahan rupee olemaan tosiaan jännät ajat käsillä ja kohta saat pienen syliin!!  :wub:  Olipa lapsi hyvän kokoinen tosiaan jo!

 

Mesi: Oho, kylläpä sulla on tullut jo hyvin maitoa! Mulla tulee lähinnä tippoja jos oikein puristaa... Ihanaa että sulla on pysynyt noi arvot noin hyvinä! Ja hienoa että sulla on noin positiivinen asenne tohon insuliinin pistämiseen!!  :) Täällä ei normaalisti neuvolalääkärillä ultrata, eikä ultrattu ekallakaan neuvolalääkäri kerralla.. saas nyt siis nähdä että minkä tasoiset laitteet tuolla on  :rolleyes:

Parane pian!  :lipsrsealed:

 

Iiki:Tsempitsinne harmitukseen tuon sektion suhteen ja pelkoihin ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä  :girl_sad:  Oon kyllä kans samaa mieltä, että ei kannata lypsää jos noin supistelee sen jälkeen!

 

Krysanteemi: Hyvä että pääset kokoarvioon! Pikaista paranemista sinnekkin flunssaan  :lipsrsealed:

 

Solange: Tervetuloa! Niin ja tervetuloa maaliskuistenkin ketjuun pulisemaan, kuten Mesi tuossa jo totesikin!  :)

 

Linea: No höh, että arvo ylittyi sulla normaalin aamupalan jälkeen! Oon kans itsellä huomannu että noi aamupalan jälkeiset arvot vaihtelee tosi paljon päivästä rippuen, vaikka söis saman aamupalan.... Toivotaan että toi oli vaan yksittäinen kerta  :)

 

(.) Ruokavalion ja lisätyn liikunnan (hidas kävely) avulla oon saanut noi arvot lähes kokonaan pysymään aisoissa! Jee!! Tein jopa testin perjantaina ja söin välipalaksi laskiaispullan  B) tunti sen jälkeen arvo oli jotain 6.8 tms. eli kai se satunnainen herkuttelukin on sallittua. Pääsääntöisesti aion kuitenkin pitäytyä sokerin ja vaalean viljan syömisestä! Aamun paastoarvot on olleet välillä 4.3-5.3 (pääsääntöisesti alle 5), joten niistäkin olen tyytyväinen. Katsotaan nyt sitten että mihin tämä tästä etenee, kun raskaus menee pidemmälle ja liikkuminen vaikeutuu entisestään. Oon huomannut tosiaan merkittävän eron sillä että käy edes 20-30min. kävelemässä ulkona päivittäin. Sokeriarvot kiittää  :)

 

Lisäys. Tervetuloa Lotta_!! Toivottavasti paha olo kohta helpottaisi ja tuo RaDi ruokavalio pitäisi verensokerin heittelyt kurissa! :)

Edited by Kaarinna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lotta: pahottelut radista, mutta tervetuloa joukkoon. Miullakin verensokerin heittelyt aiheuttaa helposti pahaa oloa. Itse oon huomannut, että säännöllisesti kun syö max 3 tunnin ateriavälillä ni arvot pysyy parhaiten. Pikaohjeena voisin sanoa, että lisää proteiinia ja kasviksia ruokavalioon kunnolla ja kiinnitä huomiota hiilareiden määrään. Mehut, puuro, leipä, herkut ja jopa banaani sisältää runsaasti hiilareita ja nostaa nopeesti arvoja. Ja itselläni huomasin perunan olevan pahin sokereiden nostaja. Liikuntaa kannattaa myös lisätä, jo pienelläkin kävelyllä on suuri vaikutus sokeriarvoihin. Mittaus ja ruokavalio ohjeet vaihtelee kyl kunnittainkin tosi paljon, kokeilemalla löytyy itselle parhaat tavat. :) tsemppiä!

 

Tiku: enpäs tullu ees ajatelleeks tuota, että ehkä se vauva rajottaa herkuttelua syntymän jälkeenkin :D se jää tietty nähtäväksi kuin käy :)

 

Mesi: mieki toivon kovin et saisin sen sektioajan sit mahd aikasin. :) ja joo, ei kyllä tarvi kun suunnilleen hipasta rintoja kun supistaa. Toivon kyl kovin, että imetys onnistuu sitten kuitenkin myöhemmin ja että murulla kestää sokerit hyvin, vaikkei heti omaa maitoa saiskaan.

 

Muoks. Kaarinna ehti väliin :) kiitos tsempeistä, joo oon luopunut lypsämisyrityksistä nyt. Ehkä jos maito ois noussut ja kokisin hyötyäkin siis lypsämisestä ni vois olla toinen asia. Hienoa että arvot pysyneet nyt hyvin!

