urppis

Raskausdiabetes vol. 2

1072 posts in this topic

Mulle taas hoitaja sanoi että nuo alle 5 on matalat, ettei tarvis niin alas mennä. Äsken oli 4,8 ja olihan huono olo. Korkeimmillaan sokerit on olleet 6,3. Eli ei pauku rajat mitenkään. Hyvä niin. Mä pikkasen lasken hiilareita, kun kerta syön niitä liian vähän ja muutenkin katson mitä suuhun laitan, mutta en enää jaksais pitää ruokapäiväkirjaa, eikä kuulemma ole tarpeen. Kunhan vaan muistaisi ettei ne välit mene liian pitkiksi.

 

Vielä kun saisi sitä verta tulemaan, ei auta jumpat, lämmin vesi, hierominen... Aina saa metsästää sitä yhtä pientä pisaraa ja iskeä ties montako kertaa samaan kohtaan. 

 

Millaiset mittausvehkeet teillä muilla on ja paljonko on iskurissa tehoja? Mulla on Freestyle Lite ja iskurissa nyt lukema 2, keskiviikkona 1 oli ihan riittävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, mulla ei puhunut matalista arvoista mitään. Mut joka ruokailun välillä menee alle viiden, nyt kun olen mitannut.

 

Mullakaan näiden normiruokailujen jälkeen ei nouse edes sinne 6,5:een. Mutta eilen pitkän ateriavälin (5h) päälle kun söin ison annoksen kuitupastaa ja broilerikastiketta sain arvot yli 7:ään, mutta yli sen rajan ei mennyt silloinkaan. Eli isoilla annoksilla ja pitkillä väleillä ylityksiä vissiin voi tullakin.. Ihan hyvä seurata.

 

Mä en osaa sanoa tuosta iskurista muuta, kun että kolme erikokoista veritippaa siinä on ja niiden välillä voi vaihdella. Mulla on keskimmäisen kohdalla. Ilmeisesti vehje on Bayerin MICROLET-pistolaite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti laittaa lisää tehoa rei'ittäjään, kun sitä verta ei vaan tule. Sormia käy sääliksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olin yllättynyt oman uuden iskurini tehottomuudesta! Joku Freestylen se kai on - mallia en tarkemmin muista. Aiemmissa raskauksissa olen pärjännyt puolivälin asetuksilla ja olen saanut kohtuullisen kokoisen reiän sormeen tehtyä. Nyt tässä iskurissa piti vääntää asetus suurimmilleen ja silti on vaikeuksia välillä saada reikää hyvin! Tuo on siis kynän mallinen ja asetukset 1-5 puolen askeleen välein.

 

Rontti, jos sormesta ei tule verta, niin oletko kokeillut ottaa esim. kämmenen syrjästä sisäpuolelta? Tämmöisen vinkin minä sain jossakin raskaudessa ihan 1 tyypin diabeetikolta. Ja mistä sormista mittaat? Mulla parhaiten tulee verta vasemman käden (olen oikeakätinen) keskisormesta, nimettömästä ja pikkurillistä.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuost syrjästä en oo kuullutkaan! Vähän pelottavakin sinänsä. :D Siis tuosta pikkurillin "alapuoleltako"?

 

Otan suosituksen mukaan joko keskisormesta, nimettömästä tai pikkurillistä. Ja vasurista tulee paremmin, oikeakätinen oon minäki. Etusormeen ja peukaloon ei kuulemma kannata pistellä, kun niitä käyttää eniten ja niistä voi olla vaikea saada mitään. 

 

Mulla on tän tapainen se pistolaite:

microlet2220.jpg

Ei tosin tuon merkkinen, mutta siis tuommonen pieni, pituus noin 5cm. Iskuri on nyt kolmosella, saa nähdä pitääkö laittaa lisää tehoa. Auts. Vielä on hankala pistää kun on se kammo niin älytön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, siis tuosta pikkurillin juuresta ranteeseen asti, mikä on tuo pehmeä osa kämmenessä. Siitä sivusta voi myös ottaa. Itse en tosin lopulta joutunut siitä ottamaan - aina sormesta sen verran verta tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rontti, mulla on just toi iskuri. Vähän on välillä tökkinyt veren tulo, mut pääsääntöisesti hyvin. Varsinkin vasemmasta kädestä.

 

Tänään on ollut kokeilupäivä. Ruuan päätteeksi oon syöny Valion rahkavaahtoa ja jopa jäätelöä. Kummallakaan kerralla sokerit ei noussu kun 6,2:teen. Eli vähän voi huokaista. Rahkavaahto oli suulle kyl liian makea, mut lakujäätelöä aion syödä toistekin.

 

Pastaa kokeilen vähän eri tavalla ens viikolla (pienempi annos, kuituisempi pasta ja lyhyempi ateriaväli). Muuten oon nauttinut grilliherkuista ja huomenna savustetaan lohta. Saa nähdä mitä sokerit sanoo uusista perunoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, semmonen kysymys vielä: Kun mitataan 1h:n arvoa, niin eikös se aika oteta syömisen lopettamisesta? Näin käsittääkseni oli sokerirasituksessakin. Litkun juomisen jälkeen laitettiin kello päälle. 

 

Minun sokerimittariin sai ajastettua sen tunnin, että hälyttää 1h:n päästä tästä ennen ruokailua otettavasta näytteestä. Mutta mulla tosiaan saattaa ruokailussa hyvinkin kestää se 15 - 20 min (ja koen olevani nopea syöjä.) Joten käsittääkseni mittari hälyttää ns. etuajassa? Vai olenko väärässä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuun sivusta huikkimaan, että ruokailun lopettamisesta tosiaan lasketaan se 1h :)

Ja tuo Rontin iskuri on kaikkein surkein varmaan, mitä on! AccuCheckillä on paljon parempi. Mul on Bayerin pumppu ja mittari ym. härpäkkeet, mut toi iskuri lensi seinään kun se lyötiin käteen.

Kantsii pyytää toisenmerkkinen, jos tuntuu ettei sitä verta vain yksinkertaisesti tule.

Mulle on sanottu, että pikkusormesta ei saisi ottaa näytettä, en muista mikä tähän oli sitten perustelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

$T2eC16JHJG8FGtDvo22eBRyfs1(!pg~~60_35.J

Tämmönen mulla on, löytyi viimein oikea kuva! Nyt on alkanut tulla sitä verta pikkusen paremmin, mutta joskus saa edelleen täräyttää kahdesti. En uskalla laittaa täysille tuota vehjettä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iloiset uutiset vaatii uuden postauksen. Soitin äsken diabeteshoitajalle ja käytiin läpi mun tuloksia. Ja kuulemma erinomaiset. Jatka samaan malliin, sanoi hän. JES!  :dancegirl:

Nyt otetaan käyrä 2krt vko plus joka aamu paastosokeri, kun niissä on hakeminen (kerran ylittyi viitearvo, oli 5,6 ja haetaan nyt sitä sopivaa tasapainoa yöpaastolle). Mutta siis, hyvin menee ja annetaan mennä, hyvä minä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rontti, hyvä homma! Mulla on vaan seuranta neuvolassa ja aika on parin viikon päästä. Tänään ja eilen proteiinipasta ei nostanut arvoja edes seiskaan..Äsken oli kohtuullinen 6,2. Eli huoletta voi niitäkin syödä maltillisia annoksia :). Pitää kokeilla vielä se kaurapasta uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kenelläkään mitään herkutteluvinkkejä (ilman vehnäjauhoja ja sokeria)? Olisi niin mukava syödä joskus jotain hyvää kahvin kanssa. Vähähiilihydraattista porkkanakakkua kokeilin leipoa, ja sitä ei voi kyllä herkuksi sanoa. Roskiin meni. Samoin kävi maapähkinävoikekseille...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minkälaista herkkua kaipaat? Pitääkö olla jokin leivonnainen? Jos maitotuotteet ei nosta sokereita, niin jäätelö, rahka, maustamaton jogurtti + hyvä mysli... Toki noissakin voi olla sokeria riippuen siitä, mitä valitsee. Itse en sokeria välttele kokonaan ja valitsen aina mieluummin oikean sokerin kuin makeutusaineen - diabeteksesta huolimatta. Aspartaamimömmöt voi minun mielestä tunkea sinne, minne aurinko ei paista. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä vaan makea kelpaa! Maitotuotteet nostaa sokereita. Maitorahka menee, mutta eipä sitäkään oikein pelkältään herkuksi voi kutsua. Marjojen ja hedelmien kanssa taas sitten nostaa sokereita liikaa. Itsekin käytän mieluummin sokeria kuin makeutusaineita, mutta ainakin onnettoman pienellä sokerimäärällä makeutetut leipomukset eivät ole onnistuneet. Ja mantelijauhokaan ei ihan vehnäjauhoja korvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Harmi. :( Entäs ihan tumma suklaa, mahdollisimman kaakaopitoinen? Itse en ole sokerittomaan leivontaan tutustunut, kun en ole kokenut aiheelliseksi (nyt tai normaalioloissakaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just mietin et olis ihanaa näin helteellä tehä mehujäämuottiin marja/hedelmä"sorbettia" :)

 

Ja toinen herkku mitä oon tehnyt kun hemoglobiini laski: chiavanukasta. Siihen tulee kookosmaitoa, chiasiemeniä, raakakaakaota ja kookossokeria (cocovin tuotteita meillä) ja antaa turvota puol tuntia ni tulee hyvää ja superterveellistä suklaavanukasta.

 

Mä söin eilen 2 tuoretta toscapullaa kun leivoin pakkaseen ja sokerit tunnin päästä 5,6. Et täällä on kyl välillä herkuteltu koska ei noi tunnu vaikuttavan sokereihin.

 

Nyt on muuten kirsikat ollu ihania, torilta hakenu paristi. Nam!

 

Täällä odotellaan vauvan syntymää mut olo on hyvä eikä mitään ennakoivia merkkejä ole. Ens pe taas kokoarvioultra, päivä ennen laskettua aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mullakaan ei pulla tai jäätelö nosta sokereita. Karkkia ei kiinnosta edes kokeilla, mutta pahin on näköjään isot annokset pastaa tai vaaleaa leipää. Eilen sain sokerit pilviin pitkällä aterivälillä ja roskaruualla. Söin ensin välipalakeksin matkalla (runsaskuituinen Elovena olevinaan) ja noin 1h siitä hampparin grilliltä. Eipä olisi kannattanut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkä ateriaväli on kyllä yks pahin! Jos odotan liian kauan vahingossa, kädet alkaa täristä ja silmissä sumeta ja sit kun syön nopeesti ja tyyliin ahmien niin nousee sokerit kyllä. Ja kestää kauan et olo palautuu. Mulla toi olo voi tulla jopa 4h ruokavälistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo pitäs opetella oikeesti välttämään tuota. Kaikki korkeimmat lukemat on tullut pitkän ateriavälin jälkeen. Ja varmaankin sillo just tulee himo hiilareihin ja sit tulee syötyä enemmän kun tarvis. 

 

No oppia ikä kaikki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs radilaiset syö iltapalaksi? Mulle näemmä ei leipä riitä, kun aamulla (okei, paasto venähtää turhan pitkäksi) sokerit huitelee pilvissä. Testiksi söin yks ilta puolikkaan flapjackin ja kah, aamulla paasto oli heti parempi. Pitää vissiin ottaa puuro tai nuo flapjackit iltapalaan, vaikka jälkimmäinen onkin vähän yäk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä on flapjack? Mulla ei ole paastoarvon kanssa oikeastaan mitään häikkää, ei edes pitkän (14h) paaston jälkeen. Mutta illalla syön yleensä ruisleipää runsain päällisin. Se pitää mulla nälkää, mut välillä alkaa myös närästää :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.