 

Iiki 37+6

Edited by iiki

Share this post


Link to post
Share on other sites

OMANAPA: Mulla oli sekä toissapäivänä että tänään paastoarvo yli rajan (5,6 ja 5,5), niin täytynee tänään nostaa insuliiniannostusta 12ky -> 14 ky. Raportoin tänään muutenkin diabeteshoitajalle viime viikon arvot niin sanon samalla tuostakin. Aika monta päivää sillä 12 yksiköllä selvisinkin... Oon kyllä ollut nyt viikon verran nuhanen ja edelleen on yskää ja kurkkukipua niin vähän mietityttää voisko sekin nostaa verensokereita, kun jotkut on täällä siitä flunssan vaikutuksesta maininneet. 

 

-

 

tiku jännä ettei sun tarvii mitata lainkaan niitä muita ateriaa edeltäviä arvoja! Onko tarvinnut missään vaiheessa? 

Lotta_, varmasti on voinut vaikuttaa ne verensokerit myös huonoon oloon! Muistelin, että sanoit joskus, että oot joutunut syömään pieniä annoksia jopa tunnin välein sen pahoinvoinnin aikana..? Nyt kun sulla todettii Radi, niin ei kannata niin usein syödä. Aterioiden välillä pitää olla aina vähintään 2h, mielellään 3h, mutta ei enempää. Normi ruisleivän lisäksi esim. Real ruis (täysjyvä) on oikein hyvä vaihtoehto. Mä syön yleensä sitä. Ja rasvatonta maustamatonta jogurttia syön kanssa, ja myöskin välillä bulgarian jogurttia (joka ei tosiaan oo rasvatonta!). Rahkahan ois paljon parempi vaihtoehto, mutta aikoinaan laihduttaessani (olin fitfarmin superdieetillä jne) söin niin paljon rahkaa + mehukeittoa/marjoja, että ne alko tuleen korvista ulos. Ei oikeen tee mieli enää. 

 

kaarinna hyvä ettei laskiaispullastakaan noussut arvot. :) Mäkin söin yks päivä Runebergin tortun. ;) Mulle ainakin äitipolin diabeteshoitaja sanoi, että satunnainen herkuttelu ok, mutta kannattaa yhdistää se sitten johonkin ateriaan jälkiruuaksi, eikä esim. syödä sitä pelkkää pullaa tai torttua välipalana. Tosi hienoa, jos jaksat päivittäin käydä kävelyillä. :) Mulla kävelyt on useimmiten vaan "hyötyliikuntaa" kun olen menossa tai tulossa jostain, mutta niistäkin kyllä kertyy välillä yhteensä vaikka 40min /pvä. Ihan erikseen "kävelylenkeille" oon ollut aika laiska lähtemään, siinä vois kyllä petrata!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mesi: kyllä flunssa voi nostaa sokeriarvoja, kuten kaikki tulehdukset ja kaikki mikä aiheuttaa stressitason nousua. Samoin jos joutuu esim kortisonikuurille ni kannattaa seurata sokeriarvoja vaikkei ois ees diabetesta. Toivottavasti flunssa helpottaa pian ja sokeriarvot tasaantuu!

 

Ja kaikkia kehoitan liikkumaan ja ulkoilemaan nyt niin paljon kun ehtii. Itsellä kun sitä liikkumista rajoitettiin ja nyt ei enää kykenekään, ni kyllä olin hyvilläni että liikuin kuitenkin ni kauan kun pystyin. Sitten kun se kielletään ni sithän sitä vasta tekeekin mieli lenkille lähteä :)

 

Niin ja tuosta herkuttelusta sen verran, että miulla on toiminu paremmin jos otan sen pullan kahvin kanssa, kuin jos ruuan yhteydessä. Miulla tuntuu se hiilihydraattien kokonaismäärä kerralla syötynä ratkaisevan. Tietysti jos ruokaa valitessa jo huomioi sen pullan hiilihydraatit hyvin, ni sit ei oo väliä.

Edited by iiki

Share this post


Link to post
Share on other sites

mesi, ei ole tarvinnut muissa raskauksissa sitä paastoa (paitsi aamu), tässä raskaudessa peräti kaksi kertaa ja sekin ennenkuin diabeteshoitaja soitti. Varmaan kun niissä ei ole ikinä häikkää ollut, niin ei ole tarvinnut mittailla.

 

Eilen söin päivällisen, ennenkuin tuli vieraita. Söin suurinpiirtein heti ruuan jälkeen jäätelöä, tunnin jälkeen arvot oli jotain 5.4 :D Eli tosiaan, hyvä yhdistää ruokailuun jos syö jotain hyvää. Niin ja kahvin sijasta join sitä tuoremehua, niin ei sekään nostanut mitään. Minä ja nämä tuoremehut.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.